Igavus ja teadvus Kunagise Nooruse veergudel
tundmatuid, esimesi trükiproove lugedes tundus mulle (veel mitte autorina), et
luuletajaks saadaksegi igavusest. Trükki paisatud sõnadepahn – pahatihti mõttetu –
pani minu, lugeja, luulest huvituma.
Mihkel Samarüütli visandid kirjanduse heast maitsest (Looming 12/ 2000), mis
kontekstist väljarebitusega moodustavad absurdimaigulise terviku, on õnnestunud näide
kollektiivsest õnnetusest: peast kui prügikastist. Ega pea pole prügikast, öeldakse.
Aga on ju! Samarüütli tekst koosneb hulgast postulaatidest, mille eesmärgiks on
iseenese tõestus, ning meenutab õpilase konspekti. Tooksin valikuliselt mõne näite: Moodsamast
kirjandusest on kahtlemata kõige huvitavam maagiline realism/ Ajalooline romaan on
õpetlik ja tänuväärne.Ta võimaldab meil tundma õppida kadunud aegade olustikku ja
sündmusi. Keskaja käsitlemine annab teosele sügavuse ja müstilisuse mõõtme. Keskajas
on midagi mängulist-märgilist./ Möödunud sajandite kunsti, muusika või kirjanduse
meistriteoste nautimine raamatus osutab üldiselt, et tegemist on hea kirjandusega. Ka
malemäng on hea kirjanduse tunnus./ Ulme- ja põnevuskirjandust pole eestlased
võimelised kirjutama./Huvitav on spekuleerida,mis toimub muukeelses elanikkonnas, aga
tegelikult pole see eriti tähtis./ Kui luuletuses kõla järgi sõnu kokku kuhjata, siis
tuleb ka tähendus.
Just nõnda selle sõnade tõelusega inimteadvuses ongi. Lugedes kohatuid sententse,
ajab see algul naerma nagu sellisel puhul ikka: kavalate, kuivade, seosetute (nüüdseks),
kummaliselt eufooriliste lausete mõttetus või algmõte on uueks piltmõistatuseks kokku
pandud ükshaaval, suvalisse (?) järjestusse paigutamise läbi! Kui keele- ja mõtteruumi
paisatu eelduseks polnud juba alguses, et hiljem võiks tekkida selle ümber võõras,
ebardlik kontekst, on esmane reaktsioon teksti lugemise puhul õigustatud, loomulik
protest: sinu-teie-meie isiklik teadvus on risustatud mõttetute lausetega. Autorist saab
keegi, kes sellest kasu lõikab, halastamatult haarates osakesi sellest, millega algul
täideti lehte ja tuhandeid teisi teadvusi, seks, et koostada uus, unenäoliselt naljakas
teadetetahvel. Kuid mõttetuse kohalolu teadvuses on ju ehtne! Need laused on
mulle-meile-teile loetuna või kuulduna tuttavad.Osa neist vaimse ühtlustamise konteksti
teenides kantud kistud huvist (ka selle teksti puhul oleks ju võimalik paljundada
irdtsitaati sekka arutlustele “Baudelaire´i fenomenist” või poliitikute
imagoloogiast – “pea ei ole prügikast, aga on ju!”).
Pole aega, pole elujulget teadvust
Teadvusele on alati vaja aega eristamaks olulist ja ebaolulist, et muutuda
elujulgeks (nagu väljenduks Berk Vaher). Mida selle eristamise tulemiga, selle/nende
valiku(te)ga peale hakata, kui niikuinii ei saa kunagi olema päriselt õigust teadvusele,
igavusele ja ajale, mis laseb teadvust kõnetada ja teadvusetahvlit omatahtsi puhastada?
