Kender ja sitt
PÖFFil esilinastus kaks eesti lühimängufilmi
“Ferdinand”. Stsenarist ja rezissöör Andri Luup. Operaator Rein Kotov, Kristjan-Jaak Nuudi. Osades Aleksander Eelmaa, Kaur Kender, Andres Puustusmaa, Herardo Kontreras, Julia Jablonskaja. Produtsent Artur Talvik. Allfilm, 2002, Beta SP, 28 min.
“Pääsemine”. Re¯issöör Hendrik Toompere. Stsenarist Peeter Sauter. Osades Tambek Tuisk, Rein Oja, Erki Laur, Peeter Tammearu, Herardo Kontreras. Produtsent Manfred Vainokivi. Parunid & Vonid, 2002, Beta SP, 18 min.
Viieteistkümneaastane inimesehakatis avab esimest
korda kaustiku ja mõtleb, mida kirjutada. Ütleme, et tema teos algab
näiteks nõnda: “Ta pani kaabu pähe ja läks tööle.” Tema
narratiiv kulgeb edasi ja varsti selgub, et töö ei olegi töö,
vaid on näiteks bussi istmete vahuga ülelaskmine või kellegi
tagaajamine kirvega.
Eesti kultuuri ilmselt kõige jõulisem, peamiselt seitsmekümnendate
algupoolel sündinud põlvkond on hakkama saanud halvavõitu filmiga.
Filmi nimeks on “Ferdinand”, mille skript olekski justkui pärit
viieteistkümneaastase inimesehakatise sulest. Selle lühimängufilmi on
lavastanud Andri Luup. Tema taipab muide hästi massimeediumi
toimimismehhanisme. Ent tema mõtles küllap ka välja keerukavõitu
sü¯ee, mille pöördepunktidel asub nõmedus.
Politseinik avab jalaga ukse ja laseb mitu korda lakke, ehkki ta hästi
näeb, et kedagi kodus pole. Hauakõneleja räägib sellest, kui
korralikult vikatimees ikka võtab. Politseinik sõimab lapsukesega
vanapapit pedofiiliks. Ferdinand jälitab tänaval ühte naist, kes
põgeneb matusele. Politseinik küsib Ferdinandilt saia, saanud selle,
ütleb ta: “See on minu sai.” See kõik on absurdne ja järjest
absurdsemaks läheb.
Asjaolus, et ühte peaosa mängib kirjanik, on nii mõndagi uudset. Ei
tulegi meelde teist juhtumit kui Linnar Priimäe oma, kes mängis “Minu
Leninites” Saksa saadikut Rosenbergi. Kuid Priimägi on pigem filosoof
ja nii on kirjaniku osalemine siiski esmakordne.
Kaur Kender on hea kirjanik. Ta kirjutab stiilselt, mõtleb globaalselt ja
tegutseb lokaalselt. Ta lemmikteemaks on raha, mis rahavaeses
humanitaarmaailmas on talle paratamatult toonud paha poisi imago. Viimasel
ajal on ta seda kuvandit üle ekspluateerinud, polemiseerides
kõikvõimalike mõttetute tegelastega, nagu näiteks lapsnõunikud ja
muud sellised. Filmis mängib Kender vaest märulipolitseinikku, kuid
kõik ju teavad, et ta on tegelikult ikkagi Kender. Sellepärast on
Tammsaare kõrval istumine kõnekas. Siinkirjutajale meeldis, mida on ses
episoodis näha ekraaninurkades: kord Tammsaare põlv, siis tema kuuesiil,
siis jälle istuvad mehed ja nii edasi kuni saiajagamiseni ja Ferdinandi
lauseni, et too ongi vait nagu sukk. Niisiis, rakursi vaheldumine
Tammsaare skulptuuri juures on Andri Luubil väga tugev.
Teine koht, kus näitlejatöö tagant Kenderi isik nähtavale tuleb, on
arutlus rahast. Võmm kõneleb, et tal on väike palk ja ta jõuab selle
eest ainult maksavorsti osta, transpordiameti tegelane aga istub kogu aja
kabinetis ega tule tänavale. Siin saab Kender rääkida oma lemmikteemast
– rahast.
