Klaverimängijate võistlus
Pärast enam kui seitsmeaastast vahet (selline intervall on kuidagi ilma kokku leppimata kujunenud) toimus Eestis jälle üleriigiline pianistide konkurss. Seitse aastat on parajalt pikk aeg, et koguneks uus andekate ja ennast näidata tahtvate noorte klaverimängijate seltskond. Mõnelegi noorele kunstnikule saabub just sellisel võistlusel üks elu tipphetki, kus viimase peale lihvitud kava ja timmitud mänguvorm saab haruldase võimaluse konkursi üliemotsionaalses õhkkonnas meie esindussaalis kõige asjatundlikuma publikuga kohtuda.
|
Finalistid: Mihkel Poll, Irina Zahharenkova, Hando Nahkur, Sten Lassmann, Mihkel Mattisen ja Age Juurikas. Fotod Marek Vilba |
Selle artikli kirjutamise ajal pole
veel kolmas voor toimunud, sellest räägib juba järgmine Sirp. Seega
kahe esimese vooru muljeid.
I voor toimus EMA kammersaalis, mis ju üliõpilastele kodune paik,
seetõttu polnudki väga üllatav, et seda küllaltki lahtiseks mängitud
kapriisset Steinwayd taltsutati väga osavalt. Kui paar liiga kahvatut ja
üks ülearu forsseeritud esinemine välja arvata, kõlas kõigi esimeses
voorus mänginute kava kultuurselt, nii-öelda parimatele eesti
klaverikooli traditsioonidele vastavalt. Olgu siinkohal öeldud, et
rahvusvahelistel konkurssidel, kuigi tipud on ehk kõrged, kuuleb palju
ebaühtlasemat üldpilti.
Kõigil 32 osavõtjal oli pakkuda viimistletud Bachi prelüüd ja fuuga
(tundub, et nii kvaliteetne polüfooniamängimine on meie kohalik
eripära), loomulikult eristusid mõned esitused suurema musikaalsuse,
sügavuse ja detailirohkusega, olgu siinkohal esinemisjärjekorras
nimetatud Nele-Eva Steinfeld, Mai Ots, Ebe Müntel, Age Juurikas,
Kristiina Golik, Liisa Hirsch, Irina Zahharenkova, Ave Kruup, Ann Reimann,
Margus Riimaa, Mihkel Mattisen ja Liivi Suurmaa.
Ka etüüdide üldine pilt oli üllatavalt tore – klaveriõpilaste
keskmine tehniline tase paraneb aasta-aastalt märgatavalt. Oli lausa
erakordse üleoleku ja musitseerimismõnuga mängitud etüüde, nimetaksin
neist (jälle esinemisjärjekorras) Age Juurika Liszti “Õhtused
harmooniad” ja Rahmaninovi es-moll op. 39, Mihkel Polli Liszti
“Tuisk”, Sten Lassmanni Liszti “Mazeppa” ja Skrjabini cis-moll op.
42, Kristiina Goliku Skrjabini E-duur op. 8, Liisa Hirschi
Skrjabini gis-moll op. 8, Jekaterina Fjodorova Skrjabini Des-duur op.
8, Irina Zahharenkova Rahmaninovi fis-moll op. 39, Naily Saripova
Debussy “Pour les cinq doigts”, Margus Riimaa Liszti transtsendentne
f-moll, Mihkel Mattiseni Chopini cis-moll op. 10 ja Debussy “Keerulised
arped?od”.
Sugugi mitte niisama ilus polnud aga pilt Viini klassikute sonaatidega.
Suurimaks pähkliks osutus enamikule võistelnuist aeglase osa
mõtestamine, sellele aga toetub teatavasti kogu klassikalise
sonaaditsükli ülesehitus. Ei tea, kas on praeguse aja elutempo liiga
rahutu, kõiksugu mobiiltelefonid, arvutid ja muud mänguasjad
muusikaõppijate (ja ka õpetajate) meditatiivseid võimeid pärssimas. Ka
kiiretes osades jäi tihti puudu aristokraatlikust Viini joonest, kus
range liikumine nõtkusega kavalalt põimuma peaks. Eredana mällu
sööbinud terviksonaate pakkusid Nele-Eva Steinfeld, Ebe Müntel, Age
Juurikas, Liisa Hirsch, Irina Zahharenkova ja Margus Riimaa (huvitav, et
selles loetelus on esindatud pea kogu konkursil osalenute vanuseskaala,
see on justkui vastuväiteks väga levinud arusaamisele, et muusika
mõistmine on miski, millega alles vanas eas võib kokku puutuda).
