|
Ritva-Liisa Pihlaja |
Järvamaa muuseumi eksponaatide hulgas Paides on Põhja-Soomes elava
Ritva-Liisa Pihlaja näitus Nurmsi küla Järvamaal. See algselt soomlastele
mõeldud asi (eesti keelde on soomekeelsed tekstid tõlgitud hiljem) annab ülevaate
ühest tavalisest Eesti külast ja selle arhitektuurist. Uhkeid ehitisi Nurmsis pole, siin
on märksõnadeks hoopis tagasihoidlikkus ja otstarbekus: kõik
ehitused on siin tehtud siis, kui nende järele on olnud vajadus ja kui on olnud
võimalust neid ehitada. Eestis oli näitus esmakordselt üleval Nurmsi külapäeval
möödunud suvel, kevadel soome-ugri etnofutupäevade ühenduses näidati seda Tartus,
praegu on see väljas Helsingi Soome keskkonnakeskuses ning edaspidi jääb näitus
Järvamaa muuseumile.
Ritva-Liisa Pihlaja on üle kahekümne aasta tegutsenud Soome kirikukülade ja maakohtade
generaalplaneerijana. Viimased 15 aastat töötab ta koos abikaasa Matti Pennalaga oma
arhitektuuribüroos Oulu lähedal Liminka vallas.
Alljärgnev intervjuu Ritva-Liisa Pihlajaga on tehtud eelmisel
kevadel Tartus pärast etnofutupäevade lõppemist.
Sinu kui soomlase suhe Eestiga on ebatavaline. Kuidas ma võiksin sind lehelugejatele
tutvustada?
Ma olen Põhja-Soomes sündinud ja elanud inimene, aga pean ennast Soome karjalaseks,
kelle osa juuri on Eestis. Kogu mu vanaisa suguvõsa on elanud Järvamaal. Vanaisa sündis
küll Imaveres, aga tema sugulased Blumbachide liini pidi on Nurmsis ja Medarite liini
pidi Päinurmes. Tsaari ajal, 1897, läks mu vanaisa ära nekrutiks Viiburisse ja jäi
pärast sinna elama. Nii et olen tulnud tagasi oma põliskodu uurima.
Eesti paistab tähendavat sinu jaoks olulisel määral just eesti küla. Miks?
Põhiolemuselt oleme me eestlased ja soomlased, nagu ka teised soome-ugri rahvad,
maainimesed. Olen kunagi päevikusse kirjutanud, et ükski Juhan Maiste poolt
ihaldusväärseks tehtud mõisahoone ei saa olla nii kaunis kui halli õlgkatusega
talutare.
Valisid oma uurimise objektiks just nimelt Nurmsi küla, mida oled nüüd uurinud juba
mitu aastat. Kas see valik oli seotud ainult sinu juurtega või nägid Nurmsi külas
erilist võimalust teha üldistusi Eesti küla kui sellise kohta, kas Nurmsi külas on
kõik olemas, nii halb kui hea?
Mind mõjutasid mõlemad asjad. Tahtsin uurida sellist paika, mis oleks seotud minu
enda esivanematega. Samas tahtsin kasutada ära oma erialaoskusi maakohtade planeerijana.
Nurmsi küla asub kenasti Tallinna Tartu maantee ääres. Ma sõidan tavaliste
bussidega ju mul on sinna kerge pääseda. Külas on palju huvitavat: suur tee, mis jagab
küla kaheks, maju on 49, mis on paras arv uurimistööks. Küla on mitmekesine, säilinud
on palju vanaaegset, aga on ehitatud ka uut.
Kui palju toetud oma töös kirjalikule materjalile ja kui palju sellele, mida ise
näed?
Maastikuarhitekt töötab üldiselt nõnda, et ta uurib maastikku oma silmaga, teeb
tähelepanekuid. Suurem osa tööst tuleb teha kohapeal. Aga Eesti talupoegade ajalugu oli
mulle täiesti uus asi, see erineb väga palju Soome omast. Nii tuli mul süveneda
vastavasse ajalookirjandusse pärisorjuse ajast tänase päevani. Nurmsi küla ajaloost ei
ole eriti kirjutatud. Nõnda lugesin üldpildi saamiseks Järvamaa kirjanike loomingut.
Just kirjanikelt saab tihti õiget teavet selle kohta, kuidas inimesed on tegelikult
elanud. Tähtsaks allikaks on mulle näiteks olnud Tammsaare. Nurmsi küla enda kohta olen
saanud palju teada kohalike inimestega vesteldes.
Mis on uurimistöö tegemisel kõige raskem olnud?
Raske on olnud leida kirjalikke allikaid. Soomes on juba nii kaua elatud
heaoluühiskonnas, et igat laadi kirjapandud asju on kogunenud juba liiga palju.
Kõikidest kohtadest on olemas täpsed kaardid ja peaaegu kõigist majadest täpsed
plaanid. Eestis olen alati kohanud abivalmis inimesi, aga ka nad ise pole teadnud, kust
vajalikku materjali leida. Nurmsi 49 majast olen läbi uurinud umbes 15 ja nendest ainult
paari-kolme puhul on olemas täpne majaplaan. Kui tööd alustasin, oli raske saada ka
kaarte. Nüüd on kaardid juba kättesaadavad.
Et oled Nurmsis palju ringi liikunud, tuntakse sind küla peal kindlasti väga hästi.
Kellega Nurmsi inimestest on sul kõige tihedam side?
Esimene inimene, kelle juurde vallavanem mind omal ajal viis, oli Nurmsi külavanem
Ulvi Meikup, kellelt ma olen saanud eriti palju teada ja kes on praegu mulle väga hea
sõber. Ja siis minu omad kauged sugulased, kellest kõige lähem on Nakuse pere. Nende
juurest olen leidnud peavarju. Kõige tänulikum olen Maria Nakusele, kes oli kaua Nurmsi
küla vanim elanik. Ta suri mõne nädala eest (27. IV 1999).
Missugused on praegu Nurmsi küla suurimad puudused?
Olen seda küsinud ka külarahvalt. Tõsi, kõiki ei ole ma veel jõudnud intervjueerida.
Kõige rohkem tuntakse puudust teenustest. See, mida varem sai kahe kilomeetri kauguselt
Sargvere kolhoosist, on nüüd kadunud.
Ma mõtlesin rohkem puudusi arhitektuurilises mõttes?
No mis puudusi seal ikka on! Liigset on rohkem, näiteks see nõukogudeaegne suur
laut, mis ei sobi kokku oma ümbrusega. Ja muidugi tahaks väga, et inimestel oleks raha,
et nad saaksid oma ehitisi remontida ja oma elu muidu ka mugavamaks teha.
Mis teeb sulle kui arhitektile muret Nurmsi küla tulevikule mõeldes?
Üks tähtis asi on Tallinna Tartu maantee tulevane marsruut, et uus tee ei
jagaks küla veelgi väiksemateks tükkideks. Siis tuleb ka praegune lai tee uuesti
külamaastikuga kokkusobivaks teha. Mis saab põldudest? Tähtis on säilitada vana avatud
maastik, hoolimata sellest, et põllumajandus on praegu suures kriisis. Mida teha vana
nõukogude varulennuväljaga Nurmsi küla taga? Sellelt on muld ära viidud ja põlluks
teda enam tagasi ei tee. Kas säilitada seal avamaastik või istutada sinna mets?
Kolhoosiaegsed ehitised Nurmsi rahva vanas keskasulas Sargveres, mõisakeskme kõrval. Mis
funktsiooni nad võiksid täita? Kust leida raha nende kordategemiseks? Tõesti, neid
küsimusi on nii palju.
Nüüd sobib vist küsida üldisemalt: mis teeb sulle üleüldse eesti küla puhul
kõige rohkem muret?
Kõige tähtsam asi on muidugi inimeste elujärg ja see, kuidas säilitada eesti küla
elavana. Aga see on muidugi nii suur poliitiline küsimus, et planeerijal pole selles
asjas just palju kaasa rääkida. Moodsam asi on ökoturism, aga ma ei usu, et igasse
paika ikka jätkub turiste, pealegi pole kõik külad looduslikult kaunis kohas.
Missugused on suurimad erinevused Soome ja Eesti küla vahel?
Mõlemal maal on olemas mitmeid erisuguseid külatüüpe ja nende täpsem võrdlemine
nõuaks palju suuremat tööd. Ehituste juures on Eesti suurimaks omapäraks rehetarest
arenenud elamutüüp, milles elamu ja laut on ühe ja sama katuse all.
Soome külainimesed on keskeltläbi palju rikkamad kui Eesti külainimesed
Soome külarahva mugavused ei erine tõesti enam palju linnainimeste omadest, majades on
veetorud, soe vesi, kõik kodumasinad on olemas. Tavalise talupoja elatustase on kõrge.
