Jukebox – viiekümnendad – the platters

Vello Salumets

The Platters on momendil üks populaarsem Ameerika lauluansambel, mis näitab tegelikult jänkide väga halba maitset. Kvartetti valitseb ülisentimentaalselt lõõritav eunuhhist tenor ja ülejäänud vaid saadavad teda. Soome ajakirjast Ajan Sävel (1957)

 

1953. aastal Los Angeleses moodustatud  The Platters oli 1950. aastate mustanahaliste lauluansamblite hulgas edukaim, sest lisaks rassikaaslastele nautisid Mills Brothersi ja Ink Spotsi jalajälgedes astunud Plattersi stiili ka väga paljud valged. Milles seisnes siis selle doo-wop-stiiliga alustanud ja peagi üle 53 miljoni eksemplarise plaadimüügiga hiilanud kvarteti edu saladus? Muusikakriitikute arvates oli selleks bändi mänedžer, juristi haridusega ja muusikaelu pulssi hästi tabav Samuel “Buck” Ram (1907 – 1991).

Plattersi algkoosseisu moodustasid tenorid Tony Williams ja David Lynch, bariton Alex Hodge ja bass Herbert Reed. 1953. aasta lõpus kohtusid need autoparklas töötanud ja rohkem oma lõbuks laulnud noormehed impressaario Buck Ramiga, kes oli juba kümmekond aastat askeldanud üsna mitmel rindel. Ta oli komponeerinud jazzteoseid, tegutsenud arranžeerija, orkestrijuhi ja trompetistina ning lisaks proovinud kätt ka uute talentide otsingul. Mõne aja möödudes sõlmis Ram Plattersiga lepingu, vahetas seadusega pahuksisse läinud Alex Hodge’i välja Paul Robiga, sokutas uueks bändiliikmeks 15aastase neiu Zola Taylori ja organiseeris ansamblile plaadistuslepingu General Recordsiga. Esimese singli tarbeks otsustati plaadistada Buck Rami ja Ande Randi kirjutatud “Only You (And You Alone)”. Hurraatamist aga miskipärast vastukajaks ei tulnud. Kuid plaadistused jätkusid ja vaatamata sellele, et Plattersil polnud ette näidata isegi mitte ainsat pisihitti, suutis Ram mingi nipiga kruvida Plattersi esinemistasu üsna kõrgele.

Siis pakkus oma abi Los Angelese kuulsaima raadiodiskori Hunter Hanckocki sekretärina töötanud Plattersi tenorilaulja Tony Williamsi abikaasa. Ta andis salvestist kuulata oma bossile, kes seda otsekohe raadioeetris mängima hakkas. Saadet juhtus kuulama Seattle’i raadiojaama diskor Bob Salter, kes hakkas pärast singli omandamist “Only You’d” tutvustama ka oma raadiosaadetes. Sellest oli kasu. Kohe tekitas laul paljude raadiokuulajate huvi, mille tulemusena kerkis Plattersi esiksingel 1955. aasta sügisel Billboardi tabelis 5. kohale.

Buck Rami komponeeritud uuest palast “The Great Pretender” sai taas miljonihitt, mida kroonisid esikohad nii Billboard Disc-Jockey, Juke-Boxi kui TOP 100 tabelis. Kuid see kõige tähtsam tipp, The Best-Sellers, jäi ka seekord vallutamata. Kuigi Buck Ram oli kirjutanud Plattersile juba kaks miljonihitti, tuleb tema auks öelda, et ta ei kavatsenud jääda neid elu lõpuni nikerdama. Ramile meeldis väga prantslase Georges Boulanger’ 1939. aastal kirjutatud “Avante de Mourir”, mille pakkus Plattersile plaadistuseks välja Jimmy Kennedy, kes oli laulule kirjutanud ingliskeelse teksti pealkirjaga “My Prayer”. Ansambel laulis loo küll linti, kuid tulemust kuulates oli plaadifirma juhtkond siiski arvamusel, et sellest palast hitti ei tule. Buck Ram meenutab: “Mercury Records ei soovinud üldse “My Prayer’it” avaldada, ent kui saadi teada, et ka Decca firma soovib seda plaadistada ansambli The Four Aces esituses, hakkas Mercuryl Plattersi uue singli turulepaiskamisega kõva kiire. Hea vaist uute hittide leidmisel ei petnud Buck Rami ka seekord. 1956. aasta 4. augustil tõusis “My Prayer” Billboardi tippu ja püsis seal viis nädalat. Kuid sellega ansambli hitikett veel ei katkenud.

The Platters on jätnud plaadistusajalukku oma jälgi üsna mitmel moel. Kui “My Prayer” vallutas USA poptabeli tipu, oli see esimene kord, kui selle saavutusega sai hakkama mustanahaliste lauluansambel. 1958. aastal ilmunud Plattersi uus üllitis “Twilight Time” aga tähistas muusikaturunduses ühe ajastu lõppu ja täiesti uue algust. Selle singli kõige kuumemal müügiperioodil teatas Mercury Records, et kavatseb lõplikult loobuda 78 kiirusega plaatide ehk savipätside valmistamisest ja alustada 45 kiirusega singlite tootmist. Kolmandaks uuenduseks rütmimuusikaäris võib pidada Mercury tellimusel “Twilight Time’ist” vändatud kolmeminutilist filmiklippi, millest tehti erinevate telejaamade jaoks 200 koopiat. Teisisõnu, The Platters valmistas kaubandusliku “muusikavideo” ammu enne pärisvideo leiutamist.

“Twilight Time” polnud ameerika publikule tundmatu, sest loo autorid Buck Ram, Al ja Morty Nevins ning Artie Dunn plaadistasid oma ansambliga The Three Suns pala juba 1946. aastal ja sellele plaadile leidus üle miljoni ostja. Plattersiga aga kordus sama, mis eelmiste plaatidega. Taas ei uskunud Mercury Records, et nii vanast loost võib uuesti saada hitt. Firma paigutas laulu Plattersi uue singli “Out Of My Mind” B-poolele ning otsustas välja jätta kuulsast Dick Clarki tele-show’st. Samal ajal Austraalias tööreisil viibinud ja otsust kuulnud Buck Ram helistas plaadifirmasse ning teatas, et plaanib koju saabudes ettekavatsetud mõrva, kui telesaates ei kõla “Twilight Time”. Kuid seegi ei aidanud. Siis haaras ohjad oma kätte Buck Rami abiline Jean Bennett. Ta helistas saatejuhile Dick Clarkile ja mängis laulu telefonitsi ette. Reaktsioon oli välkkiire: “Kurat, see on ju superhitt! Loomulikult lükkan selle kavva!”. Saatejärgsel hommikul oli Mercury telefonikeskus uue plaadi tellimustest umbes. Buck Ram tõestas taas, mis ainetest tuleb Plattersile hittpala valmistada.

“Twilight Time” tõusis Billboardi tippu 1958. aasta aprillis ja jõudis briti tabelis 3. kohale, mis tõi Mercuryle sisse miljoneid dollareid. Seda silmas pidades tundub üsna kummalisena asjaolu, et kui Buck Ram pakkus Plattersi jaoks uue pala, muusikalist “Roberta” (1933) pärit Jerome Kerni ja Otto Harbachi kirjutatud “Smoke Gets In Your Eyes”, astus plaadifirma juhtkond jälle risti teele ette, püüdes selgitada, et ansambel peaks vanade estraadilaulude asemel hakkama plaadistama kaasaegsemaid. Kaval Buck Ram ei viitsinud firmaga enam kembelda ja salvestas Plattersi uue singli hoopis Euroopa turneel Pariisis. Miljonimüügi piir purunes kiiresti ja 1959. aasta jaanuaris ilutses “Smoke Gets In Your Eyes” kolm nädalat nii USA kui briti tabeli tipus.

Siis aga hakkasid ansamblit tabama üllatavad tagasilöögid. Suvel 1959 arreteeris politsei Cincinnatis bändi neli meesliiget, kahtlustades neid seotuses uimastite ja prostitutsiooniga. Mehed pääsesid kohtus küll puhta nahaga, kuid paljud Ameerika raadiojaamad viskasid Plattersi laulud oma mängukavast välja ja mitmed kontserdilavad tühistasid lepingud. Asi läks veelgi hullemaks, kui ansambli põhitalaks olnud tenor Tony Williams ja bariton Paul Robi ning Zola Taylor teatasid, et lahkuvad ansamblist. Asendajad küll leiti, kuid Plattersi fluidum oli juba kadunud. Viis aastat kestnud suurepärane karjäär, mis sisaldas kolme esikohahitti, üheksat kuldplaati ja 53 miljonilist plaadimüüki, hakkas vajuma minevikku. Kuigi uue koosseisuga salvestatud vana evergreen “Harbor Lights” jõudis 1960. aastal veel edetabeli 8. kohale, algas Plattersi allakäigutee, mis suubus vaikusesse.

Popmuusikamaailmale osutatud teenete eest pääses The Platters ühena esimestest doo-wop-ansamblitest Rock And Rolli Hall of Frame’i. Aastanumber oli siis 1990.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming