Klassika koos Klasiga

Vahur Luhtsalu

Mozart ja Šostakovitš noorte interpreetide ettekandes.  

“Klassika koos Klasiga”: TALLINNA KAMMERORKESTER ja solistid ERI KLASI dirigeerimisel Mustpeade majas 25. III.

 

Eri Klasi isiksus võlub alati oma energia ja vitaalsusega, andes elurõõmu ja loomingulisi impulsse paljudele inimestele enda ümber. Kõige olulisemaks, nagu näha, peab maestro aga noorte eesti muusikute tõhusamat kaasamist meie kontserdiellu. Kontserdisari “Klassika koos Klasiga” on kujunenud tänuväärseks poodiumiks just Eesti noorema põlvkonna interpreetidele.

On laupäeva õhtu. Rohkearvuline kontserdipublik on kogunenud Mustpeade majja kuulama Tallinna Kammerorkestrit ja soliste, kelle esituses kõlab muusika tänavuse aasta juubilaridelt Mozartilt ja Šostakovitšilt.

Enne, kui Eri Klas kontserdi esimese loo lahti lööb, lisab ta täiendavalt põnevust oma pajatustega nii heliloojatest, esitatavatest teostest kui ka õhtu solistidest. Noorte muusikute seniste saavutuste ja praeguse taseme iseloomustamisel ei hoia Klas värve kokku, mistõttu nii mõnigi õhtu solist on sunnitud näole manama vabandava ilme, otsekui tahtes publikule öelda – ärge mind siis elavalt nahka pistke, juhul kui mõni vääratus peaks siiski sisse lipsama!

Esimese teosena kõlab Mozarti Oboekontsert C-duur KV 314 Riivo Kallasmaa ettekandes, mis paneb kuulama esimestest taktidest peale. Kallasmaa mängus on palju laulvust ja kaunist pikka fraasi, milles on oma osa kindlasti sellel, et muusik on lisaks oboemängimisele tegev ka vokalistina, esinedes mitmete kooride ja vokaalansamblite koosseisus. Samas registreerib kiirete osade esituse ajal kõrv hoogsate passaažide puhul mõningat lohakust nende väljamängimisel. See mulje ei ole aga valdav ning debüüdi Tallinna Kammerorkestri ees võib lugeda igati kordaläinuks.

Kontsert jätkub Mozarti lainel, kuid Kallasmaa vahetab välja bass Priit Volmer. Mozarti aariad “Cosi dunque tradisci” KV 432, “Ich möchte wohl der Kaiser sein” KV 539 ja Leporello aaria ooperist “Don Giovanni” avaldavad muljet jõulise ja enesekindla ettekandega, millele sekundeerib kõlaliselt hästi tasakaalus orkestripartii.

Enne Mozarti Sümfoonia nr 29 A-duur KV 201 ettekannet pöördub Klas veel kord publiku poole ning teeb saalisistujaile selgeks, mis vahe on Mozarti ja Wagneri muusikal. Õigemini, milliste joovastavate jookidega võiks võrrelda kahe helilooja loomingut. Mozart – kihisev, väikeste mullikestega šampanja, Wagner – vahutav, tume saksa õlu. Järgnenud esitus näikse analoogiat kinnitavat: sädelust ja elurõõmu on Mozarti sümfoonia ettekandes rohkem kui küll!

Kontserdi teine pool on aga vene kultuuri suurkuju, Šostakovitši muusika päralt. Rudolf Baršai Šostakovitši VIII keelpillikvarteti põhjal valminud Kammersümfoonia op. 110a toob publiku šampanjaklaaside juurest maailma, kus sisemine ebakindlus, alandus ja hirm on inimese igapäevane pärisosa.

Väga hästi välja peetud süngete meeleoludega ja üleval hoitud seesmise pingega õnnestub Klasil publiku silme ette manada poststalinistliku ajastu vabadust ihkava kunstnikuhinge lämmatatud appikarje. Äratundmisrõõmu pakuvad teose tihedast orkestrifaktuurist hoolimata selgelt välja kõlavad tsitaadid Šostakovitši varasematest teostest (Klaveritrio e-moll op. 67 IV osa, Tšellokontsert op. 107 I osa jne).

Kontserdi lõpetab mõnevõrra helgemate meeleoludega Kontsert klaverile, trompetile ja orkestrile nr 1 c-moll op. 35, kus löövad kaasa Mihkel Mattisen klaveril ja Indrek Vau trompetil. Mihkel Mattisen on Eesti muusikaelus suuremat tuntust kogunud ansambli Jam liikmena ja meeskonnakaptenina telesaates “Tähed muusikas”. Mattiseni soleerimisel antud kontserdiga võib üldjoontes rahule jääda: klaveripartii on hästi viimistletud ja kõlab orkestriga kokku enam-vähem veatult. Samas jääb minu arvates pianistil vajaka enesekehtestamisest ja suuremast resoluutsusest, mis Šostakovitšit mängides on suisa möödapääsmatu. I (ja ka IV) osas kõlab pianisti klaverilöök liialt pehmena, mis kostab teose tihedast orkestrifaktuurist läbi üsna vaevaliselt. Trompeti osatäitmisest jääb kõige enam meelde IV osa virtuoosne trompetisoolo keelpillide col legno saatel.

Ent lõpp hea, kõik hea: noored artistid tegid läbi järjekordse tuleproovi, ETV sai videolinti hulga head muusikat ning publik tutvus meie muusikaelu uute, lootustandvate tegijatega.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht