Lauldi John Taveneri austuseks

Elo Masing

Muljeid Londoni rahvusvaheliselt a cappella koorimuusika konkursilt.

Kammerkoor Voces Musicales esines Risto Joosti dirigeerimisel Londoni rahvusvahelise a cappella koorimuusika konkursi (London International A Cappella Choir Competition) finaalis. Esimest korda korraldatud konkurss tõi Ühendkuningriigi pealinna mainekasse kontserdipaika, St John’s Smith Square’i kirikusse kokku mitmeid kõrgel tasemel koore. Lisaks Eestile oli osavõtjaid veel Ameerika Ühendriikidest, Hispaaniast, Iirimaalt, Itaaliast, Poolast, Rootsist ja korraldajamaalt.
Maineka Briti vokaalansambli Tallis Scholars eestvedamisel algatatud konkurss kestis 21. – 26. aprillini pühendatuna hiljuti surnud Sir John Taveneri mälestusele. Sellega kavandati tähistada legendaarse helilooja 70. sünnipäeva, kuid nüüd pidi võitjatele preemiad üle andma tema lesk. Enesestmõistetavalt olid kohustusliku repertuaari hulgas ka Taveneri teosed, mida sai konkursi jooksul kuulda mitmete kooride esituses.
Peale Voces Musicalese pääsesid finaalvooru Itaalia koor Costanzo Porta (dir Antonio Greco), Suurbritannia Erebus Ensemble (dir Tom Williams) ja Hispaania El Léon de Oro (dir Marco Antonio García de Paz). Finaalvooru žüriisse kuulusid Tallis Scholarsi peadirigent Peter Phillips, Cambridge’i Jeesuse kolledži kooride muusikaline juht Mark Williams, Westminsteri katedraali organist ja koormeister James O’Donnell ning tunnustatud sopran Dame Emma Kirkby.
24. aprillil lauldud eelvoorust pääses Voces Musicales teenitult edasi tänu kava äärmiselt veenvale ja säravale interpreteerimisele. Silmapilkselt haaras kaasa kohustuslikku repertuaari kuuluva Palestrina teose „Sina oled Peetrus“ („Tu es Petrus”) energeetiline esitus, millega koor oma etteastet alustas. Kava lõpetas sügava mulje jätnud Purcelli-Sandströmi „Kuule mu palvet, Issand”(„Hear My Prayer, O Lord”), mille jooksul Purcelli harmooniad sulanduvad järk-järgult nüüdisaegsesse helikeelde.
Ka 26. aprilli finaalkontserdil näitas Voces Musicales suurepäraseid oskusi ja paindlikkust eri ajastute helikeele interpreteerimisel. Meeldejäävaimaks osutus Tormise „Jaanilaul”, mille laitmatu esitus pälvis nii kohtunike kui publiku kiituse. Kõrget taset demonstreeriti ka keeruka helikeelega James MacMillani „Kiidulauludes Neitsi Maarjale” („Laudi alla Vergine Maria”). Kahjuks jäi finaalikava esimestes teostes (Orlando Gibbonsi, John Taveneri ja Frank Martini kompositsioonides) puudu veenvusest, millega eelvoorus silma paisteti. Kuigi kohtunikud hindasid koori head kõla ja Risto Joosti dirigeerimistehnikat ning kiitsid solisti Jaanika Kuusiku ette­astet, ei jõudnud meie koor auhinnalisele kohale.
Konkursi peapreemia pälvis suure koosseisuga El Léon de Oro, mis eelvoorus küll lõplikult ei veennud, kuid finaalis näitas end tõepoolest konkurentsitult parimana. Suurepärase intonatsiooniga koor esitas laiahaardelist repertuaari, milles oli nii vanamuusikat, romantilisi kui nüüdisaegseid heliteoseid. Nii eelvoorus kui finaalis paistis El Léon de Oro silma Taveneri teoste suurepärase esitusega. „Otsekui unest ärganud” („As One Who Has Slept”) jäi eelvoorus meelde hea häältevahelise balansi ja selge vormitunnetusega. „The Lamb” ehk „Tall”, mida finaalis laulsid ka Erebus ja
Costanzo Porta, esitati tundlikult ja nüansseeritult. Finaali kavas avaldas eriti muljet Saksa nüüdishelilooja
Michael Ostrzyga „Jupiter”, põneva helikeele, suurte dünaamika- ja tämbrikontrastidega teos, kus ei demonstreeritud ainult laulu-, vaid ka vilistamisoskust. Ka Rautavaara „Lorca süit” („Suite de Lorca”) esitati energeetiliselt ja veenvalt.
Teise preemia saanud väikse koosseisuga Erebus Ensemble esindas head inglise kooritraditsiooni. Ansamblile oli iseloomulik pisut vaoshoitud ning kõrvaltvaatajalik esinemislaad, mis sobib inglise renessansspolüfoonia esitamiseks. Tänu väiksele koosseisule võis paremini eristada üksikute lauljate kauneid hääli, see lisas esitusele läbipaistvust ja nüansirikkust.
Eelvooru esinemise eest publikuauhinna pälvinud New Dublin Voices (dir Bernie Sherlock) paelus nakatava energia, noorusliku entusiasmi ja musitseerimisrõõmuga. Muljetavaldav oli, et koor laulis kogu kava peast.
Costanzo Porta, kes samuti auhinnalisele kohale ei tulnud, rõõmustas Iis­raeli helilooja David Zehavi „Mu Jumala” („Eli, Eli”) ja „Rännulaulu” („Orcha Bamidbar”) ning Tomás Luis de Victoria „Officium defunctorum’i” kahe osa, Kyrie ja Agnus Dei õnnestunud esitusega.
Eelvooru esinemistest jäi meelde veel Ameerika Ühendriikidest pärit väikse koosseisuga Byrd Ensemble’i (dir Markdavin Obenza) äärmiselt musikaalne interpretatsioonilaad. Ansambel paelus eelkõige lauljate hea polüfooniatunnetuse ja väljendusrikkalt kujundatud häältepartiidega, mida esitati kaasakiskuvalt ja elegantselt, kuid kahjuks ei pääsenud koor finaali.
Poola kammerkoor Dysonans (dir Magdalena Wdowicka-Mackiewicz), kes samuti finaali ei pääsenud, väärib äramärkimist Andrzej Koszewski „Ave Maria” ja Vissarion Šebalini „Talvise tee”  mõjuva esituse eest, samuti köitis Briti nüüdishelilooja Howard Skemptoni „Kolme ladina moteti” („Three Latin Motets”) võluv lihtsus.
Kuigi Londoni rahvusvaheline a cappella koorimuusika konkurss toimus esimest korda, oli osavõtjate tase äärmiselt kõrge. Juba eelvoorudes oli võistlus vägagi tasavägine ning finaalis ei kadestanud kohtunikke nende raske ülesande pärast arvatavasti keegi.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming