Kristjan Järvi dirigeerib jõulukuul Pariisis, Kölnis, Leipzigis ning Pekingis

Priit Kuusk, muusikaajakirjanik

Noorim dirigentidest Järvidest Kristjan Järvi juhatab 4. ja 5. detsembril oma vanema venna Paavo Järvi käe all tegutsevat Orchestre de Paris'd suurte traditsioonidega kontserdimajas Salle Pleyel'is. Tema ebatavalises kavas on mehhiko ja brasiilia autorid.

Prantslaste metropoli esindusorkestri Orchestre de Paris’ peadirigendina tegutseb Paavo Järvi juba neljandat hooaega. Kui peadirigendi ülesandeks on eelkõige prantsuse muusika tutvustamine, siis noorem vend Kristjan toob tema orkestrile ja publikule Mehhiko ja Brasiilia särisevat rütmikust ning põnevaid kõlalisi kujundeid. Samalaadset muusikat ja kava on Kristjan Järvi tutvustanud varem näiteks ka saksa publikule.

Auväärses Salle Pleyel’is tulevad ettekandele mehhiko helilooja Arturo Márquezi (s. 1950) „Danzón nr 2“, seejärel brasiilia helilooja Paulo Aragão (s. 1976) „Concerto Nazareth“ 7-keelsele kitarrile ja orkestrile (prantsuse esiettekanne) ning teise brasiilia helilooja ja kitarristi Yamandu Costa (s. 1980) süit kitarrile ja akordionile „Passeios“, kus nii eelmises teoses kui oma süidis on solistiks Yamandu Costa ise. Akordionisolistiks on Alessandro „Bêbe“ Kramer, samuti brasiilia muusik.
Peab toonitama, et selle kavapoole heliloojad on kõik tänapäevaautorid. Õhtu sümfooniliseks suurteoseks on Järvi valinud Põhja-Ameerika 20. sajandi ühe populaarsema ja hinnatuma sümfoonia, Aaron Coplandi Kolmanda sümfoonia (1946). Kristjani seekordset esinemist reklaamitakse orkestri kodulehel spetsiaalse videoga temast.

Kristjan Järvi tegi oma debüüdi Orchestre de Paris’ga neli aastat tagasi, samuti  ekstravagantse kavaga Põhja- ja Lõuna-Ameerika muusikast. Kui Paavo repertuaar tugineb rohkem klassikalisele põhjale, siis Kristjanit, kuigi tal on ka oma orkestritega palju tegemist, tahetakse aina külalisena juhatama tema väga põnevate kavade pärast. Klassikat juhatab noor Järvi aga oma ametitegi tõttu ikka sagedasti.

Detsembrikuu teisel pühapäeval, 8. detsembril dirigeeib Kristjan Järvi aga juba oma Gstaadi Festivaliorkestrit, kes resideerib Šveitsi Alpide kaunis mägiorus. Ta toob orkestri nüüd Kölni Filharmoonia suurde saali. Siin kõlab noore Järvi juba ka varem kuuldud „meremuusika“ kava (mõnel pool esitatud ka nime all „Water“): Bedřich Smetana sümfooniline poeem „Vltava“, väga populaarse türgi pianisti ja helilooja Fazil Say klaverikontsert „Water Concerto“, kus solistiks on autor ise, seejärel Benjamin Britteni „Neli mereinterluudiumi“ ning Claude Debussy sümfooniline pilt „Meri“.

Laupäeval, 14. detsembril seisab Kristjan Järvi oma Leipzigis asuva MDR (Kesk-Saksa Raadio) Sümfooniaorkestri ees Gewandhausis, kavas Leonard Bernsteini Sümfoonia nr 2 „The Age of Anxiety“ klaverile ja orkestrile ning rohkem hiilgava trompetistina tuntud Wynton Marsalise „Swing Symphony“. Solistiks tuleb Wayne Marshall. Jällegi on tegemist põneva ja tavapäratu programmiga.

Juba 16. detsembril on Kristjan Järvi taas Hiinas Pekingis, juhatades Rahvusliku Esituskunstide Keskuse (NPAC) sümfooniaorkestri ees noorte heliloojate uusloomingu programmi. NPAC on viimastel aegadel koostööd teinud väga nimekate Euroopa heliloojatega ja samas korraldab regulaarselt kompositsioonikonkursse ning -töötubasid ka oma noortele talentidele.

Kristjan Järvi praegused ametid: noorteorkestri Baltic Youth Philharmonic kunstiline juht selle asutajana; MDR Sümfooniaorkestri kunstiline juht ja peadirigent; Gstaadi Festivaliorkestri kunstiline juht (2013. aasta algusest); Baseli Kammerorkestri kunstiline nõustaja.

Kui sulle meeldis see postitus jaga seda oma sõpradega

[LoginRadius_Share]
 

Leia veel huvitavat lugemist

Värske Rõhk
Hea laps
LR
Keel ja kirjandus
Akadeemia
Kunstel
Muusika
Õpetajate leht
Täheke
TeaterMuusikaKino
Vikerkaar
Looming