Festival, mis polnud ainult orelifestival (I)Lõppes
Tallinna XV rahvusvaheline orelifestival (3. – 12. VIII), mille kunstiliseks juhiks on
Andres Uibo juba 1987. aastast. Kolmkümmend festivalikontserti, millest suur osa toimus
Tallinna ja Pärnu kõrval ka maakondades, tõid tänavugi Eestimaale mitmeid
rahvusvaheliselt hinnatud organiste (Nicolas Kynaston, Yves Cuenot jt.), kuid nende kõrval
ka koore (Leipziger Vocalensemble) ja vanamuusika ansambleid, nii et päris mitmel
kontserdil selle festivali peategelane ise ei kõlanudki.
|
David Timm tõi endaga festivali tipphetke. |
Viimastel aastatel on saanud tavaks, et iga Tallinna orelifestivali
läbib mingi kindel teema. Mäletatavasti olid mullused pidustused pühendatud J. S. Bachi
loomingule ja pretsedenditult kanti ette kõik Bachi oreliteosed. Tänavu oli läbivaks
teemaks aga “XIV sajandi muusikast jazzini”. Kui järele mõelda, siis mahub sellise
määratluse alla kogu õhtumaine helikunst, kuid asi pole mõistagi nimetuses. Tänavuse
festivali omapära oli tegelikult orel erinevates kooslustes – näiteks orel ja saksofon
(Timm – Saarsalu), orel ja tromboon (Civil Servant Duo) ning mitmes kombinatsioonis orel
ja koor. Nii et kui juba teemast rääkida, siis oleks lõppenud orelipidustuste kohta
vist õigem öelda “Orel ja teised pillid”. Samas pakkus niisugune lahendus küllaga
värskeid ning meeldejäävaid kontserdimuljeid küllap igale maitsele.
Avakontsert
Festivali avakontserdil (3. VIII) Rootsi Mihkli kirikus esinesid Eesti
Rahvusmeeskoor Ants Sootsi dirigeerimisel ja läti organist Aivars Kalçjs,
kavas Liszti ja Duruflé teosed. Kalçjs alustas orelil üksi – kõlas Liszti
“Meenutus Sixtuse kabelist”. Esmalt küll vaikselt ja vaoshoitult, et anda mõtteruumi
järgnevale dramaatilisele arendusele. Huvitavalt valitud registrid toonitasid siin
muusika suuri kontraste deemonlikest helikaskaadidest vaikse harduseni. Järgnevalt tuli
ettekandele Liszti Missa (1847/1869) koorile ja orelile. Kyries valmistas dirigent
veenvalt ette pika tõusu, mis juhtis muusika väljapeetud kulminatsiooni. See-eest Gloria
kujunes alguses lausa ülienergiliseks, eriti kandvalt kõlasid siin kõrged ja helisevad
tenorid. Samas mõjusid koori pianod fraasil miserere nobis pisut hiljem
isegi intiimselt, seega just mitmeplaanilisus tegi selle osa tõlgenduse nauditavaks.
Mitmeplaanilisus jäigi Liszti missa esituse märksõnaks – kui Credo lõpp sai
suurejooneliselt jõulise karakteri, siis järgnev Sanctus kõlas
tähelepanuväärselt läbipaistvalt, niisamuti kui kammerlik Benedictus, kus
kandev roll oli koorisolistide ansamblil. Lõpetava Agnus Dei esituses oli aga
kõige rohkem Lisztile iseloomulikku romantiliselt avarat joont, samuti mõtestatud ja
läbitunnetatud dünaamikat.
Kontserdi kavas oli veel teinegi missa – Maurice Duruflé (1902 – 1986) “Messe cum
Jubilo” op. 11 (1966). Nüüd tuli publiku ette ka kammerorkester, mille
kontsertmeister oli Maano Männi. Teose kohta niipalju, et eripäraseks teeb selle
keskse Credo-osa puudumine. Esituslikult mõjus pikkade meloodiakaarte ja
melanhoolste kooskõladega Kyrie neoromantiliselt ilusa muusikana, kuid Glorias
oli korraks koguni mingit plahvatuslikku ekspressiivsust. Sellele “plahvatusele”
järgnes solist Priit Põldma pikk ja kandev sooloepisood, orkestris oli nüüd
kuulda ka impressionistlikke helke. Ootamatu oli aga timpanilöökidega ning sugestiivselt
rituaalmeditatiivse karakteriga Sanctus, mis muidu malbekõlalisest tervikust
meeldejäävalt eristus.