Aga meilgi on olemas vaesemaid paiku. Oulu ülikooli juures töötav arhitekt Juho
Rajaniemi on uurinud Soome taandarenevate külade planeerimist ning tema töö käigus
tuli välja, et vaesemates külades elatakse õnnelikumalt kui uutes rikastes keskustes.
Nojah, päris nii vist ikka ütelda ei saa
Pigem nii: maakoha tingimustes, kui elada
rahulikult loodusega kooskõlas, on elu õnnelikum kui linliku kiirustamise keskel.
Viimasel ajal räägitakse palju tekkinud pingetest Eesti ja Soome vahel. Mida see sinu
jaoks tähendab?
Ma olen selle kohta lugenud ja muidugi tahaks, et suhted oleksid paremad. Aga teiselt
poolt on naabrite suhted alati olnud natuke keerulised. Isiklikult mul probleeme pole ja
mind see asi ei puuduta. Mul on olemas sõbrad Tallinnas, Tartus, Pärnus ja Järvamaal.
Olen inimeste keskel ja tahan olla inimeste keskel nii, et otse ei paistaks välja, et ma
pole eestlane.
Tõesti, sa räägid ju väga head eesti keelt. Mida võiks sinu näitus
tähendada eestlastele?
Ma tahaksin, et eestlased hakkaksid rohkem hindama oma maalelamise traditsioone, muu
hulgas ka tagasihoidlikku külaarhitektuuri. Et leitaks üles külale iseloomulikud
elemendid ja hakataks neid uusehituste juures rohkem kasutama.
Mida heidaksid ette praegustele uutele ehitustele maal?
Paistab, et Eestis on hakatud tegema samu vigu nagu Soomes 1970. aastate kiire
ehitamise ajal, mil rikuti Soome külade ilme. Enne kui midagi uut ehitama hakata, peab
uurima läbi vana olemasoleva. Alles siis, kui vanad ehitusviisid on tundma õpitud, võib
välja valida sobivad stiilid ja ehitusmaterjalid. Praegu on ehitusmaterjalide rohkus ja
võõrad stiilid uusehitiste peamised tunnused. Vana on veel palju alles, aga seda ei
hinnata, vana puuarhitektuur sümboliseerib vaesust, nii tahetaksegi uut ja
uhket.
Kas Eesti võiks toetuda ka 1920. ja 1930. aastate saavutustele? Oma näitusel viitad
näiteks August Volbergi ja Edgar Velbri projektidele?
Võiks küll. Just nemad on arendanud edasi seda vana elamutüüpi, kus eluruumid ja
laut on ühe katuse all, projekteerinud suure katusega maju, mis tuletavad meelde vanu
õlgkatusega taresid ja teinud palju muudki. Veel nõukogude aja alguseski tundis Volberg
muret karpmajade levimise pärast maal ning tutvustas positiivse programmina mitme lehma
pidamiseks mõeldud talulautasid. Aga siis tulid kolhoosid.
Kuidas tahaksid Nurmsi küla uurimist jätkata?
Ma tahaksin teha kindlaks külaarhitektuuri ajaloo, selle, millal majad on sündinud
ja millal surnud. Praegu võivad paljud noored inimesed arvata, et majad hävisid ainult
NSVL ajal. Aga seda on juhtunud ka muul ajal. Näiteks võis mõisahärra ajada talupojad
mõisast üha kaugemale, et nende maid endale saada. Nii juhtus muuhulgas möödunud
sajandi keskpaiga talurahvaseaduste ajal, kui talupoeg sai õiguse oma maa välja osta,
aga kõigil selleks raha välja panna polnud. Sargvere mõisnik ajas tollal oma talust
välja kolm peret koos saunikutega ning hävitas ka nende ehitised. Teine asi, millega
tahan edasi tegelda, on kõigi Nurmsis esinevate majatüüpide väljaselgitamine. Praegu
olen kõik majad jaotanud viide rühma, tahaksin seda jaotust veel täpsustada just
ajaloolises perspektiivis. Mul on kavas teha kõigist Nurmsi küla taludest täpsed
kaardid. Loodan, et nendest on kasu, kui kunagi hakatakse näiteks külaplaneerimise
projekti tegema. Tulevikku silmas pidades on igal juhul hea, et külast jäävad alles
andmed järgmiste põlvkondade jaoks.
