Ajaloo nime vääriline…
Kadri Must
“Iseseisvuspäeva sünd”.
Tartu 2000. 24 lk.
Kadri Musta “Iseseisvuspäeva sünd” on kultuurinähtus. Kas ka “ajaloo nime
vääriline uurimus”, nagu arvab Rein Ruutsoo (Areen 31. VIII), on iseküsimus, aga
kultuurinähtus küll.
Ruutsoo arvamus on muidugi ootuspärane. Kui Laar oma õpikus pärast Rahvarinde
ja Balti keti meenutamist märgib, et “olulist osa etendas ka Eesti Vabariigi
kodanike komiteede liikumine”, siis kuulutati see ajaloo võltsimiseks kodanike
komiteede kasuks. Kui Kadri Must refereerib 1990. aasta 30. märtsi Ülemnõukogu otsust
Eesti riiklikust staatusest ja vaikib sihilikult maha deklaratsiooni koostööst Eesti
Kongressiga Eesti Vabariigi taastamisel, siis väärib see tunnustust. Mahavaikimine näib
olevatki Musta peamine metoodiline võte. Näiteks järjepidevuse idee taktikalisest ja
strateegilisest mõttest (rääkimata idee esitajaist) ei leia raamatust sõnagi. Sellise
metoodika puhul pole üllatav, et Eesti Kongressi meelsust kandvate Ülemnõukogu
saadikute motiivide äraseletajaks võetakse Arvo Junti (lk. 59, viide 19) või et andmed
“eestikomiteelaste ja intrite” vahelistest väidetavatest salaläbirääkimistest
1991. aasta juunis (eks ikka Savisaare kukutamiseks) pärinevad ei kuskilt mujalt kui
teosest nimega “Edgar Savisaar. Mälestused. Käsikiri autori valduses.” (Vägisi
kisub küsima, et kellel siis tookord diktofon põues oli?) Seda kõike nimetab Andrei
Hvostov täiesti usaldusväärseks faktikoguks.
Aga mitte sellest ei tahtnud ma täna rääkida, nagu kallasrajal öeldakse, vaid hoopis
kahest kultuurinähtusest, näivuseihalusest ja tõeluseihalusest. Kord
soosib aeg üht, kord teist. Ka inimeste puhul võib nentida kalduvust ühes või teises
suunas. Rõhutan: kalduvust, sest päris tõeluseta ei saa läbi ka suurimad
näivusearmastajad ja vastupidi. Näivus ülendab vaimu ja annab jõudu. Tõelus on
tõelus, selle meelespidamine hoiab ära liigsed pettumused ja aitab vastu võtta
ratsionaalseid otsuseid. Põhjus, miks ma Kadri Musta raamatut kohe alguses
kultuurinähtuseks nimetasin, on esiteks selles, et loo kangelased on järjekindlad
näivusesõbrad, kelle peavõtteks tegelikkuse muutmisel on tegelikkuse ümbernimetamine.
(Nt. Rahvarinde kongress Rahvakongressiks, Eesti NSV Eesti Vabariigiks, Ülemnõukogu
presiidiumi esimees presidendiks jne.) Teiseks selles, et ka raamat ise on lausa
näivuseihaluse manifest. Nii küünilist katset ajalugu ümber teha ei ole kohanud juba
kümmekond aastat.
Näivus algab juba pealkirjast: iseseisvuspäeva sünd. Ülev, muidugi. Kõrvus
hakkab kostma Wagneri pasunakoor ja meelde tuleb jänkide film “Iseseisvuspäev”.
Ainult et sõnal “iseseisvuspäev” on kindel sisu, see on meie kalendris juba
olemas ja sugugi mitte 20. augusti, vaid 24. veebruari kohal. Must seevastu sugereerib
lugejale: Eesti Vabariik kuulutati välja 20. augustil 1991. aastal. Samasuguse
jultumusega kirjutab ta tol päeval vastu võetud iseseisvusdeklaratsioonist.
