Etüüd õppimise ja kogemuse vahemaastikel Kasvatusteadusliku
diskursuse tänane moesõna on “õppi mine”, iseäranis “eluaegne õppimine”, sest
tehno loo gi li se tsivilisatsiooni suur muutumine sunnib pidevalt muutuma ka inimest.
Või tekitab vähemalt sellise illusiooni, sest paljud klassikud on endistviisi jäänud
selle juurde, et inimloo mus ei muutu, isegi õppides mitte. Diskursuse sisuks on enamasti
küsimused koos juba antud vastustega: miks õppida (sest kõik muutub), mida õppida
(teadmisi, oskusi), kuidas õppida (rohkem, efektiivsemalt), milleks õppida (et olla
edukas). Vaikselt on neist kõnelustest taandunud kaks haridusele kord väga lähedal
seisnud mõistet: vaimsus ja tarkus. Õppida antakse korraga nii palju, et pole enam aega
sügavamaks sissevaateks, mille õppimisest on juttu ehk kuidas avaldab ennast õppimise
inimest vormiv pool.
Hoogustunud õppimisele vaatamata on paljud, kelle mõtte töö sisuks inimelu väärtus
meie päevil ning aja vaim, pessimistlikud. Tajutakse suuri loobumusi võrrelduna
püüdlustega, kuhu inimkond läbi ajaloo (arvatavalt) liikunud ja mi da on loetud juba
saavutatuks. Seniste positsioonide kaotust täheldatakse eriti vaimsel alal.
Kultuurikriitikud hindavad arengu negatiivseks – meediate vahendusel totalitaarsesse
kultuuritusse TV-ühiskonda. Kultuurist või loodusest lähtudes olevat praegune
situatsioon eksitus. Arvudes on hariduse levik ning mitmekesisus õhtumaises kultuuris
seniolematu. Seniolematult sügavaks loetakse ka hariduse kriis. Otsitakse ega leita
enam inimest, kes oleks küps, läbinägev, täiskasvanud. Kõik mängivad – lastest
poliitikuteni. Kriisid on saanud mitmete põlvkondade habituseks, harjumuspäraseks
seisundiks, mis pole mitte lahendamiseks, vaid millega tuleb õppida koos elama.
Alandatud haridus
Muutunud on ka haridusele enesele antud tähendused. Õhtumaises vaimukultuuris
on haridust nähtud kui vabastajat. Haridus pole samastatav teadmistega, aga mitte ka
mõeldav ilma teadmisteta. Inimene, kes teab, see mõistab. Kes mõis tab, valitseb iseend
ja oma keskkonda, on vaba. Vaba inimene on teadvel neist viisidest, mis tema vabadust
ohustavad, ning loob enesele sõltumatuse ruumi ka ebasoodsates oludes. Vaba olles on
inimene vastutusvõimeline. Vabadus on vaimne kvaliteet, sisimas vabaduseta inimene on
piiride kadumisel meelevaldne ja ohtlik.
Teisalt on kõik põlvkonnad sunnitud toime tulema oma eksistentsi materiaalse poolega,
nii on hariduse oodatud vili olnud elus toimetulemine koos korralikult õpitud ametiga.
Seepärast peab argiteadvus hariduseks esmajoones teadmisi, oskusi ja toimetulekut kuni
selleni, et haridus on punktide summa, mille eest antakse vastav paber. Nii nagu vaim ei
saa läbi kehata, ei saa hariduse vaimsem pool läbi praktiliseta. Küll aga võib
hariduse praktiline pool saada läbi vaimseta, mida tõestab edukalt meie mõõdetavatele
väärtustele orienteeritud aeg, sealhulgas Eesti tänane haridus situatsioon.
Frankfurdi koolkonna markantsemaid esindajaid Th. Adorno nägi hariduse sisemist jõudu
nõrgenemas juba 60. aastail. Hariduskriisi olemuseks meie päevil on sotsialiseeritud ja
legitimeeritud poolharidus, võõrandunud vaimu olevik. Poolharidus on oma olemuselt
võõrandunud teadvus, mis võtab kõike antuna ning piirdub kulissidega. Poolharitu
rahuldub vähesega, omandades pindmiselt teadmiste fragmente, leppides valitsevate
käibetõdedega ning lastes end meelsasti teistel juhtida. Poolharidusele on tunnuslik
irratsionaalsus – on vaja teada, mitte mõista; see on ahenenud sotsiaalse tõusu
kanaliks ja välistab kriitilise mõtlemise. Poolharidus on läbi imbunud konformismist,
mugavnemisest, konventsiona lismist ja toodab vaateviisi, et olud, milles elatakse, on
seaduspärased. Poolharitlane on uhke oma hõivatuse ja näilise mitmekülgsuse üle, ent
inimene temas on kaotatud ja alandatud. Haridus pole enam tee isiksuse küpsusele ja
inimväärikale elule ega ka ühiskonna arengu soovitud seisund, vaid masstootmises
toodetud tarbimishüve, mis tänu tehnilistele vahenditele infona kättesaadav. See kõik
pole jätnud mõjustamata ka kasvatusteadvust ning -teadust. Saksa kasvatusteadlased
kirjutavad, et pedagoogiline teadvus on kukkunud tagasi ühiskondliku olemise taha, mis
tähendab, et hariduse abil tuleb noori plaanipäraselt ette valmistada eesoleva elu
jaoks.
On teateid hindu Sai Baba haridusest, mis on jõuliselt praktikasse läinud. K. a.
septembris Prasanthi Nilayamis toimunud ülemaailmsel konverentsil “Inimväärtused
haridu ses” (allakirjutanul oli õnn seal osaleda) räägiti kahesugusest haridusest,
maisest ja spirituaalsest. Neist esimene õpetab mõistma välisilma ja aitab omandada
sellega toimetuleku oskusi. See põhineb pakkumisel ning andmisel. Teine viitab
transtsendentaalsusele, inimese loojavõimele, kutsele ületada piirid. Spirituaalne
haridus tegeleb inimese latentsete vaimsuse-eeldustega, aidates neil esile tõusta. Siin
juhitakse inimene uurima iseend, et ta järgiks kaht kaasasündinud vajadust: sügavamat
teadmist iseenesest ning enesearengupürgimust. Tuginetakse väärtustele, mis pole olelus
võit lu sega seotud nagu tõeotsing, teiste austamine, ausus, initsia tiiv, õiglus,
ustavus, kontsentratsioon, kaastunne, lahkus, pü hen dumine, siirus jne. Haridus pole
elamise, vaid elu jaoks, väidab pühamees ise.
Õhtumaad on järjest sügavamalt unustamas hariduse spi rituaalset poolt, ega hooli
tõsiasjast, et mis tahes asja õppi mi ne, kui seda ei saada pühendumine ega muud
vaimsed pürgimused, jääb põgusaks ning pinnaliseks, kuna selle pea mine tähendus pole
asi ise, vaid õppija toimetulek. Seda mööda langeb ka maise hariduse kvaliteet. Elame
paradoksi des: mida enam teadmisi, seda vähem tarkust, mida rohkem infot, seda rohkem
segadust, mida rohkem tehnoloogiaid, seda rohkem abitust. Selgeks on saanud, et peaksime
kes kenduma hariduse teistele aspektidele nagu loovus, mõistmise probleemid, eetika,
ütles Itaalia saadik konverentsil.
Väärtus – kas õppimise saavutus või saadus?
Väärtused kujunevad igasuguse haridusega. Need kujunevad täna teisiti.
Institutsionaliseeritud õppimise ühik või tähis on saavutus, mille laad ja mõõtmed
on enamasti ette kirjutatud. Õppija vastutus piirdub sellega, kuivõrd saavutus nõuetele
vastab. Seesugune õppimine polnud probleem, kuni kõik sai tervikuks ning
üldvastuvõetava kuju Autoriteetse Väärtuse ja Väärtuste Autoriteetide järelevalve
all, sest teati, mis on ilus, õige ja hea. Autoriteetne Väärtus oli olemas enne
konkreetset oskust ja saavutust ning ütles, mida nendega peale hakata. Elu oli inimesele
ülesanne, mida kohandada üle aegade ning inimeste ulatuvate väärtustega, mõnele ka,
kuidas end nende piirides või nendele vaatamata loovalt teostada. Väärtus oli tulikiri,
ad astra, mis õppimisega saavutati.
Täna ei ole väärtused saavutus, need on saadus, kaasaanne. Väärtus ei ole
autoriteetide asetatud mõõdupuu, vaid orienteerumisraamid, mis tingimustele vastavalt
pidevalt muutuvad. Ka nüüd käib väärtuste õppimine käsikäes muu õppimisega, ent
teisiti. Isegi kui õpitakse endisel kombel, õpitakse midagi muud kui Autoriteetse
Väärtuse juuresolekul. Kõik on endine ja ometi nii muutunud. Õppijal enesel tuleb
otsida, mis on õpitu mõõt ja tähendus. Selle määrab suuresti kogemus: nii ilmingu
väärtuse, õppimise enese väärtuse kui ka inimese väärtuse neis ilmingutes. See
mõõt, need väärtused ning ka vastutus hakkavad saatuslikul moel sõltuma õppija
vaimsusest.