Need kaks suurteost – Liszti missa oma esituslikus mitmeplaanilisuses ning Duruflé oma
värvikülluses – moodustasid koos festivali tähelepanuäratava avaakordi.
Ansamblid
Kõik oreli osalusega ansamblid, olgu siis instrumentaalsed või lauljaga, olid
tänavusel festivalil duod. Orel kui “pillide kuningas” sobib küllap iga oma
“alamaga” kokku, kuid vaskpillidel on siin kõla intensiivsusest tingituna ilmselt
mõnevõrra suurem eelis.
Festivali avapäeval, kohe pärast avakontserti, võis Nigulistes kuulata Duo Nassarret
koosseisus Maarten van Wewerwijk (clarino, Holland) ja Jesús Gonzalo
López (orel, Hispaania). Clarinot ehk XVII sajandi ventiilideta
originaaltrompetit peetakse üheks keerulisemaks, aga samas ka üheks kaunikõlalisemaks
puhkpilliks. Viimases said kuulajad nüüd ise veenduda – clarino heli on pisut
pehmem kui trompetil. Muuseas, XVIII sajandil tähistas nimetus clarino nii
trompetit kui klarnetit ja et need pillid partituuris sassi ei läheks, ristiti klarnet
Itaalias ümber tänapäevaseks clarinettoks. Duo Nassarre esitas hispaania
barokkmuusikat vanadest manuskriptidest, eranditult XVIII sajandi anonüümsetelt
autoritelt. Enamik palu olid lühikesed canciónid (hispaania keeles “laul”),
mõned meloodilisema, teised tantsulisema karakteriga. Kuulda sai ka üsna vaimukaid
numbreid – nii imiteeris clarino-solist loos “Canción de clarin con eco”
osavalt kajaefekte. Solisti mängu võibki kokkuvõtvalt iseloomustada mitte niivõrd
tehniliselt ja väliselt virtuoossena, vaid just tämbraalselt meisterlikuna. Kõik need
dünaamika- ja artikulatsiooninüansid dialoogis oreliga olid igatahes muljetavaldavad.
Teise duo, saksa organist David Timmi ja saksofonist Lembit Saarsalu
kontsert Nigulistes (7. VIII) oli vaieldamatult festivali üks tipphetki. David Timm
(1969) astus nendel orelipidustustel üles ka dirigendina, kuid sellest hiljem. Kõnealuse
kontserdi avapooles esines saksa organist üksi raske ning nõudliku programmiga (Bach,
Hindemith, Bräutigam), teises kõlasid koostöös Saarsaluga juba jazzimprovisatsioonid.
Publiku ootused olid arvatavalt suured, sest saksofon ja orel tõid kiriku rahvast
puupüsti täis ja pettuma ei pidanud küll keegi.
Timm alustas Bachi Prelüüdi ja fuugaga a-moll BWV 543 – fuugas oli
polüfooniline häältejuhtimine tämbraalselt hästi läbi mõeldud, registrivalik tõi
iga teema sisseastumise esile nagu peo peal. Samal ajal olid ka teised, kontrapunkteerivad
hääled (nö. figuratiivne “täitematerjal”) küll hästi jälgitavad, kuid mitte
kõlaliselt domineerivad. Paul Hindemithi (1895 – 1965) Orelisonaadis nr. 1 (1937)
elustas organist helilooja muidu väga mõistuspärast muusikat nii märgatavate
tempolaienduste kui kiiresti vahetuvate registritega. Need kaks asja koos moodustasid
üsna ootamatu terviku, millest vaieldamatult küündis esile fataalselt dramaatiline osa Sehr
langsam. Järgmised kaks teost olid omavahel ideeliselt seotud. Bachi kuuehäälne Ricercare
“Muusikalisest ohvrist” rullus kuulajate ees lahti väga mõõdetud tempos ja
stoilises rahus, et igale häälele kuuest (Bachi ainuke kuuehäälne fuuga!) vajalikku
mõtteruumi anda. Ainult nii saabki seda isegi Bachi kohta unikaalset teost üldse kõlama
panna – ikka maksimum vaimu ning miinimum välist efekti. Kohe järgnes Volker
Bräutigami (1939) “Epitaaf Maksymillan Kolbele” alapealkirjaga “Mõeldes J. S.
