Kajaka lend Ugala tiigi kaldal
|
Trigorin (Peeter Rästas) lavastuskunstniku seltskonnas. |
A. Tehhovi Kajakas. Lavastaja Kaarin Raid.
Kunstnik Loodus. Viljandi KultuurikolledA. Tehhovi Kajakas. Lavastaja Kaarin Raid. Kunstnik Loodus. Viljandi Kultuurikolledi teatrikateedri teatrikunsti
Enne suurt suveteatribuumi ja kuumalainet sai
etendamisküpseks värskeim Tšehhovi-tõlgendus, mille saatuseks paraku
ongi jääda vaid faktiks annaalides. Viljandi kultuurikolled?i III
näitlejalennu diplomilavastust Kajakas mängiti Ugalas vaid mõned
korrad. Millest on kahju. Sest tegu oli ühest küljest justkui
klassikalise, teisalt aga ootamatult vabameelse ja värske Tšehhovi-käsitlusega,
millest võinuks osa saada hoopis suurem publikuhulk ja miks mitte ka
hoopis rohkem kolleege-teatraale.
Kaarin Raidile pole see esimene Tšehhovi-lavastus.
Ometigi on ta oma loomingus vaid kaks korda Tšehhovi poole pöördunud,
mis on mõneti üllatav, sest kuulus vene klassik võiks ju inimsuhteid
lahkavale Raidile vägagi sobida.
Kajakas oleks justkui traditsiooniline valik. Kuulub ju see näidend
sellesse Tšehhovi teoste kuldvaramusse, mille poole esimeses järjekorras
pöördutakse. Siiski polnud tegu nn. formaalse valikuga, pigem vastupidi.
Raidi valiku motiivid olid nii sisulised kui pedagoogilised, millest
sündis tähendusrikas, lustlikult mänguline, nooruslikult hoogne ja
vaimukas lavastus.
Selle Kajaka -tõlgenduse puhul ei saa üle ega ümber
kunstnikutööst. Kavalehel on kunstnikuna kirjas Loodus. Ja tõepoolest,
emake loodus määrab kogu lavastuse olemuse. Mitte küll nii otseselt,
kui kavalehel kuulutatust välja võiks lugeda. Pigem on idee mängida Kajakat
nii sees- kui väljaspool uhket, kolossina mõjuvat Viljandi teatritemplit
toonud lavastusse liikuvuse ja huvitavad ruumisuhted ning ootamatult ka
enese (või teatri?) iroonilise tähendusvarjundi. Milles üheks
osatäitjaks jah, on siis ka loodus Ugala teatrimaja suisa
idülliliselt magus ümbrus, mida on lavastuses vaimukalt ära kasutatud.
Näitlejadiplomandide Kajakas justkui toonitanuks, kui teenimatult
vähe on Viljandi teater oma ümbruskonnale tähelepanu osutanud. Otsekui
vihjates, et teatrit võiks Viljandis otsida ja leida ka väljastpoolt
punatellistest kindlusena mõjuvaid teatriseinu. Et teatrit saab teha ka
teisiti, kui ainult suures 500-kohalises teatrisaalis, kus publikul
võimalik pehmetesse tugitoolidesse vajuda.
Ses mõttes mõjus Kajakas just Ugala kontekstis õpetliku
kogemusena, pannes traditsioonilist teatrimaja hoopis uue ja värskema
pilguga vaatama.
Etendus algas teatri puhvetis, mida traditsioonilistel teatriõhtutel
ummistab kohvitav-koogitav publik ning mis on seetõttu alati väga kitsa
ja umbsena mõjunud. Enne Kajaka-kogemust poleks osanud arvatagi, et
selles ruumis on teatritegemise avarust. Nagu poleks osanud mõelda
sedagi, et Ugala terrass osutub nii sobivaks kohaks, kust jälgida
väikese näitlejanna Niina Zaretšnaja (Anneli Rahkema) etteastet idüllilise
tiigi kaldal. Ja see tormiline mäng vääris küünlaid! Minu Kajaka
vaatamiskogemustest hiilgavaim ja vaimukaim lahendus.
Tarmuka Niinakese rabelemine Treplevi etteantud radikaalses teatrivormis
mõjus ühtaegu naljaka ja pitsitavalt kurblikuna: otsekui kõikide
algajate teatrireformaatorite luigelaul. Terrassilt koos Kajaka
tegelastega seda halenaljakat etteastet vaadates kadus äkki koha- ja
ruumitaju ning eneselegi ootamatult näis, et publik on saanud osaks Tšehhovi
näidendi aegruumis ning, üllatus-üllatus, see efekt toimis kuni
etenduse lõpuni. Ka siis, kui koos näitlejate ja etendusega siirduti
juba Ugala jalutussaali. Mis tõestas sedagi, et Tšehhovi õhustiku
tabamiseks pole vaja alati mingisse mõisasse kolida.
Just sellest stseenist alates hakkas kummalisel moel toimima lavastuse
tähendustest ja paralleelidest rikas kihilisus. Korraga muutus lavastuse
osaliseks nii loodus kui Ugala teatrimaja. Ja Ugala kui kunstiline nähtus
teater oma viimaste aastate valude, vaevade ja rõõmudega. Ugala
tähendus Viljandi kultuurielukontekstis. Ja teater laiemalt kogu Eesti
tähenduses oma püüdluste, otsingute, eneseleidmiste ja kaotustega.
Ja veel muidugi osatäitjad, kolled?ilõpetanud ise.
Näitetrupp näis esinevat oma võimete tasemel. Ja nende mängu toetas
Kaarin Raidi väga täpne psühholoogiline re?ii. Seega ei saa sugugi
väita, et Kajaka võlu oli vaid väljakutsuvas ruumilahenduses, mis
publiku liikuma sundis ja samas ta Tšehhovi näidendimaailma sisse
sulatas. Ehkki trupis on üsna erineva näitlejatasemega noori, mõjus see
ometi väga ühtlaselt toimiva ansamblina. Oli väga isikupäraseid ja
huvitavaid noori näitlejaid, kellest võis veel vaid aimata nende
tulevikunägu. Näha võis aga ka juba oma võimeid tunnetavaid noori
tegijaid. Loomulikult oli ka kobavat algajalikkust. Kuid tervikuna mõjus
kursus ühtlaselt ja koosmängu nautiva seltskonnana.
Mis pani kahetsevalt mõtlema sellelegi, et kuuldavasti on vaid üks
üheteistkümnest noorest saanud pakkumise professionaalselt teatrilt.
Kuigi põnevaid avastamisi pakuks sellelt kursuselt kindlasti veel üsna
mitu noort.
Seega pakkus too suvealguse teatrielamus rohkesti mõtteainet, väljudes
kaugemale Kajaka näidendimaailmast, ent jäädes samas ometigi ka
täiesti tõsiseltvõetavaks Tšehhovi-tõlgenduseks. Mispuhul jääb üle
tagantjärele Kaarin Raidi ja näitlejalendu vaid õnnitleda.
Margot Visnap
|
Medvedenko (Helgur Rosental) ja Maa (Ingrid Isotamm).
|
|