See ongi tänapäeva inimese vabadus, et väärtused on vabatahtlikud. Vabadus, mille
valdamiseks vajalik küpsus on vaimsusele (spirituaalsusele) suunatud hariduse viletsuse
tõttu ilmselgelt puudulik. Väärtuste järgimine on osa toimetulekustrateegiatest ja
ära määratud oludest (et mu käsi hästi käiks), karistused nende rikkumise eest on
põgusad ja süü unustatakse, otsustajates ja võimul olijais ei loodetagi enam näha
väärtuste autoriteeti. Ent võimu tunnustatakse endiselt. Ka vaimsus on vabatahtlik ega
peagi õppimisega kaasnema. Üksi väärtustele viitamine – ka meedias – ei pruugi
enam kedagi millekski kohustada. Asju “õigesti” tegema ja õigesti valima saab
õpetaja koolis kohustada mitte enam kui tõe teadja, vaid kui võimu omav isik. Seega on
väärtuste sisu, laad ja tõsiseltvõetavus oluliselt rohkem õppimist saatvate olude
käes. Õppimise tegelik saavutus on õppija (varasema ja praeguse) kogemuse määrata,
väärtuste laad kujuneb aga selline, kuidas on ta oma kogemust mõistnud. Sealjuures saab
erilise jõu, mida ja kuidas õpitakse kogemata. Sunnitud saavutuse iseloom ei ole
enam sama mis mõned ajad tagasi, kui selle olulisuses (hariduses ja maailmapildis) ei
kaheldud. Täna aga küll. Eriti veel sellises hariduses, kus praktiline pool saab läbi
vaimseta ning juba algklassilaps kahtleb kiviaja peatükki õppides: kas ja kus mul seda
vaja läheb?
Vaikinud argumendid
Eetilisus ja selle puudumine pole täna veel argument, mis erutaks õppekava
koostajaid ning hariduspoliitikat. Moraali uuringute klassiku Kohlbergi kirjeldatud
moraalse arengu kuue astme läbimist on siiani peetud hariduskäigu loomulikuks
kaashüveks. Aeg on otsa vaadata sellelegi tõsiasjale, et Kohlbergi astmete läbimine
pole olnud enesestmõistetav isegi mitte kõrgharituile. Kui üldrahvalikult usutakse ja
ollakse nördinud, et rahva valitud esindajad ning va litsus tegelevad juba aastaid oma
tasku täitmisega, on põhjust kahtlustada suurte (ka nn. haritud) inimhulkade
pidamajäämist staadiumi nr. 2: rahuldada oma vajadusi, toimida oma huvide päraselt,
kohaneda tingimustega, et saavutada tunnustust ja omada eeliseid, järgida reegleid vaid
siis, kui on karta karistust. See on meie tänaste õppijate olud ja kontekst. Ehk
kogemus. Demokraatiareeglite tunnustami sest ja tsiviilühiskonnast saab rääkida alles
4-5 staadiumist alates. Seega ei hakka ka parimad mudelid ning strateegiad toimima, kui
põhiosa inimestest pole nendeks moraalselt valmis. Teisisõnu võime me oma ühiskonnas
leida massiliselt poolharidust, kaotatud ning alandatud inimest, kusjuures valit sema
pääsenud olusid loetaksegi “inimloomusele vastavaks”. Tasub meenutada, et kujunes
see nii Autoriteetse Väärtuse järelevalve all.
Ilmselgelt vaikivad kõik inim- ja sotsiaalteadusest juhinduvad argumendid seal, kus
haridust juhitakse majanduspoliitiliste käsulaudadega. Sissesaanute arvu ja pearaha kokku
lugev kool on peatselt pedagoogikale kurt. Eetiline kriis on midagi, mis ju kohe ei tapa
ning millest usutakse, et küll ühiskond ise toibub, nii nagu organism raskest haigusest.
Kogemusele orienteeritud ja kogemust väärtustav õppimine on vanades demokraatiamaades
end hästi sisse seadnud. Ta küsib raha ning meelelaadi muutumist. Meie valitsevate
ringkondade peamine haridushuvi on kuni tänaseni olnud kokkuhoid. Kes selle kord küll
kinni maksab?
Kogemus on muutunud
Saksa kasvatusteadlased juhivad tähelepanu asjaolule, mis võiks mõjuda kui
hoiatus: kogemus on ohus. Ka kogemust saab okupeerida, ekspluateerida, alistada. Muljete
rohkusele ning kasvavale eluintensiivsusele vaatamata muutub tehnoloogilises
turutegelikkuses maailm hoopis monotoonseks (Stefan Zweig); tegu on kogemuse vaesumisega,
kogemuskaotusega, kogemusnäljaga, sest kaob võime elada kogetut läbi sügavuti. Meie
toimimisraadius laieneb kvantitatiivselt, mitte kvalitatiivselt. Tasub küsida, kas massi
ühiskonnas ongi personaalset kogemust?
