Meeldetuletus: kodu on igale inimesele vaja!
Kirjanduskriitik vaeb dokumentaalfilme: Karol Ansipi “Raudroosiõied” ja Kristiina Davidjantsi “Tere, kallis kodu”.
|
Väljavaade poolikust kodust. |
Tallinna Pedagoogikaülikooli filmi ja video erialal
dokumentalistidena lõpetanud Karol Ansipi ja Kristiina Davidjantsi
bakalaureusetööd on heal professionaalsel tasemel tehtud linataiesed.
Ainus, mida neile ette heita võiks, oleks oma käekirja
väljakujunematus. Aga vastupidist oleks ka äsja koolipingist tulnutelt
ülekohtune nõuda. Eks nende tähelepanu ja pingutused olid suunatud
pigem sellele, et tööd ei eksiks filmikunsti kõikvõimalike
reeglipärasuste vastu, kui originaalitsemisele. Ja kõigil ei olegi seda
oma kohe varrukast võtta. Enamikul juhtudel kujuneb see ikka
järk-järgult ja töö käigus. Ja kui olekski see “oma” olemas, siis
teatud kaalutlustel ei oleks vist just kõige mõttekam seda
bakalaureusetöös demonstreerima hakata – mine tea, kuidas sellesse
kursusejuhendaja Rein Maran ja teised õppejõududest “vanad kalad”
suhtuksid. Nemad tahavad ikkagi oma õpilaste töödes näha oma õpetuse
järgimist, mitte sellega polemiseerimist.
Mõlemad tööd on mosaiikfilmid, see tähendab ennekõike seda, et ühe
loo asemel tuleb mitu lugu ära “rääkida” ja seda mitte järjest
nagu eeldaks traditsiooniline jutuvestmiskunst (olgu see siis mis tahes
vormis), vaid paralleelselt ja jupikaupa. Ja lisaks veel nii, et
erinevatest lugudest moodustuks mingisugune tervik. See on märksa raskem
töö kui ühe loo jutustamine. Miks on vaja lugusid niimoodi
segipaisatult esitada, on omaette küsimus. Aga kui nii on juba kord
tegema hakatud, siis mingisugune õigustus sellel ehk isegi on, kuigi
minule sümpatiseerivad rohkem ajalises järgnevuses ja järjest esitatud
lood ehk nagu guru Vahing omal ajal kirjanduse tegemise kohta väitis: kui
sul on midagi öelda, siis ütle seda järjest.
|
Tänavapoiss “Raudroosiõites”. |
Hakitud lood
Paraku üritatakse juba teab mis ajast (eriti filmilinal)
lugusid rääkida igasugu segipaisatud vormides: alustatakse lõpust,
liikudes järk-järgult alguse poole jne. Mosaiikne jutustamisviis on
vähemasti kahetahuliselt ambivalentne: see võimaldab küll tegelikkuse
kujutamist laiahaardelisemalt ja suurema üldistuse tegemist, samas aga
pärsib süvitsiminekut. Meenub Alain Resnais’ “Minu Ameerika onu”,
kus näidati paralleelselt kolme-nelja lugu, et asi oleks usutavam, autori
idee tõesuse-kindlam, paraku aga jäid lood ise üpris trafaretseks ja
pealispindseks.
Ja ega nn. mängufilmil ja dokumentaalfilmil nii suurt vahet polegi kui
paistab; olgu selle tõestuseks hübriidvormid nagu
mängufilmielementidega dokid ja dokumentaalfilmi-lähedased mängufilmid.
Mõlemad ?anrid, olgu puhtal kujul või teisiti, edastavad ikkagi
lugusid, olgu need siis tegelikkusest võetud või välja mõeldud. Ja
nagu elu on näidanud, ei suuda keegi midagi fantastilisemat välja
mõelda kui tegelikkuses aset leiab.
Nii et peaküsimus pole kunagi selles, kas tegemist on fictioniga
või non-fictioniga, olulisim on jutustamisviis ehk siis stiil.
Analüüsida pole mõtet niivõrd teemat, mis nii või teisiti vaatajale
pärale jõuab, kuivõrd seda, mismoodi teema-kohaseid lugusid esitatakse.
Karol Ansip ja Kristiina Davidjants on oma lood meile esitanud üsna
traditsioonilises vormis, millega on raske polemiseerida. Käekirja
analüüs ei tule eriti kõne alla, kuivõrd seda on nendes linateostes
minimaalselt. Kaanonite vaidlustamisel pole jällegi suuremat mõtet.
Jääb üle keskenduda filmikunsti seisukohalt küll teisejärgulisele,
aga vaataja jaoks ikkagi esmajärgulisele: teemale ja huvitavusele.
Sõnumile.
Hulkuvate laste toimetulek
Laste ja probleemsete noorte olukord, oma eluga toimetulek ja
kodukotus tänases Eesti Vabariigis on teemad, mis Karol Ansip oma “Raudroosiõites”
on ühendanud. Film kujutab endast mosaiikset läbilõiget Balti jaama
ümbruses elavatest inimestest, tegelasteks hätta sattunud lapsed, üks
halvale teele eksinud nooruk ning oma eluga mitte just kõige paremini
toime tulevad täiskasvanud ja vanurid. Kuigi filmis seda eraldi ei
rõhutata, on tegemist muulastega. Vaid üks Peeteli kiriku lastekodu
asunikest on eestlane, üks armeenlane, ülejäänud kõik aga venelased.
Lastekodu juhataja/töötaja (?) põhjendab olukorda sellega, et eestlased
hoiavad rohkem kokku, et kui keegi suguvõsas hätta jääb, võetakse see
enda juurde. Aga venelased on ise hädas: pole tööd, pole leiba ning nii
tulebki mööda prügikaste käimine jmt.
Lapsed lasteks, nende hättasattumine on nende vanemate vildaka elu
tagajärg. Nii näiteks sattus Kerli kiriku lastekodusse üsna
mõtlemapaneval ja kurblikul viisil. Pärast vanglast vabanemist viis ema
ta ühe tuttava naisterahva juurde, et see teda mõne aja hoiaks, kuni ise
tüdrukule järele tuleb. Aga ta ei tulnud enam kunagi. Ning hoidja-naine
tõi Kerli lastekodusse, sest ta oli oma eluga ise ummikus.
Sveta ema oli alkohoolik, koduks väike tuba, kus peale ema-tütre elasid
oma elu ka igat sorti lohaka inimese igavesed kaaslased, täidest
prussakateni, nii et tüdruk elas rohkem Kopli liinidel ja tänavatel.
Siiski läks ta seitsmeaastaselt rõõmsameelsena kooli, aga kui õpetaja
teiste kuuldes talle ütles, et sa oled nii must ja meie klassi ei sobi,
tekkis tal koolivaenulikkus, nii et ta ei läinudki enam kooli.
Pedagoogide vale käitumise tõttu on hullematki juhtunud, segi mindud ja
ennast ära tapetud. Kui Sveta 12aastaselt leiti ja lastekodusse toodi, ei
tundnud ta ei tähti ega numbreid, aga silmades säras südamlikkus, õrn
lapsesüda vajas armastust. Vanemate ja pedagoogi käitumise vigade
parandus tuli teha lastekodu-töötajatel. Sveta pandi kooli ja tal läheb
seal hästi.
Lastega juhtunud kurblood on ikka liigutavad, sest nemad on ohvrid,
võimetud ise oma elu korraldama. Viieaastaselt suitsetama hakkamine,
prügikastidest toidu otsimine, vanemate tüdrukute puhul seksuaalne
ärakasutamine on kõik vaid tagajärjed. Laste puhul on põhjus selge ja
ühene: vanemate vead. Viimaste põhjuslikkus on aga väga
komplitseeritud, sotsiaalsest tingitusest psüühikahälveteni, ning nende
eritlemine polegi filmi eesmärk. Eesmärk piirdub olukorra
fikseerimisega, minemata põhjuste otsimiseni. See jäetakse vaataja
tööks.
Siiski on tähenduslik, et filmis näidatud täiskasvanud pole mitte just
see viimane saast, kes vaid ise oma allakäigu põhjuseks on, vaid
inimesed, kes on sattunud olude tõttu hätta ning püüavad sellest
välja rabelda või vähemasti oma eetilistest tõekspidamistest mitte
taganeda. Nii otsib lastekodust oma lapsed tagasi saanud Jelena tööd,
plaanib eesti keele kursustele minna ning endale ja lastele Eesti
kodakondsust taotleda, et tulevikku kindlustada. Ka keskealine, oma
korteri segastel asjaoludel kaotanud mees, kes odekolonni joob, pole
minetanud oma au- ja häbitunnet. Ta ütleb päris korrektses eesti
keeles: “Ma pean varastama minema, aga ma ei lähe.” Selline eetilisus
on kõva sõna ja lootustandev juhtum, eriti kui võrrelda seda
lipsukandjate, eesti keelt mitte-rääkivate, Eesti riigi
võimustruktuuridesse pugenud ja valdavalt üdini korrumpeerunud, oma
eetilisuse minetanud, allilma ja kuritegevusega seotud tegelinskitega.
