Igakevadine vaskpillipidu

Valdo Rüütelmaa, Eesti Puhkpillimuusika Ühing

XXI rahvusvahelised trompetipäevad 16. III – 7. IV EMTA-s. Eesti muusika- ja teatriakadeemia koolitus- ja kontserdiprogrammist 1989. aastal alguse saanud ettevõtmine on nüüdseks Aavo Otsa juhtimisel kasvanud Eesti suurimaks vaskpillisolistide ja -ansamblite festivaliks, mis toimus tänavu juba 21. korda.       

 

Koolitus

Trompetipäevade koolitusprogrammi külalisprofessoriks oli seekord Steven Verhaert, Flaami kuningliku konservatooriumi ja Frankfurti muusikakõrgkooli õppejõud. Verhaerti meistrikursusel 3. ja 5. IV olid tähelepanu keskmes igapäevased harjutused, trompetimängu põhitõed, soolorepertuaar ja sümfooniaorkestrisoolod.  2., 6. ja 7. IV brassansambli kursuse käigus moodustus Eesti-Hispaania trompetiansambel Amigos de la Trompet, õppeorkestrina mängisid Brass Academy ja Eesti Noorte Brass, juhendasid Steven Verhaert, Aavo Ots ja Priit Sonn. Õpitu esitati trompetipäevade lõppkontserdil EM TA kammersaalis. Samas esinesid ka Aavo Otsa trompetiklass, külalistena Hispaaniast rahvusvahelise konkursi „Trompetitalendid 2010” laureaadid Adán Diaz Pérez  (12-13aastaste esikoht) ja Luis José Coloma Marti (17–20aastaste esikoht) ning ka Priit Sonni õpilased Mihkel Kallip (17–20aastaste II koht) ja Paul Tarand (14–16aastate III koht). Kontserdi muljeid jagab EM TA orkestridirigeerimise magistrant Álvaro Gómez Gómez: „Kontsert oli lõpetuseks EM TAs toimunud nädalale, kus peategelaseks oli trompet. Õhtu avapala kandis ette ansambel Amigos de la Trompeta, kus mängis kolm Eesti trompetisti Märt  Metsla, Laur Keller (trompetikonkursi võitjad oma vanusegrupis) ja Norman Verte ning Hispaania trompetist Adán Diaz Pérez, temagi konkursi võitja oma vanusegrupis.

Teise pala, Beethoveni „Rondo a capriccio” esitasid Pérez ja Keller. Oli fantastiline näha, kuidas kaks väga noort eri rahvusest mängijat suudavad teineteist muusika abil mõista! Seejärel mängis veel mitu trompetisti, keda klaverisaatjana toetas Meeli Ots. Kuuldu näitas, et noored mängivad  trompetit loomulikult ja musikaalselt. Kontserdi teise osa täitis kolm ansamblit: Amigos de la Trompeta, Eesti Noorte Brass Priit Sonni juhatusel ja Brass Academy Jaan Otsa juhatusel. Kogu nädalat iseloomustas väga suur koostöövõime ja -tahe, samuti armastus muusika ja trompeti vastu”. Kolmandat aastat järjest viidi läbi ka rahvusvaheline konverents/täienduskoolituskursus „Trompetimängu õpetamise põhitõed”  (3. IV), lektoreiks Steven Verhaert, Fjodor Jantšenko (Leedu), Aavo Ots, Priit Sonn, Lauri Kivil ja Neeme Ots.     

Trompetimuusika festival

Festivali raamesse mahtusid viis kontserti ja  rahvusvaheline konkurss „Trompetitalendid 2010”. Festivali avakontsert kuulus Tallinna muusikakeskkooli kontserdisarja „Õpetaja portree”, portreteeritavaks Aavo Ots, kes on õpetanud TMKKs aastast 1977. „Aavo Otsa puhul ei ole õige rääkida, et ta töötab muusikakeskkoolis. Õpetamine, trompeti- ja vaskpillimäng on kogu tema ja ta perekonna elu juhtmotiiv, eksistentsi põhiväljund ja sisu. Kolmekümne  kolme kooliga seotud aasta jooksul on Aavo Ots andnud selle kohta kindla tunnistuse, et trompetit võiks pillide kuningaks kutsuda. Selle veendumusega on „nakatunud” terve koolkond õpilasi, kes kõige erinevamates stiilides ja žanrites on pakkunud kuulajatele hinge sööbivaid elamusi trompeti sära, pehmuse, paindlikkuse, pidulikkuse, intiimsuse tõttu. Ja rõõm on kuulda, kuidas vaskpilliusku õpilaste ja õpilaste õpilaste ring laieneb …,” tunnustab  kavalehel TMKK asedirektor Marja Jürisson.

