In Memoriam Vaino Vahing:
Heinakuul 1975. Sõitsime Evaldiga minu maakoju Aravule, kavatsusega lähemalt tutvuda
käsiloleva, kahasse kirjutatava näidendi Esimees prototüüpidega.
Täitsime Evaldi mahuka seljakoti õllepudelitega ja sõitsime. Aravu bussipeatuses
ütlesin Evaldile, et ronime lähedaloleva triangulatsioonitorni tippu, et sealt on hästi
näha Peipsi, Lämmijärv Mehikoorma kohal ning vastaskalda Venemaa liivaluited ja mets.
Ronisimegi piki torni väliskülge üles. Seisime platvormil, jõime õlut. Läbi kerge
uduvine avanes suurepärane vaade Peipsile. Leidsime, et Jüri Arrak oleks kunstnik, kes
teeks lavakujunduse, panoraamiks sinine Peipsi. Kõhud olid tühjad, kiirustasime maakoju,
kus teadsin hulgemini voblat olevat. Hakkasime alla laskuma ja siis selgus, et Evald ei
julge tal olevat lapsest saadik hirm kõrguste ees?! Ei julge ja kõik! ütles
Evald, istus platvormile ja hakkas suitsetama. Mis teha? Istusin minagi. Püüdsime
vestelda näidendist, aga jutt ei klappinud.
|
Suitsu-õhtu Ühte laulu tahaks laulda. Kirjanike Majas
1969. |
Mind lausa hirmutas mis saab edasi? Ei
aitaks, kui karjuks üle küla, karjuks appi, sest 20 meetri kõrgusest tornist ilma
tornkraanata nagunii alla ei saaks. Ütlesin seda Evaldile. Ta sõnas: ära muretse,
midagi mõtleme nagunii välja. Mõtlesime pool tundi, tunni õlu sai otsa. Ja siis
tõusis Evald järsult püsti ning käratas: SEO MU SILMAD KINNI! Millega? Miks?
SEO, ÖELDI SULLE! Sidusin päevasärgiga miskitmoodi ta silmad kinni. JA NÜÜD LASKUME!
ütles Evald vaikselt. Ja me laskusime, Evald ees. Laskusime nüüd tagantjärele
mõeldes METAFOORSELT.
Kakskümmend viis aastat hiljem, päev pärast Evaldi lahkumist, samas kohas, minu
isatalus.
Rääkisime Evaldist naabrimehega, pensionärist inseneriga. Ta ütles, et pole
Hermakülat teatrilaval näinud, aga ta mäletas, kuidas kord heinaajal, kakskümmend viis
aastat tagasi, jalutas Hermaküla siinsamas saunast välja, ihualasti, vabalt ja
väärikalt, mööda õuepingil istuvatest naistest, koplis asuvasse Aravu
kultuuriloolisse tiiki. Hermaküla olevat öelnud, et alasti on ta siia ilma sündinud ja
alasti ma ka kõnnin ... Nii see igatahes oli, ütles ta midagi või mitte.
Sama 1975. aasta detsembris Mees, kes ei mähu kivile järjekordsel etendusel
Vanemuise ovaalsaalis, õhtul, mil mina Jaan Oksa mängisin, ütles Evald: mine ja mängi,
mängi enda ja Oksa teksti! Ja tõukas mu lavale.
Mängisin. Ta ütles veel, et kui väsid või tekst ei tule meelde, siis peatu ja hõika
Tepandile, et orelit tahaks kuulata. Ja ma hõikasin, hõikasin päris mitu korda ja
Tepandi mängis, mängis alati, kui ma väsisin. Tepandi laulis ka Evaldi viimase etenduse
viimases vaatuses, seda ei saadud ära keelata, nagu keelati ära Esimees, kus
ta pidi ka laulma. Laulis sama laulu, mida ta pidi kakskümmend viis aastat tagasi laulma.
Laulis:
Minagi olin Arkaadia teel,
kuigi ma sündisin saunas.
Mõnikord mõtlen: ma läheksin veel
Muretu nooruk Arkaadia teel
Marssalikepike paunas.
/---/
Aga ma tean, et kaotasin käest
Tee juba enam kui ammu
Ja et ma üksinda enese väest
Leiaksin tee, mille kaotasin käest
Selleks ei ole mul rammu
ja nii edasi.
Tõnu Tepandi:
|
Südasuvi 1941 filmiepisoodide ettevalmistamine 1970.
Tilgutab Tepandi särgile verd. |
Näiteks meil oli niisugune komme, kui vanas ühikas
elasime, vahel oli Vahing ka, olime kolmekesi, käisime mööda linna. Meil olid kolmes
kohas viinapudelid puuõõnde peidetud, Tähtveres, vana hullumaja juures ja Võru tänava
surnuaial. Võtsime paar lonksu ja kõndisime järgmisse kohta. Käisime ja rääkisime
tulevasest etendusest. Nii et kui proovid algasid, polnud meil midagi laua taga
analüüsida, hakkasime kohe mängima.
