Hoffmanniga puru silma ajamas Ernst
Theodor Amadeus Hoffmann,
Uneliivamees. Tõotus.
Tõlkinud Ilme Rebane. Eesti Raamat.
Hoffmanni lugemine pole tänapäeval enam naljaasi. Selle raamatu puhul võivad eriti ära
kohutada juttude algused, kus Hoffmann näib lõputult tiirutavat mingi talle teada oleva
kulminatsiooni ümber, mida aga õnnetu lugeja selleks hetkeks ju veel kuidagi teada ei
saa – ja Hoffmanni heietusi jälgides on tal väga ker ge arvata, et ei saagi kunagi
teada. Selline, stilistiliselt üpris levinud konstruktsioon õigus tab end vist küll
vaid ühel juhul: kui saabuv lahendus, kulminatsioon või selgitus on min gis mõttes nii
võimas, et pooluinunud lugeja virgeks ehmatab. Lugeja “valvsuse” uinuta mi se mõte
oleks siis selles, et sellega suurendatakse saabuva idee (või mille iganes) mõjujõudu.
Uinuv teadvus sünnitab “koletisi”. Täp sem oleks öelda lihtsalt: uinuv teadvus
sünni tab. Ja mis iganes see ka poleks, mille ta sünnitab, selleks tuleb talle ainult
väike tõuge an da – ja seda Hoffmanni “Uneliivamees” teebki.
Selle jutustuse peategelane, üliõpilane Nat ha nael, vaevleb kummaliste paranoiahoogude
küüsis, mis teda algul väga vaguralt ja kaugelt minevikust, lastesalmide ja
muinasjuttude kaudu kimbutavad. Aruanded Uneliivamehe kohta, kellest amm talle räägib,
on koledad, näivad aga siiski ebaolulised. Sellise kinderstube puhul pole siiski
midagi imestada, kui õhtust õhtusse majja saabuv salapärane külaline laps-Nathanaeli
vaimusilmas kohe Une liivameheks moondub.
Kõigepealt pisut selle Uneliivamehe müto loo giast. Tegu pole mitte standardse maheda
Une-Matiga, kes lapsi unele saadab, pigem Lii va-Hannuse (st. surma) ja Une-Mati eba meel
diva hübriidiga. Tegelane oleks üdini hirmuäratav, kui temas ei pulbitseks märkimis
väärne koomiline potentsiaal, mille väljamän gimine Hoffmannil kohati ka õnnestub.
“Uneliivamees” on ootamatu jutt. Selle pi ka, erinevatest vaatepunktidest antud
sissejuhatava osa peale ei oskaks lugeja kuidagi karta nii kiiresti ja robinal üksteisele
järgne vate sündmuste ahelat, mis korraga raginal käivitub. Enne kui midagi taibatagi
jõutakse, on jutt läbi. Jääb mulje, nagu oleks muidu üp ris etteaimatavalt
heietavasse teksti sattunud mingi rike, mootor, mis kogu loo omatahtsi järsult lõpule
viib. Deus ex machina? Võib-olla – aga seda väljendit on liiga kaua
ainult nega tiivses tähenduses kasutatud. Nüüd oleks ju ba aeg näha, et tegu on
lihtsalt ühe stilistilise võttega, mis pole parem ega halvem kui ülejäänud; kas see
on õigustatud või mitte, selgub ainult kontekstist (kui sealgi). Antud juhul, pika ja
(sihilikult) igava “jahumise” ja “targutamise” järel on see igatahes teretulnud.
Kuigi pauk luuavarrest oleks vahest veel parem lahendus. Viimati mainitu erinevus deus
ex machinast on eelkõige selles, et kui d.e.m. täidab loo ülesehituse seisukohast
ta va liselt mingit kergelt etteaimatavat või vähemalt loogilist funktsiooni, siis p.l.
saabub alati nagu välk selgest taevast; nagu jumal juha tab. Seega siis ülim
loomingulisus, ja sellisena ikka tervitatav – millega ei taheta muidugi öelda, nagu ei
peaks või võiks looming mingis osas väga kontrollitud olla, küsimus on siin lihtsalt
erinevate stiilide õiges, s.t. “õiglases” doseerimises ja vaheldamises. Just
stilistilises mõttes on “Uneliivamees” väga (õ)petlik, õiglane ja õnnestunud
(õõk!) jutt.
Ja ka sisu poolest. Jutustuse tegelik sisu peidetakse neil 50-l enam-vähem taskuformaadis
leheküljel väga hoolikalt ära, ja see juures vähemalt kaks korda.
Varjatud on juba teema. Kui üle poole on juba loetud, pole lugejal jutu tegeliku teema
kohta ikka veel vähimatki aimu. (Selle üle võib muidugi vaielda, sest tegelikult on ju
täies ti ükskõik, millisele detailile või “teemale” mõne loo puhul keskenduda.)
Niisiis, siin, kus üle poole jutust on juba edukalt selja taga, ilmub mängu imekaunis,
kuid kummaliselt tar du nud neiu Olimpia. Olimpia ilmub kui lihtsalt täiuslik objekt,
kergelt erootiline asi, ja mõjub Nathanaelile algul lihtsalt kui rahustav vaatepilt.
“Uneliivamehe” (või kuidas seda monstrumit nimetadagi) saatusliku sekkumise tõttu
teeb Nathanael aga Olimpiasse varsti oma “tundeinvesteeringu”. Näib, nagu see in ves
teering elustakski Olimpiat: “Näis nagu oleks tema silmadesse tõusnud niisked kuu
kiired, ja nende nägemisvõime just nüüd sütti nud..” Heakene küll. Silmad, nagu me
teame, on Uneliivamehe pärusmaa, aga kes sellest hoolib, kui pilgud juba süttivad –
Nathanael igatahes mitte.
Olimpia ilmumisega muutub kogu jutt täie likult. Sellest saab üks Pygmalioni-müüdi
järjekordne versioon. See materjal on erakordselt populaarne (praegugi on vist
Draamateatri ka vas üks inimese ja masina armastust käsit lev näidend). Alates kreeka
kujurist on narra tiiv tagasi pöördunud Shaw “Pygmalioni” (“Mi nu veetlev
leedi”), Alfred Jarry “Üliisase” ja nii mõnegi teise sellist armastust kirjeldava
raamatu kaudu (neid on tegelikult nii palju, et on enam-vähem lootusetu siin mingit
ülevaadet anda). Tegu on oma põhiolemuselt (meheliku) erootilise fantaasiaga, kus
tundeinvesteering objekti saab omada teatud kontrollitud ja võõrandamatut väärtust,
kuivõrd mees ei maga (või mis iganes) mitte “salaliku naisega” (kes talle iga hetk
noa selga võib lüüa), vaid sünteetilise ja ükskõikse sõbratariga. Umbes selliste ja
teiste fantaasiatega näib mehelik seksuaalsus oma tagalat kindlustavat – mille muuga
seletada nende igipõlist populaarsust?
Ilmselt erakordselt olulise “Uneliivamehe” kõrval jääb “Tõotus” kaasaegsele
lugejale küll üpris kaugeks. Teema ja suhtumine on igane nud – see, mida ju
teoreetiliselt “Tõotusest” lu geda võiks, on Lõuna-Ameerika seriaalides saa nud
juba teatud “realistliku” ja nüristavama lihvi. Nii palju kui ma aru sain, on siin te
gu astraalse seebiooperiga. Lugejani tuuak se ühest astraalkehast rasestunud tütarlapse
sü dantlõhestav lugu ning korraga ilmub välja terve trobikond (või oli see 1?)
isakandidaate ja jahumine läheb lahti. Ka sellele loole võib muidugi lõputult muid
tõlgendusi leida, kuid antud ajas ja kohas tundus see kuidagi kõige käepärasem.
Ilmselt on see “lahmimine” ja jutu väärtuse alahindamine, aga kuidas õigustada või
varjata fakti, et mul oli seda lugedes kole igav?
ERKKI LUUK
|