Rahvusvaheline muusikapäev hollandi orkestriga
|
1. oktoobril, mil maailm tähistab rahvusvahelist muusikapäeva, on Estonia kontserdilaval
Hollandi Raadio Sümfooniaorkester oma peadirigendi Eri Klasiga, esmaspäeval esineb
külalisorkester Vanemuise kontserdimajas.
Viiendal kontserdil sarjast Sümfooniaorkestreid maailmast tuleb ettekandele
Beethoveni avamäng Prometheus op. 43 (1800), Theo Loevendie mullu loodud
Viiulikontsert (solist Ilja Grubert), mille esitusega tähistatakse hollandi ühe tuntuma
helilooja 70. sünnipäeva, ja Pjotr Taikovski Neljas sümfoonia. Riias sündinud Ilja
Grubert saavutas rahvusvahelise tunnustuse 1975. aastal, mil ta Sibeliuse-nimelisel
rahvusvahelisel konkursil Helsingis võitis hõbemedali. Järgnesid peapreemia
Paganini-konkursil ning kuldmedal Taikovski-konkursil. Praegu elab Rotterdami
konservatooriumi viiuliprofessor Ilja Grubert Hollandis. 1985. aastal loodud Hollandi
Raadio Sümfooniaorkester kuulub Hollandi Raadio ja Televisiooni muusikakeskuse
kollektiivide hulka ja tegutseb Hollandi ringhäälingu toetusel. Orkester on keskseid
muusikakollektiive riigis, kus sümfoonilise, nüüdis- ja varajase muusika kollektiivide
süsteem ja saavutused on meie aja paremaid maailmas. Eestit külastav orkester esindab
Euroopa orkestrikultuuri tipptaset. Eri Klas, kelle juhatusel on mänginud umbes sadakond
sümfooniaorkestrit kahekümne viielt maalt, kutsuti Hollandi Raadio Sümfooniaorkestri
peadirigendiks 1996. aastal.
Kaljuste kollektiivid Jaapanis
26. IX 2. X annavad Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja Tallinna Kammerorkester
kontserte Jaapanis, kus Tõnu Kaljuste juhatusel kõlavad J. S. Bachi Magnificat ja
A. Pärdi Te Deum.
Esimene kontsert toimus eile Niigata City Art Centers ning teine on homme Tokyo
Opera City kontserdisaalis. Enne mõlemat kontserti on avatud proov koolilastele, mis on
Jaapani kontserdielus saanud toredaks traditsiooniks. Solistid olid sopranid Kaia Urb ja
Vilve Hepner, alt Iris Oja, tenor Mati Turi ning bariton Uku Joller.
Estonia talveaed 10aastane
3. X õhtul algab Estonia teatri talveaia kümnes kontserdihooaeg. Ootuspäraselt
on publiku ees estoonlased Mozarti kammermuusikat ajastukostüümides esitab
kvartett S. Orusaar, K. Kriit, A. Pilliroog ja A. Tammesalu, laulab A. Anger.
Talveaia direktrissi Viktoria Jagomäe sõnul on sealse kontserttegevuse
keskmes estoonlased: noored lauljad on saanud siin oma esimesed soolokogemused, tugevad
orkestrandid võimaluse esineda mitmesugustes ansamblites jne. Üks selliseid on just
teisipäevane avaõhtu. Teiseks tõstab Jagomägi esile laste muusikalise kasvatuse
suunda: aastatega on leitud kindlad koostööpartnerid, kellega valmivad läbimõeldud
kontserdisarjad, milles lapsed saavad esineda kõrvu professionaalsete muusikutega.
Kolmandaks prioriteediks on eesti muusika. Sel hooajal saab koos heliloojate liiduga teoks
terve kontserditsükkel: 15. X tuleb esiettekandele Kuulbergi Vetemaa kaksikteos
Seitse hüpoteesi elu tekkimisest; andresepäeval novembris esitatakse Marguste
Tõde ja õigus; jaanuaris Tanieli, veebruaris Tambergi, märtsis Mägi
ja mais Eespere loomingut. Novembris esietendub ka A. Ruusma ballett
Kujundid, mida muusikaliselt toetavad eesti klaveripalad Ralf Taali esituses.
Selle aasta jõuluetenduse lavastab N. Kuningas Karupoeg Puhhi aineil, muusika
kirjutab R. Eespere.
Bel canto korraldab mälestuskontserte
Sel nädalavahetusel saavad Bel canto korraldusel teoks parvlaeva Estonia hukkumise
6. aastapäeva mälestuskontserdid.
Eile õhtul musitseerisid Tallinna Kaarli kirikus instrumentaalkvartett koosseisus
Piia ja Peeter Paemurru, Mari Tampere ja Vahur Vurm, kes esitas Messiaeni Kvarteti
aegade lõpust, ning ansambel Vexilla Regis Piret Aidulo juhatusel Victoria, Kreegi jt.
lauludega. Täna esitatakse Messiaeni kvartett Haapsalu kirikus, Vexilla Regis aga
sisustab mälestuskontserdi homme Koeru ja pühapäeval Kose kirikus.
Rõõmu ja lootuse legend Eestis
Esmakordselt saabub Eestisse maailma üks tuntum gospelkoor The London Community
Gospel Choir (LCGC). Koor esineb viieliikmelise saateansambliga (Hammondi orel, klaver,
kitarr, saksofon, bass, trummid) 4. X Tallinnas Kaarli kirikus ja 5. X Tartus Vanemuise
kontserdisaalis.
Professionaalsetest lauljatest koosnev LCGC alustas tegevust 1983. aastal.
Aastas antakse 100 150 kontserti, salvestatud on seitse kõrgetasemelist plaati. Koor
koosneb isikupärastest lauljatest, mistõttu on loomulik, et LCGCst on välja kasvanud
palju talente. Tippartistid nagu Tina Turner, George Michael, Diana Ross, Sarah Brightman,
Eric Clapton jpt. on kutsunud koori osalema oma kontsertesinemistele, video- ja
stuudiosalvestustele. Kus LCGC ka ei esineks, ikka jääb koori esinemine ääretult
vitaalseks, helikeel dünaamiliseks ja nüansirikkaks. Gospel on rõõmu ja lootuse
muusika.
Operett kui parimas mõttes psühhoteraapia
Nii iseloomustas operetianrit Viini Volksoperi lavastaja Monika Wiesler, kelle
käe all sünnib Estonias juba kolmas operetilavastus: pärast Viini verd ja
Nahkhiirt esietendub 6. X Johann Straussi Öö Veneetsias.
Teisipäevane pressikonverents estonia Valges saalis andis teada nii operetipäevadest
1. 8. X kui nende kulminatsiooniks kavandatud esietendusest järgmisel reedel. Teatri
pealavastaja Neeme Kuningas toonitas, et esmakordsed operetipäevad, millest võiks
ju saada traditsioon, näitavad selle anri väärikat kohta rahvusooperi repertuaaris
nädalaga saab publiku ette tuua seitse lavastust, millest igaüks millegi poolest
eriline, kõiki ühendavaks jooneks aga suur publikumenu. Viimane peaks ootama ka Ööd
Veneetsias, sest trupp on selle nimel kõvasti vaeva näinud. Operett, see kerguse ja
rõõmu laps, on Wiesleri sõnul tegelikult raske sündima, sest eesmärgiks on perfektne
interpretatsioon vaid siis paistab kõik lihtne ja kerge, nagu operetis peab. Ent
lavastaja on rahul: tal on Straussi muusika suurepärased tõlgendajad muusikalise juhi Paul
Mägi ja dirigent Endel Nõgene näol; väga andekas kunstnik Liina
Keevallik; ilusad ja noored solistid, kes oskavad nii laulda, tantsida kui kõnelda ja
kõigest sellest rõõmu tunda; intelligentne koor, kelle sarnast ei leia Kesk-Euroopast,
ning väga hea kooliga balletitrupp. Osatäitjad omakorda kiitsid lavastaja
professionaalsust, ammendamatut energiat ja tahtejõudu, mis on nakatanud kogu trupi.
olümpiakeelele üle minnes, ütles Alar Haak, et ettevalmistustega on jõutud vähemalt
poolfinaali ja operetinädala elluviimisega püstitatakse vähemasti Eesti rekord. Öö
Veneetsias neljas etendus 14. X toimub tuluõhtuna Tallinna lastehaigla vähihaigete
laste osakonna renoveerimise tulude katteks.
Esietendused Ugalas
Täna jõuab lavale Viljandi kultuurikolledi näitekunsti eriala kolmanda lennu
diplomitöö Antti Tuuri Novembri lõpp (lav. Ingomar Vihmar). Homme avab Ugala
hooaja uuslavastusega Pygmalion.
Lavaloos Novembri lõpp on juttu inimese suhtest keskkonna, oma
lähikondsete, iseendaga. Ei loo autor ega lavastaja anna hinnanguid, ei mõista kohut:
Tuuri kujutab elunähtusi ja inimesi pingeseisundis, eriolukorras, pöördepunktis. Bernard
Shaw särava teksti toob lavale Katri Kaasik-Aaslav, peaosades on Merle
Palmiste (külalisena Eesti Draamateatrist), Tõnu Tepandi ja Margus Vaher.
Pygmalioni pole eesti(keelses) teatris nähtud üle kahe aastakümne, kuigi lugu on
tänu muusikalivariandile publikule tuttav. Aga nagu hoiatab lavastaja: Teatrisse
tulles ei maksa oodata selle näitemängu põhjal kirjutatud muusikali Minu veetlev
leedi. Laval on kuulsa iirlase B. Shaw Pygmalion.
Helmi Tohvelmani nimeline preemia
Eesti Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapitali nõukogu annab 14. Xl Helmi
Tohvelmani 100. sünniaastapäeva tähistamise üritusel Väätsal üle esimese
Tohvelmani-nimelise preemia (13 000 krooni). Laureaat avalikustatakse ajakirjanduses 13.
X.
Helmi Tohvelman (13. X 1900 21. X 1983) oli tuntud ballettmeister ja tantsupedagoog.
Tema- nimeline preemia määratakse igal aastal kas loominguliselt silmapaistvale
näitlejale, kelle plastiline või psühhofüüsiline liikumine väärib tunnustamist,
või liikumisjuhile, kelle liikumisseade ühele või mitmele lavastusele on väärt
esiletõstmist. Otsust preemia luua kommenteeris näitekunsti sihtkapitali nõukogu
esimees Anu Lamp: Iga nimeline preemia on nimeandja nägu. Preemia on
austusavaldus Helmi Tohvelmanile, seega pole see üksnes plastilisuse või vaimunõtkuse
poolest tähelepanuväärse rollilahenduse või liikumisseade äramärkimine, vaid ka
tunnustus eetilise nõudlikkuse, soosaartelt suurkooli ja suurrollideni pürgimise
eest.
Eesti teatri konverents Tartus
Eesti Võrdleva Kirjandusteaduse Assotsiatsioon ja Eesti Teatriuurijate Ühendus
korraldavad 9. X TÜ ajaloomuuseumi saalis algusega kell 11 konverentsi Eesti draama ja
teater XXI sajandi lävel: avangard ja traditsioon.
Kristel Nõlvak, Teatri võimalikkusest kaasaja lääne kultuuris; Ivar
Põllu, Teatriavangardism ja uus teater; Andrus Laansalu,
Võrrand kolme tundmatuga; Jaak Rähesoo, Viimased kümme aastat
eesti teatris; Monika Läänesaar, Tekstid, mis jõuavad lavale; Luule
Epner, Postmodernistliku draama paradoks; Ants Järv, Eesti
pagulasteater: teatritraditsioon ja kultuurilooline tähendus; Anneli Saro,
Kuidas saada draamaklassikuks; Mardi Valgemäe, Eesti draama tarkade kivi
avastamas; Rein Veidemann, Küsimus stseenist. I. Bergmani Stseenid ühest
abielust ja M. Kõivu Stseene saja-aastasest sõjast põhjal; Piret
Kruuspere, Selle sajandi monoloogid.
Eriauhind Põldma animafilmile
Ottawa rahvusvahelise animafilmide festivali sõltumatute filmide
võistlusprogrammis anti Janno Põldma joonisfilmile Armastuse võimalikkusest Zack
Schwartzi nimeline parima dramaturgia auhind. Ottawa filmifestival, mis kestis tänavu
19. 24. IX, on maailma üks mainekamaid A-kategooria animafilmifestivale.
Arsenalsil auhinnati Eesti filme
Pühapäeval Riias lõppenud rahvusvahelise filmifestivali Arsenals
peaauhinna 10 000 dollarit, mis määratakse traditsiooniliselt loosiga, võitis briti
naisreissööri Lynne Ramsey debüütmängufilm Rotipüüdja. Selle hindas
parimaks ka rahvusvaheline filmiajakirjanike ühingu FIPRESCI ürii.
Mait Laas sai joonisfilmi Teekond Nirvaanasse eest parima reissööri kuju.
Valentin Kuigi mängufilm Lurjus pälvis teise auhinna Balti riikide mängufilmide
kategoorias. Riho Undi Samuel Internetis animafilmide arvestuses sai samuti teise
koha. Balti riikide mängufilmidest võitis esikoha läti reissööri Aigars Grauba
Ohtlik suvi.
Oskar Looritsa põrm maeti kodumulda
25. IX maeti Raadi kalmistule urnid Oskar Looritsa (suri 12. XII 1961 Stockholmis)
ja tema 1991. a. surnud abikaasa Karin-Elleni põrmuga. Matusetseremoonial osalesid
Eesti TA asepresident Peeter Tulviste, kes esindas ka Tartu Linna volikogu, teadlased ning
sõbrad-sugulased. Kohal olid ka Oskar Looritsa poeg ja kaks tütart Rootsist ning
Inglismaalt.
9. novembril 1900. a. sündinud folklorist ja keeleteadlane Oskar Loorits oli Eesti TA
esimeses 12-liikmelises koosseisus (asut. 1938. aastal). Ta juhtis Eesti Rahvaluule
Arhiivi tööd selle loomisest aastal 1927, 1944 1947 töötas Uppsalas
arhiiviassistendina, hiljem Teaduslikus Arhiivis. Loorits oli nii Eestis kui ka Rootsis
tegev folkloristika kõigis harudes: rahvapärimuse kogumisel, publitseerimisel ja
uurimisel. Tema bibliograafia sisaldab 559 nimetust, neist raamatutena folkloori alal 25,
keeleteaduslikke 5 ja publitsistlikke 6. Paguluses ilmus temalt 11 teost.
Oskar Looritsa 100. sünniaastapäeva tähistamisele on pühendatud 9. ja 10. XI Tartus
kirjandusmuuseumis toimuv teaduskonverents.
|
|
Kurvitza tunnete dokumentalistika
|
|
25. IX avati galeriis Vaal Raoul Kurvitza pommprojekt Armastusest.
Armastusest on vapustavalt dimensioonirohke. Muu hulgas on see hüvastijätunäitus,
sest Kurvitz lahkub Eestist, et jätkata Lääne-Berliinis ja New Yorgis, kuid kunstniku
edasistest eluplaanidest on raske kõnelda. Armastusest on kokkuvõte kunstniku
uutest kogemustest, mida ta on juba käsitlenud kohviku Võitlev Sõna väljaandes
avaldatud reisikirjelduses Ümberistumine Transilvaaniasse. Seda reisikirjeldust
tulebki võtta väljapaneku vältimatu osana näitus ja reisikirjeldus jutustavad sama
lugu. Tegemist on eesti kunstis seni tundmatu tunnete dokumentalismiga, juba esituse
vorm kubiseb viljakatest ja tõlgenduslikke segadusi tõotavatest intriigidest.
Nartsissistlikult isiklikule stoorile fokuseeritud esitus on dokumentaalne: väljapanek
otsib ja esitab tõendeid läbi elatud armastusest, tutvustades publikule kunstnikku
tabanud armukirge ja tema teadvuse senikogematut laienemist. Külmast dokumenteerija ja
kirjeldaja rollist kinni haaranud kunstnik on veendunud, et on suutnud hävitada kõik
jäljed armulugude sentimentaalsusest. Ta on öelnud ei ka staarirollile ja
glamuursetele imagotele, samuti pole jälgegi laialt levinud heroilisest
kunstnikupositsioonist ning kannatajarollist, publikuga suhtleb ta peamiselt trash-kujundi
kaudu. Jätkates oma kontseptuaalsete rajatiste seeriat, eksponeerib Kurvitz Vaalas kahte
uut teost Loss ja Pesa. Kurvitz soovib, et tema väljapanekul domineeriks igal
tasandil eskiislikkus ja lõpetamatus. Väitega, et Vaala ülakorral eksponeeritakse
Kurvitza maale ja joonistusi ning alakorral ehitist, antaks edasi vaid kõige üldisem,
sest kunstnik maalib ja joonistab väga eriskummalistes tehnikates. Väljapaneku juures
tekitab põnevust asjaolu, et kogu projekti peasponsor on Terje Aru. Eha
Komissarov
Kuraator Kurvitza lahkumisprojekt
27. IX avati Mustpeade Maja valges saalis Raoul Kurvitza kureeritud näitus
Red.