Kui see võimalus on – näiteks – vaid muusikas ja luules? Kui aeg ei rebiks meid
välja igavuse neljast, kaheksast või kuueteistkümnest minutist, mida peab täitma
tekstidega, mis meid hoiaksid esil (sest muidu muutume igavaks) või täidaksid leheruumi
(sest muidu lehte keegi ei ostaks). Neli minutit, kolmkümmend kaks minutit... Ei ole
aega! Kui ei ole aega – kiirel ajal – ei maksa unistada ka unikaalsest teadvusest,
elujulgest teadvusest. Autori teadvusest, kes seisaks oma sõnade taga, mitte ei ilmuks
järgmises numbris, järgmisel korral juba uue teema kütkes, nagu Delfi teadetetahvlile
aeg-ajalt ilmub midagi teatama mõni “putini näoga eminem”, kes – kirevas
kontekstis, mistahes teemal – räägib “meie”, “minu” ja “sinu” teadvusest.
Ja ehk räägibki, kui uskuda, et “minu” teadvus on “meie” oma, et seda ei ole
võimalik muuta; kuni kõik, mis tuleb mujalt, ei ilmu meie endi tahtel, kolmekümne kahe
vabaksvõetud minuti igavuse kestel puhtaks pühitud teadvuse tahvlile. Unikaalsele
teadvusele ei jätku aega. Tekstil on autoriõigused, laenaja teadvusel laenud. Ent mida
unikaalsem teadvus, seda parem tekst ja seda suurem õigus on heal tekstil autorile. Ka
Sirbis on hakanud ilmuma tekste eristuse alusel – võimalik grafiti. Autorite nime saab
teada järgmises numbris või tuleb need ära arvata (müstifikatsioon autorsuse ümber
tõmbab alati tähelepanu kõrvale, võimalikule autorile). Antagu aega improviseerida ja
kujutada ette unikaalse teadvuse omanikku. Unikaalse teadvuse omanik võib tabada ajastu
vaimu, kuid ei pruugi seda armastada. Sellest on tüdimuseni räägitud. Pea see aeg siis
kätte ei tule, mil mugava ja pretensioonitu, kireva ja kiire teadvuse – ja inimese –
asemele ilmub “tõstetud” teadvus, mis annab ja võtab aega ning kireva või mannetult
iluleva kaadri asendab kas must-valge või enneolematult luksuslik. Aga aitab nüüd
sellest! Stopp!
Luuletaja igavusest
Mistahes kõnelusel, ka sellel siin, on oma rütm; nagu muusikaski määrab see
teksti mõistmise, omaksvõtmise ning sellest rütmist ei ole pääsu. Nimetada võib
rütmi ka heaks maitseks selle vahega, et individuaalse rütmi järgimine ei vaja enese
ega ümbritseva vastu mässutõstmist, vaid rütmi järgimist, mis pole aga nii hea maitse
puhul. Enamus rütme on võõrad, pealesurutud. Arvatakse ju sageli luuletusegi puhul, et
on maha saadud pika ja heakõlalise lauluga, kuigi on liigutud vaid instrumentaalmuusika
või rütmi järgi. Kunagise Nooruse veergudel tundmatuid, esimesi trükiproove lugedes
tundus mulle (veel mitte autorina), et luuletajaks saadaksegi igavusest. Trükki paisatud
sõnadepahn – pahatihti mõttetu – pani minu, lugeja, luulest huvituma. Kuid sellel
oli oma rütm, mida selgesti mäletan. Kuidas teadvus kõnetatud saab, muutub ajaga.
Küllap saavad nii lugeja kui ka kriitik oma joovastuse eelkõige niisugustest tekstidest,
mida on piinlik lugeda. Eneseväljenduse esimene tõvelaine on pahatihti nakkav. Esimene
trükiproov rõugearm, kollektiivse sõnakunsti kohmakas meeldetuletus, mille jäljendus
käsi- või aruvarrel jälitab esimese proovi ületanut kogu edasise elu. Proov ise aga ei
saagi kunagi lõppeda. On teada, et kirjutajas kinnistub loetud autorite keel ja see
kokkuleppeline “keel” teeb oma uue omanikuga vahendeid valimata, mida tahab. Kuna aga
kokkuleppeline keel(ekasutus) muutub aja jooksul, tulebki usaldada ainult seda keelt, mis
unustab.Tuleb usaldada unikaalset teadvust.