Samal õhtul esitleti Aavo Otsa trompetiõpetaja käsiraamatut „Tuulefantaasia” ja tema muusikastuudio CDd. Õppejõudude õpetamis- ja juhendamisoskuste arendamisele suunatud „Tuulefantaasia” on välja antud ELi struktuurifondide finantseeritud kõrghariduse kvaliteedi arendamise programmi Primus raames. Õpikus on juhitud tähelepanu õigele algõpetusele, selgitatud  õpetaja eeskuju tähtsust ja kirjeldatud Alexanderi tehnika kasutamise võimalusi puhkpilliõpetuses. Väärtuslikud on metoodilised nõuanded, õige hingamise, tooni arendamise ja huulikuharjutused, samuti see, kuidas töötada tämbri ja mängu-ulatuse laiendamisega. Eraldi käsitletakse keha- ja pillihoidu, mänguvõtteid ning võimalike vigade vältimist. Lisatud illustreeriv materjal peaks hõlbustama metoodika mõistmist. Õpiku autor soovitab mitte kiirustada  mänguulatuse laiendamisega, vaid rõhutab, et kõik tuleb põhjalikult omandada. Käsiraamatus on toetutud nii Otsa enese pikaajalisele interpreedi- ja õpetamiskogemusele kui ka rahvuslike trompetikoolkondade ja nende kuulsamate esindajate töökogemusele, see sisaldab hulgaliselt meistrikursuste märkmeid ja tunnustatud trompetiprofessoritega suhtlemisel saadud nõuandeid. Tutvustatakse ka vene trompetikoolkonda ja professor Juri Bolšijanovit,  kelle juures on õppinud ka raamatu autor. Kogumiku lisaväärtuseks on koostöös Klassikaraadioga valminud CD, kus kõlavad teosed tutvustavad väga erinevaid mängutehnikaid ja trompeti kõlamaailma võimalusi barokist meie kaasajani (raamatus on märgitud, millise pillimängutehnikaga seoses milliseid teoseid kuulata).

19. III esinesid Eesti Noorte Puhkpilliorkester (dirigendid Aavo Ots, Valdo Rüütelmaa  ja Jaan Ots), EMTA orkestrijuhtide puhkpilliorkester (dirigendid magistrant Álvaro Gómez Gómez, Rodion Matvejev ja Aavo Ots) ning Brass Academy (dirigent Jaan Ots); 23. III anti kontsert Võru kultuurimajas Kannel, laval trompetisolistid Märt Metsla, Norman Verte, José Antonio Page Ramirez, Aarne Ots ja pereansambel koosseisus Iris (laul), Ingmar (trompet), Christofer (löökpillid) ja Robert (kontrabass) Nõmmann; 30. III anti kontsert  „Kevadeootus trompeti- ja orelihelidega” koostöös organist Tiia Tennoga, solistideks Aavo Otsa trompetiklassi õpilased. Sündmuseks kujunes XVI rahvusvaheline trompetisolistide konkurss (4. IV), viies vanuserühmas võistlemas 30 noort Eestist, Lätist, Leedust ja Hispaaniast. Võistlusest teeb Sirbile lühikokkuvõtte žürii esimees Steven Verhaert: „Mul oli väga hea meel, kui professor Ots mind Tallinnasse kutsus. Konkursil osalenute tase  avaldas mulle suurt muljet. Mõnigi osaleja üllatas kõrgtasemega, eriti kahes nooremas 10-11- ja 12-13aastaste kategoorias. Eriliselt võlusid mind kaks võitjat: Laur Keller (s 1999) ja Adán Diaz Pérez (s 1997). Vanimas, 21–25aastaste grupis jagasid esikohta Jaan ja Aarne Ots, kelle virtuoossus ja musikaalsus mind lausa hämmastasid. Festivali korraldus oli täiuslik ja ma tahan tänada Aavo Otsa ja tema abikaasat Meelit sooja vastuvõtu eest. Arvan, et tallinlased  võivad oma kõrgetasemelise akadeemia üle uhked olla ja soovin kõikidele noortele muusikutele tulevikuks palju edu”.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht