Hingedraama Tartu Kirjanduse
maja saalis
|
Tuuli Otsus Marie Heibergina. |
Tartu Lasteteater on kinnitanud kanda Vanemuise
tänava Kirjanduse majas: varasematele ühekordsetele esinemistele on nüüd lisandunud
näidend traagilise saatusega luuletajast Marie Heibergist (1890 1942) seda
mängitaksegi ainult kirjarahva kooskäimiskohas küdeva kamina paistel.
Kesk aegade viirastust luuletaja on 25. veebruari esietendusest
mängukordade keskel jõudnud märgatavalt jumet juurde saada.
Anne Maasiku instseneeringus ja lavastuses (kunstnik Inge Kudisiim) astuvad
erinevatel õhtutel meie ette kaks küllalt erinevat Marie Heibergi.
Tuuli Otsuse esituses on tegemist aktiivse, tormaka, kirgliku ja jõulise, isegi
agressiivse naisterahvaga, kes seltskondlikest konventsioonidest üle astudes lausa
kinnisilmi tungleb ihaldatud luuletajastaatuse poole.
Anu Anderi mängus on vähem välist atraktiivsust, ent seda enam varjatud
sisepingeid, aimatavat dramatismi, uhket kirgastumist ja samas lootusetut resignatsiooni.
Eraldi tuleks kiita Anne Maasiku kirjanduslooliselt sügavuti minevat instseneeringut;
külluslik uudne materjal peaks huvi pakkuma igale tõsisemale kirjandushuvilisele ning
sajanditagune sümbolistlike tundelainetuste atmosfäär on taasloodud maitsekalt ja
kohati lausa lummava täpsusega.
Samas pole tegemist tavapärase biograafiliste faktide eksponeerimisega, vaid luuletajanna
sisemonoloogid ja kirjakatked on jagatud kolme näitleja vahel, naispeategelasele
sekundeerib kaks meest (Enn Lillemets ja Heikki-Rein Veromann; viimaselt on
ka muusikaline kujundus). Nende funktsioon Heibergi hingeilma avajatena ja samas
vastasmängijatena pole ehk lõpuni läbi mõeldud, ent aitab omal viisil toonitada
poetessi tundeelu maskuliinsemat poolust, nagu lavastaja seda on näinud, tasakaalustada
sentimentaalseid ohkeid ja kaebelaule.
Nii kandub näidendis raskuspunkt luulelt ja luuletajalt üldisemale pinnale, noore
ambitsioonika naise fataalselt luhtunud eneseteostusele, mille arengudünaamika,
ennastületav pingutus, ebakriitiline tunnustusjanu, vaesuses virelemine ja traagiline
murdumine on lavastuses üsna veenvalt ja nüansirikkalt kõlama pandud.
Mina tunnen aga, et ma nii elada ei taha, ei või kui ainult naesterahvas,
kui ainult, et elada ega tea mispärast Heibergi selline maksimalistlik ja
trotslik eluhoiak muudab ta huvitavaks veel sajand hiljemgi, seda enam, et intrigeerivaid
paralleele kaasajaga on lavastuses igati alla kriipsutatud. Vahel tundub koguni, et aeg
seisab paigal, et sajanditagused pinged ja pained hõljuvad täpselt sama teravalt õhus
veel tänaselgi päeval.
Mäletan, et tosin aastat tagasi oli raamatupoodidest võimatu saada Kajar Pruuli
koostatud Heibergi valikkogu Käisin üksi tähte valgel. See oli
kultusraamat, mis jäi varjule leti alla. Kui tollastest tuhandetest entusiastlikest
raamatuostjatest väike osagi leiaks tee Tartu Kirjanduse majja, mängitaks ilmselt tükki
järgmiselgi hooajal ja Kirjandusmaja võiks vabalt konkureerida üle tee asuva
Vanemuisega.
Aivar Kull
|