Montaigne’ist ja feminismist Vahel mõtled, et milleks
ja kellele neid feministlikke tekste ikka vaja on. Vähemalt siin, Eestis, kus feminism
tundub olevat mingi halva maiguga klubiline liikumine. Keda asi puudutab ja kellele
senised lahendused kitsaks jäävad, loeb ja arutab omasugustega. Kellele teema huvi ei
paku ja keda senised stereotüübid rahuldavad, ei loe niikuinii, või kui loebki, siis
mitte selleks, et arutlusega haakuda.
2000. aastal naisena Montaigne’i esseid lugeda on paraku isegi Eestis kohati lausa
kõhe. Tõsi, neid kõhedaid kohti on vähe, sest Montaigne kirjutab endast ja sellest,
mis temale kui XVI sajandi Prantsuse aadlimehele korda läheb; naised lihtsalt ei kuulu
tema teemade ringi, v. a. essee “Vergiliuse värssidest”, mis räägib abielust ja
seksuaalsusest, ja veel paar vastavasisulist lõiku. Aga seda suurem on jõnksatus, mille
kutsuvad esile üksikud, muuseas ja möödaminnes arutlustesse pillatud fraasid. Näiteks
krahvinna Diane de Foix’le pühendatud essees “Laste kasvatamisest”, kus autor
ülimalt lugupidavas stiilis kirjapandud lauses lubab kõik oma vastava-alased teadmised
kinkida “mehehakatisele, kes ähvardab lähiajal Teie kaudu suurejooneliselt ilmale
tulla – olete liiga õilis, et alustada muul viisil kui poisslapsega.” Või essees
“Õpetlaslikkusest”, kus Montaigne arutleb raamatutarkuse ja arukuse vahekorra üle
ning, leides, et teadmistega saab midagi peale hakata ainult see, kellel jätkub ka
taipamist, lisab: “Võib-olla see ongi põhjus, miks ei meie ega teoloogia ei nõua
naistelt kuigi palju teadmisi.” Või pisut arusaamatuks jääv koht essees
“Jõudeolekust”, kus Montaigne kasutab tegevusetusest koletisi sünnitava vaimu
võrkujuna naisi, kes “päris üksi (?!) toovad ilmale vormituid lihahunnikuid ja
känkraid, aga selleks et rajada head ja loomulikku järelpõlve, tuleb nad viljastada
teistsuguse seemnega.”
Tänapäeval enam naljalt keegi nii ei kirjuta, sest see poleks poliitiliselt korrektne.
Aga oma ajas oli Montaigne tegelikult väga ebatüüpiliselt salliv ning mõistev, nii et
feministid on temast hoopis tuge leidnud. Juba Simone de Beauvoir tsiteerib “Teises
sugupooles” Montaigne’i taiplikkuse näitena tunnustavalt tema lauset: “Naistel on
igati õigus, kui nad hakkavad vastu maailmas kehtivatele reeglitele, sest mehed on need
teinud ilma nendeta.” Tsitaat pärineb eeseest “Vergiliuse värssidest”, mille lõpp
on samuti tähelepanuväärne: “mina ütlen, et mehed ja naised on valatud ühes vormis;
kasvatus ja kombed välja arvatud, pole erinevus kuigi suur. /---/ Palju lihtsam on üht
sugupoolt süüdistada kui teist välja vabandada. Selle kohta öeldakse: “Pada sõimab
katelt.””
Rõhutamaks Montaigne’i mõistlikkust on täheldatud sedagi, et renessansile omase
meheliku maailmapildi kandjana kritiseerib ta seda maailma ometi ja eritleb selle puudusi
ning naeruväärsusi. Võib-olla on seesuguse kriitika ilminguks ka jõhker tõdemus,
milleni Montaigne jõuab essees “Lombakatest”, kus ta, arutledes selle üle, miks
arvatakse, et lombaka naisega on parem magada, räägib amatsoonide ühiskonnast nii:
“Selles naiste riigis tegid naised, selleks et meeste ülemvõimu alt pääseda, mehed
lapseeas sandiks, vigastades nende käsi, jalgu ja muid ihuliikmeid, mis meestele naiste
suhtes eelise annavad, ja kasutasid neid ainult selleks, milleks meie siinkandis naisi
kasutame.”