Milline on sinu suhe Eesti linnaarhitektuuriga. Mis linn on sulle Eestis
arhitektuuriliselt kõige armsam linn, lemmiklinn?
Loomulikult Tartu! Tartu on esimene linn Eestis, kus ööbisin. Tartu vaim oli mulle
kohe algusest peale selge asi. 1990. aastal, esimesel Tartus käigul, kirjutasin
päevikusse: Kui ma käisin ringi Tartu vanalinnas, vaatasid majad, mida mu vanaisa
oli vaadanud saja aasta eest, mulle otsa armsal pilgul.
Aga Tallinnas on ju ka väga ilus linnakese.
Seda küll, aga Tallinnas hakkab häirima stiilide paljusus.
Tähtis linn on sulle Viiburi, sinu ema kodulinn.
Soomes lammutati, eriti 1970. aastatel, palju vanu linnaosi. Selles mõttes on Viiburis
palju säilinud. Ja nagu Bertolt Brechti luuletuses öeldakse, olen õnnelik kasvõi
pooleldi lagunenud maja üle, nagu näiteks toomkiriku varemete üle. Nende põhjal võib
kunagi seisnud ehitist endale kergesti ette kujutada. Aga muidugi on väga kurb ja
seda ei tohiks kuskil ega kunagi enam juhtuda , et kogu linn tühjendatakse tema
elanikest, et kogu linna vaim kaob, et linn sureb. Uute inimeste käes linn küll
füüsiliselt säilib, aga olemuses muutub täiesti teistsuguseks. Selline ajalugu on
väga julm.
Eestis on Narva linn, kust kõigepealt läksid inimesed ja siis purustati ka majad.
Kumb variant on parem, kas Narva või Viiburi?
Kahjuks pole ma Narvas veel käinud. Aga nendel vanadel Narva inimestel, keda olen
kohanud, on täpselt samasugused kurvad tundmused.
Mis linnast veel rääkida?
Ma tahaksin veel rääkida Paidest. Järvamaa pealinnast on saanud mulle eriti armas
linn. Udmurdi luuletajalt Viktor ibanovilt leidsin luuletuse, mis peegeldab mu
tundeid Paide vastu eriti hästi:
Seal kulgeb aeg kindlasti
teistpidi:
suits surub end tulle
allikas valgub algusse
jõgi voolab allikasse.
Aed kasvab ladvast juuresse,
vett sajab maast taevasse
Teiste sõnadega, Paides proovin ma siirduda ajaloos tagasi, nii et ma näeksin oma
esivanemaid ja tunneksin end kuuluvat inimpõlvede katkematusse ahelasse. Et ma oleksin
kuskilt pärit. Kui mitte just otse täpselt sellest kandist, siis kindlasti sellest
ahelast.
Paistab, et Eesti on sulle püha maa. Kas see ei või olla ohtlik uurimistulemuste
objektiivsusele?
Ma olen sellest probleemist teadlik. 1994. aastal käisin Tuglase seltsiga Eestis ja
me reisisime mööda Elias Lönnroti möödunud sajandi matkamarsruuti. Muu hulgas
käisime Koerus, kus minu vanaisa vend laulatati. Pärast kirjutasin Oulu ajalehes Kaleva:
Kuidas Tammsaare ongi kirjutanud Tões ja õiguses?
aga tagasi tuleb ta ikka; või kui ei tule tema, siis tulevad ta
pojad
. Tulin Koerusse sada aastat pärast vanaonu pulmi. Kas oli vana
kõrtsituba tõesti nii kaunis või vaatasin seda looritatud silmadega, kui mõtlesin, et
kas olid mu vanaisa jalad nagu Lönnrotilgi 50 aastat enne seda kulutanud muhklikku
kivipõrandat ning silmad vaadanud aknast üle külaväljaku kiriku poole?
Eespool on juba vilksatanud sõnad soome-ugri ja udmurdi.
Seekord oled Eestis seoses etnofuturismiliikumise kümnenda aastapäeva konverentsiga.
Etnofuturismi on rohkem seostatud kirjandusega. Mis tähendus on etnofuturismil
arhitektuuris?
Üldiselt arhitektid ei hinda nii-öelda kõige tagasihoidlikumat arhitektuuri.