Ülejäänud esitustes oli, kellel rohkem, kellel vähem, ilusaid momente.
Mõistetavalt oli neid, kes enese arendamise raskel teel olid valinud
(umbes sajast valida olnust) enda tunnetuslaadile ja mõtlemismahule
ebasobiva sonaadi, ning neidki, kes ei suutnud konkursi närvilises
meeleolus täie vabadusega musitseerida.
II voor toimus Estonia kontserdisaalis ja siin selgus, et suurt
saali täis mängida polegi nii kerge, selleks peab lisaks
200protsendilisele valmisolekule meisterlikult kohandama ka oma
kõlakäsitlust, lisaks peab väga suur ja selge olema see miski, mis on
nootide taga – muusika mõte. Sellise mõõdu järgi võttes õnnestus
esinemine tõeliselt Juurikal, Zahharenkoval, Riimaal ja Mattisenil, kes
pakkusid hetki, mis erakordseina kogu eluks meelde jäävad. Eriti tahan
esile tõsta Irina Zahharenkova esitatud Chopini 24 prelüüdi. Iga
prelüüd peenelt läbi töötatud ja tunnetatud, suutis ta luua erilise,
lausa uskumatu terviku, mõtestades tõelise kunstnikuna just prelüüdide
hõrke erinevusi, samuti toimisid meisterlikult eri pikkusega pausid
prelüüdide vahel. Margus Riimaa Prokofjevi VII sonaadi esitus tõi suure
sugestiivsusega välja selles teoses peituva traagika (milline teine osa!)
– pianistil jätkub tähelepanu nii tervikdramaturgia jälgimiseks kui
ka paljude vahvate rütmi- ja harmooniadetailide märkamiseks. Chopini II
sonaadist mõjusid enam I ja III osa. Mihkel Mattiseni Skrjabini II
sonaadis oli olemas hingestatud kõlamaailm I osas ning väga hoogne ja
samas nõtkelt kõike kaunist märkav II osa. Schumanni “Humoresk”
pakkus samuti nii oma hasardiga nakatavaid hoogsaid lõike kui kauneid
lüürilisi hetki, ehk jäi pisut arenguruumi kogu selle laiali valguma
kippuva terviku kooshoidmisel. Age Juurikas võlub suure haarde ja
jõulise, kuid samas väga loomuliku kulgemishooga. Klaveri kõla on tal
eriliselt tüse ja selge, täites suurt saali, ilma et kuulaja peaks
kõrvu kikitama. Ei meenu, et Schumanni “Sümfoonilisi etüüde” oleks
nii kompaktselt kuulda saanud. Teose lõppedes mõtlesin, kas tõesti juba
läbi. Rahmaninovi II sonaat, mida Age Juurikas juba korduvalt
avalikkusele on esitanud, oli oma tuntud headuses seekord siiski veidi
detailidest ülelibisev.
Mainimata ei taha jätta ka kahte väga noort ja ühte lausa alaealist
ülimalt andekat pianisti – need on EMA esimese aasta tudengid Sten
Lassmann ja Hando Nahkur ning muusikakeskkooli 9. klassis (!) õppiv
Mihkel Poll. Kõik kolm jõudsid finaali ja kõigil kolmel on Eesti olude
kohta erakordselt arenenud klaverimängutehnika ning nooditeksti haaramise
ja mäletamise võime. Selles osas on neil tulevikuks suur kapital juba
kogutud, muusika mõtestamise ja hingestamise arendamine muude oskustega
võrdsele tasemele oleks minu isiklik idealismist rikutud salasoov.
Tanel Joamets
Eesti pianistide VI konkursi laureaadid, kes selgusid eile
hilisõhtul, astuvad üles tänaõhtusel pidulikul lõppkontserdil Estonia
kontserdisaalis.
|