Ei kannata iätet järve
Olavi Ruitlase noortele ja lastele mõeldud, aga ka suurtele sobiva romaani
“Kail” ilmumise puhulNii vaba rõõmus
ei ole keegi
kui loodusrüpes
on Ruitlane
(NAK-i ringkondades
lauldav caver)
Ruitlanõ seletäs, et mäletäs minno poiskõsõst pääst Võru-Rõugõ-Krabi bussist,
mina tedä tuust aost ei tiiäq, aga ma vast tuukõrd vahegi rohkõmb põhupääga
poiskõisi. Igatahes Kui 1997. aastal pannimi Kivisildnikuga võrku Kostabi –E, tul ka
võrokiilne arvudikiri Ruitlasõlt. Kutsõmi tedä NAK-i ja tä tullgi. Tä oll´ edimäne
kiä oll´ nõun andma uma luulõtusõq üldise arutamise alaq. Köüdi ja tei manoq
valigu luulõtuisi ja nii mi üte neläpävä nuuq vällä jaigi. Sääl siän olliq
võrokiilse “Esä varast” ja “Jo verevänä päiv”. Ja sys sai NAK nalla nätäq
– edimäst ja viimäst kõrd tull´ vihanõ cänklõmine minu ja Keeniusõ vahel, kiä
tegi hirmsalõ mahaq luulõtust “Jo verevänä päiv”, et ollõv kehv ja ikäv ja
tavaline. Mina vasta et kui timä võru keelest arvu ei saabõv, võro kirändüst ei
tundõv sys harigu hinnäst vai ütelgu et ei myistaq midägi üteldä. Midägi muud
sääl kah üteldi viil, perän Ruitlanõ arvas et kasu tuust oll´. Aga NAK loi hindäst
pia ütsepäälise lohe, et niguq üts pää (Contra) Kiränigõ Liitu võeti kasvi võeti
mitu pääd asõmalõ ja Ruitlasõ pää om sääl kaunis keskel, paraq vast juhatusõn.
Tuu aasta (1998) lepeq NAKlasõq kokko, et jõulus tulõ näütemäng, egäüts kirotaguq,
perän üts valitas. No tõsõ neläpävä es olõki moid näütemängõ ku Ruitlasõ uma
ja äräq tuu hirmus jouluhirmutus lavastõdiki. Menu oll suur Rahman mängse tsika ja
tapmise man läts ketshup Francoisi käüse pääle, no tuu ei lähäq kunagi meelest,
nüüd om kirän kah ja kirändüsluu jaos kah üles tähendet.
Ruitlasõ luulõtus “Aga ükskord algab aega mil ma tulen mootorsaega... om inemisile
iks meeleperrä olnuq ja tuu eestikiilne tekst oll` tuu, midä Ruitlanõ nakas ette kandma
ildampa Kõivu Madisõ valla seletet võru kuraasiga. Võru kuraas um sääne
lõunapuulside hingesund, miä aja hummugu seto miist külä veeren kõrra nii
helähtämä, et kõik külä um üllen inne kikkalaulu. Sääne kuraas oll` Jaigil ja
viil hulgal miiq miihil. Näütes luulõtus millega nakkas Ruitlasõ edimäne raamat
“Inemise sisu”
tulkõ iist
kyik tiiq veeväq mehikuurma
tulkõ iist tulkõ jalost
ma lää juuma
ma tulõ meerapalost
Tuu läts küll niguq ettekuulutus. 2000. aasta Kaika Suvõülikooli jaos tull` kirotadaq
näidendit võro kiränikõ kalameeste elust, põhiliselt Jaigist ja Jaan Vahtrast. Selgu
et Ruitlanõ mõist mitte ainult mootorsaega puid lõigata, aga ka um kalamiis kiä ka
kopsupõlõndikuga kargas aknõst vällä ja lät järve pääle. Naksi sys tõist piinama
hummukustõ kynnidõga kalapüüdmisest ja ähvärdi tä näidendi sisse pandaq. Noorõs
võro kiränik-kalamehes, a perän mängse Ruitlast Valpri Valdo, selle et Ruitlanõ pidi
Jaiki mängmä. Ja mängsegi. Niisama nigu Brodskit NAK-i teatrin, et ikäv oll´ mängi
– ku esihinnäst mängit um rassõ vigurit manoq tetäq. No sys selgu viil et Ruitlasõl
om järk peotandsun, täl oll välläopat dogi, rind medalid täüs ja et sõaväen oll
Kaug-Idan ja ei olõq ammetit midä tä ei olõq pidänü. Ku tä kõik üles kirotanuq
uma elust, tulnuq teossit niguq Balsakil. Joba ummgi luulõraamadu ilma retsensioonõlda
läbi müüd, Hulga kuulõ ja kõrtsõ nii Võro Soomõ ku Mordvamaal luulõtusi lukõn
läbi käüt ja vahtsõ teosõ valmis saaman. Tä um kistumadaq mälestüseq jätnü,
Talina, Norra, Taani, Soomõ ja mordva naisilõ kiäq tedä luulõtuisi lugõman nännü.
No ku Ruitlanõ mullõ uma seo Romaani “KAIL” edimädseq osaq saat, sys mul oll´
edimäne mõtõq et naaq küll timä kirotõt ei olõq. A nuq olli ärtegevä. Kost timä
kõikõ tuud miiq hinge ja kollikõisi maailma tiid ja mõist üles kirota? Latsõq loiq
ja tunnisti väega hääs raamatus, tütre sõbranna imä ka lugi ja ikk´ käsikirä man.
Pidi olõma Lindgreni Lõvisüdämide muudu veidükese. Egas midägi, kooliaignõ
pinginaabri Gulki Albert joonist pildikeseq manoq ja Ilvese Aapo tegi kaasõkõsõ.
Raamatut ma nakka-i ümbre kynõlama, tuu om eesti keeli ja poodin saadaval, sünnüs
lukõq latsilõ ja suurilõ. Peris kykkõ ma ärq es kynõlõ aga manoq ka midägi es
märgiq, ülejäänü om tä raamatin. Esitlemisel ütel Ruitlanõ et tä es saaq tuust
müüdä, et häädüs piät võitma.
Raamatu sünnipäivä peeti 26. I lõuna aigu Võrol rahva suun kutsut kerigukoolin kon
Ruitlanõ ja Gulk kunagi poiskõsõst pääst pinginaabri olliq ja vihuviiri tsikõrdivaq.
Poistõ umaaignõ klassijuhataja, parhillanõ kultuuritüütäjä Silvi Jansons meenut
poissõ kooliaost ja kink näile umaaigsõ koolilõpu iseloomustusõq. Joba sääl oll
kirän et Ruitlanõ um kalur. Albertit kitiq oppaja oppajide tarõn vallalise pääga
poisis kiä mugu dinosaurusi joonist. Seeniq kui Ruitlanõ koolilatsilõ küsimusi võro
kirändüse kotsilõ esit ja targõmbile uma raamatit kink, joonist Gulk suurõ pildi,
mille kinkse koolilõ. Ruitlanõ ütel viil et tä ei kannata iätet järve.
Perän oll vastavõtt Võro Instituudin.
Kauksi Ülle
|