Üha vähem kogemusi kestab üle generatsioonide. Täna õpitav ei pruugi olla
eelmõistmine tulevaste kogemushorisontide jaoks. Kogutud kogemused ei pruugi veel olla
läbinägev tarkus. Ei oodata teise elukogemust, vaid kasutatavat tarkust. “Mida Juku ei
õpi, seda Juhan ei tea” on oma kehtivuse kaotanud. Kahjustunud on kogemisvõime
terviklikkus: mõistuseinimene on abitu elamustes, elamusinimene mõistmises, hooletusse
on jäänud nii intuitiivne kui instinktiivne. Sõnakultuuri positsioonid taanduvad
pildikultuuri ees, mida kultuurikriitikud hindavad kui tagasilangust sajandite taha.
Kaovad ka piirid sõna ja pildi vahel: sõnad on tihti kui märgilised sümbolid, pilt aga
võib mõjuda paroolina, normi ja väärtusena. Arenevad standardiseeritud
kommunikatsioonivormid, elame simulatsioonides. Isiklikud kogemused on meediakeskkonnas
asendumas kindlatesse rubriikidesse paigutatud standardkogemustega, mis kaotavad isikliku
vastutuse (nt. kannataja, ohvri roll välistab vastutuse). On tekkinud vastutust tingiva
kogemuse probleem. Ka pedagoogika asjaks on pakkuda standardsituatsioone, kus õpitakse
kindlaid voorusi.
Kogu maailma kaubastumine on teinud kogemuse toor ai neks tarbimise. Varasem nõue –
kuulekus – asendub tarbi missoovitusega spetsialistide teenuste osas.
Educandusest saab klient
Tänapäeval võib õppimine tähendada ka juba omandatud identiteedi kaotust:
kogemus pole enam identifikatsioonide reservuaar, õpitu pole järgneva alus ega eeldus
ning kogemustele ei pruugi järgneda vaimset küpsemist. Primaarkogemusi on asendamas
sekundaarkogemused – üha vähem kogemusi kujuneb otsese osavõtu tulemusena
sotsiaalsetest praktikatest või vahetute elamuste kaudu, kogemus tarbib juba kellegi
vahendatud reaalsust. Ja ometi on inimene täna B. Dieckmanni käsituses paradoksaalsel
moel vabanenum just kogemuse tõttu. Lahkunud on Autoriteetne Väärtus ning kogemisest on
saanud uus mängumaa. Senisest enam on kogemused tehtavad, senisest enam on kogemused mina
konstruktsioon ja diktaat. Kui enne dikteeris objekt kogemusele oma vormi, siis täna
tekitab inimene oma kogemusega mängides uusi reaalsusi, väärtustamisskeeme,
käitumismudeleid. Kogemuse tähenduseks pole enam niivõrd inimese varustamine
toimetulekuks vajalikuga, vaid tema olemise ulatuvuste muutmine. Dieckmann räägib
kogemuse esteetilisest ratsionaalsusest, milles inimene näeb elu kui esteetilist
kavatsust. Ja et see vabadus võib olla ka illusioon, et kogemuse virtuaalsusest võib
saada uus inimese kinnipidamiskoht, magus vangla, ei pruugi korda minna kellelegi muule
peale filosoofide.
Siit edasi võiks küsida, kas saabki kasvatus olla enam kavatsus, nagu ta seda seni on
olnud. Ehk kas saame enam endiselt püstitada ideaale, esitada ootusi ja loota, et teine
need (õppimise kaudu) täidab? Nüüd on Dieckmanni järgi saanud Bildungi
ihaldatud viljaks kogemusvõimekus, kogemussuutlikkus, kogemuskompetents. Ent kogemus ise
jääb põgusaks ning hajuvaks, kui inimene üha – nii kogudes kui loobudes – uutele
maastikele siirdub. Usin oma eesmärkide poole püüdlev õppija jääb eilse päeva
ihalejate imetleda, täna lastakse kohata kogemust otsivat õppijat, kogemust nautlevat
õppijat, kogemusega mängivat õppijat, kogemuseta õppijat. Ta õpib elamise jaoks, kuni
igavikulised hingejõu allikad suletuks jäävad, kuni talle tema haridustee keelab
vaimsuse kogemust.
Tiiu Kuurme
|