Montaigne kui feminist
See, et Montaigne suutis juba XVI sajandil seesuguseid tähelepanekuid teha, on
päris ootuspärane. Kes siis veel kui mitte tema? Lõi ta ju uue ¯anri, essee (essai),
just selleks, et läbi katsuda ehk proovile panna (essayer) iseenda mõtteid,
arusaamu ja suhtumisi, nende paikapidavust ning sõltuvust üldistest kommetest, avalikust
arvamusest ja omaksvõetud väärtushinnangutest. Kui ta kirjutas kolm paksu köidet oma
arvamuste ja üldiselt aktepteeritud seisukohtade kriitikat, millesse sattus tavaarusaamu
kajastavaid lausekatkeid sellest, et naised on nii- või teistsugused, siis pidi ta
paratamatult endalt küsima: aga miks me nii arvame?
Õieti on Montaigne mingis mõttes läbinisti “feministlik” kirjanik. Teda ei huvita
tähtsad meeste mängud – või kui, siis peamiselt selleks, et muiata nende üle, kes
loodavad oma nime igavikku jäädvustada, “vallutades mõne kanala, millest enne selle
langemist keegi midagi ei teadnud”. Hoopis rohkem räägib ta lihtsatest ja argistest
asjadest: oma vananemisest ja neerukividest, laste kasvatamisest, haiguste ja surma
talumisest, söögikordadest ja toitumisharjumustest ning muudest sedalaadi küsimustest,
mida meeste ja naiste vastandamisel peetakse tavaliselt naiste pärisosaks. Ja toob
näiteid igapäevaelust, erinevate inimeste ja rahvaste käitumisest ja kommetest. Ning
jõuab järeldusele, et “kannibalid” pole sugugi rumalamad kui keskmine prantslane:
inimesed on lihtsalt väga erinevad. Ta kahtleb igasuguses ainupädevas tões, sest:
“kõige universaalsem omadus on mitmekesisus”(essee “Laste ja isade sarnasusest”).
Seepärast pole ime, et de Beauvoir vaatleb Montaigne’i esimese “eelfeministina”
veel enne Diderot’d ja Stuart Milli.
Feminism kui essee
Teisalt võib kogu feminismi vaadelda kui üht suurt esseed selle ¯anri
algses, montaigne’ilikus tähenduses. Feminism on essee, milles püütakse proovile
panna arusaamu naise osast ühiskonnas, ja järelikult ka üldse arusaamu soorollide
tähendusest ning nende arusaamade põhjendatust. Selle proovimise käigus mängitakse
läbi hulk uusi võimalusi. Siia alla mahub feminismi esimene faas, nn. “võitlev
feminism”, mis ei kõiguta olemasolevat väärtussüsteemi, vaid leiab (lähtudes
arusaamast, et “naised ja mehed on valatud ühes vormis ja erinevused pole kuigi
suured”), et naistele tuleks lihtsalt tagada juurdepääs ihaldatud väärtustele. Aga
selle essee sisse kuuluvad ka erinevad radikaalsemad suunad, mis seavad kahtluse alla seni
ihaldatud väärtuste ihaldusväärsuse ja leiavad, et kogu meeste loodud hierarhia on end
ammendanud ja omadega ummikusse jõudnud, ning püüavad asemele leida midagi sootuks
muud.
Proovile panevad muidugi need, kes senistes arusaamades kahtlevad; ja kahtlema hakkavad
kõigepealt need, kellele senised lahendused millegipärast ei meeldi ja kuidagi jalgu
jäävad. See tähendab, ennekõike naised ise. Eriti agressiivsed allhoovused välja
arvatud, kirjutatakse ja tegutsetaksegi eeskätt iseenda huvides, eeskätt iseendale,
selleks et oma seniseid seisukohti läbi katsuda ja uusi välja kujundada. Aga kui
süsteemi üks pool leiab, et ta ei taha enam vanade reeglite järgi mängida, peaks
süsteemi teisenemiseks paratamatult ka teine pool endale uued reeglid leidma. Seetõttu
kirjutatakse ja tegutsetakse ka lootuses, et “teised” loevad ja võib-olla koguni
kaasa mõtlevad ja võib-olla hakkabki siis midagi muutuma.
Ning ei saa salata, et ilmselt “teised” tõesti loevad ja on alati lugenud. Sest
olukord on drastiliselt muutunud. Neljasaja aastaga on Montaigne’i sallivus teinud nii
tõhusat tööd, et tema enese tekstid mõjuvad täna esmapilgul nii sallimatuna.
Arusaamade mitmekesisuse tunnistamine on praegu juba niivõrd üldlevinud, et kinnise
klubi moodustavad pigem need, kes ikka veel leiavad, et valge mehe väärtussüsteem on
ainuõige vääramatu tõde. Niisuguseid klubisid ilmselt leidub (isegi kui avaliku
arvamuse surve ei luba seesuguseid seisukohti enam päris selgesti sõnastada), ja
pluralistlikus ühiskonnas on neilgi kindlasti oma koht.
KRISTIINA ROSS
|