Rujaleidja kes leidis, kes mitte? Rujaleidja.
Ansambli Ruja loomingule pühendatud kontserdi salvestus Tallinna Lauluväljakul.
Esinejad: XXI Sajandi Orkester Erki Pehki dirigeerimisel, rockansambel ning solistid
Tõnis Mägi, Koit Toome, Maarja, Jassi Zahharov, Tanel Padar jt. ETVs 28. juulil kell
22.20.
Usutavasti on eesti rockilegend Ruja olnud paljudele nooremas keskeas lugejatele
rajaleidjaks mitte ainult progerocki maailma, vaid läbi laulutekstide ka Jüri Üdi ja
Hando Runneli nimedega seotud vaimsuse tõusulainesse esimese puhul nö. uude
luulenägemusse ning teise puhul rahvusliku meelsuse poeetilisse taasavastamisse.
Mõistagi oli see kõik uus 70ndatel ning 80ndate alguses, praegu on tegemist juba
ajalooga. Mälu on aga, teadagi, kultuuri järjepidevuse esmane eeltingimus ning sestap
pöördutakse oluliste kultuurinähtuste juurde ikka ja jälle tagasi. Nii ka Ruja laulude
juurde 1999. aasta lõpus müüdi viiest CDst koosneva ansambli koondkogumiku
esmatiraa hoobilt läbi ning Urmas Alenderi postuumse autori-CD esitlusel ei mahtunud
rahvas kirjanike maja saali lihtsalt ära. Küllap on siis Ruja sõnum paljudele
inimestele praegugi oluline ning omal kombel näitas seda ka Rujaleidja kontsert
Tallinna Lauluväljakul 8. juulil, mis oli ootamatult publikurohke. Kuid aitab
panegüürikast, sest Rujat otsides ei pruugi veel leidjaks saada.
Usutavasti viibisid paljud Rujaleidja saate vaatajad ka Lauluväljaku kontserdil
nagu siinkirjutajagi, seetõttu pole ilmselt mõistlik käsitleda nähtud videosalvestust
kontserdist lahus. Mida silm kohapeal ei juhtunud nägema ja kõrv kuulma, seda kaamera
kindlasti nägi ning eks vastupidigi ega telepilt kontserdiõhustikku ju purki ei
pane.
Idees ühendada rockansambel suure orkestriga pole midagi uut, meie publik peaks mäletama
kõiki neid sümfoonilisi biitleid, Scorpionsi ja Queeni, isegi ameerika heavy-legend
Metallica läks sama teed. Nii et see on praeguseks juba üsna kulunud trend, milles
Rujaleidja programm polnud küll mingiks rajaleidjaks. Siin puutume aga kokku
tõsise ning sümfoonilise Ruja puhul kõige suurema probleemiga
helivõimendusega. Pole saladus, et iga orkestri vabaõhukontserdil on vajakajäämised
seotud alati ebakvaliteetse heliga, orkestri pluss bändi võimendamine on aga
suurusjärgu võrra nõudlikum protsess. See oli ka kõige suurem reha, mille otsa
Rujaleidja oma rajal komistas heli oli Lauluväljakul nigel peamiselt
sellepärast, et ta oli ebanormaalselt nõrk. Lugesin netist kommentaari, et kolme
meetri kaugusel karjuv laps summutas kontserdi. No peaaegu tõsi! Televaataja oli
kontserdikuulajaga selles mõttes nüüd mõistagi paremas olukorras, et televarustusega
sai heli puldist ikka kätte, samas kui väljaku äärealadel viibija pidi leppima
tõdemusega, et vist juba mängitakse. Kust võiski see kuulaja aru saada, et Tõnu
Kõrvitsa ja Rein Rannapi tehtud orkestriseaded olid igati head ja professionaalsed? Siit
mõte, et kui juba võtta ette suur projekt, siis miks peab seda heli arvelt nii väikseks
koonerdama.
Programm ise, st. valik Ruja igihaljastest lugudest oli igati põhjendatud ja
tähendusrikas. Loomulikult võinuks see olla ka teistsugune, kas meelelahutuslikum või
siis sügavmõttelisem, kuid mingi kesktee tuli leida ning sellisena oli antud valik oma
mitmekülgsuses veenev. Kuid selle teostus võis solistide ja seadete lõikes panna kas
vaimustuma või hoopis nõutult kukalt kratsima. Kontserdi plusspoolde tuleb kahtlemata
kanda Tõnis Mägi jõuline esinemine (Üle müüri) ühtmoodi
veenev oli ta nii kontserdilaval kui teleekraanil. Samuti Maarja (Nii vaikseks
kõik on jäänud), kelle lauljanatuuris on õnnelikult ühendatud sügav musikaalsus
ja telegeenilisus. Kuid Jassi Zahharov jättis kahetise mulje, sest kui tema
ooperlik laulumaneer tegi Tango huvitavalt irriteerivaks, siis lärmakas Vaiki
kui võid läks juba vastuollu nii teksti mõtte kui muusika intiimse sõnumiga.
Miinuspoolde kaldus ka Hedvig Hansoni esinemine, kuna tundus, et ta ei
leidnud Ruja laulude tõlgendamiseks lihtsalt endale sobivat võtit. Ning Henry
Kõrvitsa leitud võti laulu Eile nägin ma Eestimaad räppimiseks oli ilmselt
valevõti liiga odav, et saavutada isegi välist efekti. Kuhugi miinus- ja plusspoole
vahele jäi Rannapi tehtud popurrii Ruja lugudest, mis oli iseenesest küll ladus ja
sidus, kuid samas tervikuna ka üksjagu estraadlik. Rein Rannap ise kui Ruja
asutaja ning kauaaegne liider on nö. suurte lavade mees eesti muusika
esiekstravagant tunneb end sedasorti üritustel justkui kala vees. Elab ja
särab nagu sellenimelise loomestipendiumi saajale kohane.
Rujaleidja programm jõudis kuulajate-vaatajateni tähendusrikkal ajal möödub
ju tänavu sügisel selle rockilegendi asutamisest täpselt 30 aastat. Ruja viimane
kontsert toimus mäletatavasti 1994. aasta sügisel pärast Estonia katastroofi, mil
tormilained neelasid teiste seas ka Urmas Alenderi. Ning sel põhjusel ei tule Ruja enam
iialgi kokku, ansambli muusika peab nüüd edasi helisema teisiti. Nagu Rujaleidja
kavas, kus mõni leidis selle ning mõni mitte.
IGOR GARNEK,
kah kunagi Rujas klahvpille mänginud