Klaveriduo kunst

Ia Remmel

„Klaveriduod”: Piret Väinmaa ja Lauri Väinmaa ning Nata-Ly Sakkos ja Toivo Peäske 31. X Mustpeade maja valges saalis.

Eesti Interpreetide Liidu viimatine kontsert, esinemas kaks klaveriduot, tõestas taas kõigepealt seda, kui heal tasemel on meie oma interpreedid, ning ühtlasi näitas neid ühendava liidu head tööd. Klaveriduode Piret Väinmaa ja Lauri Väinmaa ning Nata-Ly Sakkos ja Toivo Peäske esinemine oli pühendatud legendaarsele duole Anna Klas ja Bruno Lukk, kelle kontserttegevuse algusest tänavu möödus 70 aastat.
Mustpeade maja valge saal oli pilgeni asjatundlikku ja toetavat publikut täis. Kavalehest, mille oli koostanud üks mängijaist Piret Väinmaa, võis lugeda duo Klas-Lukk kunsti meenutuseks, et seda iseloomustati tihti hinnangutega: viimistletud kõlakultuur, tehniline meisterlikkus, hea maitse, emotsionaalse ja ratsionaalse tasakaal. Kõiki neid omadusi kandsid ka selle õhtu esinejad. Kavas kõlas kaks Schuberti monumentaalset ansambliteost „Grand Duo” ja fantaasia f-moll ning valik Brahmsi „Ungari tantse”.
Kontserdi edenedes oli väga huvitav kogeda mõlema duo eripalgelisust, nende individuaalsust. Esitused olid mõlemal väga viimistletud, interpreedid tunnevad suurepäraselt selle ansamblikoosluse spetsiifikat. On ju teada, et klaveriansamblis on koosmäng raskemgi kui muudes ansamblites, sest klaveri „löökpilliomadused” ei jäta koosmängus mingit vangerdamisruumi. Ka faktuurikujunduselt on klaveriduo keerukas: puuduvad eri pillide erinevad tämbrid, kõik värvid ja kihistused tuleb ühestainsast instrumendist välja võluda.
Piret ja Lauri Väinmaa duo mõjus väga orkestraalselt, nad on ühtaegu vaheldusrikkad ja tasakaalustatud. Imetlesin nende oskuslikku faktuurikujundust väga ulatuslikus „Grand Duo’s”, mis on justkui sümfoonia klaverile. Selle teose kõige keerukamad ülesanded ongi ülitiheda, läbikomponeeritud faktuuri puhastamine ja läbipaistvuse saavutamine ning vorm. Kõiges selles saavutas duo väga palju. Nende kõlamaailm on vaheldusrikas ja leidlik ning nad suutsid selle hiidteose vormi kuulajale väga selgeks mängida. Ka tempovalik ja -taju avaldas muljet. Väga kaunilt olid kujundatud meloodiad ning kiiremad rütmid mõjusid vaimukalt ja karakteerselt.
Nata-Ly Sakkos ja Toivo Peäske on suurte kogemustega duo, kes mängib koos juba 1975. aastast. Interpretatsioonis on tunda teineteise muusikunatuuri väga suurt tundmist, küpsust ja tarkust. Duo Sakkos-Peäske esitatud Schuberti fantaasia f-moll on üks sügavamaid ja tähendusrikkamaid klaveriansamblilugusid, samuti duo Klas-Lukk üks lemmikteoseid. Sel õhtul teost taaskuuldes tajusin esmakordselt, et siin on ka midagi beethovenlikku. Fantaasia on Schubertile nii omane poeetiline tõus argielu kohale, mõtlik kurbus transformeerub heroiliseks kindlameelsuseks. Üks iseloomulik joon duo Sakkos-Peäske esitustes on ka nende karakteritaju: kõik kujundid on väga selged ja eredad. Seda võis nautida ka kontserdi lõputeoses, Brahmsi „Ungari tantsudes”, kus meisterlikult esitatud meeleolude, kujundite, rütmide ja kõlanüansside galerii vallandus tormilisse lõpuaplausi.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming