Pidusöök täies hoos
Lühiülevaade kõige uuemast luulest
|
Eesti luules on erk vaim ja uued
tuuled käinud ikka hoogudena – nii kümne, paarikümne aasta takka.
Viimased silmapaistvamad tõusulained olid kassetipõlvkondlased (“Närvitrüki”
väljaanne nende sabas ehk tolle aja võimsaima debüüdina) ning Hirohalli
(eriti KMS ja Kivisildnik) kamp ja punkliikumise
hääletorud (Trubetsky, Merca, Tamme, Vaik
jt.), tüdrukutekassett sinna otsa (Ats (Aidi Vallik) , Liisi
Ojamaa, Triin Soomets, Elo Viiding ). Mis muidugi ei
tähenda, et ajaperioodi ei jääks löövaid üksikdebüüte nagu Doris
Kareva, Priidu Beier, Max Harnoon, Kalev Kesküla,
Indrek Hirv jt.
Üheksakümnendail, vabariigi esimestel aastatel, tekkis aga kultuurielus
mingi üldine tardumus. Muidugi tuli rehabiliteerida ning selgeks õppida
kõik see, mis vanal halval ajal kurja tsensori näppudesse kinni jäi.
Anti välja Trapee?i, Moguèi kogud, mitme klassiku
luulevalimikud. Kaunid kunstid tegid pea täispöörde poliitilisest
anga?eeritusest esteetikakesksesse lähenemisse ning raske on kedagi
selles süüdistada. Ei saadud ju enam liigse apoliitilisuse (st. “riigitruudusetuse”)
eest noomida või karistada, aga polnud ka otsest vaenlast, kelle vastu
lahingusse astuda. Ehk tundsid loomeinimesed nüüd oma missiooni lõppu.
Heaks näiteks võib pidada armastatud rahvaliku poeedi Hando Runneli
vahepealset luulekogu “Üle Alpide” – Laulva revolutsiooni päevil
sõnaseadjate esirinnas seisnud mehel polnud äkki midagi öelda,
raamatuks sai valatud telliskivipaksune tühjus.
Paljud varem debüteerinud, eriti kaheksakümnendate lõpu,
üheksakümnendate alguse noored autorid ilmutasid ajavahemikul 1992–998
siiski väga häid raamatuid; Villu Tammelt ei ilmunud küll ühtki kaante
vahele paigutet teost, ent teda tasuks esile tõsta ainsa järjekindla
sotsiaalse poeedina, kelle laulutekstid juba XX sajandi viimase kümnendi
hakul uue ühiskonnakorra puudusi kritiseerisid ning esile tõid. Uue,
sündiva luule ajast andis ehk teravamalt märku Kalev Kesküla “Vabariigi
laulude” sari.
Üheksakümnendate keskpaiga pealaineks võib pidada impressionistlikku,
euroopalikku mõtteluulet, hilissümbolistliku traditsiooni jätkamist.
Selle laadi esindajaid on üle Euroopa Ühenduse ja väljaspoolgi vahest
sadu tuhandeid. Aga kaua sa kuulad või loed musta fuugat heljumas
tumeda vee kohal sajandite igirõskes tolmus, lisaks pole neis
tekstides enamasti sellistki emotsionaalset laetust.
Ühesõnaga, tekkinud olukord kirjanduses ei rahuldanud enam kedagi:
potentsiaalne turg oli maha mängitud esteetikakeskne maailmapilt lähtus
suhteliselt turvalisest impressionismist ja arbujalikust traditsioonist,
mitte aga ekspressiivsematest, teadvustamatumaid või ka
intellektuaalsemaid vahendeid kasutavatest suundadest; ühiskond jõudis
üsna kiiresti sügavasse kriisi. Siiamaani pole paljud taibanud, et
kapitalism ning läänelik elulaad pole ehk üldse eestlastele sobivad
lahendused – kirjandus seda peaaegu ei kajastanud. Luulet on alati
peetud omalaadseks indikaatoriks, mis suudab kiiresti reageerida teravale
valule ning aja muutumisele. Seekord võttis taastulemine pisut aega.
Siit-sealt on läbi käinud ebamäärane termin “aasta 1997 põlvkond”,
mis üritab hõlmata peamiselt kolme rühmitust: tol aastal esinemistega
tähelepanu tõmmanud ning Contra võimsalt orbiidile lennutanud Tartu
NAK, oma esimese kogumiku “Üheksavägine” ilmutanud Tartu
semiootikute ja filoloogide pande Erakkond ning Taanilinnas TPÜ
ühe eesti filli kursuse ümber kogunenud seltskond, kes aastajagu hiljem
end TNTks kutsuma hakkas. Kolme suure rühma paralleelne tulemine
kirjandusse põhjustas päris palju poleemikat kambavaimu tähendusest ja
rühmituse mõttest kirjanduses, ent Eesti traditsioon on juba selline, et
tegelikult pole olemas näiteks mingeid Arbujaid ja arbujalikuks
nimetatakse keskeltläbi alverlikku maneeri; sama toimub Visnapuu
ja Underiga Siuru luulest kõneldes. Ühtset, end kunstilise
ja mõttelaadilise tervikuna manifesteerinud ning sellisena ka tegutsenud
rühma kirjandusloost vahest võtta polegi.
Uus Tartu NAK loodi tegelikult justnimelt organisatsiooniks,
mantlipärijaks, kuid aja jooksul on ta omandanud rühmituslikud jooned.