Näituse idee autor ning korraldaja on Baltimaade suurim infotehnoloogia kontsern AS
Microlink. Väljapaneku läbiv teema on punane, mis seostub projekti toetaja ja algataja
uue kaubamärgiga punane punkt. Kuraator on kommenteerinud näituse ideed järgmiselt:
On ilmne, et võrgustunud arvutimaailm vajab punast kunsti. Kui varem olime lihtsalt
organism, siis nüüd oleme võrgustunud organism. Meie meeled vajavad teravust ja seda
pakub punane. Näitusel esinevad kunstnikud Jaan Toomik, Raivo Kelomees, Kreg
A-Kristring, Kaarel Kurismaa, Raoul Kurvitz, Marko Laimre,
Peeter Laurits, Urmas Muru, Jüri Ojaver, Peeter Pere, Mark
Raidpere, Paul Rodgres ja Ene-Liis Semper esitavad oma arusaama punasest
kas värvi, mõiste, aine, inimorganismi füsioloogilise või eksistentsiaalse mõõtmena.
AS Microlink kavatseb ka tulevikus algatada ja toetada kunstiprojekte.
Vint Ühispanga V korrusel
28. IX avas Toomas Vint Eesti Ühispanga hoone viiendal korrusel oma näituse
Maastikud klaasist majas. Väljapaneku korraldaja on galerii Haus.
Seekord eksponeerib Toomas Vint atraktiivset ja värvilist, paljude linnainimeste
jaoks kadunud paradiisina mõjuvat loodusmaali. Vint on tõmmanud endale
kunstimaailma ja publiku tähelepanu juba alates kuuekümnendatest aastatest ja on
püsinud orbiidis tänaseni. Tulnud kunsti rühmituse ANK järellainetuses, on Vint
säilitanud oma positsiooni ja loomingueripära, mida ei saa siduda ühegi kindla
kunstisuuna või liikumisega. Vindi viimase aja loomingut võib kirjeldada kui
sugestiivset ja värviergast visiooni looduse erinevatest seisunditest. Vint ei kopeeri
loodust, vaid on pigem ise selle maailma looja, mida ta esitab. Kunstnik kujutab ideed,
mitte reaalsust.
Piia Saarna
Saksa modernistlik kunst Tallinnas
Tallinna Kunstihoone galeriis on 8. oktoobrini väljas Paula Modersohn-Beckeri ja
teiste Worpswede kunstnike tööde näitus.
Väikese Põhja-Saksamaa linna Worpswede jäädvustasid Euroopa kultuurikaardile
kunstnikud Fritz Mackensen, Otto Modersohn, Heinrich Vogeler, Fritz Overbeck ja Hans am
Ende, kes kolisid 1890. aastatel linnaateljeedest maale ning rajasid sinna
kunstnikekoloonia. Worpswede kunstnike koloonia kõige radikaalsem kunstiuuendaja oli
Paula Modersohn-Becker, kes liitus teistega tunduvalt hiljem. Worpswedelased protestisid
kanoniseeritud akadeemilise laadi vastu, Paula Modersohn-Beckeri loomingus on näha
ekspressionismile omast julget värvi ja stiliseeritud vormikäsitlust. Graafika,
joonistuste, raamatukujunduste ning kultuuriloolise foto näitus toob eesti
kunstipublikuni tükikese moodsa kunsti ajalugu. Näituse on koostanud Ifa (Institut für
Auslandsbeziehungen) koostöös Goethe Instituudi ning Tallinna Saksa
Kultuuriinstituudiga.
Pille Epner
Uued tuuled Tartu Kunstimuuseumis
27. IX avati Tartu Kunstimuuseumis näitus Uued tuuled uued reeglid
(valitud töid esimesest okupatsiooniaastast 1940 1941).
