Muusa ja argileiva vahel
|
Angela, Rein, Berit, Kaur, Jaanus |
Dokumentaalfilm Töö. Stsenarist ja reissöör Rainer
Sarnet. Operaatorid Erik Norkroos, Jaak Kilmi. Helireii Mart Otsa. Monteerija Kadri
Kanter. Produtsent Reet Sokmann. F-Seitse, 2000, 58 min.
Mitmed noored reissöörid (Maimik, Raat, Kilmi jt.) on viimastel aastatel kuulutanud
tõsielufilmi uut paradigmat, mille järgi film peab ajaga sammu käima, püüdma
üldistada ühiskondlikke suundumusi, uurima ja tegema läbilõikeid sotsiaalsete gruppide
probleemidest, leidma ja tabama konfliktset ainest ning seda veenvalt esitama. See
kontseptsioon on sotsioloogilise kallakuga ja ühiskonna ühe grupi uurimist on märgata
ka Rainer Sarneti dokumentaalfilmis Töö.
Sarnet on vaatluse alla võtnud viis noort inimest, keda ühendab loominguline taust,
lähedus mingi muusaga. Töös esinevad nahakunstnik, filmireissöör,
metallikunstnik, semiootik ja moekunstnik. Konflikt seisneb selles, et nad on sunnitud
igapäevast leiba teenima mingil muul alal, tunnistades samas, et kunst neid südames
siiski veetleb. Kapitalistlikus ühiskonnas pole kerge ainult kunstnikuna ära elada;
keegi viiest vaatlusalusest ei ütle rõõmustades, et hobi ja leivateenimine käib tal
käsikäes, kauni kunsti ja argileiva vahelisest vastuolust kerkib mitmeid haruprobleeme
ja küsimusi, näiteks: kas kunstitegemine ongi üldse töö? Sarnet püüab avada, mis on
kunstikultuuriga seotud eriala inimese jaoks töö, mis tööd ta leivateenimiseks teeb,
mida igatseb, õigeks peab jne. Karakterid avanevad maailmavaate kaudu.
Töö on omalaadne kimp portreid, mida seob ja läbib korralikult läbimõeldud
ühtne probleemiasetus. Nõnda on löödud kaks kärbest korraga tabatud tüüpe ja
nende avamisega samaaegselt esitatud problemaatika. Reissöör on leidnud oma
kontseptile vastava tegelaskonna ja selle hingesuguluse ühtseks buketiks sidunud.
Tinglikud kunstnikud ja töötegijad on teesklematult rääkima saadud, võlub siirus,
millega nad oma südant puistavad. Kaadri taga võib aimata mingit avameelsusele
häälestavat seisundit, loodud atmosfääri, mille lagunedes seansialune vahel
pihtimise pinget enam mitte taludes naerma purskab.
Töö töötabki rohkem suu kui inimese tegevusega, ent nn. rääkivad pead pole
igavad. Viie peategelasega audiovisuaalses jutustuses on kõik piisavalt nupukad ja pole
suu peale kukkunud. Igatahes ideid, tundmusi, tahtmisi jms. jut tu on huvitav kuulda, kuid
pilt jääb sel auditiivsel foonil natu ke igavaks. Tundub, et reissöör pidanuks
püüdma portreteeritavaid tabada rohkem tegevuses, töös, leivateenimises või südame
varjusopis armsat kunsti tegemas.
Montaa paistab tihe ja loogiliselt sujuv, siin-seal vilksab kleepimisest tulenevat pildi
hüplemist.
Vaatame natuke tänapäeva Eestis tõrjutud kunstnike eluviisi ja nende arvamusi,
lähtudes teemast Kunst ja töö.
Angela on lõpetanud nahakunsti eriala, noor naine näitab oma susse ja parfüüme,
toalakke on ta joonistanud Deneuvei ja Belmondo figuuri. Kuidagi imelik on öelda
kunstnik. Mis kunstnik!? ei usu ta sellist asja, et ainult kunstitege misest saab ära
elada. Raamatute lugemine on teraapia vorm halva tuju äraajamiseks, Angela ei loe
selleks, et targaks saada. Talle meeldivad uusvasakpoolsed. Mulle pole kunagi
parempoolsed meeldinud, ema on ametiühingus ja isa tööline, olen nõrkade poolt.
Noor naine räägib oma raamatuid lapates või selili voodis ristiusust ja surelikkusest
mõeldes. Kuigi teemad hüplevad, on lõigud huvitavad ja infotihedad. Kui sünniks
laps, siis peaks rohkem tegelikust elust osa võtma, tunnistab Angela ja lisab, ema
on mind ära hellitanud. Lõpus selgub, et Angela on kolm aastat kaks päeva nädalas
vaateaknaid dekoreerinud ja ülejäänud vabadel päevadel mõelnud, mida edasi teha? Kuid
ta pole veel midagi välja mõelnud. Konkreetseid eesmärke pole, hajuv eesmärk on
mingi sisemise vabaduse ja rahulolu leidmine.
