Sekulariseeruv sakraalarhitektuur
Mõneti ootamatult kujunes 1980. aastate lõpul eesti arhitektuuri üheks meelisteemaks sakraalarhitektuur – võimaldab ju kiriku (kabeli) kui väljakujunenud, kuid samas suhteliselt lihtsat ruumiprogrammi ning väljendusrikast vormikeelt eeldava hoonetüübi projekteerimine arhitektile loomevabadust ja eksperimenteerimislusti. Tänu tollastele optimistlikele tellijatele moodustub Emil Urbeli, Andres Siimu jt. noorte arhitektide neomodernistlikest kirikuprojektidest põnev lehekülg eesti sajandilõpu arhitektuuriajaloos Raivo Puusepa Viimsi Mälestuskiriku võistlustöö (1995) on üheksakümnendate arhitektuuri üks tippsaavutusi, kuid kõigi luteri kiriku ettevõtmiste realiseerimisel jõuti parimal juhul (Saksi kirik) nurgakivi piduliku
asetamiseni.
|
Raivo Puusepa Viimsi mälestuskiriku võistlustöö. 1995. |
Tänases Eestis, kus ka kirikute
korrashoid neelab tohutuid summasid, eeldab uue kirikuhoone ehitus
kohaliku omavalitsuse ja kiriku tihedat ja viljakat koostööd või
võimsa rahvusvahelise organisatsiooni toetust. Statistika kohaselt peab
iga neljas eestlane end luterlaseks, kuid ka mitte Tallinnas pole Toompea,
Jaani, Kaarli, Peeteli, Püha Vaimu ja Nõmme Rahu kogudusele (pluss
väikesed rootsi-, saksa- ja soomekeelsed kogudused, kes kasutavad
olemasolevaid ruume) lisa oodata.
Huvipakkuvaim on samuti Tallinna praostkonda kuuluv Viimsi Püha
Jaakobi kogudus. Viimsi elanikel on juba sel aastal lootus tõesti uue
kiriku ehituse algust näha. Arvestades valla elanikkonna kasvuga viimasel
kümnendil, on samm igati tervitatav – uute kinnisvarakülade elanikel
võiks ju oma villade kõrvalt jääda aega ka vaimu ja hinge eest hoolt
kanda, käia jumalateenistusel, ristida lapsi, laulatada abielu,
korraldada kontserte ning noorte- ja lasteüritusi. Püha Jaakobi kirik
oleks 65aastase vaheaja järel esimene pretsedent luteri kiriku ehitamisel
(E. Sachariase projekteeritud Peeteli kirik valmis 1938)! Viimsi
valla kingitud krunt paikneb Pringi külas poolsaare keskel ning 7
miljonit krooni maksev ehitis loodetakse realiseerida annetajate ja EELK
konsistooriumi toel.
Arhitektide Erkki Ristoja ja Martin Aunini projekt (1999)
näeb ette rannaolustikku sobiva, kaasaegse, laudvooderdisega kaetud
fassaadiga, rohkete klaaspindade ja tipust murtud kellatorniga väheldase
kirikusaali (230 istekohta), millega liituvad käärkamber ja vestibüül.
Kirikusse on projekteeritud ka nurgake merel hukkunute mälestuseks.
Seltsielu ruumid peab kogudus seega leidma ikkagi naabrusest, jõud ei
küüni soome tüüpi seurakuntatalo või ameerikapärase fellowship-halli
rajamiseks. Viimast tüüpi kirikute puhul on ruum transformeeritav,
sisustus (ka altar) ümberpaigutatav (traditsioonilisi kirikupinke
asendavad lahtised toolid); üksnes orel ja kooriruum on kindlas kohas.
Tänapäeva kirikus avarduvad koguduseruumid, vajalikud on köök, eri
generatsioonide klubiruumid, mõistagi kantselei. Ruume vajavad
noortekoosolekud, palve- ja piibliõhtud ja -hommikud, pühapäevakool jne.
Kuivõrd muutub kirik kohaliku kultuurielu keskpunktiks, sõltub peaaegu
100 protsenti kirikuõpetaja entusiasmist.
Uute jumalakodade tellijateks (arvestusega, et Eestis tegutseb ligi 80
erinevat kirikut ja usuliikumist) on sektantlikud kirikud. Ehitustegevus
oli 1990. aastatel suhteliselt aktiivne uusapostlikul kirikul, neist parim
pealinna lähistel on Keila kirik (arh. Avo Seppel, 1994). Enamasti
on aga sellised kirikuhooned arhitektuurilt tagasihoidlikumad (Tallinnas
ja ümbruses näiteks Kalle Rõõmuse projekteeritud Tõeliselt
Viimse Aja Pühade Jeesuse Kristuse Kirik Ädala tänavas või Jaak
Kuriksi Püha Esimärter Stefanose kirik Harkujärvel; küündimatud (Jehoova
tunnistajate “kuningriigisaalid”) paigutuvad suisa
utilitaararhitektuuri hulka; paljud kogudused (näiteks neopaganismi- või
vennastekogudus) ei vajagi hoonet. Suheldakse ju usuringkondadeski
virtuaalses ruumis: nii toimib võrgus näiteks ainult kristlastele
mõeldud jutukas ja tutvumiskuulutuste andmebaas JeesusTreff Kosjakontor!
