Ürg ja jõud vahedal teral
Järelmõtteid Siiri Sisaski heategevuslikult
kontserditurneelt “Ürg ja jõud”.
24. augusti hilisõhtu. Eesti Vabariik, Põltsamaa. Olemine Põltsamaa
lossihoovis on veidi niiske, aga vihmavarjusid vaja ei lähe. Siiski.
Lossihoovi lava kohale paigaldatud kilekate laseb aeg-ajalt esinejaile
kaela sadada tunni-paari eest sinna kogunenud vihmavett.
Siiri Sisaski kontserdituur on rühkimas oma fini?isse. Veel
viimane laul “Golden Moment”, mis meenutab mingil kummastaval moel
David Lynchi filme või seal kasutatud muusikat.
Taevasse paisatakse tulevärk. Tulevärk peab olema! Kõik teavad, et maa,
õhk, vesi ja tuli on ÜRGelemendid. Maa peal on lava, õhk vibreerib
muusikainstrumentides ja lauljatari hääles, kust kostab kohati
kolmehäälne heli. Nagu öeldud, vett tilgub ja lava ees põleb
tõrvikuis tuli. Tuli on ka Siiris. Ja tuli lastakse taevasse. Teades veel
seda, et peagi saab Siiri 35aastaseks, sarnaneb kogu üritus
sünnipäevapeoga. Sellisega, mida üks kääbik endale korraldada tahaks.
Sest oma sünnipäeval jagatakse kingitusi eelkõige külalistele. Ja
kääbikuile meeldib tulevärk eriti.
Paar tundi pärast kontserti mõtlen, et Siiri oleks võib-olla tahtnud
ilutulestiku ajal sõrme libistada võlusõrmuse. Selle, mis teeb
nähtamatuks. Siis võib vaikselt lahkuda. Uhkes üksinduses.
Siiri plaksutatakse tagasi ja kuna tal ei ole Sõrmuste Isanda sõrmust,
väljub ta oma valgest kilepaleest, kuhu on vahepeal suundunud, ning
esitab saateta, uhkes üksinduses laulu “Uhkes üksinduses”.
Mõni hetk hiljem on Siiri juurde moodustunud pooletunnine saba
õnnitlejatest, tänajatest, autogrammitahtjatest, paarist eksootilisest
tegelasest ja mõnest veidi eemal äraolevalt seisvast
kultuuriprominendist.
Tegelikult tekib mul küsimus, kas Siiri saab aru, millega ta hakkama on
saanud. See, mis “Ürg ja jõu” kontsertidel kõlas, tundus olevat nii
valmis, lõplik, tähenduslik. Ja kui Siiri hääletehnilised katsetused
sarnanevad kohati Nina Hageniga, siis meenub Hageni poolt kunagi
bravuuritsevalt ja võib-olla lihtsalt irriteerimiseks öeldu: “I’m a
very magical instrument in God’s hands.” Kas Siiri on meedium või on
kõik lihtsalt sisemiselt nii läbi elatud ja paika loksunud?
Vestlusest Siiriga selgub, et ta võib olla meedium ja võib olla ka
?amaan, aga igatahes on ta väga teadlik sellest, mida teeb. Tema jutus
jäävad kõlama märksõnad: hinge asi, puhas rõõm, tühimik.
Muusikat õppinuil peaks olema teadmine selle viimase olulisusest, vaikuse
tähtsusest muusikas. Peljates kleepida mingit epiteeti, tahan siiski
öelda, et Siiri muusika on sügavalt meditatiivne. Meditatsioonis nagu
muusikaski on oluline tühimik, sest sealtkaudu võib pääseda kõikjale
ning ravida kõike ja kõiki.
Siiri turnee üks ja mitte vähetähtis eesmärk oli koguda raha
väikekoolidele lihtsate muusikariistade hankimiseks. Oma kontserdi eel
kõneles Siiri lastest, kes on liiga palju netis ja kellel polegi ehk
olnud võimalust olla iseendaga omaette ning et sellise võimaluse annab
lihtne pill. Ning Siiri räägib, et lihtne pill võib sind ära viia.
Tühimikku ja sealt juba kõikjale.
Siiri kontsert “Ürg ja jõud” annab võimaluse ära viidud saada. Kui
Pirita kloostri varemeist kandutakse Norra mägedesse (“Mägede laul”,
Thea Kristali sõnad) ning seal selgub, et kivide pisaraist sünnivad elu
andvad jõed. Kui Siiri laulab india trummikooli. Kui kõlab beniini
unelaul “Naima” ja kuivab ära Toila laululava ümbrus ning Soome lahe
kaldale laskub Aafrika öö (Siiri tõlge enne laulu esitust: “Uinu, su
ema valvab sinu üle, sinu isa valvab sinu üle...”) ja kuskilt kaugelt
kostuks nagu elevantide hääli. Kui kõlab mongoolia “Negson utai
oronge”, ei laula Siiri, vaid budistlikud mungad ning nad ei laula siin
ja praegu, vaid kusagil paralleelmaailmas ning see viis on
aastatuhande-pikkune.
“Igal inimesel on oma mõõgatera, mida mööda kõnnib,” ütleb
Siiri, “Selleks kontserdituuriks kogutud laulud on mulle väga
tähenduslikud ja paigas. Kui keegi saab neist elamuse, midagi enda jaoks,
siis tema mõõgatera on suunatud sama valguse poole, kuhu minu oma.”
TEET KORSTEN
|