1968, 1973, 1980, 1987, 1994, 2002
|
Hindajad: Marko Martin, Madis Kolk, Ramzi Yassa, Marje Lohuaru, Juris Kalnciems. |
Mis on nende arvude ühine nimetaja? Eesti
pianistide konkurss. 10. – 19. aprillini elati taas konkursirütmis.
Kired lõid lõkkele ja tekkis mitmeid küsimusi. Mõned neist said
justkui vastuse, aga ei midagi lõplikku. ?ürii esimehe Ramzi Yassa
sõnul “no definite answers”. Teada on vaid, et klaver on kui
võlukast, mis lubab väljendada kõike. Aga selle nimel tuleb palju vaeva
näha. Neist Heinrich Neuhausi sõnadest võib lähtuda. Nagu ikka
öeldakse, ei olnud konkursil kaotajaid. Oli püstitatud erinevaid
eesmärke: kellel enese proovilepanek, kellel individuaalne areng, kellel
sõnum, mida edastada. Kuid ükski eesmärk ei piirdu VI konkursil
toimunuga.
Milline tundus eesti pianistide mängutase
“väljastpoolt” vaadatuna? ?ürii esimees, Pariisi Ecole Normale
de Musique Alfred Cortot professor Ramzi Yassa: “Konkursile
tulles olin teadlik sellest, et eesti klaverikool on kõrge tasemega, kuid
üllatusin, kuuldes, kui hästi tegelikult mängitakse. Oli tunda, et siin
on olnud pikaajaline muusikatraditsioon, väga head õpetajad ja hästi
toimiv õpetussüsteem. Rahvusvahelisel konkursil on kerge kõrgtaset
hoida – sinna tuleb võimekaid pianiste kogu maailmast, kuid nii
ühtlaselt tugev tase kohalikul konkursil on suur saavutus.” Küsisin
?ürii esimehelt, mis sai otsustavaks teguriks võistlejate hindamisel.
Ta vastas, et hääletab nende poolt, kelle kontserdile hiljem tahaks
minna. Ei piisa ainult hästi mängimisest, publikul peab tekkima soov
interpreeti üha uuesti kuulata.
Konkurssi alustas 32 pianisti: Maria Bachmann, Nele-Eva Steinfeld, Naily
Saripova (dots A. Juozapenaite-Eesmaa); Ebe Müntel, Jelena Gurova, Sten
Lassmann, Andrus Rannaääre, Diana Gromova (prof. I. Ilja); Kristina
Golik, Jorma Toots, Irina Zahharenkova (prof. L. Semper); Jaan Kapp, Sofia
Podhomutnikova (dots. A.Kuuseoks); Mihkel Mattisen, Diana Kiivit,
Jekaterina Korotkova (prof. V. Roots); Liivi Suurmaa, Maarit Saarmäe, Ann
Reimann, Marina Veiler (dots. T. Nahkur); Diana Moik, Jekaterina
Rostovtseva (prof. P. Lassmann); Age Juurikas (prof. P. Lassmann, dots. T.
Nahkur); Mihkel Poll (õp. M. Pakri, prof. I.Ilja); Hando Nahkur (dots. A.
Juozapenaite-Eesmaa, dots. T. Nahkur); Liisa Hirsch (prof. L. Mets); Mai
Ots (õp. M. Mikalai); Jekaterina Fjodorova (õp. I. Floss, prof. I.
Ilja); Carolina Kremenetski (prof. I. Ilja, õp. K. Ratassepp); Margus
Riimaa (dots. L. Väinmaa); Kadri-Ann Sumera (prof. A. Valdma) ja Ave
Kruup (prof. R. Schirmer).
I voorust väärivad meenutamist Nele-Eva Steinfeldi Bachi ja
delikaatselt humoorikas Haydni Sonaat, Maarit Saarmäe musikaalne
mäng, Andrus Rannaääre originaalselt kujundatud Beethoveni
Sonaat G-duur op. 31 nr. 1, Jekaterina Rostovtseva jõud ja
otsustavus, Ann Reimanni glenngouldilikud välgatused Bachis ning
huvitavad leiud Haydnis. Väga tubli oli 13aastane Jaan Kapp
muusikakeskkoolist, selle konkursi läbi aegade noorim osavõtja. Kahju,
et II vooru ei pääsenud Liisa Hirsch, Naily Saripova ja Carolina
Kremenetski. Liisa Hirsch on originaalne ja rikka sisemaailmaga
isiksus. Ta näeb paljutki uudsest aspektist, tema mäng on vaba ja
positiivse mõjuga. Muljet avaldas Naily Saripova peen ja ergas
esitus. Saripovas on mingit “prantsusepärasust”, mis eriti
harmoonilise resultaadi andis Debussy Etüüdis “Pour les cinq doigts”.
Puhtalt ja maitsekalt esitas oma nõudliku I vooru kava Carolina
Kremenetski.
II vooru soolokava maht (40 – 50 minutit muusikat) oli aukartustäratav.
Siin selgus, palju on edasisaanutel jõudu, närvi, kogemusi. Ebe
Müntel, I voorus silma paistnud kauni, selgejoonelise Beethoveni
sonaadi ja harvakuuldavalt läbipaistva faktuuriga Skrjabini Etüüdiga,
esitas hea Bergi Sonaadi, kuid mitte nii õnnestunud Chopini Sonaadi nr.
3. Mai Ots on hea kontsentratsioonivõime ja tugeva sisendusjõuga
noor pianist. Jõulise natuuri ja arenenud kõlameelega Kristina Goliku
suurimateks õnnestumisteks olid Bach, Beethoven, minu arvates parim
Liszti Etüüd “Tuisk” ja Raveli Sonatiin. Väga säravalt esines I
voorus muusikakeskkooli õpilane Jekaterina Fjodorova. II voor
kahjuks nii hästi ei õnnestunud. Ave Kruup on tõsine muusik, hea
Bachi ja klassika tõlgendaja. Margus Riimaad iseloomustasid
?ürii välisliikmed kui sisemise põlemisega loomingulist pianisti, kes
mõtestab muusikat elavalt ja huvitavalt. Tema mängu on kerge jälgida ja
see haarab väga publikut. Kadri-Ann Sumera kohta lausuti, et ta
oli potentsiaalne finaalikandidaat, komistuskiviks sai ehk kohatine
närvilisus I voorus. II voor oli tal seevastu väga ere. Kadri-Ann Sumera
sai ka Heliloojate Liidu eripreemia II vooru kohustusliku teose, Mari
Vihmandi “Eskiis 02” esituse eest. Juris Kalnciems: “häid
esitusi oli mitmeid, kuid ?üriile imponeeris, kui täpselt oli Sumera
“lugenud” teksti ja valinud sobivaima väljendusviisi.” Liivi
Suurmaa kohta ütlesid ?ürii välisliikmed, et ta on hea tehnikaga
tugev pianist, tõstes esile tema Skrjabini Üheksandat sonaati. Kuid
vahel, püüeldes maksimaalse väljendusliku ereduse poole, astub ta oma
mängus ehk liigselt “piiri peale”.
Hoolimata otsuse “ebapopulaarsusest”, oldi siiski sunnitud välja
valima kuus finalisti. Nendeks said Age Juurikas, Mihkel Poll, Sten
Lassmann, Irina Zahharenkova, Mihkel Mattisen ja Hando Nahkur. Kõigi kuue
finalisti puhul jätkaksin juba ?ürii välisliikmete öelduga, kes
tõstsid esile finalistide ühtlast mängukindlust kõigis voorudes, head
ettevalmistust, laia pianistlikku amplituudi, samas rõhutasid, et
tegemist on väga eriilmeliste pianistidega.
Üks esimestest preemiatest läks Age Juurikale. Ramzi Yassa, Juris
Kalnciems: Juurikas on ebaordinaarse mõtlemisega suur talent. Ta tunnetab
muusikat väga loomulikult, mängu hingestab elav alge, talle on omane
emotsioonide spontaansus. Tal on väga kandev ja õilis kõla, huvitav
fraseerimine.
Teise esimese preemia sai Sten Lassmann. Ramzi Yassa, Juris
Kalnciems: Age Juurikaga võrreldes on Lassmann hoopis teist tüüpi
pianist – intellektuaalne, tõsine, endassesüvenenud. Mastaapselt
mõtlev ja suure potentsiaaliga mängija. Lassmanni puhul oli huvitav
jälgida, kuidas tema isiksuses iga järgmise vooruga ilmnesid üha uued
tahud. Väga palju võitis Lassmann III vooru Prokofjevi Teise
kontserdiga. See muusika sütitas ja siin ületas ta oma mängus siiani
valitsenud korrektse akadeemilisuse piirid.
Konkursi üks noorimaid osavõtjaid, 15aastane Mihkel Poll pälvis
teise preemia. Ramzi Yassa, Juris Kalnciems: Mihkel Poll on vara avaldunud
talent, kes vahel lausa hämmastas oma meisterlikkusega – kasvõi
mängides selliseid ülimalt raskeid, küpsust nõudvaid teoseid nagu
Raveli “Scarbo”, Brahmsi Variatsioonid Händeli teemale või
Prokofjevi Kolmas kontsert. Ta oli väga hea ettevalmistusega ja
erakordselt kindel kõigis voorudes.
Konkursi ülekaalukas publiku lemmik oli Irina Zahharenkova
(diplom, ERSO preemia). Tundub, et tema puhul on auditooriumil tekkinud
soov teda “üha uuesti kuulata”. ?ürii välisliikmed iseloomustasid
Zahharenkovat kui tundlikku pianisti, kel väga eriline puudutus, hea
maitse ning oskus “sisustada” ka aeglast muusikat. Ja lisasid, et
endale sobivas sfääris on ta jõudnud väga kõrgele tasemele.
Mihkel Mattiseni (diplom) kohta laususid ?ürii välisliikmed:
peen ja tark muusik. On tunda, et tal on väga hea mõtlemine. Tema
sfäär on täpsus ja kultiveeritus, mis eriti ilusa tulemuse andis II
vooru Skrjabini Teises sonaadis ja Schumanni Humoreskis. I voorus esitas
ta väga hea klassika, hiilgavad etüüdid. Ainsaks takistuseks sai ehk
tema natuurile mitte kõige sobivama kontserdi valik III voorus.
Hando Nahkurit (diplom) iseloomustati kui pianistlikult väga
andekat mängijat, kel oivaline instrumendivaldamine ja kontroll toimuva
üle. Kuid lisati ka, et igas ideaalis varitsevad omad ohud.
Finalistide klaverikontserte kuulates ununes asjaolu, et tegemist on
konkursiga, ja tundus võimatuna siin mingit paremusjärjestust luua.
Lõplikku “konkursiküpsust” näitab vahest kõige enam see, kui
pianist ei pane juba “viimast välja”, vaid et reserve on veel küll
ja küll. I voor võib ju õnnestuda, vahel teinegi, aga III vooru saavad
siiski need, kes jaksavad lõpuni. Need kuus jaksasid ja üht-teist jäi
veel “varuks”. Muu on juba maitseküsimus. Age Juurikas on võitev
valküür, kes haarab oma mastaapsusega. Suures aga ununeb vahel väikene.
“Filosoofilise kallakuga pianistiks” – näib kujunevat Sten
Lassmann. Mihkel Poll on pidevas suures muutumises, juba praegu on tema
areng hämmastavalt kiire. Mihkel Mattiseni mäng on huvitava isiksuse
oma, mida tahaks kuulda edaspidi ka väljaspool konkursimiljööd.
Põnevusega jälgin Hando Nahkuri arengut. Irina Zahharenkova mäng tuleb
südamest ja ka läheb südamesse.
Konkursi lõpul küsisin muusikaakadeemia klaveriosakonna juhatajalt Ivari
Iljalt, kas konkurss täitis tema ootused ja lootused. Ta vastas: “Minu
ootused konkurss isegi ületas, selles mõttes, kui hästi, kindlalt ja
veendunult mängiti. Finaal oli juba lausa nagu väga hea
sümfooniakontsert ja mulle tundub, et iga finalist võiks esineda
solistina. Leian, et selle konkursi järele oligi juba ammu äärmine
vajadus. Suur hulk eriilmelisi kunstnikuisiksusi sai nüüd võimaluse
ennast näidata.”
Kohtumiseni järgmisel, 2008. aasta konkursil!
Ia Remmel
|