Avastusterikas reis uues muusikas

Mirje M?la

EESTI MUUSIKA PÄEVAD: II rahvusvahelise Lepo Sumera nimelise loomingukonkursi finaal, ERSO ja PEEP LASSMANN TOOMAS VAVILOVI dirigeerimisel Estonias 25. III.  

Pealkirjas toodud sõnadega juhatas laupäeva õhtul II rahvusvahelise Lepo Sumera nimelise loomingukonkursi finaalkontserdi sisse helilooja Erkki-Sven Tüür. Tüür manitses noori finaliste nautima esiettekandeid ja tõesti, võidust tükk maad olulisem on heliloojale oma teost reaalselt kuulata. Sel aastal oli konkurss ka erakordselt tugev. Kõik finalistid võisid ette näidata suhteliselt arvestatava pagasi ja konkurssidel osalemine ning pärjatud saamine oli nii mõnelegi tuttav kogemus. Õhtu tõotas pakkuda muusikaliselt mitmekülgset elamust, sest nagu ütles žürii liige Helena Tulve, olid kõik finalistid väga omapärased loomingulised isiksused. Teoseid esitas ERSO Toomas Vavilovi dirigeerimisel.

Konkursi võitis seekord Hongkongi päritolu Kansas City Missouri ülikooli doktorant Pui-shan Cheung. Eestis kõlanud töö ongi kirjutatud kraadi taotlemiseks. Teos “Dai pai dong” viitas hiina stiilis toidukioskile ning oli ühtlasi sel õhtul üks kahest Aasia-teemalisest teosest. Pean ütlema, et olin pisut ettevaatlik pärast kohtumist selle noore heliloojaga. Nimelt sõnas too naiskomponist, et filosoofilises mõttes on tema eeskujuks Tan Dun, kes kaasab muusikasse hiina muusika traditsioonilisi elemente. Tekkis väike ebalus, kas kuuleme Tan Duni muusika järjekordset koopiat. Aga juba hommikune proov andis tunnistust vahvast ja vaimukast teosest, milles toidukioski sildi all näidati meile endiselt avastamisrõõmu pakkuvat Aasia helimaailma.

Ei teagi, kas selles teoses oli suurem osakaal hiina toidukioski ettearvatult lääne inimesi püüdval temaatikal või jazzilikkusel, mis viitas Gershwini kõlamudelile. Loos oli Aasia muusika tuliselt pulbitsevat kuuma löökpillikäsitlust ja sellele lisandus isuäratav jazzilik sordiiniga trompetipartii. Erinevalt mõnest teisest finalistist, kes pühendus süvafilosoofilistele mõtisklustele, kirjeldas Pui-shan elavalt ja inimlikult vägagi nauditavat hõrgutiste valmistamist. Ja ühteaegu keedeti sellel wok’ipannil ladusalt valmis hõrk teos.

Konkursi II koht läks samuti Aasiasse, selle võitis Malaisia helilooja Kee-Yong Chong teosega “Timeless metamorphosis”. Chongi teose loogiline ülesehitus ja orkestratsiooni kaasamine arenguprotsessi oli igati õnnestunud. Chongi on inspireerinud “Muutuste raamat” ja yin-yang’i vastastikune metamorfoos. Sarnaselt võidutööga demonstreeris ka Chong Aasia muusikute teadmisi löökpillide käsitlemisel, siin tuli esile löökpillide lüüriline pool. Chong ei peljanud tihedat orkestrifaktuuri lahendada lõpuminuteil kammerlikult, nimelt kuulsime siin Aasia intonatsioonidega meloodiat sooloviiulil, taustal mängisid bassklarnet ja maracas. Teost oli nauditav jälgida – selle maailmajao kultuurilummusest ei tundu endiselt küllalt saavat.

Konkursi finaali jõudsid kahe itaallase teosed. Neist Andrea Portera pälvis looga “frammenti ti umnai… e di luce” III koha. Tegemist oli kümneminutilise tiheda tegevusrohke partituuriga, mis kindlasti nõudis orkestrilt suurt tähelepanu. Teos kõneles hingamisest, inimesest ja valgusest, kuid alguse sai see varjust. Valguskiirte peegeldumisest tekkivad sähvatused sundisid mitmelgi korral otsekui silmi kissitama. Klastrid, glissando’d ja mikropolüfoonia tekitas muusika pealispinnal sündmustekülluse, mille keskmes voolas elujoon unisooni kujul.

Luca Antignani teoses “Spira mirabilis” võis esmalt meenutada Monteverdi “Orpheuse” allmaailma tumedat vaskpillide kõlapilti. Antignanit inspireerinud XVII sajandi Šveitsi matemaatiku spiraal aitas heliloojal mõtiskleda muusikalise ajatunnetuse üle. Helitöös oli nii mõndagi tuttavat modernismiaustajale.

Kontserdil kõlas ka jazzitaustaga USA helilooja Brian Buchi teos “Shadows from an underwater forest”, mõnus vahepala mitmete sügavate filosoofiliste teoste järel. Lugu oli omamoodi filmimuusika, milles helilooja kirjeldas lapsepõlve tiigi sügavuses kujuteldavaid koletisi ja vahvaid seikluslikke sündmusi. Sellesse pealtnäha ohutusse tiiki olid sattunud agressiivne haikala poeg või mõned eelajaloolised kiskjad. Teose kangelane suutis kellahelide valgussillerduse toel ennast siiski rebida taas veepinnale. Selline pretensioonitu värvika orkestratsiooniga filmimuusika, kuid seda eelkõige n-ö ameerikalikult klassikalises laadis.

Kontserdi teises pooles mängiti Sumera Klaverikontserti Peep Lassmanni jõuliselt sitkel soleerimisel, mis lisas sellesse õhtusse ka ugrilikke meeleolusid. Muide, konkursi võitja Pui-shan tunnistas, et oli finaali eel tutvunud Sumera sümfooniatega, ta eelistas neist V sümfooniat ja tunnustas eesti helilooja rahvusvahelist muusikalist keelt ja omapära.

 

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming