Valli Eller – eesti keraamikakoolkonna rajaja Valli
Elleri keraamika Kristjan Raua majamuuseumis 16. veebruarini.
Tänapäeval tundub päris loomulik keraamika laialdane levik Eestis. Ometi puudus
pottsepis täiesti meie rahvakunstis (erandiks Setumaa ja natuke Peipsi rannikul). Polnud
ka järjepidevat keraamikatootmist linnades. Ahjukahlite tööstus Tartus, parun Lau
portselanitootmine Põltsamaal, C. Ficki fajansitööstus Tallinnas olid vaid üksikud
keraamika arendamise lühiajalised püüdlused, mis lõppesid sügavamat jälge jätmata.
Nii tuli Eesti haridusministeeriumil seoses Riigi Kunsttööstuskooli (RKTK)
väljaarendamisega välja kutsuda 10aastase lepinguga tunnustatud Ungari professor Gezá
Jakó, kes aastatel 1923 – 33 rajas kunsttööstuskooli hästi sisustatud
keraamikatöökoja, õpetas noori nii praktilise töö kui tehnoloogia valdkonnas ja andis
välja seni ainukese trükis ilmunud eestikeelse käsiraamatu “Savitööstus”.
Pärast G. Jakó lahkumist Eestist valiti RKTK keraamika töökoja juhatajaks-õpetajaks
tema õpilane Valli Eller (sünd. Neuhaus, 1930 – 42 Talvik), kellest saigi eesti
keraamikakoolkonna rajaja ja kujundaja.
Väsimatu organisaator
Valli Eller lõpetas RKTK 1930. aastal ja jõudis edaspidi lõpetada Helsingis
Soome Kunstiühingu kooli skulptuuri klassi (1930 – 33) ning töötada Soomes Grankulla
savikäitises ja OÜ Arabia portselanivabrikus. 1. augustil 1934. a. alustas ta tööd
RKTK keraamikaosakonna juhataja-õpetajana, jäädes sinna tööle ka edaspidi, kõikide
kooli ja edaspidi ka instituutide ümberkorraldamiste vältel kuni surmani 1963. aastal.
Juba järgmise aasta suvel (1935) sõitis Valli Eller Itaaliasse Faenzasse, Euroopa keskse
rahvusvahelise keraamikamuuseumi välismaalaste tarbeks korraldatud kursustele keraamika
tehnoloogia alal. Selles muuseumis asuvad tänaseni Elleri kaasatoodud RKTKs valmistatud
tööd. Sama aasta talvel laskis ta ehitada kõrgkuumusahju, tollal ainukese Eestis, ja
juurutas kivinõusavi ja omakoostatud põldpaoglasuuride kasutamist lisaks G. Jakó
arendatud madalkuumustehnikale. Järgneval suvel (1936) täiendab ta end Rootsis ja 1939.
a. suvel Pariisis. Ta tellib ka koolile tolleaegse keskse keraamika ajakirja “Keramische
Rundschau).
Nende ridade kirjutaja oli Valli Elleri õpilane nii RKTKs (1935 – 38), täiendades end
lisaks 1938/39. õppeaastal laboratooriumis Elleri juhendamisel ja hiljem Tallinna
Riiklikus Tarbekunstiinstituudis aastatel 1945 – 48. Mulle meenub, et Valli Eller suhtus
laboratoorsesse töösse RKTK ajal nii tõsiselt, et ei lubanud ühelgi õpilasel eriala
lõpetada glasuuride koostamise praktilist tööd läbimata. Hiljem juhendas ta NSVL
Kunstifondi palvel 1958. aastal Jerevani KF keraamikaateljee tehnoloogilist
ümberkorraldamist ja 1960. aastal organiseeris ka Bakuu KF skulptuurivabriku juurde
majoolika tootmist, katsetades samal ajal kõrgkuumuse saviglasuuride loomist aserite
kohalike savide baasil.
Elegantne perfektsionist
Valli Eller oli ka loovkunstnikuna silmapaistev. Tundes hästi lääne-euroopa
hiina-jaapani eeskujule toetuvat lihtsat, dekoorita, vähe liigendatud siluetiga
keraamikat, arendas ta sama suunda oma töödes, kontrastina G. Jakó aegsele
komplitseeritud vormiga ja üleküllusliku, enamasti maalitud dekooriga esemetele. Tema
vaasid, kannud ja teised õõnesvormid on suhteliselt väikesed, rafineeritult elegantse
ja naiselikult peene vormikujundusega, mille võlule lisandub sobiva glasuuri või
omapärase tehnoloogilise võtte omapära. Kunstniku looming pälvis juba algaastail
tähelepanu ja 1937. a. Pariisi maailmanäitusel premeeriti tema tööd audiplomiga.