Sellest kohast olekski mõttekas minna teise filmi juurde, kus raudse
kultuurinähtuse Kenderi asemel on raudselt kultuuritu nähtus – sitt.
Hendrik Toompere juunior on saanud hakkama veidra looga, milles
retsidivist Borissil õnnestub vanglast põgeneda fekaaliveoauto tünnis
– koos kõigega, mis seal hulbib. “Teel ootavad relvastatud
kurjategijad, et Boriss tünnist välja õngitseda. Kuid täna sõidab
auto teist teed. Tünni täidetakse taas ja hingamisruum tünni laes on
napp – ja mida seal hingata ongi! Borissil õnnestub kurvides loksuvas
mustuses raskustega pinnal püsida. Aeg venib, hais on kohutav,
päästjaid pole. Lõpuks kaotab Boriss mürgiste gaaside sees teadvuse.
Põgeneja siiski ei upu, sest samas auto tühjendatakse ja sibi sõidab
uuele ringile,” tsiteerime filmi reklaamlauseid.
Mäletan sibisid vanast heast ajast, mil nad sõitsid oma fekaaliautoga
majade juurde, mille elanikud kasutasid kuivkäimlaid. Nagu ikka, oli sibi
amet austusväärne, häid sigarette aga nad sellegipoolest ei tõmmanud.
Iga sibi tõmbas alati mingit suitsu, seejuures halvemat sorti. Jõudnud
oma masinaga käimla ette, kasutas ta iseäralikku hallikasvalget
voolikut, mille üks ots visati lörtsti kuivkäimlasse. Sel hetkel
väikeses ruumis kükitada ei tohtinud. Siis algas ikka jube törtsutamine
ja luristamine, just nagu oleks kohal kümme kompotti imevat naksitralli.
Vahepeal algas veel niisugune soolo: urra-urra-urra... Kui ma kõike seda
viimati nägin ja kuulsin, olin alles põlvpükstes poisike, ent võin
siiski üht-teist meenutada. Näiteks seda, et väljaheitepaagi luugil ei
olnud seespool ühtegi sanga ega käepidet. Just nagu filmiski. Sest mis
mõte oleks seespidisel käepidemel – see oleks ju absurdi tipp!!
Aga vaat siin ongi konks: allakirjutanule kui kriitikule absurdi tipp
meeldib, ent pisikesed absurdsusehakatised – nagu näiteks lakke
tulistavad politseinikud – ei meeldi. “Ferdinand” on põlve otsas
tehtud töö. Poisid, olge ikka mõistlikud: Ferdinand jälitab naist
Ku-Ku (Wiiralti) kohvikust Siselinna kalmistu otsani, kuhu jõuab ka
politseinik. Milline naine kannataks nii pikka jälitamist, pealegi kui
politseinik varnast võtta? Teisest küljest: kui Ferdinand on nii ohutu
sell, siis miks on jälitataval vaja matusele varju pugeda? Või läkski
ta matusele? Ja siis tuleb veel matusekõneleja udu ajama, nagu võtaks
vikatimees “korralikult”. Harilikult vikatimees just ei võta
korralikult; et selles veenduda, tasub minna metanoolimüüjate
protsessile, kuhu tunnistajatena kohale vajunud kari isikuid, keda
vikatimees on ainult korraks ühe jalaga hauda võtnud, siis aga tagasi
lükanud. Otsekui oleks nende puhul tegu praaktootega.
Filmi vaadates jääb mulje, nagu pääseks Ferdinand ühe otsa piletiga
väljamaale, sest selles kaadris, kus ta aknaid sisse peksab, on
igasugused väljamaised neoonkirjad. Aga siis tunneb vaataja juba
kodumaised poldid ära ja kõik laheneb: see ei ole siiski välismaa. Miks
jättis politseinik tüübi jälitamise pooleli ja läks Tammsaare juurde
tuvisid söötma? Läinud parem raudteeülesõidukoha juurde ja küsinud,
kes sel päeval tolle buss number 44ga sõitis.
Mõnel teisel korral võiks Kaur Kender ikka ise stsenaariumi kirjutada.
AARNE RUBEN
|