Tollal, kui me ööteatrit tegime, käisime hommikuti jooksmas. Tema elas korrus
kõrgemal. Leppisime kokku, et raudselt kell kaheksa. Mul läks alati pool tundi tema
ülesajamisega, sest ta oli kole raske tõusmisega. Siis jooksime läbi vastasoleva pargi,
kus jotad ootasid, nemad küsisid: Poisid, kuhu te nii kiirelt jooksete, õllekas
tehakse alles kell kümme lahti?
Olime sõbrad, aga mängimise ajal tekkis jõle palju pingeid. Ja kuna meil oli üks
kodutee, siis pärast proovi oli tihti nii, et mina passisin teda, ja ma nägin, et tema
passib mind, et mitte koos koju minna.
Kui esikas oli ära olnud, siis said pinged ka ära klaaritud. Siis rääkisime, mis
sa siis mõtlesid, kui mina seda ütlesin? ja vastupidi.
Kõmpisime kord suurest majast väikse maja poole ja arutasime teatri funktsioonist
üldse, mis motiiv on seda teha ja et kui ükskord võõras võim peaks ära minema ja
poliitiline surve ära kaob, kui palju siis neid jääb, kes veel üldse tahaks mängida
ja teatrit teha?
Evald oli väliselt rahulik, aga seesmiselt väga äge, hüsteeriline, aga mitte tavalises
tähenduses. Võttis tunni-poolteist, kui mängu käima saime. Ta pressis toona oma
mängima hakkamise tehnikat peale, pidas seda üldkehtivaks. Hiljem rääkides saime aru,
et ta ei taibanud, et igalühel on oma mängima hakkamise tehnika, mida ta peab üles
leidma. Vahel ta imestas, et kust kurat sa nüüd nii mängima hakkasid?
Ta oli rääkija. Kui ta väike oli, siis talle meeldinud tooli peale ronida ja kõnesid
pidada. Rääkis ja rääkis, Tartus me mõnikord sõitsime bussiga linnas ringi ja
pidasime sõitjatele kõnesid.
Mina olin vahel justkui vahendaja tema ja ülejäänud trupi vahel, nagu tõlkisin ära.
Teised võtsid tema juttu surmtõsiselt, metafüüsiliselt, must maagia, salapära ja nii
edasi. Tegelikult ta mõtles tihti sügavat ja lihtsat asja.
Ema kasvatas teda. Ta ise ütles, et algul oli ta isa Ird, pärast leidis ta endale uue
isa, see oli Jung, Carl Gustav.
Istusime mõnikord, jalad vees, jõime viina ja arutasime, kui palju meie ajast kulub
tööle, palju kodus olemisele ja palju viina peale. Saime läbi häda kolmandikkude peale
veetud. Vahel kõndisime, jäime kõmm! puu alla seisma, olime tükk aega vait ja seisime,
tekkis terviku tunne. Et see on nüüd tõeline hetk.
Tõnu Karro:
Tartu publik armastas teda eeskätt kui näitlejat väga. Evaldi ja
Tartu teatripubliku suhe oli nagu särtsuv ja pragisev armastusabielu, kust ei puudunud
vastastikused suured solvumised ega ohjeldamatu keelepeks, millele aga alati järgnesid
vabastavad andestuspisarad, ja teda tuldi jälle vaatama.
/---/
Kusagil 70ndate lõpus, Vanemuise õppestuudio päevil, olime Evaldiga väga lähedased.
Mulle tundub, et väliselt tugevale ja sõltumatule loojanatuurile vaatamata oli Evaldile
usaldusväärset kõrvalpilku, tema teatriotsingute erapooletut kaardistajat kogu aeg
väga vaja. Noore reissuuri tormi ja tungi aegadel oli talle
selliseks inimeseks Mati Unt, kes aga hiljem sisemiselt vapustatult taevas
oli pea kohal kokku varisenud!, loe Via Regiat Tallinnasse
lahkus. Äsja oli lõppenud Vahingu-periood, kelle enesehävitusliku individuaalse
loomemeetodi teatripraktikasse ülekandmine toonuks kaasa katastroofi. Toomingaga
moodustas Evald särava paari Drutse-Raidi Pühamast pühas Vanemuise suure
maja laval, nende teatritegemise põhimõtted olid tol etapil aga juba täiesti
vastandlikud. Pealegi algas Toomingal lavastajana kõrgperiood, Evald pöördus aga tagasi
teatrikunsti algtõdede taasavastamise juurde, sulgudes väikese maja proovisaali seinte
vahele ja pühendades üha rohkem aega oma stuudiolastele.