Bachi Ricercarele á 6 Muusikalisest ohvrist”. Siin oli algusest
peale kuulda Bachi teose teemaintonatsioone, kuid niipea, kui need äratuntavalt ilmusid,
laienesid need kohe tundmatutele atonaalsetele kõlamaastikele. Nimelt on see Bachi teema
sedavõrd rikas, et võimaldab endast suisa lõputult teisendeid teha – ole ainult hea
komponist ja pane kirja. Ning Volker Bräutigam on vaieldamatult väga hea helilooja, sest
mida kõike selles teoses polnud: barokset tõsidust, ulmefilmimuusika visionaarsust,
teispoolse maailma hirmutavat lähedalolekut… Tõeline šedööver, kus Bachi teema on
vaid heaks lähtepunktiks, et mõelda sealt muusikas edasi – nii elule kui surmale.
Kontserdi teine pool tegi radikaalse kannapöörde jazzimprovisatsioonide maailma. Timm ja
Saarsalu alustasid eleegiliste meloodiate ning ballaadlike harmooniatega, mis tõid kohe
meelde “Jazzkaare”, soojendades end sellistes heljuvates kõlades päris pikalt lahti.
Ja siis kostsid orelil korraks Bachi arvatavalt kõige kuulsama, d-moll Toccata
algushelid, misjärel läkski svingivaks jammiks. Timm mängis oreli pedaalil walking
bassi ning tegi manuaalidel ka hammond-oreli häält järgi (niipalju, kui see
suurel Niguliste orelil üldse võimalik). Jazzilik kummardus surematule Bachile!
Seejärel tuli üks tuntud jazzistandard, kus kummalgi interpreedil oli piisavalt
võimalusi oma head tunnetust demonstreerida samavõrd, kuivõrd ladusat koosmängulist
ühiskeeltki. Viimane ilmnes eriti nauditavalt rütmikas improvisatsioonipõimikus, mis
publiku juba jäägitult kaasa haaras. Kuulajate kuumakskütmine jätkus nii virtuoossete
orelisoolodega kui kiires tempos filigraanse koosmänguga. Huvitav, et Niguliste suur kaja
seda efekti karvavõrdki akustiliselt ei ähmastanud! Hiljem võis mõlemal pillil sekka
kuulda ka sonoristlikke kõlaeksperimente, mis viis muusika juba modern jazzi
piirimaile – nüüd improviseeris Timm mürisevate klastritega, Saarsalu aga täiendas
teda pigem “etnomuusikaliste” kõladega. Folkloorse saksofoni-helletusega algas ka
kontserdi viimane lugu, kui Saarsalu kadus ülevalt orelirõdult ning ilmus alla, publiku
sekka. Ikka sedasama rahvaviisi mängides ning Timmiga koos improviseerides – üks
üleval oreli taga ning teine all kirikuvõlvide vahel rännates. Viimaks tuli ka Timm
alla, istus altari ees seisva valge klaveri taha ning – the show must go on!
Publik aplodeeris duole lõpuks püsti seistes.