Riigi Kunsttööstuskoolis õpetades tegeles ta juhendamisest vabal ajal pidevalt
omaloominguga. Tema eeskuju iga väiksemagi detaili läbitöötamisel ja iga vaba hetke
loomingule pühendamisel sundis ka õpilasi otsivamalt suhtuma treitud vormide siluetti ja
proportsioonide vahekorda, samuti mõjutas see üldist töössesuhtumist.
Kuna teist kõrgkuumusahju vabariigis polnud, käisid Valli Elleri kunagised kooliõed
Ellinor Piipuu (aastani 1939 Sinka) ja hiljem Rootsis kuulsaks saanud Mari Simulson
(aastani 1938 Peterson) oma töid modelleerimas või ainult põletamas RKTK
keraamikatöökojas kuni 1938. aastani, kui Piipuu eestvõtmisel ja juhtimisel avati OÜ
Kodukäsitöö raames kõrgkuumuse kunstkeraamika töökoda (eksisteeris 1940. aastani)
kus töötas peale Piipuu veel viis RKTK lõpetanud keraamikut.
Elleri sõjaeelsest loomingust on vähe säilinud. Mäletan tema mitmeid, enamasti
koonilise põhivormiga, kitsasuulisi vaase ja kanne “hiina punase” reduktsioonglasuuri
ja maalilise hallikassinaka põldpaoglasuuriga töid. Esines ka erineva
krakleevõrgustikuga töid, milles kraklee erinev tüübistik sõltus kivinõusavi või
šamoti ja glasuuri erinevast paisumise ja kokkutõmbumise koefitsiendist põletusel.
Peale õõnesvormide oli kunstniku lemmiktegevuseks ümarplastika ja reljeefide
modelleerimine kala ja merepõhja taimestiku ainetel. Mäletan, et ta teostas ühe Pirita
individuaalelamu vannitoaseinale helerohelise, läikiva põldpaoglasuuriga plaadid
madalreljeefis kaladega. Samaaegselt modelleeris ta ka ümarplastilisi keskmise suurusega,
enamasti akvaariumikalu või Kariibimere kalu kas kivinõusavist või šamotist, enamasti
glasuuritult, mis võlusid oma mitmekesise vormi ja glasuuriga. Samal ajal töötas 1939.
aastal tema käe all üks Soome naiskunstnik, modelleerides ka Elleri laadis kalu ühe
terve õppeaasta vältel. Samal aastal valmis Elleril ka suurem korallides merehobustega
ümarplastiline kompositsioon, mis glasuuritult kroompunase glasuuriga oli väga kaunis.
Elleri tolleaegsest loomingust annavad ettekujutuse tarbekunstimuuseumis asuvad
ümarplastilisest šamotist teostatud “Okaskala” ja 40ndate alguses valminud
kõrgkuumustehnikas rahvusliku motiiviga kann ja ristikheinalehekujulise avaga
lillepeeker. Esimese puhul on tegemist pikliku munavormiga nõuga järsult lõigatud
põhjaga ja väikese ülespoole avarduva kaelaga, millest kasvab välja ka kerega ühenduv
sang. Kunstnik julges just sellele vormi kõige väiksemale osale anda reljeefse ja lisaks
veel oksüüdiga koloreeritud dekoori, saavutades suurepärase kunstilise tulemuse! Tema
sõjajärgsetest töödest tahaks esile tõsta maalitud lilldekooriga kannu 1956. aastast
ja suuri kalareljeefidega põrandavaase 1958. aastast. Nendele liituvad ka seinafontään
“Rahu” (1958) ja värviline šamottpannoo “Rahvaste sõprus” (1960).
Veel Valli Elleri eluajal ja ka hiljem töötas keraamikaõppejõuna ja mõned aastad ka
kateedrijuhatajana nende ridade kirjutaja ning siis juba minu õpilasena aastaid
õpetajana ja praegu kateedrijuhatajana töötav professor Leo Rohlin. Nende kolme käe
all kõrghariduse saanud töötavate keraamikute arv on tänaseks üle kaheksakümne ja
nad töötavad edukalt Pärnu, Siimusti ja Tallinna keraamikavabrikutes, Tallinna ja Tartu
Kunstitoodete Kombinaadi endise ateljee baasil loodud töökodades ja arvukates
individuaal- või grupiateljeedes, olles suures osas juba kolmanda õpetajate põlvkonna
kasvandikud, kellest suur osa on ka Keraamikute Liidu liikmed. Nii on Valli Eller oma
pedagoogilise tegevusega pannud aluse keraamikute väljaõpetamisele Eestis.
HELENE KUMA
|