“Contra mortem” – portreefilmid, mida oodati
|
Filmitsükkel “Contra mortem”.
(“Dr. Andres Ellamaa”, 46’; “Dr. Andres Ellamaa”, 26’; “Dr. Maksim Lugovskoi”, 26’; “Dr. Ulvi Lettermo”, 26’;
“Dr. Aadu Liivat”, 26’;
“Dr. Ülo Zirel”, 26’; “Dr. Matti Tarum”, 26’; “Dr. Valdo Toome”, 26’;
“Dr. Enn Jõeste”, 26’; “Dr. Jaan Tepp”, 26’).
Rezissöör ja produtsent Helle Karis-Murdmaa. Operaatorid Peter Murdmaa, Marko Piirsoo. Monteerija ja muusikaline kujundaja Eero Karis. Tegevprodutsent Maret Hirtentreu. |
Portreefilmid on tehtud arstidest, kes oma valitud
elukutsel küündivad tasemele, millele igapäevast arstitööd tehes meie
väikeses riigis on üldse võimalik jõuda. Autoritel on õnnestunud teha
hea valik persoonidest, kes valdavalt esindavad arstkonna nn. actioni-poolset
osa, enamikus kirurgiliste erialade esindajatest. Filmi tegijad on suutnud
kujutada haigla igapäevast miljööd ja tööprotsessi nii, nagu see
tegelikult on, ning seejuures vältinud näitlemist, ilustamist ja
paraadlikkust. Kaameratöö on meisterlik, kusagil ei ole tunda filmimehe
juuresolekut. Keerulises haigla, eriti operatsioonitoa tingimustes, on
operaatoritel õnnestunud muutuda nähtamatuks ja tänu sellele tuua
filmilindile arstid tõepärases igapäevases tegevuses. Arst ei ole
pateetiline kangelane, keda ilustatakse ja kellest luuakse kulunult tuttav
filmistaar-superkirurg, vaid talle on jäetud õigus olla oma ala
professionaal, kes tohib lubada endale vaba suhtlusega pingevaba
käsitöö meisterlikkust.
Võttes lindile suhteliselt kergemini kajastatava valdkonna, on tagatud
vaatajaskonna huvi silmaga jälgitava tegevuse näitamisega. Samas on
püütud kogu arstimise aluseks olevat mõttetegevust filmilindile tuua.
See autorite püüdlus nõuab aga vaatajalt meie keskmisest kaaskodanikust
sügavamaid teadmisi meditsiinivaldkonnas. Aga võibolla ka filmikunstile
omast vihjete keele tundmist.
Esmapilgul tundub kolleeg Jaan Teppi väljend “Haige ei taha surra”
kohatu ja isegi jõhkrana. Pikemalt väljendades asjasse pühendamatule
vaatajale oleks see kõlanud: “Kui sellel haigel on see haigus, mis
momendil haigusloos kirjas seisab, peaks ta kõigi seaduste järgi olema
surnud, kuna sellele haigusele tänapäeval ravi ei ole”. Sooletrakti
arterite tromboos on tänapäeval ravimatu haigus.
Selles situatsioonis on oskuslikult välja toodud pikaajalise kogemuse ja
mõttetöö vili, mille videolindile püüdmine oli meisterlik ja kõigile
arusaadav. Jõuti haiguse põhjuseni, mis küll ravi perspektiivsust ei
tõstnud, aga aitas vältida asjatuid ettevõtmisi ning oli isiku ja
meeskonna ühistöö tulemuslikkuse hea näide.
Portreefilmides on jäädvustatud arstielu glamuursed päevad. See võib
olla hea, sisendamaks meisse kõigisse optimismi ja kindlustunnet – arst
aitab alati ja igas hädas saame temalt abi. Selline esituse viis tagab
veel kord edu, annab psühholoogiliselt nii tegijale kui vaatajale
positiivse emotsiooni. Samas saavutatakse ekslik mulje heast arstist kui
inimesest, kellel kõik õnnestub ja kelle tööpäevad kulgevad
põhiliselt positiivsetest emotsioonidest kantuna.