Meenub John Cage’i tuntud teos “4. 33”. Lugu võib kesta ükskõik kui kaua ning
seda võib esitada üks instrumentalist või instrumentalistide grupp. Lugu ette kandes
sulgeb esitaja lihtsalt osade vahel partituuri ega mängigi midagi, kummardab lõpus ja
lahkub lavalt. Helilooja enda soovitus “igavuse” mõistmise kohta on umbes niisugune
– olles juba proovinud igavat asja kaks minutit, tuleb seda proovida veel neli, siis
kaheksa, seejärel kuusteist või isegi kolmkümmend kaks minutit – lõpuks selgub, et
asi on muutunud huvitavaks. Eelkõige on teose puhul oluline, et õige või “päris”
muusika tuleb kusagilt mujalt. Muusika tuleb mujalt ja teadvus hakkab rääkima. Igavusest
saavad alguse küsimused. Cage on tunnistanud, et ta loobus muusikas valikute tegemisest
(mis ilmselt on seotud harmooniaga ja õpetusega sellest), hakates seevastu esitama
küsimusi (mis on ju samuti valik).
Igavus – teadvuse hüppelaud
Aga kust siis see õige või päris muusika tuleb? Ega arusaamine ole ka
kohustus, kui vaikus sumbub vaikusesse ja niisama istumine teadvust üldse ei kõneta.
Luuletajana küsiksin, kust mujalt tuleb luule? Kahtlemata on lihtsalt niisama istuvat
muusikut igav vaadata, nagu tekitab pahameelt tühi leht, isegi kui see on sõnadega
täidetud.
Kui näiteks muusikavõhik võiks lugu “4.33” tõlgendada õnnestunud
tunnistusena sellest, et kõik on juba öeldud, mängitud ja tehtud, kinnituks tema
tähelepanu sellele, kuidas muusik aega täidab. Kas mängija võiks mõtelda, et tahaks
siiski midagi ette kanda, mis meenutaks muusikat, kas tal võib olla tunne, et publik peab
teda lolliks, kas teda aitab naerupahvak saalist, kas ta elavneb, kui keegi köhatab,
tekiksid muusikavõhiku peas küsimused. Õnnestunud etteaste võib olla ka teadlikustatud
etteaste. Ettekavatsetud tõdemuse, et polegi midagi öelda, veatu interpretatsioon. Kuid
kui esitaja kindlaks kavatsuseks on, et muusika tõepoolest tuleks kusagilt mujalt, et see
hakkaks kõnetama teadvust, peab ta omaenese rütmi(de)ga – ja loo (olematu) rütmiga
toime tulema ehk neid järgima, unustama muu. Niisiis on igavus hüppelauaks, kust
prantsatab vette väljakutse saanud, kannustatud teadvus. Miks on üks lugu või luuletus
hea ja teine mitte, üks huvitav, keerulisem – igav? Kindlasti on olemas ka
üldtunnustatud kriteeriumid, nii nagu igale ta valem ainuõige, kuid tulles tagasi selle
juurde, et “õige” või “päris” muusika tuleb kusagilt mujalt, on sel lahutamatu
seos ainuüksi teadvusega. Ei saagi vastu võtta muusikat, seesugust, mis siseneks
teadvuse põhjani, kui ei anta aega, nelja minutit puhast igavust. Ei ajakirjandus ega
kaubandus saa toimida “lase olla” printsiibil. Ja see muusika, mida päevast päeva
kuuleme, tulebki teisalt, tõepoolest. Ajakirjandusest, poest, võõrast teadvusest,
kirjandusest.
Teadvus aga lausub: “Lase olla”. Rännak algab igavusest, mitte ei lõpe igavusega.
Õige või “päris” muusika ei tule päris kindlasti kusagilt mõõtmatust kaugusest
ega ole peidetud ka vaikusesse, sest vaikuski on alati täidetud. Ja õiget ja
“päris” muusikat ei olegi, nii nagu ei ole ainuõiget moodust teksti kirjutamiseks.
Kui palju on igavat luulet, kui palju on huvitavat, luulet! On muusika, mis tuleb kusagilt
mujalt.
Elo Viiding
|