Deklaratsiooni ja otsust, millega tõelikult tegu oli, eristatakse vist kõikide
riikide õigusloomes; Eesti omas surmkindlasti. Ent vähe sellest – ka
iseseisvusdeklaratsioon tähendab meie ajaloo kontekstis üht kindlat dokumenti, mis
avaldati 23. ja 24. veebruaril 1918. aastal. 1991. aasta otsus ei kuulutanud iseseisvust
välja, vaid kinnitas seda. See oli teade maailmale: me olime kaua ära, aga kinnitame
teile, et me polegi vahepeal maha surnud ja tahame nüüd tagasi tulla.
“Ent see ei ole see!” hüüatasid paljud Toompeal. Tahame iseseisvusdeklaratsiooni!
Heinz Valk on öelnud, et terminite üle vaidlemine teda ei huvitanud, tema tahtis
autokastist rahvale iseseisvust kuulutada. Ei saa eitada, et 1991. aasta augustis oli
mingit kuulutust vaja. Hing nõudis. Kuid kas oli vaja uut, nn. kolmandat vabariiki?
Justnimelt seda Rahvarinne soovis, seda ei eita ka Kadri Must. Miks EK sellele vastu oli?
Versioonid: rumalus, argus, haavatud edevus, kadedus, võimuiha, väliseestlaste
kaukahuvid… Alles päris lõpu eel, 112. Leheküljel, leiame lause: “Komiteelased
arvavad, et … kodanikkond oleks võrdsustatud elanikkonnaga ning kehtestatud
kakskeelsus.” Ainult arvavad? Selline areng olnuks ju sama vääramatu kui doominokivide
kukkumine. Riik, mille täieõiguslikest kodanikest üks kolmandik kõneleb üht ja kaks
kolmandikku teist keelt, ei saa olla muud kui ametlikult kakskeelne, vähemalt Euroopa
serval. Ja nüüd oleneb igaühe arutlusvõimest, kas ta oskab ennustada kahe riigikeele
olemasolu kaugemaid tagajärgi.
Milline oli ainus viis vältida neid musti stsenaariume? Ainus viis selleks oli hoida ära
uue riigi väljakuulutamine ja piirduda teadaandega vana taastamisest. Suhteliselt lihtne
matemaatika.
Kadri Must sellist matemaatikat ei harrasta. Ei teagi, miks. Sama ilmneb ka Ruutsoo
arvustuses: “Eri osapoolte tegutsemist 20. augustil ei maksa vaadata “veendumuste
esitusena”. Ajalugu on võimuvõitlus.” Pean ütlema, et see, kuidas Ruutsoo juba
aastaid oma isiklikku konnaperspektiivi absolutiseerib, hakkab pikapeale ära tüütama.
Kas olnuks targem riskida teise riigikeele sätestamisega paljalt seepärast, et Heinz
Valk saaks autokastis oma rahulduse? Just siin peaks ajaloolane olema eriti tolerantne ja
üritama 20. augusti sündmuste taga näha enamat kui võimuvõitlust. Või vähemalt
nägema enamat kui ainult madalaid motiive, ja seda mõlema poole puhul.
Selle asemel tegeleb Kadri Must järjekordse näivuse loomisega. Kuna 1991. aastal uut
iseseisvuspäeva tekitada ei õnnestunud, teeb Kadri Must seda nüüd. Ei maksa puhuda
müüti tasakaalustavast vastandmüüdist. 20. august kui iseseisvuspäev ja
iseseisvusdeklaratsiooni päev ei ole mitte vastandmüüt, vaid vale. Hea seegi, et Must
ei püüa 20. augustit kuulutada näiteks jõululaupäevaks ega tituleeri toonast otsust
esimeseks eestikeelseks aabitsaks.
Võib-olla tahab Kadri Must lihtsalt kellegi tuju ära rikkuda. Kas see on tõesti nii
tähtis, et selle nimel uuristada auke meie riigipaadi pardasse, allapoole veeliini? Või
tõesti – ei tahaks küll uskuda – ongi see tegelik eesmärk?
Ei maksa unustada, et üks suur naaberriik teeb tänaseni kõik, et ajalugu mõistetaks
nii, nagu mõistab Kadri Must: Eesti Vabariik kuulutati välja 1991. aastal. Miks on
Venemaal seda vaja? Põhjus pole mitte ainult Tartu ülikooli varades või Pätsi
ametiketis (kuigi ka neis). Suurriik mõtleb sajandite peale ette. Edasi mõtisklegu
igaüks jälle ise.
Lauri Vahtre
|