Muusikamulje veealuste kommentaaridega
11. oktoobril dirigeeris Nikolai Aleksejev
Estonia kontserdisaalis uue sarja “ERSO soliste” avakontserti.
Tunnusloona kõlas soome vanameistri Einojuhani Rautavaara Viiulikontsert
(1977), milles soleeris Arvo Leibur; teine teos oli Dmitri Šostakovitši
IV sümfoonia (1936).
Kontserti läbis üks üsna püsiv väljendustoonus, leebe ja äraolev,
peaaegu unenäos kõndija olek. Hoolimata sellest, et teosed olid
erinevad: Rautavaara Viiulikontserdis domineerivad haprad taevased kõlad;
Šostakovitši Neljandas valitseb põrgulik hingekaos. Kuigi, lähemalt
mõeldes ei olegi selles toonuses vist vastuolu – nii Põrgut kui ka
Taevast kohates laseb inimene tõelusest lahti, saab uneskõndijaks.
Rautavaara kontsert on kohati nurgelisest meloodiajoonisest hoolimata
lüüriline, pigem poeemlik kui kontsertlik teos. Või, tegelikult just
Arvo Leiburi esitus süvendas seda muljet. Tundus, et eriti II osa
viiulipartiisse oleks sobinud märksa reljeefsem ja võimukam
väljenduslaad. Ja et solisti kõla oli kohati liighabras, liigkaunis,
liigunelev.
Leibur kui solist ei domineeri, ei soleeri, vaid otsekui kuulatab mingit
kuuldamatut tervikut. (Sellist, muusikule “kaasa antud” põhitooni ei
tohi ega saagi tegelikult arvustada). Aga Leibur veenab ära selgusega:
tema lüürika ei ole hägune, tema fraas on lõpetatud ja puhas.
Šostakovitši Neljanda sümfoonia iseärasuseks on üsna katkendlik
kujundivool ja semantiline ambivalents. Kurjuse ja kannatuse, labasuse ja
õrnuse märgid segunevad muusikas. Sellel on teada mõjuallikaid: autor
tutvus tol ajal Mahleri loominguga ja kirjutas palju filmimuusikat. Aga
ühtlasi on teos pärit ajast, mil seoses tema ooperiga “Leedi Macbeth
Mtsenski maakonnast” käivitus stalinistlik masinavärk autori enda ja
nõukogude muusikaelu ideoloogiliseks lõastamiseks.
Tundus, et esituse atmosfäär järgis pigem mingit psühholoogilist
hämarolekut kui eredat filmimuusikalist ?estikulatsiooni. Seda muljet
tekitasid üsna leebe meetrum (ka ostinatode puhul); pika teose
pikalt välja peetud poolkõlad (mezzo forte, mezzo piano);
kiledaid tämbreid rõhutav, kuid ometi mõnevõrra tahtetu kujundivool
vaid üksikute dramaturgiliste rõhutustega. Viimase osa lõpumuusika
kõlas õudust tekitavalt – räsitud olekuga hümn, millest üle ja
läbi kõlavad lagunemise ja meeleheite märgid...
Aleksejevi vägivallatu, kaemuslik pikamaa-tõlgendus mängis kohati üsna
kuulaja kannatuse piiril – aga viis lõpuks sihile, võttis otsad kokku.
Riskantne, aga mõjujõuga lahendus. Kuigi, muusikas on sageli üsna
tabamatu too piir, mis eristab läbimõeldud kunstilist sihti (näiteks
uneskõndija toonus) ning lihtsalt teatud tehnilisi puudujääke (orkestri
mobiliseerumise probleemid).
10. oktoobril kõlas Tallinna raekojas kammerkontsert.
Esimeses pooles mängis duo Andrus Haav (viiul) ja Henry-David
Varema (tšello) Heitor Villa-Lobosi duo “Deux Choros (bis)”
(1929) ja Maurice Raveli Sonaadi viiulile ja tšellole (1922). Villa-Lobos
võitis eksootikale avatud sajandialguse Euroopas tähelepanu elastsete
brasiilia rütmide ja avardunud kõlatajuga, mis ei surunud muusikalist
intonatsiooni germaani ängistuse raamidesse (ka 1920ndatel oli
hilisromantism veel üsna võimukas kontekst), aga mis see-eest ühildus
suurepäraselt uue ajastu maskitaoliste, jahedate neostiilidega. Tundus,
et esituses hägustas Villa-Lobosi Duo rütme liigne annus “tormi ja
tungi” ja sellest sündiv rabedus. Ehk on siin (enam kui tehnilised
probleemid) mingid tõlgendusklišeed mängus: tavapärased emotsionaalsed
üledoosid “lõunamaa” muusika esituses?
Maurice Raveli neljaosalise Sonaadi esituses oli enam veenvust, täpsust
ja põnevaid kõlakujundeid. Esitust vääristas kahe keelpilli
viimistletud, selge kontuuriga kantileen ja kõnekad dialoogid (eriti III
osa). Aga eriti see tabamatu, täpsem muusikaline “kehahoid” –
Raveli aristokraatselt lõpetatud, ?estina mõjuv fraas.
Kontserdi teises pooles kõlas Pjotr Tšaikovski Trio “Suure kunstniku mälestuseks”(klaveril
Lauri Väinmaa), pühendatud autori 1881. aastal lahkunud sõbrale,
pianistile ja dirigendile Nikolai Rubinšteinile. Kaheosalises teoses oli
mängus Tšaikovskile omane vastandlik kujundikomplekt: pretensioonitud,
lapsemeelsed “?anriteemad” ja agoonilised, pingutuse ja nõrkemise
märkidega meloodiafraasid. Romantiline polaarsus sai esituses selgelt
välja mängitud. Ansamblikoostöös vaheldusid rabeduse ja keskendumise
hetked. Põnevaim ja lennukaim oli teose teine osa (variatsioonid) –
mitte siis agooniline, vaid hoopis etüüdlik ja mänglev Tšaikovski.
Raekontserdi tipphetkedeks jäid siiski kaunilt vormitud kantileeniga või
mänglevad keelpillidialoogid. Hoolimata üledoosidest kõlatervikus.
Eesti Filharmoonia Kammerkoori ja Tallinna Kammerorkestri ees seisis
13. oktoobril Tõnu Kaljuste. Tallinna Metodisti kirikus kõlas Vivaldi
kirikumuusika plaadistamisootuses kava: kahekooriteos “Kyrie”, pikem,
kontsertmissa stiilis ja solistidega “Gloria”, kompaktsem ja
tõsimeelsem “Credo” ning pidulik “Magnificat”. Koos pärast
Credot kõlanud a cappella gregooriuse lauluga (Santus ja Agnus
Dei) sai kava lõpetatud õhtumissa vormi. Solistina astusid üles
sopranid Kaia Urb ja Vilve Hepner, rootsi metsosopran Anna Zander ja tenor
Mati Turi.
Vivaldi vaimulik muusika on stiililiselt rikas: siin on külg külje
kõrval mänglev repetitsioonitehnika ja lapsemeelsed kõlaefektid,
tundelised soolomeloodiad ja jõuline kontrapunkt (lõpufuugad). Tõnu
Kaljuste esitusstiili vundament on teada – sidus, täpne, lõpetatud
vormiga (meloodia)fraas. Kaljuste ühtlustab ja korrastab. Aga tema
väljenduslaadi “rosin” on selles, et mustri seest haarab dirigent ja
mängib välja mõne iseloomuliku (dramaatilise, koomilise,
väljendusrikka, karakteerse) zesti, elavust kandva rütmimotiivi –
samal ajal ometi mustri maagiat, täpsust ja katkematust ülal hoides.
Esituses seekord kõik ja lõpuni ei õnnestunud: orkester ei saanud mõne
tempoga hakkama; sopranirühm ei tabanud ajuti tippe. Aga Kaljuste
kordumatu autoristiil, korrapära ning mõne elusa detaili vastasmäng oli
põnev ka nüüd, Vivaldi-kavas.
Interpretatsiooni puhul võib alati küsida kontekstide järele. Näiteks,
et kuidas mõjutab mingi üldisem teadmine muusika vormist ja
kujundikeelest ja vormi enese tähendusest interpretatsiooni? Kuidas
näiteks mõjutab barokkmuusika esitust, ka Kaljuste Vivaldit,
modernistlik kujutlus muusikast kui ideaalselt korrastatud, ülaltpilguga
haaratavast struktuurist? Või kuidas nn. suure sümfonismi
dramaturgia-kontseptsioon, üleva loo jutustuse metafoor võib tekitada
ootusi “jõulisema ja reljeefsema” esituse järele Šostakovitši või
Rautavaara puhul? Või teatud ootusi “eksootika” üheks või teiseks
tõlgenduseks? Või kuidas interpretatsiooni on mõjutanud postmodernne
kujutlus vormivabadusest, mis lubab erinevate stiilimaailmade
kokkutraageldamist või tekstikatkestusi, ilma seda dramaatiliselt
mõtestamata?