Pärast juunipööret alanud totaalsetest ümberkorraldustest ei jäänud puutumata ka
kunstielu. Organisatsiooniliste uuenduste kõrval mõjutati näitusetegevust, esialgu vaid
konkursside ja riiklike tellimuste kaudu. Nii valminud maalid või kavandid moodustavad
näituse ühe osa. Eksponeeritud on Paul Areni, Elmar Kitse, Endel Kõksi,
Karin Lutsu, Kaarel Liimandi, Andrus Johani jpt. tööd. Kõrvuti
nendega on sotsialistliku realismi hõngulisi katsetusi väljas ka Lepo Mikkolt, Feliks
Randelilt, Eric Pehapilt, Eduard Olelt, Johannes Greenbergilt. 4.
X kell 14 esinevad Tartu kunstimuuseumis samal teemal ettekannatega Jüri Ant, Ingrid
Raudsepp ja Reet Mark.
Reiu Tüür annab aru Pärnus
22. IX avati Pärnu uue kunsti muuseumis Academia Non Grata rektori Reiu Tüüri
isiknäitus.
Kuna tegemist on noore andeka kunstniku suviste tegemiste kokkuvõttega, siis kannab
näitus ka vastavat pealkirja Suveraport. Kunstnik on töötanud sel suvel Lätis,
Soomes, Rootsis ja Slovakkias. Rahvusvahelisel plain airil Ida-Slovakkia linnakeses
Sninas kohtus aga kolmkümmend loojat kahekümnest riigist. Slovakkiast tõi Reiu Tüür
kaasa Pühale Andreasele pühendatud maalinguid lõuendil, kivil ja puidul.
Mark Soosaar
Soome Profiliit kunstiakadeemias
Täna kell 17 avatakse EKA galeriis Soome sisearhitektide liidu näitus
Profiliit 69.
Profiliit 69 on kokkuvõte 1969. a. kunstiõpingud lõpetanud soome
sisearhitektide uuemast loomingust. Viimased 30 aastat on nad olnud oma erialal väga
aktiivsed, otsinud ja arendanud personaalset profiili, mõjutades sellega kogu Soome
disainimaastikku. Ateneumi koolis omandatud disainiharidus on andnud selleks hea
ettevalmistuse. Väljapanekul näeb disainerite Jukka Aronssoni, Marja Enqvisti,
Hannele Helkama-Ragardi, Liisa Ilveskorpi, Mattias Ingmani, Ahti
Kodikoski, Eeva Lehtineni, Maja Mattila, Leena Palsaneni,
Raimo Räsaneni, Kirsikka Savoneni, Rauno Sorsa, Yrjö Sotamaa,
Erkki Syysmeri, Timo Tapiovaara, Pirkko Vepsäläinen, Lea Virkkuneni,
Ansu Aströmi uuemat loomingut ja tootmisprotsessi kirjeldavaid visioone. Kell
13 toimub EKA aulas seminar, kus Raimo Räsanen kõneleb mööblidisainist, Liisa
Ilveskorpi linnaplaneerimisest, Hannele Helkama-Rågårdh
rahvusvahelisest sisekujundusest, Yrjö Sotamaa Lumekeskusest Helsingis.
Ketli Tiitsar
Norra mööblidisain 2000
Rotermanni soolalao galeriis eksponeeritakse norra mööblidisaini 15. oktoobrini.
XX sajandi norra disain on käsitöö ja tööstusliku tootmise viljaka ühendamise
tulemus. Norrakeelne sõna disainimise kohta formgivning (vormiandmine) tekitab
kujutluspildi kunstnikust, kes töötab vahetult materjalidega, keda võlub tekstuur,
materjali tundlikkus ja funktsioon. Tänapäeva norra disaini väärtus seisneb kolmanda
tee leidmises elitaarse disaini ja masstoodangu vahel. Sellel teel tegeldakse tõsiste
eetiliste probleemidega: uus ökoloogiline teadlikkus suunab disainerid uue lihtsuse
poole, paneb omaks võtma tootmisega seotud vastutust, silmas pidama materjalide
ökonoomset kasutust ning lihtsat vormi. Tänased norra mööblidisainerid ei taha
tingimata peale suruda rahvuslikkuse ideed, kuid peavad sellegipoolest oma kohuseks
järgida norra disaini imperatiive, mis õigustavad üha rohkem oma olemasolu väljaspool
riigi piire.
