Kunstiaasta 2002 – poolt ja vastu
Ene-Liis Semper
raamistab meie kunstiaastat 2002: aasta algul oli tal edukas peaaegu
täiesti uute töödega näitus Hansapanga galeriis ja nüüd aasta lõpul
on tal veelgi edukam, vaid täiesti uute töödega väljapanek Tallinna
Kunstihoones. Kahe piirtähise vahele aga jääb ligi paarkümmend
esinemist – osalemist kõikjal kõikvõimalikel esinduslikel näitustel.
Semper on vaieldamatult aasta kunstnik, kuigi Kultuurkapital tema edukat
aastat vähemalt suure preemiaga pärjata ei saa, sest alles kaks aastat
tagasi, kui ta oli osalenud Veneetsias nii Szeemanni kuraatoriprojektis
kui meie oma rahvusväljapanekus, ta selle sai. Nii on Ene-Liis Semperist
õigem kõnelda kui praeguse aja etalonkunstnikust, kes selleks, et
olemas olla, peab kogu aeg ka vormis olema – ja mitte ühel, vaid mitmel
rindel.
Ja veel, kui Kunstihoone peale mõelda, siis kas teadlikult või
ebateadlikult, aga aasta väljapaistvaim väljapanek on jäetud aasta
lõppu: mullu oli selleks Jaan Toomiku, seekord siis Semperi
isikprojekt. Ning veel üks teinegi seaduspärasus kipub meie kunstielus
välja kujunema – aastalõpp oli eelmisel ja on ka tänavu naiskunstnike
päralt: Maile Grünberg, Tiina Tammetalu, Kai
Kaljo, Inessa Josing mullu ning Ene-Liis Semper,
soomlanna Hanna Weselius, norralannad Gabriella Göransson
ja Hanne-May Scheen, Rosita Raud, Urve Küttner, Mare
Saare tänavu. Viimane tõsiasi ei tähenda küll iseenesest veel
mitte midagi, kuid just eesti naiskunstnike loomingust kiirgab viimasel
ajal eriliselt veenvat, empaatilist energiat. Mõelgem või Terje
Ojaveri valushella videoinstallatsiooni “Hoia mind”, Liina
Siibi vaimukalt rafineeritud filmiplakatite, Mari Roosvaldi
ja Tiiu Pallo-Vaigu parajalt tempereeritud Hausi ühisesinemise, Anne
Parmasto plahvatusliku maalinäituse, effide isepäiste
ühismängude jne. peale. Nende mõnikord vaikselt hõõguv, aga
kummaliselt tugev energia tundubki meie kunsti omamoodi koos hoidvat.
Välisvaade
Laiemalt mõeldes Saksamaa kunsti suursuvi – Kasseli “Documenta”,
Frankfurdi “Manifesta”, Hamburgi “Artgenda”, Linzi “Ars
Electronica”, Berliinist eraldi kõnelemata – ning suurnäituste kaudu
biennaalikunsti kui erilise kunstimõiste kinnistumine. Biennaalikunst on
kui eriline, aga ambivalentne filter, millega eraldatakse terad sõkaldest
ning mis samas toimib ka alaväärsustunnet reetva enesekaitsevahendina:
“Ah, (mahakäinud) suurbiennaalidele jõuab vaid tiigistunud
(institutsionaliseerunud) kunst!” Keegi ei taha biennaalikunsti teha,
aga kõik tahavad kuuluda biennaalikunstnike auväärsesse perre. Ja samas
tagab sündmuse järjepidevus, “biennaalsus” ka kvaliteedi. Hea näide
on meie oma “KanaNahk”, mis iseenesest, kuraatorite vahelesegamiseta
omandas kolmandal korral ka ideelise ühtsuse: kuraatorid tahtsid lihtsalt
head kunsti näidata, kriitikud leidsid üksmeelselt lingvistilise
suundumuse.
Välis- ja sisekunstisündmusi võrreldes kinnitus just tänavu veel üks
kummaline paradoks: ikka veel kipume hindama välismaal kohatud inimesi,
olema vaimustatud nende ettekannetest, nendega isiklikust kokkupuutest, ka
siis, kui sama Suur Inimene on mõned aastad tagasi Eestis käinud,
loengut pidanud ning kontakte otsinud. Parim näide on uusmeedia gurud Saskia
Sassen ja Douglas Davis, aga ka tänavune interdistsiplinaarne
“Koha ja paiga” konverents. Ikka veel nagu ei raatsiks oma kolleegide
ettevõtmist kiita.
Sisevaade
2002. aasta jääb kunsti(elu)ajalukku kui
kunsti(eksponeerimis)paikade tekkimise ja kadumise aasta – see on nagu
Browni osakeste liikumine, mille segasest joonisest on raske mingitki
seaduspära avastada.
Tänavu sai selgeks, et saame oma kunstimuuseumi: lõhkamistööd kostuvad
kaugele üle Lasnamäe ning panevad sealsed kunstiteadlikud elanikud end
hästi tundma. Viljandi sai endale korraliku näitusesaali ja Kondase
kunstikeskuse. Pärnu uue kunsti muuseum sai juurdeehituse ning jätkab
antropoloogilise kunsti edendamist. Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus asus
haldama Hansapanga galeriid ning tõestas vaimu ja raha ideaalset
sümbioosi. Laste Maailma poe ruumes tegutseb edukalt disainigalerii. Viru
keskuses näidatakse kunsti. Kunstnike liit avab Hobusepea galerii.
Draakoni galerii muutub segasest salongist taas galeriiks jne.
Aga enam kui kümme aastat edukalt tegutsenud Vaala galerii pidi üle öö
oma ruumest välja kolima, sest jäi kinnisvaratehingutele ning eraomanike
huvidele jalgu. Hansapanga galerii Liivalaia tänava ruumes jääb Hanna
Weseliuse näitus viimaseks. Mis saab edasi, pole teada. Noori soosiv
Raatuse galerii pidi Õpetajate Majas oma uksed sulgema. Tartu
novaatorliku kunsti Sebra galerii lõpetas tegevuse. Pärnu uue kunsti
muuseumi vana hoone vajab kiiresti remonti.
Aga õnneks jääb lokaalsemalt mõeldes lõppev aasta meelde ka
läbimõeldud vettpidavate pidevalt toimivate programmidega kunstiaastana:
enam ei aita teoste loogiliselt kujundatud eksponeerimisest ning neile
lisanduvast jututoast – seminarist, konverentsist; oma publiku
kasvatamiseks on hädavajalik pidev töö. Ja seda on iseäranis hästi
ellu viinud Eesti Kunstimuuseum. Mõelgem Adamson-Ericu näituse peale,
kus iga nädal toimus vähemalt kaks avalikkust kaasa haaravat üritust,
kõnelemata ekskursioonidest, laste workshopidest. Kuid ega
väliskunsti-, tarbekunsti- või Tartu kunstimuuseumis asjad enam teisiti
käi. Oma kaasaegse kunstiajaloo kirjutamise, kunsti teistsuguse
tõlgendamise, aga ka publiku kasvatamise positiivseteks näideteks on
Kaasaja Kunsti Eesti Keskuse korraldatud päevad – nii 1970ndate kui
kunsti tõlgendamise lisandid. Kui me endale ise publikut ei kasvata, siis
pole ime, kui meie kunstisaalid jäävad tühjaks ning “ekskrementidega
purk” kogu uuema kunsti ekvivalendiks.
REET VARBLANE
|