“Arhitektuuriauhind” tuleks siinkohal anda metodistidele.
Heatasemelist arhitektuuri esindavad I. Klammeri neomodernistlik
Pärnu metodisti kirik (1989 – 95) ning V. Künnapu – Ain
Padriku Tallinna metodisti kirik Narva mnt. 51 (1994 – 2000). Ometi
annab ka nende finantseerimisvaevadest tunnistust pikaks veninud
ehitusprotsess.
Kumbagi neist ei saa pelgalt kirikuks nimetada. Narva maantee kompleksis
paikneb lisaks Balti Misjonikeskusele metodistide Teoloogiline Seminar kui
rakenduslik erakõrgkool koos kõige ühe kooli juurde kuuluvaga (auditooriumid,
klassiruumid, raamatukogu, õpetajate ja sekretäri ruumid-kabinetid,
13-kohaline ühiselamu). Majas on kohvik, pastorite kabinetid, kooride
riietus- ja harjutusruumid, 720-kohalise kirikusaali kohal stuudio ja
tõlkekabiinid. Neoekspressionistlik ehitis on valge purjena mõjuv märk,
mis ühendab maanteearhitektuuri dünaamika (pikkus üle 80 meetri) ja
iseolemist rõhutava skulpturaalse vormikeele; püramidaalse katuse
ebasümmeetrilise vildakuse ja 45-meetrise torni sihvakuse. Siseruumides
dünaamika jätkub, peauksest viib hoogne kaldtee teise korruse
kirikusaali või garderoobi esimesel korrusel, leidub põnevaid vaateid
majas (sisekuj. A. ja K. Vaikla) ja läbi maja (katuseaknast paistev torn
ja rist).
Täiuslikkuse pitserit kannab katoliiklaste Püha Birgitta keskus (Merivälja
tee 18), tellijaks Pühima Lunastaja Püha Birgitta ordu (projekt:
1997-99, valmis 2001). Ega kloostri projekteerimist esimesele
ettejuhtuvale arhitektile ei usaldatagi. 1997. aastal korraldati piiratud
osavõtjatega konkurss, mille tulemusena asus ordu valvsa järelevalve all
projekteerimist vedama arhitekt Ra Luhse.
Pirital on Jumala meelepäraseks teenimiseks olemas kõik:
kadestamisväärne asukoht, postkaardivaated keskaegse kloostrikiriku 35
meetri kõrgusele lääneviilule ja varemetele, traditsiooniline
22-toaline külalistemaja kui kloostri põhiline sissetulekuallikas,
vajalikud kloostriruumid (refektoorium, parlatoorium jne.), mugav
elukeskkond (eraldi tubadest nunnadele ja raamatukogust kuni
katuseterrassini õhu- ja päikesevannide võtmiseks), konverentsi- ja
sotsiaaltöö ruumid, nägus kaasaegne kvaliteetne arhitektuur. Kloostri
arhitektuuri iseloomustab minimalistliku karguse ning rõhutatud
ilutaotluse, õilsate (paekivi, dolomiit) ja utilitaarsete (betoon ja
plekk) materjalide vaheldumine ning üheaegne esinemine. Põhimahus kahe-,
osaliselt kolmekorruselise, laugjalt tõusva katusega ehitise
kontrapunktiks on ristikäik ja basseiniga siseõu. Kloostrikirik (õigem
oleks seda 80-kohalist pühakoda nimetada siiski kabeliks) täidab lisaks
igapäevastele teenistustele ka Pirita linnaosa katoliku kiriku
funktsiooni, linnarahvale on eraldi sissepääs Merivälja tee poolt.
Luterlik kirik on olnud arvamusel, et kirik on vaid funktsionaalne ruum
jumalateenistuste pidamiseks ning hoone hiilgus (resp.
väljapaistev arhitektuur) ei tohigi olla eesmärk. Kogudused on aga läbi
aegade olnud teisel seisukohal: liikmeid juhib püüd anda parim Jumala
teenimiseks, kuid pigem domineerib soov, et oma kirik oleks paikkonna
kauneim ehitis, mida uhkusega kaugemalt tulijale näidata. Kirik võib
olla teistest majadest imelikum. Ta võib olla kummalise vormiga. Ta peab
igal juhul välja paistma, erinema, ulatuma üle ümbritseva.
Kirikuarhitektuuri keskseks teguriks peab olema ruumi modelleeruv valgus.
Kirik on olnud märk läbi aegade – keskaegsed kirikuhooned on ju Eesti
(arhitektuuri)maastikul iseenesestmõistetavus.
Isegi kui me ei räägi kiriku kui institutsiooni sotsiaalse tähenduse
muutumisest, on selge, et tänapäeval ei suuda kiriku kellatorngi
võistelda kõrgete korrusmajadega. Moskva patriarhaadi õigeusu kiriku
peapiiskopi Korneliuse nõutus Lasnamäele pakutavaid kirikukrunte
vaagides on täiesti mõistetav, tema näeb vaimusilmas kirikule asukohta
pisut kõrgemal ja teistest hoonetest eraldi... Jumalikku sõnumit
kuulutavast hiigelkolossist on paraku saanud lihtsalt üks ühiskondlik
ehitis, hoone teiste seas.
PIRET LINDPERE
|