Pille Epner
Aeg ja elus aines Reti Saksa kunstis
Sel nädalal on võimalik näha Reti Saksa skulptuure ja pilte Vene tänavas
Katariina kirikus.
Kunstikriitik Vappu Vabar iseloomustab Reti Saksa uusimat loomingut: Ma olen
näinud puud, mis kasvatab vähehaaval oma oksa läbi akna sisse, nagu ulataks terekätt.
Miski ei ole võrreldav selle liigutusega, äratundmisega selle tähendusest. Ehk ainult
puhtad lapsehääled, mis tõusevad aegamööda vana kiriku võlvide alla. Ja kunstniku
käsi, mis paneb materjali kasvama. Nii saab Vabari sõnul sel nädalal Katariina
kirikus elus aines ajaga kokku, sest Reti Saksa kunsti saadavad Trialogose
kontserdid.
7. oktoobrini on Samba galeriis Mari Roosvaldi näitus Motiiv.
Roosvaldi kunst on olnud vastuvõtlik 1990ndate teise poole väljakutsetele: ta on
haakunud sotsiaalse kunsti ideeotsingutega, sidudes õlimaalitehnika ajaleheväljalõigete
ning fotodega. Ka sellel näitusel kasutab kunstnik kollaaitehnikat, kuid tema huvi on
suundunud personaalsesse sfääri Roosvalt on astunud autobiograafide ridadesse.
TTÜ peahoone fuajees on 16. oktoobrini avatud mehhiko kunstniku Francisco Javier
Pichardo Gomézi (s. 1952) graafika ja pastelljoonistuste näitus.
Taiesed kinkis TTÜ-le tehnikadoktoriks promoveeritud Roberto Carmona Davila, kes on
kollektsioneerinud F. J. Pichardo Gomézi töid. Guanajuato ülikooli disainiprofessor
Goméz on ka tunnustatud kunstiajaloolane ja restauraator. Tehnikaülikoolile kingitud
graafilistest segatehnikas töödest ja abstraktsetest pastelljoonistustest kumab läbi
Mehhiko värvikas loodus ja sealne temperament.
Metallikunsti auhind Arseni Möldrile
Tänavune metallikunsti aastapreemia anti Eesti Metallikunstnike Liidu vanimale
liikmele Arseni Möldrile üle 22. IX A-galeriis.
Metallikunstnike Liit on ühendanud oma preemia Ede Kurreli nimelise ehtepreemiaga ja
nii on see meie mainekaim metallikunsti auhind. Eesti metallikunsti old grand man Arseni
Mölder pälvis selle preemia suvisel rahvusraamatukogu juubelinäitusel eksponeeritud
igavesti uueneva loomingu eest.
Pallase stipendium Allan Gullile
Kunstiühing Pallas andis kõige tublimale Konrad Mäe ateljeest võrsunud noorele
kunstnikule mõeldud ühekordse stipendiumi maalija Allan Gullile (1964).
ürii (Valve Janov, Silvia Jõgever, Enn Lillemets, Lembit Saarts, Lüüdia
Vallimäe-Mark ja Heldur Viires) andis stipendiumi välja viiendat korda ja see oli
võimalik tänu Pallase kirjavahetajaliikme Leida Rüga ja kujur Jaan Luige
sihtotstarbelistele annetustele. Gulli alustas õpinguid Pallase maalistuudios 1988. a.
esimeste õpilaste hulgas. Tema peamised juhendajad on olnud Kaja Kärner ja Heldur
Viires. Juba esimestel stuudionäitustel jäid silma Gulli iselaadselt tinglikustatud
merepildid. Pallas kavandab Gulli isiknäitust Sebra galeriis. Pallase stipendiumi on
varem saanud Katrin Moora, Karol Ansip, Maris Tuuling ja Margus Meinart.
Enn Lillemets
Kunstile avatud Reichstag
Saksamaal diskuteeritakse selle üle, kas Hans Haacke
kontseptualistlik teos sobib pildigaleriiks muudetud rahvaesindusse.
Lord Norman Fosteri projekti järgi renoveeritud Saksa parlamendi ruumides
eksponeeritakse peamiselt Euroopa maalikunsti vaheldumisi vene sõdurite grafitiga.