Filmi algus- ja lõpuosa annavad vaatajale kätte ka niidiotsa, mida
mööda minnes filmis näidatud traagiliste juhtumite ühe võimaliku
põhjuseni võib jõuda. Ema sõnutsi on tema narkosõltuvuses ja
varastamise eest vangis istuv poeg aru saanud, et “kui hea, et mul on
kodu, kuhu tulla. Kui halb on inimestel, kel seda pole.”
Kodu, kodumaa ja juured
|
Brigitta isamaa on Armeenia ja kodumaa Eesti. |
Need on Kristiina Davidjantsi filmi “Tere, kallis
kodu” teemaks. Kui Karol Ansipi filmi mees ütleb: “Ma olen puhas
venelane, mu kodumaa on Eesti, aga ma ei tea, kus on mu kodu/korter”,
siis Davidjantsi filmi kolmel tegelasel kodu kui elamisasemega probleeme
pole, küll aga kodumaa ja juurtega. Kõige selgem juhtum on Brigitta, kes
teab, et tema kodumaa on Eesti, mis on teda kujundanud, isamaa aga
Armeenia. Nii lähebki ta sealt oma juuri otsima, kavatsusega Jerevani
ülikooli minna, et õppida tundma oma isamaa kultuuri ja kombeid.
Kuipalju tema suundumuses on loomulikku tarvidust, kuipalju juurteteooria
embavat mõju, jääb talle endalegi, rääkimata vaatajast, selgusetuks.
Igatahes kuulutavad filmi lõputiitrid, et Brigitta on ikka veel Eestis.
Keerukam lugu on filmis kujutatud Aleksei ja Oskari puhul. Üks on tulnud
Eestisse Marimaalt, et siin filmitegemist õppida, ja jäänud siia, sest
siin saab paremini filme teha ja neid teistesse riikidesse levitada. Teine
on Eestimaalt ära Saksamaale läinud ning püüab seal koduneda.
Erinevalt Brigittast räägivad mõlemad eesti keelt tugeva aktsendiga ja
natuke vigaselt.
Möödapääsmatult tuleb ilmselt uskuda Erich Frommi, kes on
postuleerinud inimese üheks põhivajaduseks samastumise oma rahvuse,
kodumaa ja juurtega. Ka Brigitta onunaine ütleb talle peolauas, et “mingis
vanuses siiski kisub oma juurte poole”. Ja Aleksei ei ole eesti
tüdrukutele eriti külge löönud, lootes endale naiseks ikka ehtsat
marilannat, kes siis ka väikesi marilasi ilmale tooma hakkaks. Oskar on
pooleldi juut, kes Eestis üles kasvanud ja koolis käinud ning tema jaoks
on arusaamatu mõiste “rahvusidentiteet”. Ta ei tunne ennast ei
eestlase ega juudina, tema arvates ongi segarahvus see kõikse parem ja
õigem rahvus.
Sissekulunud mugavuse valik
Mõlemaid filme kvintessentsina ühendav koduteema on kindel
kaup, mis ennast müüb ja vaatajale peale läheb. Sellest aspektist
vaadatuna on filmitegijad ennast kindlustanud. Ometi paneb teemavalik
analüüsiva vaataja sügavalt mõtisklema. Kristiina Davidjants kirjutab
Oskari lugu jutustama asudes filmilinale teksti: “Eestlane olla on
mugav, juut võib olla igaüks.” Mõistagi on see kunstipäraselt
mitmetähenduslik, aga lause esimene pool kisub välja mõtte: filmitegija
on olla mugav, kui sa käsitled nii-öelda igavesi teemasid, mis alati
aktuaalsed. Ja paraku tuleb, küll valuliselt, tunnistada, et noored
filmitegijad on läinud muguvuse teed, vaevumata otsima omanäolist
teemat, rääkimata klišeevabast mõtestamisest ja käsitlusviisist. Nii
ongi need filmid vaid koduteemalised heietused, fikseerides
professionaalse keskpärasuse halli võidukäiku meie kultuuris.
Siiski on neil filmidel oma õigustus. Nimelt see, et lihtsaid tõdesid
tuleb inimestele aeg-ajalt meelde tuletada, sest need kipuvad ununema ning
nende äraunustamisest just suured jamad alguse saavadki, nii inimese elus
kui ühiskonnas. Karol Ansip ja Kristiina Davidjants tuletavad meile oma
filmidega meelde iidse tõe, et kodu on igale inimesele vaja. Ning nad
teevad seda üsna jõuliselt ja mõjusalt.
REIN TOOTMAA
|