Avalik pöördumine

Arvo Pärt

kultuuriavalikkuse, Tallinna linnapea, kultuuriministri ja Eesti Vabariigi Presidendi pooleRaske südamega jälgin Tallinna Kammerorkestri ümber toimuvat. Tekkinud on patiseis, kus võimu juures olevad inimesed on seadnud Tallinna Kammerorkestri muusikud – meie parimad keelpillimängijad – väljapääsmatusse olukorda. Tallinna Kammerorkestrit hallanud administratsioonil on kõik õigused, aga muusikutel, kes on ju olnud orkestri tegelikud loojad päev-päevalt, aasta-aastalt ning kes on TKO viinud kõrgele rahvusvahelisele tasemele,  puudusid lõppenud lepingute kohaselt elementaarsed õigused, mis on arenenud riikides kõigil orkestritel. Pinged TKO administratsiooni ja muusikute vahel ei ole tekkinud üleöö, vaid ulatuvad aastate taha.

Kuue aasta jooksul ei suutnud administratsioon leida orkestrile peadirigenti, ehkki seda kogu aeg lubati. Kogu arenenud maailmas on orkestril endal õigus valida peadirigent või koguni ta tagandada. Isegi Herbert  von Karajan, kellel oli eluaegne leping Berliini Filharmoonikute peadirigendina, pidi astuma tagasi, kui orkester ei soovinud teda enam peadirigendiks. TKO puhul lahvatas konflikt administratsiooniga eriti suureks just siis, kui orkester in corpore esitas sooviavalduse peadirigendi küsimuses. Kogu atesteerimise ümber üles keerutatud tolm on naeruväärne, sest TKO muusikud on end kõrgel tasemel kontsertidega „atesteerinud”  järjepidevalt ja seda isegi aastaid peadirigenti omamata!

Talumatud mõõtmed omandanud konfliktis oli protestiaktsioon muusikute ainus võimalus reageerimaks sirgeselgselt orkestri tõeliste vajadustega järjekindlalt arvestamata jätmise strateegiale. Avalikkuse ees kõige rohkem kõlapinda saanud TKO atesteerimine ei ole üldse konflikti põhjus, vaid selle pinnavirvendus. Otsuse tegemise atesteerimise seaduspärasuse ja korraldamise  korrektsuse üle peaks andma juristidele. Oleme tekkinud teravas konfliktis võimu ja vaimu vahel praegu tõsise valiku ees: kas laseme Tallinna Kammerorkestri saatuse üle edaspidigi otsustada praegustel ametnikel, kelle valikuid ilmselgelt ei juhi muusikalise kvaliteedi kriteeriumid, või palume kultuuriavalikkusena ühiselt linnavalitsusel leida võimalus Tallinna Kammerorkestri toomiseks Tallinna Filharmoonia alt otse Tallinna linna alluvusse, nii nagu on seda Eesti riigi alluvuses ER SO ja Eesti Filharmoonia Kammerkoor. Otsustamisõigus Tallinna Kammerorkestri sisulise püsimajäämise üle ei tohi jääda Tallinna Filharmoonia praegusele juhtkonnale. Me ei soovi ju järjekordset „juriidiliselt on kõik korrektne” juhtumit, kus etendatakse ettenägematute tulemustega farssi „etendusasutuse seaduse” järgi.

Tallinna Filharmoonial ei ole mitte mingit moraalset õigust võtta TKO nime  all tööle uus koosseis, kasutada ära TKO kõrget rahvusvahelist mainet ning diskrediteerida lõppkokkuvõttes TKO nimi. Tekkinud olukorrale parima võimaliku lahenduse leidmiseks teen ettepaneku ennistada kohe Tallinna Kammerorkestri muusikute lepingud ning pikendada need aasta lõpuni, seda enam, et lähiajal peavad algama proovid TKO ja EFK ühise turnee ettevalmistamiseks Šveitsis. TKO administratiivseks juhtimiseks  tuleks leida üleminekulahendus, anda see töö inimeste kätesse, kes soodustavad, mitte ei takista TKO muusikute loomingulist tööd. Alles uue ja Tallinna Kammerorkestri praeguse koosseisu poolt heaks kiidetud peadirigendi leidmise järel on õiglane korraldada atesteerimine TK O muusikutele. Austatud Eesti Vabariigi President, austatud kultuuriminister ja Tallinna linnapea, kallis kultuuriavalikkus! Me ei saa jääda osavõtmatult  pealt vaatama, kui hävitatakse üks meie muusikakultuuri pärl.

Me oleme väike rahvas arvult, kuid mitte vaimult. Meie püsimajäämine kultuurirahvana sõltub otseselt igast loomeinimesest tänases Eestis ning sellest, milliseid otsuseid me kultuuriavalikkusena langetame täna. Mul on väga valus ja häbi, mind teeb lõpmatult kurvaks, et pärast kolmekümneaastast äraolekut Eestist kohtan ma jälle nii tuttavaid  kultuurigenotsiidi ilminguid, mille eest ma omal ajal siit põgenesin. Mis on juhtunud eesti muusikas, et see kõik on võimalikuks saanud? Millised kired, ambitsioonid või arvestused on seda väärt, et lasta sel unikaalsel orkestril hukkuda?

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming
Müürileht