Kõvad mehed on tagasi
Leo
Kunnas,
Sõdurjumala teener.
Tuum, 2001. 333 lk.
Kõvad mehed on tagasi. Leo Kunnast ei pea praeguses meeskirjanduses esile
tõstma teiste najal, ei ole vaja selgitada, miks teised on halvad ja
Kunnas mitte. Tahtsin alustada arvustust pika ja krõbeda tiraadiga “klotsi-klõbistajate”
ja “õllekrooksujate” pihta, kuid milleks? Üldistav ja pinnapealne
lahmimine vaevalt Kunnase suurust näitab.
Mind vaimustab, kui raamatut lugedes mõistan, et just seda olen aastaid
oodanud. Karaktereid, kelle autentsuses ei tule kahelda; lugu, millele ei
ole vaja poolele teele vastu minna, et see sind endasse haaraks. Kunnase
konstruktorioskustest ei ole mõtet rääkida – milleks kiita sprinterit
selle eest, et tal on jalad? Tekstitehnilised oskused paratamatult
jäävad sekundaarseks, kui siira õhinaga järgmist lehekülge keerata,
olles keskendunud sellele, mida, mitte selle, kuidas. Ja ega
takerdumisi ei ole, kompa on selles raamatus lugejasõbralik, üleminekud
ei jäta närviliselt huuli närima.
Pean raamatu suurimaks plussiks ikkagi õigel ajal ilmumist. Kunnase “Sõdurjumala
teenri” võtavad rõõmuga vastu just minusugused noored poisid, kes on
oodanud liini Kivikas-Viirlaid-Kaugver jätkajat. Nimistu tuleks kindlasti
pikem, kuid mulle endale seostus “Sõdurjumala teener” just nendega.
Raimond Kaugveri novellikogu “Kirjad laagrist” on atmosfäärilt
Kunnase “Kustumatu valguse maailma” analoog. Sarnasust Kaugveriga
võiks rohkemgi rõhutada – nii Kaugver kui Kunnas on kirjutanud
empiirilisest kogemusest lähtudes ja noores eas.
Õnne tuleb soovida kõigile, kes oodanud jõulisust meie kirjandusse.
Ärge otsige enam. Siin see on — sugestiivse esitusega rusikamaailm, mis
välistab trafaretsuse mõistete “elu”, “surm” ja “valu”
sissetoomisel.
Kunnase detailitundlikkus on tänuväärne, seda eriti “Kustumatu
valguse maailmas”. Kord ärkas ta keset ööd, sest tundis end
halvasti. Ta tahtis just paraski peale minna, kui nägi kahte kuju.
Laua taga pingil istus Väikemees. Sibi oli end “sahtlisse” mahutanud
ja tema pea Väikemehe vöökohaga ühel joonel. Pea jõnksus rütmiliselt
(lk. 61). Siinkohal ei ole mõtet ninnu-nännutades kiita autori “julgust
rääkida asjadest otse ja kõhklematult nende kogu julmuses”. Oleks
imelik, kui tal see julgus puuduks.
Nõukogude võimu ja tiblade tampimine raamatus sarnaneb eelkõige
Viirlaiuga ja võib praegu mõjuda mõningase anakronismina. Kunnase oskus
lugejat kindlas ajastus kinni hoida aga nullib selle (tegevus ulatub
Bre?nevi aja lõpust Eesti iseseisvumiseni).
Puuri pandud noored poisid pole “Sõdurjumala teenris” kriminaalid,
vaid nõukogude võimu ohvrid, põikpäised vastasseisjad. Mõlema romaani
peategelase süü on relvade omamine. Militaristlikel poistel pole aga
enne vanglat otsest viha nõukogude võimu vastu. Võõra võimu vanglas
– rääkimata sellest, et tegemist on puhtalt venekeelse keskkonnaga –
käis “internatsionalismi” õpetamine: vangivalvurid pistavad ühe
eesti poisi kongi, kus viis venelast. Nii umbes kaheks nädalaks. Ainult
peategelasel Metsavennal (vanglas pandud hüüdnimi) on nii palju tahet,
et ta ei muutu “harjameheks” või “vahvliks” ehk naise aseaineks.
“Kustumatu maailma valguse” lõppedes saab Metsavend valgustatud –
pärast päevi kestnud peksmisi venelaste kongis mõistab ta, et pole enam
milleski süüdi, võlad on makstud. Ja jõud tuleb, selline, et viis
vaenlast kardavad lõpuks kõik koos endist peksupoissi. Raamatu kaklusi
vaevalt lavastada saaks. Neisse on võimalik sisse elada või tänaval ise
kohata. Minu enda arvamus on, et vägivald ületab kirjasõnas kõik
jõuilmingud, ja Kunnas tõestab seda.
Liinist. Kaugveri Villem Alavain pääseb vangilaagrist ja muutub “vabaduse
trellide” mõjul kollaborandiks. Kunnase Metsavend ja Peeter (Fašist)
ei järgi mingeid põhimõtteid peale ühe — mitte muutuda
kollaborandiks enda ees. Viirlaiu Taavi Raudoja otsustab “Ristideta
hauas” pärast tšekistidega peetud lahinguid Eestist lahkuda. Metsavend
ja Fašist lähevad hoopiski Vene sõjaväkke. Irooniline küll, kuid sellel,
kes käib sõduri teed, ei kõlba kroonust kõrvale hoida (lk. 225).
90ndatel on mõlemad mehed ühed esimesed Eesti kaitseväe loojad.
Miks sellist raamatut vaja on? “Kasvõi selleks, et saada vastust
küsimustele, mis vaevavad minu peategelast romaani lõpus: Mis ajad need
olid, mis sünnitasid niisuguseid inimesi ja niisuguseid tegusid?”
(Raimond Kaugver, “Postuumselt rehabiliteeritud” eessõnas). Minu
arvates on igasuguse liini jätkamine kirjanduses tänuväärne töö, kui
see on eelneva edasiarendus. Epigoonlust näevad selles kindlasti nii
mõnedki. Las nad näevad. Aasta raamat.
PRIIT KRUUS
|