Enn Rekkor 23. XII 1939 – 21. V 2003
21. V suri filmiteadlane Enn Rekkor. Enn Rekkor
töötas 1990. aastast Eesti Vabariigi Kultuuriministeeriumi
filminõunikuna. Aastatel 1984 – 1989 oli ta filmistuudio Tallinnfilm
direktor. Enn Rekkor asus stuudios Tallinnfilm tööle toimetajana 1969.
aastal, õppides samal ajal Üleliidulise Kinematograafia Instituudi (VGIK)
kolmandal kursusel filmiteadust. 1970. aastast oli ta stuudio
toimetuskolleegiumi liige. VGIKi lõpetas Enn Rekkor 1973. aastal
filmiteadlase ja -toimetajana, temast sai esimene professionaalse
ettevalmistusega filmitoimetaja Eestis. Rekkori eestvedamisel seati
Tallinnfilmi plaanide koostamisel esikohale mitte pelgalt tootmisühikud
nagu varem, vaid filmitegijate loomingulised kavatsused. Töö
stsenaariumidega muutus professionaalsemaks, stuudiosse võeti tööle
noori, Moskvas filmiteadlase hariduse saanud toimetajaid. Aastatel 1975–1981
töötas Enn Rekkor filmistuudio Tallinnfilm peatoimetajana ning enne
direktoriks valimist aastatel 1981–1983 taas toimetuse kolleegiumis. Enn
Rekkor käivitas energiliselt noorte re¯issööride Peeter Urbla, Peeter
Simmi ja Toomas Tahvli debüüdikasseti “Karikakramäng” (1977), mille
vajalikkusest oli tulemusteta kõneldud aastaid. Tootmisse läksid
tänaseks Eesti filmiklassikasse kuuluvad mängufilmid Grigori Kromanovi
“Briljandid proletariaadi diktatuurile”, Olav Neulandi “Tuulte pesa”,
Peeter Simmi “Ideaalmaastik”, Mark Soosaare “Jõulud Vigalas”,
samuti debüteerisid täispika mängufilmiga Peeter Urbla (“31. osakonna
hukk”) ja Valentin Kuik ( “Teaduse ohver”). Stuudio peatoimetajana
kujundas Enn Rekkor välja professionaalse stsenaariumianalüüsi ning
-toimetamise traditsioonid, ilma milleta on raske rääkida kogu
filmitootmise professionaalsusest. Just sellel ajajärgul, mil Enn Rekkor
juhtis filmistuudio Tallinnfilm loomingulist tööd, sündisid ka mitmed
olulised koostööfilmid. Ennekõike tuleb mainida Andrei Tarkovski “Stalkeri”
filmimist Eestis, mis sai teoks tänu Mosfilmi ja Tallinnfilmi
partnerlusele. Enn Rekkor on andnud tänuväärse panuse Eesti Vabariigi
filmipoliitika kujundamisel. Ta tegi ära lõviosa ettevalmistustööst
Eesti Filmi Sihtasutuse loomiseks 1997. aastal. Sellega viidi meie
rahvusliku filmikultuuri arengu toetamine teiste Euroopa riikidega
samadele alustele.
Eesti Vabariigi Kultuuriministeerium, Eesti Filmi
Sihtasutus, |