Uuritakse ainult uhkeid rehetaresid ja teisi väljapaistvaid ehitisi ja siis muidugi
linnaarhitektuuri. See oli mulle teada juba arhitektuuriõpingute algusest. Sattusin Oulu
ülikoolis udmurdi luuleõhtule, kus kirjandusprofessor Kari Sallamaa ütles, et
etnofuturism on tuleviku ehitamine etnilise teadvuse alusel. See väide
tekitas mul äratundmise, et, näed, siin ongi minu filosoofia. Kui tunda oma tausta, oma
esivanemate vanu ehitamiskombeid, jõuab uue ehitamisel kõige paremini hea tulemuseni.
Etnofuturism võiks olla arhitektuuri kandvaks jõuks. Kuigi kasutatakse modernseid
tööviise, stiile ja materjale, võiks oma elukeskkonda rajades säilitada ka esivanemate
ajast pärit elujõuliseks osutunud tavasid. Kui teadvustada oma etnilise tausta tähtsus,
võib tulevikust saada traditsioonilise kultuuri olemuslik jätk ka kiirelt muutuvas
ühiskonnas.
Mis on kõige suuremad ohud etnofuturismi mõiste tõlgendamisel?
Ohtlik on see, kui etnofuturism samastatakse natsionalismiga. Mina rõhutan iseenda
tausta arvessevõtmise tähtsust, aga annan täpselt samasuguse õiguse samuti kõigile
teistele. Kultuuride rikkus on tähtis asi.
Mis muljeid said seekordselt etnofuturismikonverentsilt?
Sain palju uusi mõtteid. Loengutel rõhutati keele suurt tähtsust ja seda, et rahva
jaoks on väga tähtis emakeelse linnakultuuri olemasolu, et inimene ei oleks oma maale
ehitatud linnakeskkonnas päris võõras olend. Meil arhitektidel oli seekord koos
ökoturismiga tegelejatega päris oma sektsioon. Seal arutati seda, kas akadeemiliselt
haritud inimene üldse suudabki maale tagasi elama minna. Sellisel inimesel paistab olevat
välja kujunenud oma keel väga üldises mõttes. Üldises mõttes on ka arhitektuur keel,
majade keel.
Mida ise arvad: kas akadeemiliselt haritud inimene suudab maale tagasi elama minna?
Akadeemiline haridus pole minu arvates küll mingi takistus, minu arvates on see
hoopis rikkus. Kui inimene läheb maale tagasi, siis peab ta seda tegema alandlikult, ta
peab maaelust endale teadmisi juurde hankima. Maainimene, kes on kogu oma elu maal looduse
järgi elanud, on akadeemilisest linnainimesest elutargem.
Soomes kasutatakse keskmisest linnainimesest rääkides tihti terminit uusavuttomuus
ehk uusabitus
Seda on kindlasti palju ka Eestis. Aga ma olen palju mõelnud, et Soome inimestel on
palju õppida eestlastelt, kuidas rasketes olukordades toime tulla. Et võimalik on toime
tulla vähema rahaga, ilma keeruliste masinate abita. Soomes räägitakse tihti, et
kõikides nõukogude võimu all olnud maades on loodus saastatud. See ei ole tõsi.
Maainimesed oskavad siin veel loodussäästlikult maad kasutada. Või kui minna veel
kaugemale ja vaadata marilaste ja udmurtide loodususku. Selle järgi on igal kivil ja
loomal sama väärtus kui inimesel endal.
Paar kuud tagasi ilmusid sul Oulu lehes Kaleva kaks pikka artiklit Eesti elu kohta, mis
olid kirjutatud suure arusaamise ja kaasaelamisega. Mida sa tahtsid nende lugudega soome
rahvale öelda?
Alati, kui ma Eesti teemat puudutan, olgu kirjatükkides või eesti
külaarhitektuurist loenguid pidades, tahan ma tutvustada eesti kultuuri laiemalt.
Tahaksin, et soomlased saaksid aru, et Eesti mõistmiseks peab sõitma Kadaka turust
kaugemale. Väga tihti juhtub nii, et soomlased kritiseerivad väga julmalt seda, mida nad
Eesti maakohtades näevad, ega võta arvesse ajaloo karmust. Soomlased kipuvad arvama, et
eesti maainimesed on sama laisad nagu mõnelpool mujal. Tegelikult töötavad nii eesti
kui soome maainimesed ühteviisi hommikust õhtuni. Eesti ja soome maarahva elatustaseme
vahe on väga olulisel määral tingitud ajaloo juhusest.
Küsimusi esitas
Toomas Help