Alma mater eksponeerib
Tiit Pääsukese “Maalid” Tartu ülikooli Y-galeriis 2. – 21. III.
Näitus “Põletatud savi – antiigist tänapäevani” Tartu ülikooli
kunstimuuseumis (koostöös Berliini Antikensammlungi ja Eesti Keraamikute
Liiduga) kuni 30. III (erandkorras ja tasuta avatud ka laupäeval 27.
III), kuraatorid Inge Kukk ja Airi Ligi.
Võib tunduda üllatav, aga Tartu ladinapõhjalisel
ülikoolil on kujutava kunstiga üpriski pikk ja mitmekesine kontakt.
Esteetika ja klassikalise filoloogia professori baltisakslase J. K. S.
Morgensterni alustatu meelitab juurde aina täiendavaid kunstikihte.
Täna leiame ülikooli mitte ainult kunsti ja kunstipärandit kogumas,
uurimas ja eksponeerimas, vaid ka kunstide keskuses kunsti õpetamas ja
vabade kunstide professori institutsiooni kaudu (aastast 2004
maalikunstnik Tiit Pääsuke) vahetust loovallikast refleksioone
jagamas. Ja seda kõigile üliõpilastele vaba valiku alusel. See on lausa
ülev akadeemilise ja kultuurilise demokraatia arendus.
Y = oomega?
Kunsti eksponeerib ülikool neljal statsionaarsel mitmekesise
funktsiooniga näitusepinnal: keskkonda rikastava kõrvalfaktorina
raamatukogus ja ülikooli ajaloo muuseumis Toomemäel; erialase tegevusena
ülikooli kunstimuuseumis ja Y-galeriis. Viimane on ülikooli noorim ja
eriti suurepärane kunstivõsu – oma kaasasündinud intriigiga. Ühest
küljest tõotab galerist Margus Kiisi karm ja ekspressiivne stiil
ning avatus erinevatele suundadele (nii kunsti elevandiluutornis
vaevlejaile kui ka “noortele Keeniustele”) ära hoida langemise kuiva
akademismi, teisest tundub, et seesama akadeemiline foon akadeemistab
teatud määral ka trash’imagi väljapaneku. Ühtlasi peaksid
ülikooli kontekst ja mittekommertsionaalne suhtumine kunstnikku ja kunsti
välistama formaalsed näitused. Ülikooli autoriteet ja tahe ning leping
linnaga peaksid tagama püsiva tegutsemisvõimaluse ja kasvavate kogemuste
akumuleerumise ja rakendumise. See on rangele teadusülikoolile ühtlasi
ka viis olla lähedal muutustele (kunsti)kultuuriteadvuses. Sobiv
strateegiline asend võiks galeriid omalt poolt inspireerida ette võtma
“kunsti piire avardavaid” (juba nii vananenuna tunduv sõnaühend, aga
igal lokaalsel juhtumil siiski õigustatud) koostööprojekte ülikooli
kõige erinevamate teaduskondadega – seega galerii kui omamoodi labor?
Mind on alati painanud kunstirealiteedi ja nn. pärisrealiteedi suhe Tiit
Pääsukese töödes. Tundub, et puudub meetod, et seda paika panna, samas
ei näi ka kunstnik võtvat kindlat positsiooni. Fotorealismi üheks
teeneks kunstile võib lugeda seda, et foto (dokumendina käsitletult)
harjutas kunsti omaltki poolt dokumentaalsusega ehk siis
pärisreaalsusega. Kuid kui aktuaalset suhet reaalsusesse Pääsuke ka ei
edastaks, ikka muutub see värvipinnaks lõuendil. On see mingi igikestev
nostalgia? Aga nii on nüüdseks “juhtunud” ka Andy Warholi Campbelli soup’i
piltidega. Probleem jääb.