Töötajail on rangelt keelatud omavoliliselt üles riputada midagi, mis ei haaku
arhitekti üldkontseptsiooniga. Senistest vastuolulisim kunstiteos on spetsiaalselt ühte
hoone sisehallidest tellitud Hans Haacke rahvuslikule süütundele rõhuv installatsioon,
mis seisneb suures puitkastis, kuhu on visatud mõned labidatäied mulda. Teos eeldab
parlamendisaadikute aktiivset osalust igaüks neist peaks kunstniku antud koti täitma
50 kg oma valimispiirkonnast kogutud mateeriaga ning selle installatsioonile lisama.
Kunstnik eeldab, et lõpuks hakkab kogu kupatus niiskuse mõjul käärima, levitades Reichstagi
hoonesse kompostilõhna. Haacke on pühendanud oma teose Saksa elanikkonnale, mitte
rahvale, nagu on raiutud parlamendihoone fassaadile. See oli mõeldud eelkõige
poliitilise spektrumi konservatiivse poole ärritamiseks ja parempoolsed ongi loobunud
osalemast teose valmimisel. Kahjuks mõjub moodne kunstiteos ärritavalt pea kõigile
rahvaesindajatele. Vasakpoolsed peavad teost natside Blut und Boden mõtteviisi
kandjaks ning rohelised näevad selles ootamatult eelkõige ökoloogilise mõtteviisi
solvamist ning on seda nimetanud bio-kitiks. Parlamendi kunstiostu-eelarvest kulus teose
omandamiseks 375 000 Saksa marka.
Sotheby selle sügise tõmbenumber
Viimati 47 aastat tagasi avalikult eksponeeritud Manet Naine aias läheb
New Yorgi Sotheby oksjonil 9. XI müüki 20 30 miljoni dollari eest.
Manet küpse perioodi ebatavaliselt suureformaadiline portree kujutab kunstniku
tuttavat ameeriklannat mademoiselle Margueritei ja on maalitud 1880. a. Teost
peetakse kunstniku vabaõhumaali oluliseks näiteks. Sedavõrd kõrges hinnaklassis on
potentsiaalsete ostjate ring väike, muuseumidest loodavad oksjoni korraldajad Getty ja
Kimbelli kunstimuuseumi ostusoovile, lisaks peetakse võimaliku sihtgrupina silmas
telekommunikatsiooni valdkonna suurkontserne. Manet teosed on teiste impressionistide
omade kõrval kunstioksjoneil kõige haruldasemad; kõnesoleva maali müüja on
anonüümne kollektsionäär.
Monet maal röövitud
19. IX avastas Poola politsei, et Poznani kunstimuuseumist on kadunud hinnaline
Claude Monet maal.
Poola rahvusmuuseumi filiaalis Poznanis rippus veel hiljuti Monet maal Pourvillei
rand (1882), mille väärtust hinnatakse miljonile dollarile. Möödunud nädala
teisipäeval tuli aga ilmsiks, et originaal on märkamatult raamist välja lõigatud ning
asendatud koopiaga. Varguse täpset toimumisaega määratleda ei suudetud. See
kunstirööv on Poola rahvusmuuseumis või selle filiaalides esimene suurim, kuigi
sealsetest erakogudest ning kirikuist kaob kunstivarasid tihti.
Tuvastati Giotto säilmed
On jõutud järeldusele, et 30 aastat tagasi leiti Firenze toomkirikust
vararenessansi maalikunstniku Giotto skelett.
1337. aastal surnud kunstniku säilmete uurimist juhtis Pisa ülikooli professor Francesco
Mallegni, kes rekonstrueeris Firenze toomkirikust leitud skeleti alusel näo, mis
sarnaneb väga Giotto autoportreeks peetava freskoga Paduas. Uuringud kinnitasid, et too
isik oli veetnud palju aega ülespoole vaadates, nagu näiteks freskosid maaliv kunstnik,
tema luudest leiti metallioksiide, mis võivad pärineda värvipigmentidest. Skelett on
väga lühike ja deformeerunud; on teada, et ka Giotto olnud ebatavaliselt inetu ning
lombakas. Firenzes on käesolev aasta pühendatud linna ühe suurima kunstniku elu ja
loomingu mälestusele.
Maria-Kristiina Soomre |
|