Päev varem (6. VIII) esinesid Nigulistes organist Kristel Aer ja sopran Katre
Kõiva. Nende kava esimene pool, kus kõlas Bachi, Händeli, Mozarti ja Liszti
muusika, kandis pealkirja “Meistrite mälestuseks” ning kontserdi teises pooles,
nimetusega “Valguses ja varjus”, esitati peamiselt nüüdismuusikat. Huvitav ja
mitmekülgne programm, kuid selle eredaimad hetked olid seotud siiski oreliga, kuna duona
esineti vaid kahe helilooja (Händel, Meredith Monk) teostega. Kontserdi avaakordiks oli
Ferenc Liszti võimas “Prelüüd ja fuuga teemale B-A-C-H”, kus juba prelüüdi
esimestest helidest oli oreli täiskõlas jõulist impulsiivsust. Fuuga salapärane
maailma algas justkui vaiksest hämarusest ning hakkas pikkamisi, kuid sugestiivselt üha
enam ekspressiivsust ja intensiivsust koguma. Kristel Aer mängis selle samas
fantaasiarikkalt kirglikuks – modelleeris romantiliselt temposid ning segustas
emotsionaalselt tämbraalseid värve. Suured äärmused mõjusid siin suurejooneliselt ja
majesteetlikult. Mozarti Fantaasia f-moll KV 594 Adagio-osa kõlas pärast
seda mõistagi märksa vaoshoitumates toonides, selle Allegros oli juba mozartlikku
kergust, peamiselt tänu erksale artikulatsioonile. Järgnevalt esitas Katre Kõiva kaks
aariat Händeli oratooriumist “Messias”. Neist esimeses “How beautiful…” ei
intoneerinud solist ülemisi noote päris täpselt – jäi mulje, nagu oleks ta
vokaalselt pisut krampis. Teises aarias (“I know that Remeeder livet”) tõlgendas
sopran loo karakterit juba märksa vabamalt. Esimese poole lõpuks mängis Kristel Aer
Bachi Passacaglia c-moll BWV 582. Muuseas kaks päeva varem esitas sama
teost saksa organist Elke Voigt Rootsi Mihkli kirikus ning mängis seda (ilmselt orelite
erinevustest tingituna) kammerlikumas plaanis. Kristel Aer, vastupidi, kasutas
sajaprotsendiliselt Niguliste oreli täiskõla. Ning mitte ainult – huvitavad pianod
võimaldasid ka põnevaid tämbraalseid vastandusi, sisemist pingestatust ja
dünaamilisust.
Teine kontserdipool “Valguses ja varjus” algas Sofia Gubaidulina (1931) irriteeriva ja
põneva orelikompositsiooniga “Hell und drunkel”, mis kõlas kohati nagu
elektronmuusika. Eesti esiettekandena sai kuulda aga Tõnu Kõrvitsa (1969) uudisteost
“Arabeskid” – erinevate kõlafoonide ja tekstuuride värvikat koosmängu, protsessi,
mis liikus läbi perioodiliste faktuuritihenemiste ja -hõrenemiste ühest helisevast
arabeskist või kõlapannoost teise. Atraktiivne lugu – ilus, kuid mitte otsesesõnu
ilukultusele anduv. Kontserdi viimase teosena esitas Aer vähetuntud belgia helilooja
Joseph Jongeni (1873 – 1953) ootamatult sisendusjõulise ja meeldejääva “Sonata
eroica”. Teose sissejuhatus oli tõepoolest kantud ekspressiivsest heroilisusest, kuid
edasi sai kuulata juba tõelist valguse ja varjude mängu – nukrameelseid
koraalilaadseid viise ning nende variatsioonilist arendust. Siis jälle rohkete
alteratsioonidega kirglikke stseene, lõpu poole ka lüürilisi meloodialiine. Neist
omakorda kasvas taas välja teose algusest tuttav heroiline karakter, mis teisenes viimaks
avara joonega fugaatoks. Muidugi kannab niisugune mitmekesisus ka teatud eklektilisuse
pitserit, kuid vähemalt oli kujundite kombinatoorika vaheldusrikas ja huvitav. Kõnealuse
kontserdi põhjal võib öelda, et Kristel Aer näib orelil eelistavat üsna intensiivseid
värve, kus “tämbraalsetel pooltoonidel” on märksa väiksem roll. Eks see sõltub
mõistagi ka esitatavast, näiteks Liszti muusika tulebki ju ilmselt kõlavõimsaks
mängida.
IGOR GARŠNEK