Alates 1988. aastast nähakse Pääsukese loomingus postmodernistlikku
dekonstruktsiooni. Näitusel meenus mulle noore Salvador Dalķ maali
“Senicitas (Suvejõud ehk Veenuse sünd)” (1927) detailideks
lammutatud inimasundus, millest/mille asemele kunstnik hiljem ehitas
homogeense müsteerilise kosmose. Kas Pääsukese kliinilised fragmendid
saavad ühel hetkel “selgeks” sümbolistlikuks tervikuks või jääb
eneseoperatsioon traagiliselt kestma? Ja kes hakkab viimasel juhul täitma
doonori rolli? Kunstnik ise?
Algus = alfa
Ülikooli kunstimuuseum (algnimega klassikalise muinasteaduse
muuseum, loodud 1803 – seega vanim kunstimuuseum Eestis) ühes
kipskoopiatest tühjendatud ekspositsioonisaalis vahelduvaid
dialoognäitusi oma kogude tutvustamiseks ja retseptsiooni aktiveerimiseks
(esimene oli muide tollaselt vabade kunstide professorilt Leo Lapinilt,
kes vastandas sümmeetria antiiksele ideaalile oma graafiliste lehtede
olemusliku lõpetamatuse).
Praegune projekt “Põletatud savi – antiigist tänapäevani” on
paljude osaliste koostöö tulemus. Kuna ülikooli ligi 200 objektiga
Kreeka vaaside kogu on endiselt “sõjapaos” Vorone¯is ja
vastupidiselt Vorone¯ile on Berliiniga kujunenud normaalne teaduslik
infovahetus, sai üheks kandvaks jõuks Berliini Antikensammlung, mille 13
antiikse rariteedi näol on näitusel esindatud kõik põhilisemad vee-,
õli- ja veininõu tüübid. Muuseumiekspositsiooni läbimõeldusele
kohaselt saab juurde lugeda ka ülikooli klassikalise filoloogia
professori Anne Lille valitud ja tõlgitud tsitaate
antiikautoreilt. Mõned näited: “Keraamilised nõud on sageli ülimalt
meeldivad /.../, kuna savi, millest nad on tehtud, on segatud ja
põletatud koos aromaatsete vürtsidega” (Athenaios); “Mulle ei meeldi
see, kes krateeri kõrval veini juues räägib tülidest ja pisaraid
toovatest lahingutest, vaid pigem see, kes segab muusade ja Aphrodite
säravad kingid ja märkab olla armastusväärselt lõbus” (Anakreon).
Valdavalt anonüümseile Antiik-Kreeka ja Mükeene pottseppadele ja
vaasimaalijaile moodustavad dialoogipoole 17 eesti keraamikut
spetsiaalselt sellele näitusele loodud komplektidega (erandina on väljas
Reiu Tüüri omaaegsed, graafikaõpingute kõrvalt tehtud amforad),
millele ¯ürii eesotsas Leo Rohliniga ka Tartu Kultuurkapitali
toel preemiad väljastas. Tõepoolest on õhkkond pisut joovastav (Silver
Vahtre lahjendatud veini värvi kujundusel vist samuti oma osa ses) ja
huvitav on 17 erineva materjali-, vormi- ja dekooriretseptuuri tulemit “degusteerida”
ja aegadetaguse antiigiga sarnasusi-erisusi avastada. Kuid Viive
Väljaotsa “Must muna” on tõele au andes see (üsna subjektiivne)
põhjus, mis ahvatles mind, mittekeraamikut, süvenema näituse
metafüüsikasse. Ei ole tal äratuntavaid kylix’i, kantharos’e,
skyphos’e või mõne teise ajaloolise veini- või aroomõlinõu
utilitaarseid vorme; 6-aluseline väikeste, imeõhukeste ja võimalikult
redutseeritud vormidega installatsioon naudib “mustade” ja “valgete”
ebamalelaualikku rütmi ja keerleb ja ei keerle ümber musta muna. Mõtted
võivad liikuda keraamilise algvormi kui sellise suunas. Kas tõesti on
kõige alguseks muna(vorm)! Ega Sooster ilmaasjata munaga
tegelenud.
KAIRE NURK
|