Suur jäme mees Rein, kes on lõpetanud filmireii eriala, demonstreerib toiduaineid.
Paistab, et ta vist töötab restoranis, kuid unistab sellest, et on kuulus näitleja,
reissöör või kirjanik. Reinule on kaameraga väga lähedale mindud, tabatud suuri
ilmekaid plaane, kaadris laiutav nägu on vahel ositi lõigatudki. Pärast filmikooli
marketingijuhina ja reklaamiagentuuris töötanud mees arvab, et reklaam rikub reklaami
alal töötavaid inimesi. Mitte tarbijaid, tarbijal on pohui. Rein näitab
raamatuid dalai-laamast, Mati Undi Hunt lutsu, turundusalast lektüüri.
Interjöörides rääkima saa dud Rein avab inimlikult häbenemata oma tahtmisi, mis
sarnanevad tuhandete kodanlaste himudele. Samas aru saades, et ta on südames
kunstnikutüüp, tahaks ta kõike perse saata ja sinilinnule järgi minna, sest
olevat selleks võimeline. Reaalse ja igatsetud rolli vastuolu on tabatud ja välja
toodud.
Berit on lõpetanud metallikunsti eriala, kuid töötab korterite sisekujundajana ja
riigikogus asjaajajana. Targa blondiini sorav jutt on pea katkematuks ahelaks sujutatud,
info tulvab kõrvu. Rikaste korteriostjatega seotud naine avab, et tahab ikka veel
kunstnikuks saada. Eestis laiemaltki pole paljud-paljud inimesed end leidnud ega
perekondlikultki end lõplikult paika pannud, ikka otsitakse ja katsetatakse.
Maheda räpiga kaasa hüplev kaamera võtab semiootika kur suse lõpetamata jätnud Kauri,
kes peagi hotellitoa laias voodis suitsedades sinna punast veini tellib. Töötegemine
ei ole ju tegelikult normaalne. Kaheksast viieni nühkimine on kõige tobedam asi. Vabadus
on kogu aeg maailma ühest otsast teise sõita, arvab tuhandetele tuntud Kaur, lisades
loomulikult, et neegrid oskavad olla vabad, nad ei viitsi tööd teha selles suhtes
sümpaatsed inimesed. Reklaami peale on kiilakas habemik kuri: Reklaam tugineb
mingile eba usule, idiootsusele ja valele. Kaur käib New Yorgis Pukinit ja
Dostojevskit lugemas, söömas ja magamas. Kirjandus elavat NYs väga hästi, Kaur tahab
reisida, maailma näha ning maid ja rahvaid avastada, ta paistab originaalne, huvitav ja
isiksuslikult laetud tüüp. Reissööril pole nagu muret pane vaid kaamera vaia
otsas käima, anna Kaurile veini ja tubakat ette, küsi midagi ja muudkui võta. Küll
pärast aega montaais ajusid pingutada. Justkui pornot filminud Sarnet on siiski
rakursse otsinud, kuidas laias voodis filosooflevast tüübist erutavamat pilti saada.
Ühelt poolt enesekindlalt tahteline ja vaimunõtkelt kapatsiteetne, teisalt empaatiliselt
tundlik karakter on linti saadud.
Noorukina näiv Jaanus on lõpetanud moekunsti eriala. Oma ahtas toas eluseiku meenutades
püüab tunnetada koha vaimu, tunnistades, et talle meeldib kingafeti, muidu on riiete
suhtes ükskõikne, riiulis on Dostojevski ja Rimbaud. Jaanusel on sihuke tunne, et
sina ei juhi elu, vaid elu juhib lihtsalt sind. Jaanus juhendab modellide lavaleminekut
demonstratsioonil, tööd õmblusateljees, vahest venib kavandite tegemine poole ööni.
Koorub välja tõekspidamine kui tahad kusagile välja jõuda, siis tee kõike ise,
kellegi peale loota ei tasu. Paistab, et Jaanus ongi kuhugi välja jõudnud.
Sarneti Töös võib märgata novaatorlikku lähenemist, töö on terviklik, kuid
eriline uuendus see nüüd ka ei ole. Igata hes eesti dokumentaalfilmi vana igava lohinaga
ta mingit sammu ei käi. Selge on see, et eesti filmi murelaps tõsielufilm peab uuenema,
meist ida, lääne, põhja ja lõuna pool toodetavate dokupiltidega samale tasemele
pürgima. Sarneti Töö seda püüab.
Tarmo Teder
|