Paratamatud ehk igavesed tõed
Eesti raamatuturul on filosoofiat
populariseerival kirjandusel minekut. Varraku sarjas “Suured filosoofid”
on ilmunud juba kaheksa raamatukest. Need on paraja pikkusega üheks
õhtuks. Ka siis, kui üht-teist tead, on huvitav midagi lisaks lugeda.
Mulle näiteks oli väga põnev Ray Monki “Russell. Matemaatika: unelmad
ja košmaarid”. Loe nagu kriminaaljuttu.
Hea tulemus eeldab respekti filosoofi
vastu, keda autor käsitleb. Mõnel see puudub. Michael Tanner halvustab
kogu aeg oma objekti (lk. 14: “suurepärane näide metafüüsilisest
veiderdusest”, lk. 15: “süsteemis ilmne ebakoht, kuid Schopenhauer ei
hooli sellest ja rühib edasi”, lk. 48: “võib tema [s.t. Nietzsche]
põlastusega nõustuda” jne.). Terve raamat (originaali tiitel: “Schopenhauer:
Metaphysics and Art”) selle tõestamiseks, et pole ta suur filosoof
ühtigi! Sellise laidukõne asemel tasub kätte võtta mees ise, kellelt
on üht-teist (“Elutarkus”, “Kunstidest”, “Naistest”) ka
maakeeles olemas. Ja olgu ta filosoofia väärtusega kuidas tahes, teda
võib lugeda kui vaimukat esseisti.
Seevastu tõeliseks naudinguks on viimasena ilmunud Roger Scrutoni “Spinoza”
(Varrak, 2001, 60 lk., tõlkinud Märt Väljataga). Spinoza ei ole eesti
lugejale tundmatu. Lisaks igas filosoofia ajaloos temale pühendatud
peatükile on omal ajal sarjas “Suuri mõtlejaid” ilmunud ka
monograafia (V. Sokolov, Spinoza. Eesti Raamat, 1978). Paraku, Spinoza “Eetika”
mõttekäikude dešifreerimine ei ole kerge. Scruton on vahendamisega
suurepäraselt toime tulnud.
Isegi kui Spinoza tõestused on vildakad ja aksioomid hämarad, on Scruton
osanud neist välja kaevata aarded. Tema esitluses – vaadeldes ta
peateost tervikuna, selle põhieesmärke arvesse võttes – on Spinoza
filosoofia lähemal tõele kui ükski teine filosoofia, mis on püüdnud
vastata samadele põhjatutele küsimustele: Miks on midagi olemas? Kuidas
on maailm ehitatud? Mis oleme meie asjade skeemis? Kas me oleme vabad?
Kuidas me peame elama?
Spinoza ei tunnistanud mingit absoluutset vahejoont teaduse ja filosoofia
vahel. Tema meelest rajaneb füüsika metafüüsikal, ning teadlane, kes
ignoreerib elu põhiküsimusi, ei mõista päriselt seda, mida ta teeb.
Neile fundamentaalsetele küsimustele ei anna vastust eksperimendid:
teejuhiks ülima reaalsuse juurde ei ole kogemus, vaid mõistus.
Miski sellest, mida käsitletakse ajas, ei saa olla igavene – parimal
juhul võib see vaid piiritult kesta. Tõeline igavik on matemaatiliste
objektide, nt. arvude ja neid kirjeldavate “igaveste tõdede” igavik.
Igavikulisus seisneb ajatuses, väljaspool aega olemises. Kõik
paratamatud tõed on selles mõttes igavesed nagu matemaatika tõed. Kui
millegi eksisteerimist tõestatakse tema definitsioonist lähtuva
deduktsiooni varal, siis on tulemuseks igavene tõde, ja Jumal on igavene
just selles mõttes.
On olemas üks ja ainult üks substants, ning see ainus substants on
Jumal, kes on seega lõputu ja igavene. Kõik muu eksisteerib Jumalas,
olles Jumala mooduseks ja sõltudes sellisena Jumalast. Kui me tõlgendame
traditsioonilist ontoloogilist jumalatõestust Spinoza kombel, siis me
taipame, et Jumal hõlmab kõike, s.t. et väljaspool Jumalat ei saa miski
eksisteerida ega käsitatav olla. Kui oleks olemas midagi muud peale
Jumala, siis peaks see olema kas Jumalas või temast sõltuma, millisel
juhul ei oleks see substants, vaid lihtsalt üks Jumala moodus, või peaks
see olema Jumalast väljaspool, millisel juhul on olemas midagi niisugust,
mida Jumal ei ole – ja seega on Jumal mingis suhtes piiratud ja lõplik,
mis on aga definitsiooni järgi võimatu. Niisiis on maailmas ainult üks
substants ja selleks on Jumal.
Sõnastuselt ei lange Spinoza kokku kristliku teoloogiaga. Aga lähemalt
silmitsedes on vahe väga väike. Piiskop Kallistos Ware rõhutab: “Olgugi,
et Jumal on olemas kõikjal maailmas, ei saa teda maailmaga samastada.
Kristlastena ei tunnista me mitte panteismi, vaid “panenteismi”. Jumal
on kõikides asjades, aga ta on ka kõikide asjade taga ning neist
kõrgemal. Ta on nii “suuremast suurem” kui ka “pisemast pisem”.”
Püha Gregorius Palamase sõnul “ta on kõikjal ja mitte kuskil, ta on
kõik ja mitte miski”. Jumal on tuum. Jumal on midagi muud kui tuum.
Jumal on tuuma sees, ta läbib tuuma ja on tuumast väljapool, lähemal
tuumale kui tuum ise (vt. K. Ware, Õigeusu tee. Tallinn 2001, lk. 44).
Just nõndasamuti ei võrdsusta Spinoza Jumalat fenomenaalse maailmaga.
Häda on aga selles, et Jumalat ja tema atribuute saab kirjeldada
ajalistes terminites üksnes kujundlikult. Jumal on igavene, mis
tähendab, et ta on väljaspool aega ja muutumist. Seetõttu “käsitatakse
asju tegelikkuses kahel viisil – kas teatud aja ja koha suhtes
eksisteerivana või Jumalas sisalduvana ja jumaliku loomuse paratamatusest
järelduvana”.
Üleminek jumalikult vaatepunktilt inimlikule on üleminek ajatult
ajalikule ja vastupidi. Meie mõistame Jumala seisundeid “kestvatena”
ja ajas üksteisele järgnevatena, kuid tõsiasi, et aja mõiste on meie
tunnetuses nõnda möödapääsmatu, näitab üksnes meie tunnetuse
ebaadekvaatsust. Niivõrd kui me käsitame asju adekvaatselt, mõistame me
neid Jumala igavesest loomusest lähtuvana, seletuste ahela kaudu, mis on
vormilt loogiline ja seega aja võimu alt vaba nii, nagu seda on
matemaatika tõed.
Me ei peaks mõtlema igavikust kui lõputa kestvusest – see tähendaks
igaviku ja aja ärasegamist. Mõtlemise kaudu saavutatav igavik on just
nagu pääsemine aja käest hoopis teise dimensiooni. Meie igavene osa ei
kesta pärast surma edasi, sest ta ei kesta ka elus. See hõlmab aja- ja
muutumisviisi nägemust, vaatepunkti, perspektiivi, milles me oleme
Jumalaga üks ja meid lunastab teadmine temast. See õnnis seisund ei ole
“tasu vooruse eest, vaid voorus ise; me ei naudi seda selle pärast, et
ohjeldame oma himusid; vastupidi: selle pärast et me seda naudime, me
üldse suudamegi neid ohjeldada” (lk. 52).
Kõik ideed eksisteerivad Jumalas kui tema mõtlemise seisundid. Seetõttu
ütleb Spinoza, et meie ideed eksisteerivad Jumalas niivõrd, kuivõrd
Jumal moodustab inimvaimu. Ja ümberpöördult: et Jumalal on adekvaatne
teadmine kõigest, siis meie enese ideed on adekvaatsed niivõrd, kuivõrd
need on osa lõpmatust intellektist. See “niivõrd, kuivõrd” on
määra küsimus: mida adekvaatsemad on mu käsitused, seda enam jõuan ma
oma lõplikust olukorrast lähemale jumalikule substantsile, mille üheks
mooduseks ma olen.
Vabadus, mida inimene võib saavutada, ei ole vabanemine füüsilisest
reaalsusest, vaid arusaamine reaalsusest ja meist enestest kui selle
ühest osast ja seega leppimine sellega, mis me oleme. Säärase leppimise
saavutamine ongi tõeline religioon ning see on meie kohus iseenda ning
Jumala ees, kellest meie olemine lähtub.
Kui see on nõnda, siis on Spinozal õigus ka selles, et me peame
püüdlema selle poole, et näha maailma igaviku seisukohalt.
Põhjuseahelast pole teistsugust pääsu kui mõtlemine, mis vaatab
põhjuslikkuse taha, terviku tähenduse ja struktuuri poole. Ja kui me
selle struktuuri avastame, siis muutuvad asjad meie jaoks teiseks, nii
nagu muutub maastik, kui maalikunstnik toob esile selle vormi, või helid,
kui nad ühendatakse muusikasse. Siis hakkab läbi asjade skeemi paistma
teatav personaalsus. Me satume palgest palgesse Jumalaga tema enese
loomingus (lk. 58).
Küllap Scrutonil on õigus: “Kui religioon leiab kunagi teadusega
lepituse, siis saab see toimuda ainult spinozalikul alusel” (lk. 59).
TOOMAS PAUL
|