Portreefilmid on võitlusest haiguste ja surmaga ning selle võitluse
võidukast lõpust. Arstidest-võluritest, inimestest meie keskelt, kes
oma igapäevases tegevuses nagu natukene liiga kergelt saavutavad edu. Aga
teistmoodi, haigla elu kajastamisel koos ikka ette tulevate
ebaõnnestumiste, vahel lihtsalt võimetusega abi anda, konkurentsi ja
ebakollegiaalsete intriigidega ei ole vist ükski arst endast nõus
filmi teha laskma. Ja ega meist kellelgi pole soovi tekitada neid
varjukülgi oma elus ja töös, nad lihtsalt tulevad ette ja neist pole
hea tooni järgi kena rääkida. Filmiseeria loojad on siin heast toonist
kinni pidanud. Tegijatel vist polnudki eesmärgiks näidata aastatepikkust
pühendumusega tehtud tööd, et lõpuks näilise kergusega saavutada
vaimustust esile kutsuv tulemus. Seda kõike võib kõrvutada suurte
sportlaste saavutustega, kelle võidud tunduvad pealtvaatajatele tulevat
mängleva kergusega, ilma igasuguse nähtava pingutuseta, samas kui
tagapoole jäävate võistlejate tegevuses on jälgitav kõik ülima
pingutusega kaasnev.
Aga andestagem tegijale veel kord, taheti ju näidata head tulemust, mitte
seda teed, mille läbimisel tulemuseni jõuti.
Filmides on välja öeldud tõed, mida me ikka ja jälle peame kordama,
mida ühiskonnale veel kord teadvustades on autorid teinud tänuväärse
teo. Teadvustamisele ei ole lisatud lahendit – eks see jääb iga
vaataja enda otsida ja otsustada. Kohtume probleemidega, mille tagapõhi
jääb kaugele väljapoole meditsiini, kuid millega arst seisab oma
igapäevases tegevuses pidevalt silmitsi, lahendust leidmata. Mõned
markantsemad neist.
Kirurgile on see üks paljudest juhtudest, haigele aga üks ja ainuke ning
kui nii läheneda, siis võtab tavalõikus hoopis teise ilme. Seekord saab
terveks ja lakub edasi.
Andres Ellamaa mõtted suhtumisest rutiinlõikusesse ja perspektiivituse
tunne teatud kontingendi ravi mõttekuse osas.
Arst on inimene nagu iga teine. Ka temale ei meeldi konveieritöö. Ravi
on pidev loominguline protsess ja kui ise ei tea ega suuda otsustada,
küsi kolleegilt.
Ulvi Lettermo igapäevasest tööprotsessist – üks ei saa kõike teada,
igaüks meist hoiab ennast kitsama lõiguga kursis.
Jaan Tepp – probleemse juhu hea ravitulemus saavutatakse kollektiivsete
teadmiste tulemusel.
Kust sa lõplikku tõde saad? Ilma raamatuteta ei saa midagi ja vahel
võetakse meil otsuse aluseks erinevate arvamuste arutelul saavutatud
konsensuslik seisukoht.
Enn Jõeste viitab siin meditsiinis sagedasele olukorrale, kus otsuse
tegemisel ei saa tugineda konkreetsele mõõdetavale näidule, vaid
kogemuse ja intuitsiooni summale. Sada protsenti garantiid meditsiinis ei
ole, alati on tüsistuse võimalus.
Maksim Lugovskoi viitab ebaõnnestumise riskile, mille vältimiseks küll
püütakse kõike teha ja ette näha, kuid kõigi looduse nüansside
etteaimamine on võimatu. Paljudel sellistel tüsistustega juhtudel
süüdistatakse arste, kes olid tüsistuse tekke vältimiseks teinud kõik
võimaliku.
Selliseid lihtsate sõnade taha peidetud sügavaid probleeme on filmides
palju. Nad on esitatud arstide poolt, kes tunnetavad probleemi olemust,
kuid millele ühiskond pole suutnud leida lahendust – teinekord polegi
lahendust olemas.
Portreedes on toodud kolleegide päikeselised päevad ja see on hea, sest
head peame mäletama ja paha peab ununema, muidu ei oleks pürgimist
järjest parema poole. Jääb loota, et selle tsükliga ei lõpe arstiabi
käsitlemine filmis ja järgmistes osades suudetakse välja tuua ka
arstlik põhitegevus – mõttetöö. See on tegijatele juba raskem
pähkel. Jõudu selleks!
PEETER MARDNA,
Tallinna Arstide Liidu president
Tervishoiuameti järelevalve osakonna juhataja
|