Kokkuvõttes võib küsida, kuidas need erinevad üldkorrastavad, otsekui
veealuste hoovusena toimivad, pigem vahetu muusikakogemuse kui sõnastatud
teadmuse näol avalduvad mõttemudelid teisendavad mis tahes
muusikastiili? See on keerukas ja huvitav uurimisteema. Aga praktiliselt
on vist oluline, et veealune toimiks, et tundmatud ja tuntud hoovused
voolaksid muusikast läbi (isegi, kui see võtab kriitikal jalad alt).
Sest üksnes avatud süsteemid on elusad.
Evi Arujärv
Kolm tunnustavat mõtet ühe kontserdi
kohta
Näis, et peaingel Miikael, kelle päeva kirikuaastas tähistati 29.
IX Tallinna Püha Katariina kirikus, oli rõõmsalt toetamas
mihklipäeva-muusikuid, sest kontsert kõlas kõigiti toredasti.
Põhiesinejatega – Vanalinna Muusikamaja tütarlastekoor ja Püha
Miikaeli poistekoor, Vanalinna Muusikakooli orkester (õpilased ja
õpetajad) – koos ja eraldi astusid üles veel Vox Clamantis ja Hortus
Musicus.
Siinkohal väärib ülevaade esimest peatust. See, et
meistrite-sellide-õpipoiste ühiselt ja kõrvuti musitseerimine on
pedagoogiliselt kasulik ja muidugi ka kunstiliselt vääristatud, on
ammugi selge. Ometi ei saa niisugust kooslust kuigi tihti rakendada, sest
neid õpilasi ja koole, kes/mis suudaksid meistritega ühiselt terve pika
ja kunstiliselt tervikliku esinemise välja kanda, polegi nii palju.
Tegelikult võiks väita koguni, et Vanalinna Muusikakool ja -maja on
Eestis ainuke seesugune. Tõsi, Tallinna Muusikakeskkool ja mõned tublid
muusikakoolid annavad n.-ö. ülevaatekontserte, kus võimekamad õppurid
saavad edasijõudmist kenasti näidata. Ent väljatulek ühe stiili- või
teemakeskse kontserdiga nõuab ilmselt eripärast lähenemisnurka ja
küpsust. Ja kontsert läks kõigiti korda: söandan kinnitada, et
kirikutäis kuulajaid koges eelkõige muusikalist elamust, mitte
lapsevanemlikku või pedagoogilist õhkamist laste tubliduse üle. Muidugi
olid noored esinejad tublid, aga nad suutsid pakkuda midagi rohkemat.
Teine tunnustus on seotud kontserdi ülesehitusega: minu meelest oli see
hästi koostatud ja “läbi komponeeritud”. Kandvale Miikaeli-Mihkli
teemateljele asetusid harmoonilise kooslusena nii gregooriuse laulud,
XVI-XVII sajandi ansamblimuusika, eesti rahvapärased koraaliviisid kui
Mart Siimeri uudisteos “Püha Miikaeli mõõk”. Muusika põhitoon oli
rõõmus ja erk, kava ikkagi vaheldusrikas tänu tämbrite ja koosseisude
mitmekesisusele, eri muusikastiilide ning ühe- ja mitmehäälsuse
vaheldumisele. Kui lisada muusikavälised pisiväärtused – esinejate
ladus ja vaikne liikumine, aplausivahede puudumine, delikaatne valgustus
üksikute küünalde ja lampidega, annab see kokku tõepoolest tervikliku
muusikaõhtu.
Kolmas tunnustus on Mart Siimeri muusikale. Kantaat “Püha Miikaeli
mõõk” (tekst liturgilistest allikatest, Doris Karevalt ja autorilt)
tütarlaste- ja poistekoorile, orelile, klaverile ja orkestrile on hästi
toimiva dramaturgiaga, mitmeid muusika stiili- ja ajastuelemente
sünteesiv teos. Veerandtunnine kantaat kulgeb läbi “hämarate”
laadimaastike, keerukate meloodiajooniste ja kummitama jääva juhtteema
kaudu pidulikku ja heledasse lõpukulminatsiooni. Esitajaile nõudlik lugu
(eritunnustus dirigent Kadri Hundile) on mu meelest Siimeri ja üldse
eesti viimase aja kirikumuusika üks mõjuvamaid teoseid.
