Nukkude elu inimestena
Nukufilm “Rebasenaine”, Tšiili indiaanimuinasjutu ainetel. Käsikiri, kujundus, lavastus Priit Tender. Operaator Indrek Volens, muusika Märt-Matis Lill, laul Julgi Stalte, jutustaja Elina Reinold, produtsent Arvo Nuut. Nukufilm, 11 min.
Nukufilm “Hing sees”, A. H. Tammsaare novelli “Elavad nukud” ainetel. Stsenarist, kunstnik, re?issöör Riho Unt. Operaatorid Indrek Volens ja Peeter Ülevain, skulptor Taivo Müürsepp, helilooja Tiit Kikas. Osades: vend Rihard Ohak, õde Sara Nüganen, isa Lembit Ulfsak. Produtsen Arvo Nuut, Nukufilm, 10 min.
|
“Hing sees” naisolend koduste tinasõdurite keskel. |
|
“Rebasenaise” nimipeategelast on Tender kujutanud mingi diskopepu ja rebasemammi hübriidina.
|
Et üks kunstiteos peaks moodustama
terviku, see on tüdimuseni leierdatud tõdemus. Aga mida teha, kui üks
osis, nimetame selle üldvormiks, on suhestatud reaalsusega kuidagi
veidralt nihestatult? Ega siis ei saa vist teisedki osised kuidagi
teistmoodi olla, igasugune tõetruudus ja elukopeerimine on kindlasti
vastunäidustatud.
Priit Tender on oma tšiili-indiaani muinasjutu ainetel tehtud nukufilmile
leidnud just õige skeleti, mis asja koos hoiab. See on parajalt jabur
indiaani muinasjutt. Jabur muidugi meie meelest, kes me oleme harjunud
põhjus-tagajärje mootoril loogiliselt episoodist episoodi areneva looga.
Tšiili indiaanlased, ükskõik, kes nad sellised ka ei oleks, peaksid
nukufilmi tehes aluseks võtma midagi muud, võibolla oleks neile sobinud
Tammsaare klassikalise sü?eega novell “Elavad nukud”; võibolla
oleks just see olnud neile piisavalt hägune ja jampslik, võibolla veel
mitte, vahest vajanuksid nad midagi ägedamat, näiteks Tuglase esimesi
jutte.
Reaalsust ja inimtegevust tavanurga alt nukufilmis kujutada pole suurt
mõtet, sest see paistab ikkagi kõverpeegli pildina, millise efekti
peaks terviku huvides ära kasutama, muidu on kohe paista käärid,
vastuolu sisu ja vormi vahel.
Riho Unt püüab oma igati korralikus ja mõnusas töös lahata koguni
filosoofilisi eksistentsiprobleeme. See on päris julge üritus, sügav
austusavaldus meie esikirjanikule, ent abstraktsetele mõtetele on raske
(võimatu?) leida muud kinematograafilist adekvaati kui lobisemine, olgu
siis dialoogis või mis veel hullem, monoloogis nagu Tammsaarel. Ka
nukufilm ei näi sobivat arutluseks hinge kui niisuguse olemuse üle,
hinge ja hingetuse vastuolu-kooskõla üle.
Tammsaare on oma jutus nukud rääkima ja tegutsema pannud, ja see on Unti
peibutanud. Ettevaatusele oleks pidanud manitsema omadussõna “elavad”
pealkirjas. Surnud või kuidagi teistmoodi nukud oleksid ehk
kõne alla tulnud, kuid elavad mitte. Tammsaare on nukkudega ikkagi
inimesi kujutanud, Undilgi tegutsevad nukud vend, õde ja isa
inimfunktsioonis (oo, andestust, milline sõnavärd!): nad ajavad
üksteisega juttu raskepäraselt, tammsaarelikult parodokslike, kuid
loogiliste, jutustavate, pikkade lausetega. See ei veena, see ei ole
usutav. Teisedki nukud – tinasõdurid – tegutsevad ju inimestena,
nõnda on jäänud eristamata peegelduse kaks tasandit.
Nukufilmi keskkond näib elukujutamise asemel lausa nõudvat absurdi (kui
auditooriumiks on meiesugused sidusa ja järjekindla sü?eega rikutud
vaatajad) ja üks rebasemammi sobib peategelaseks kindlasti etemini
inimestest, maistest karakteritest. Undil on aga isa, vend ja õde
täiesti ehtsad inimesed, ilma igasuguse vigurita.
Tenderil on kõik vormi poolt ettekirjutatult totter, ajaks küla kassidki
naerma. Eriti sü?ee. Püüame selle markeerida. Rebasemammil tekib asja
ees, teist taga tahtmine jalutada oma onu juurde taevasse, onu keelab seal
muusika ja valju laulmise. Rebasemammi ei kuuletu, hakkab teavaski
lõbutsema, onu tapab ta, viskab ta taevast alla, rebasemammi ärkab maa
peal uuesti ellu, kuid jääb ilma nahata, lõpuks taob iibisele raudnaela
pähe, koksab iibise maha, misjärel kõnnib vist Santiagosse.
Huvitaval kombel on ju juttu just hingest, elust ja surmast,
sellestsamast, millest Riho Unt rääkis meile inimnukkude, üksüheselt
inimesi kujutavate tinasõdurite ja koduvillaste, rohmakate dialoogide
toel. Ja rebasemammigi pole Tenderil kujutatud ehtsa rebasena (mis rikuks
terviku), vaid mingi diskopepu ja rebase hübriidina. Kahtlemata on Tender
samas parodeerinud beibede elustiili, välja naernud arulageda hedonismi.
Tender on olnud mõneti koguni suurem moralist kui tapahimu vastu sõdivad
Tammsaare ja Unt, kuid ta on seda teinud nukufilmi spetsiifika reegleid
arvestades. Tender on naerutanud tüüpilist ja talle vastumeelset inimest
meie elus, Unt probleemi, inimese kui liigi kalduvust agressiivsusele.
Tenderi taevas võib ära tunda islami paradiisi, mis teatavasti pole
midagi muud kui üks priima ja tasuta bordell, kuhu naistel pole asja. Ja
Tender on sinna just saatnud ameerikaliku naise, kes elunaudinguid sama
ahnelt jahib kui islami kiimaline mees. Heaks kontrastiks on veel
kujunduses kasutatud popkunstilik stiil oma kokakoolapurkide,
dollarikupüüride, hamburgeritiitrite ja taevas peesitavate marilynmonroe’like
tipsidega, tumedad prillid ninal. Ka Elina Reinoldi esitatud
siiruviiruline pajatus sobib, see rõhutab muinasjutulikkust, ütleks
otsekui, et meie eluga siin ja praegu ei ole kogu lool mingit pistmist.
Lõbus-rumal laul toob meid aga maa peale tagasi, ka selle esitus on
täpselt omal kohal.
Ka looduse harjumuslik kujutamine ei lähe nukufilmi kui ?anri nõuetega
kokku. Kohe tekib küsimus, miks ma peaksin ekraanilt vaatama lendavaid
vatitükikesi, kui autor oleks võinud oodata talve, kaamera stuudiost
välja viia ning filmida ehtsat lumesadu. Riho Unt on püüdnud helveste
poetamisega üksüheselt luua jõulumeeleolu, mis on kuidagi nii
pealepressivalt-nõuetekohaselt lapselik, et mõjub rutiinina lastefilmis,
kus laste kaudu aetakse täiskasvanute asju.
Ma tean Tammsaarelt ainult kahte teost, mis ehk sobiksid animeerida –
need on juba joonisfilmina tehtud “Poiss ja liblik” ning seni ainult
realistlik-teispoolseid lava- ja ekraanilahendusi leidnud “Põrgupõhja
uus Vanapagan”. Vaat, viimasest, kui igasugusest tõetruudusest ja
elulähedusest loobuda, saaks ehtsa täispika nukufilmi, ka dialoogitekst
on seal juba Tammsaarel esitatud tavapäratult lühikeste ja kenasti
aburdsete repliikidena. Tammsaare teised teosed on liiga maised, ka “Elavad
nukud”.
Aga igasugu ehtsaid indiaani- ja teisi aborigeenilugusid peaks eesti
nukufilmi jaoks leiduma nii et vähe pole.
OLEV REMSU
|