(Hermaküla stuudios osalesid kes kauem, kes teatud lühema ajaperioodi vältel
Hannes Kaljujärv, Jüri Lumiste, Peeter Kollom, Tiit Luts, Jaak Kivaste, Peeter
Viktor, Lauri Vahtre, Tõnis Arro, Jaan Kolberg, Ilona Blumenfeldt, Anne Valge, Reet
Kaasik, Erika Kaljusaar. Tegevnäitlejatest olid stuudioga väga lähedalt seotud Tõnu
Tepandi, Ants Ander ja Liina Orlova. Stuudio nö. diplomilavastusteks olid Luv
ja Elektra, mu arm, mille järel Vanemuise kutselise trupiga
liitusid Kaljujärv, Lumiste, Kollom ja Luts.)
Kõige paremini kirjeldab stuudio toonast atmosfääri vahest Pimedate
etendus, mille struktuur oli kuni oma lavalise eksistentsi lõpuni avatud. Hermaküla
seadis selles etenduses eesmärgiks jõuda näitlejate individuaalse alateadvuse
ergastamise kaudu välja arhetüüpidele ülesehitatud kollektiivse alateadvuse
vabastamiseni. Maeterlincki näitemängu sümbolistlik tekst lõi võimaluse monteerida
etendusse valutult noorte näitlejate enda elukogemusel baseeruvaid, enamasti
psühhodraamaga piirnevaid lugusid, mida nad võisid interpreteerida sobiva
vaste leidmise korral mõne kirjandusliku teksti, laulu või tantsu kaudu. Ideaalis
pidanuks niisugune ehe ja siiras eneseavamine vallandama partnerite vastureaktsiooni ja
peegelduma publikus, millest omakorda võinuks hargneda üha uusi ja ettearvamatu lõpuga
lugusid, mis kokkuvõttes võinuks viia publiku ja näitlejate ühtesulamiseni,
kollektiivse enesepuhastumiseni, maskide mahaheitmiseni jmt. Jung oli Evaldile kogu ta
loometee läbilõikes üheks olulisemaks mõjutajaks.
Praegu eespool kirja pandud teksti üle lugedes tundun endalegi naiivsena,
tõesti-tõesti, niisugused me olime ja niiviisi mõtlesime. Kokkuvõttes kujutasid
Pimedad peale selle, et see etendus tegi stuudiolased omavahel väga
lähedaseks, sundis neid kõiges üksteisega arvestama, endast viljakat eksperimenti, mis
lõppes mu meelest enneaegselt ja millest Evald tegi Pimedates heiastunud
teatrilaadi perspektiivikuse suhtes valed järeldused.
/---/
Evaldi virtuoosne individuaalne näitlejatehnika ja vaieldamatu lavasarm tõstsid ta
särava näitlejaisiksuse esile ka silmanähtavalt mitte tema veregruppi kuuluvates
etendustes. Siit ka sagedased süüdistused oma asja ajamises, etenduse
struktuuri lõhkumises. Kõige drastilisem oli ses mõttes vist Indreku roll Toominga
Tões ja õiguses, mille üleüldisele lepitusele kutsuv finaal Tammsaare
vingete vingameestega õitseva õunapuu all roosas õhtuvalguses Evaldi jaoks selles
lavaloos midagi ei lahendanud. Evaldi rollilahendustega oli üldse nii, et ta läks
stanislavskiliku kui-teatriga kaasa ainult teatud piirideni, kui ta lavastaja
poolt väljapakutud lavalahendusse ei uskunud, eeldades, et sellega kaasaminek mässib
tema esitatud rolli lavavalede võrku, siis eelistas ta lavakujusse sisseelamisele
brechtilikku näitamist. Võiks muidugi öelda, et ta ei usaldanud piisavalt nö.
lavaluulega seotud kujutlusvõimet. Kuidas ta näiteks lahendab Hamleti suremisstseeni,
kui selle ausaks lahendamiseks, ka kujutlusvõime aktiveerimiseks oleks vaja kogemust,
mida tal ei saa olla ja mida ei saa talle ka keegi teine ette öelda?
Surm kui ülemeeleline kogemus tabas Evaldit ülekohtuselt vara, ta ei saa seda enam
kellegagi jagada, ses mõttes on see lahkumine lõplik.
Surma ilu
Ibseni Hedda Gableri sisu pole siinses lehes mõtet ümber jutustama hakata.
Meenutame vaid üht stseeni.
Viimases vaatuses kuuleb kindralitütar Hedda, et on juhtunud midagi kurba. Hedda aimab
kohe, milles on asi, ta teab juhtumist juba ette ja ta on põnevil. Kas
midagi kurba? Brack (kelle olemus on küllalt kahtlane) on oma vastuses
meelega ambivalentne (Kuidas seda võtta, proua).