Niisiis, Vanalinna Hariduskolleegiumi muusikaettevõtmised väärivad
tunnustust ja edasistki tähelepanu.
Anu Kõlar
Waldszenen raekojas
5. X kõlas Tallinna raekojas vana hea saksa kammermuusika
– ekstreemsete ja ekstravagantsete kavade taustal järsku värske ja
uus. XIX sajand oma tunnete, esteetikaga on meie ajal kauge, kuid
nostalgiat tekitav. Miks nostalgiat? Võibolla seetõttu, et sel ajal oli
musitseerimine midagi enesestmõistetavat, elu loomulik osa (nagu nüüd
telerivaatamine). See on nostalgia ilusa vana kombe järele sisustada
vabad hetked sisukalt.
Trio Vahur Vurm (klarnet) – Lembit Orgse (klaver) – Svjatoslav
Zavjalov (vioola) alustas Schumanni “Muinasjutulugudega”. Mitte
kõige tavapärasem kammeransambel loob maheda, aga samas piisavalt
eredatämbrilise kõlamulje. Ansambli puhul on kas nii, et natuurid
sulanduvad, või on siis igaüks väga erinev. Tundus, et selle kava puhul
tuli kasuks natuuride lähedus: tegemist on peenekoeliste, kõla ilu
hindavate, stiiliteadlike muusikutega. Sooloosades mindi aga vägagi
temperamentseks.
Ludwig Spohri “Kuues saksa laulus” liitus Orgse ja Vurmiga sopran Pille
Lill. Spohr on küll tuntud viiulikooli looja, kuid tema muusikat just
tihti ei kuule. Tegemist oli võluva teosega, muusika on sakslastele wesenseigen.
Eeskätt oli nauditav interpreetide üksteise- ja seejärel nende
muusikamõistmine – kui mängijad esitatavat imetlevad, tajub seda ka
publik.
Teise poole “Karjase laul kõrgel kaljul” on hiline Schubert, napp
kvintessents tema Liedide põhikujunditest: rändur, üksindus,
lootusetu armastus, karm, kuid lohutav loodus. Lill tajub hästi nii
ooperi kui kammerlaulu vahekorda. Kuigi ta on kammerlauluski ooperlikult
karakteerne, säilitab ta sealjuures intiimsuse ja õhulisuse. Ta on ka crescendode
oskuslik kasutaja – arvatavasti on just laulja puhul suur kunst teha
need haaravalt ja maitsekalt.
Kontserdi viimane number Mozarti Es-duur trio on raskemeelsusest
võrdlemisi vaba, graatsiline, tantsuline ja rõõmsameelne lugu.
Kammeransamblis hõivab sagedasti keskse koha “partituurivaldajana”
pianist ja nii oli see ka nüüd. Lembit Orgse Mozarti-käsitluses võis
tajuda baroki ja klassika süvenenud tundjat, mis koos ilusakõlalise ja
elava mänguviisiga andis stiilse tulemuse.
Es-duur, viimase teose helistik on justkui “metsahelistik” –
teisedki kontserdi teosed olid kantud metsaromantikast, maheda, rahustava
ja saladuslikuna jäigi see õhku kajama.
Ia Remmel
|
Üleeile jõudis oma 101. eluaasta künnisele eesti kõigi aegade eakam kutseline muusik, viiuldaja ARTUR SAAT. Ta on tegutsenud kaugelt üle poole sajandi kammermuusiku ja ühtjärge suviti Vanemuise (1920 – 28), ERSO (1931 – 67) ning Estonia teatri orkestrandina (1967 – 74), mänginud peaaegu kõigi meie dirigentide käe all Olav Rootsist Neeme Järvini, rääkimata suurtest külalistest eesotsas Igor Stravinskiga. Parameetrid: anne ja hool, armastus, elaan koos austusega elu vastu ning suurepärane koolitus – J. Thibaud Pariisis (juba 1927), J. Paulsen (1930 – 39) ja H. Laan (1942) Tallinnas. Võtaks võib-olla praegugi viiuli kätte, kui poleks veerandsada aastat tagasi sõrmi vigastanud. Kummardame!
IVALO RANDALU
Aastatel 1930 – 1941 tegutsenud Eesti Akadeemilise Helikunstnike Seltsi kvartett – R. Palm, H. Laan, A. Saat, A. Karjus – koos pianist V. Vinogradova-Biekiga. Erakogu
|
|