Rühmituseks võib igatahes pidada nn. NAKi raskekahurväge: Olavi
Ruitlane, Aapo Ilves, Veiko Märka, Jaan Pehk,
Contra, Wimberg (liitus NAKiga pärast TNT lagunemist). See NAKi
osa moodustab omalaadse rändava luuletsirkuse, mis rahvaliku huumoriga,
uuema rahvalaulu poeetikat matkiva laadiga (enesemääratlus: etnopunk),
päevakajaliste teemade käsitlemisega ning julge ja riivatu
esinemismaneeriga tublisti populaarsust on kogunud. Aga NAKist on välja
kasvanud/kasvamas ka sellised autorid nagu süngevõitu ekspressiivne
modernist François Serpent, ründava laadiga seksuaalsust
ning argipäevajampsi vaatlev Irja Vaher, pahempoolne ja kriitiline
Vahur Afanasjev. Olulisimaks võib pidada aga seda, et Contra oli
uue luule esimene staar, kelle tekste meedias ka laiemalt kajastati, kes
omandas suurema hääleõiguse ühiskondlikul tasapinnal ning võitis
luulele tagasi turgu. NAK andis mõnda aega välja “Noorte geeniuste”
sarja, mille tase oli suhteliselt kõikuv. Sarjas ilmusid ka Merca ja
Tamme esimesed uued kogud üle kümne aasta.
Erakkond on NAKile tahes-tahtmata vastandnähtuseks, neilt on ilmunud kaks
kogumikku (“Üheksavägine”, “Harakkiri”) ning hulgaliselt
peetrusliku võtmelogoga märgitud luulekogusid. Kaks silmahakkavamat
joont on sügav semiootiline ning mänglev lähenemine tekstile, keelele (Aare
Pilv, Berk Vaher, Kalju Kruusa, Mehis Heinsaar)
ja peen, täpne ümbritseva maailma (looduse) taju (Kristiina Ehin,
Kalju Kruusa, Mathura, Timo Maran, Lauri Sommer);
paar autorit on sügavamalt huvitet religioonist (Mathura, Sommer), vähe
esineb kokkupuuteid kaasaja ühiskonna, linnaelugu. Erakkonda võib pidada
esteetikapõhiseks rühmaks, kes julgeb keele- ja tekstikatsetustes
senisest kaugemale minna.
Tallinnas tegutsenud TNT lagunes kiiresti kaheks suuremaks rühmaks.
Esimene ja tuntum neist (Wimberg, Ivar Sild, Marie Myrk, Hedda
Maurer, siinkirjutaja) peab elukogemust, tegelikku maailma ja
armastust, ühiskonnas toimuvat peamiseks inspiratsiooniallikaks,
eesmärgiks äratada inimesi mõtlemisele ja tundmisele, nende tekstid
haaravad sageli mingi killu argipäevast või ka mõnest suuremast
protsessist ning kasutavad selle kujutamisel groteski, ekspressiivset
kujundipagasit, naturalistlikku laadi, huumorit, autorite stiil on väga
erinev. Ühtsema grupi moodustavad suhteliselt traditsioonilist mõtte- ja
muljeluulet kirjutavad autorid Neeme Põder, Mihkel Bravat, Jana
Lepik, peamiseks erinevuseks saavad mõned vorminüansid.
Lisaks suurematele rühmadele eksisteerib Tallinnas veel Õigem Valem,
kuhu kuuluvad aforist Jan Kaus, iroonilis-romantilist laadi
viljelev Fagira D Morti, ühiskondliku pilguga Juku-Kalle Raid
ning Kalju Kruusa (tunduvalt sotsiaalsemate tekstidega kui Erakkonnas),
neilt on üheskoos ilmunud üks rühmituse nime kandev luuleraamat. Lisaks
kõiksugustele rühmadele leiab hulgi üksikuid hunte nagu geniaalsuse
auraga ümbritsetud Piret Bristol, Kirsti Oidekivi, Asko
Künnap, Valdur Mikita1, kelle nägemisvõime ning
keeletaju annavad uuele luulele palju juurde. Nende autorite puhul pole
enam põhjust kahelda eesti luule täisväärtuslikkuses kogu
kosmopoliitse kultuuri valguses.
Noorte luuletajate seas on praegu seega väga palju tugevaid autoreid,
väga palju erinevaid keelevõimalusi ning nägemusi, eriti võimas on
näha stiiliskaala laienemist, võrreldes senise traditsiooniga. Luule on
sedavõrd põnev ning mõned luuletajad meedias pidevalt esil üht või
teist laadi poleemikaga (nt. Berk Vaher, Jaak Urmet/Wimberg, Ivar
Sild, Contra), et Eestis on prominentne end luuletajana (või kirjanikuna)
määratleda – näiteks Janek Mäggi ja Heiti Kenderi
riimiponnistused ja Rain Lõhmuse projekt Kaur Kenderiga.
Meedialt on palju tähelepanu pälvinud isegi põrandaaluse Urdu
ajakirja esimeste numbrite minitiraa?id ning nii mõnedki löövamad
luuleõhtud, uue ajastu luuletajad nagu lunastaksid oma sõnamaagiaga
selle vaimunõtrust põdeva riigi. Aga kui kauaks? Selline kirjanduselu
nagu praegu Eestis on Lääne viimase aja praktikas suhteliselt harv nähe
ning eelkõige tuleb siin hea sõnaga meeles pidada ka sellist ainulaadset
moodustist nagu Kultuurkapital. Huvitav, kas Euroliit muudab midagi –
kas kõik need kirjutavad noored, võitlejad (küll erinevate maailmade
eest) jäävad alles ka sääl. Mina ei tea, mis supi või pajaroa nad
kokku keeravad.
JÜRGEN ROOSTE
1 Valdur Mikita uue raamatu “Rännak impampluule
riiki” kohta, saab Sirbis peagi lugeda Aare Pilve ja Berk Vaheri
kultuurikõnelusest.
|