Küll see Brack juba teab, kuidas seda võtta, ja kuidas seda antud tükis võetakse.
Hedda loodab ja oletab nimelt, et Lövborg (tuntud geenius, nime poolest Lõviloss, seega
kindel linn ja varjupaik) on ennast maha lasknud.
Nii ongi tõesti juhtunud ja Hedda salasoov on täide läinud. Korralik inimene, kes ei
jumalda enesetapjaid, nimelt Tesman, küsib naiivselt: Noh, ega ta ometi i s e?
Ah?! ja rahuldatud, kõiketeadev Hedda vastab külmavereliselt Jah, ma olen
kindel, et i s e.
Tesmanit hämmastab, et Hedda ei kurvasta. Surm peaks ju olema kurb sündmus. Kes siis ei
teaks, et surma juurde kuulub kurbus! Aga võta näpust.
Vaene Tesman. Ibseni enda sümpaatia näib sel hetkel olevat julma Hedda poolel.
Suurejoonelist enesehävitust mittemõistev, selle hindamiseni mitte küündiv tavamees
tundub kuidagi piiratud. Ibsen teeb talle muidugi ülekohut. Ise
kabinetikirjanik, põlastab Ibsen äkki endataolist. Ta naudiks nagu miskit äärmuslikku.
Kaljumäed, torm, hõre õhk... Vabadus... anarhism... Ennäe, aga Tesman pole võimeline
olema kotkas, kes oma rinna vastu kaldakaljusid purustab, või kes oma südame ise rinnust
rebib, et seda peos matkajatele (partisanidele, metsavendadele, hõimukaaslastele)
teetähiseks hoida.
Stseeni täidab ja saadab oma ohkimisega teinegi korralik inimene, proua Elvsted, kes
korrutab oh jumal, ja oo kui kohutav. Muidugi on see kohutav.
Tavainimene ei naudi ju leina. Aga oot-oot!
Hedda, kes on põhimõtteliselt rahul, hakkab idandama uut salaprobleemi (mis talle kõige
rohkem muret teeb). Surm surmaks, aga kas kõik oli ikka täiuslik? Hedda on nimelt
eelmisel õhtul Lövborgilt nõudnud, et Lövborgi surm mida Hedda ise
provotseeris, oleks ilus. Kui ta Lövborgi ära saadab, on ta viimane mure:
Ja nii et see ilus oleks, Eilert Lövborg.
Nüüd siis on tegu tehtud. Kuid Hedda ei tea veel, k u i ilus see tegu oli.
Hedda läheb lausa anatoomiliseks.
Ta küsib Brackilt, kas Lövborg tõesti laskis endale r i n d u. See kujutluspilt häirib
Heddat. Niisiis m i t t e m e e l e - k o h t a? küsib Hedda pettunult
üle. Rindu, on sunnitud moraalselt kontroversiaalne Brack tõde nentima.
Hedda mõtleb natuke, kõrvutab toimunut oma sisemise iluideaaliga ja leiab pärast
kaalutlust, et Jajah, rindu, ka see on hea. Mitte nii hea, aga käib kah...
Mina pole kunagi aru saanud, miks Hedda ei ütle eelmisel õhtul otse välja, et Lövborg
peab laskma kuuli meelekohta. Miks ta ei anna täpset juhtnööri? Mida Hedda oli öösel
kartnud, mis esteetilist viga peljanud? Ilmselt seda, et joodik Lövborg laseb kõhtu,
soolikaisse, muidu alakehasse või paneb üldse mööda. Noh, oli, mis oli, aga
ilusapoolne ta siiski oli. Samal ajal on Heddal valmis plaan enda jaoks: ainult
meelekohta, ei miskit rinda. Ei poolikutele lahendustele!
Kriteeriumid on iseenesest kahtlased. Pähe lastud kuul võib ka teise poole pead ära
viia, makku lastud kuul aga võib üldse mitte välja paista. Just esimesel juhul võivad
seinad rohkem verd täis olla, ja tavamõttes ilust on asi kaugel.
Mis on minu jaoks ilusa surma ideaal? Meenutan siinkohal oma lemmikfilmi
Alieni (just kolmandat osa, kus Sigourney Weaver, too ületamatu Jeanne
dArci kuju, hüppab alla laavasse või sulametalli või tulemerre või mis ta on, ja
annihileerub. (Iseasi, et ta kloonina järgmises osas resurrectioni läbi teeb, see ei
puutu siia.)
Tuli, puhastustuli jah, see võiks olla ilus. Sa kaod absoluutselt puhtalt ja keegi
ei pea sind tükkhaaval maanteelt korjama, puu otsast maha võtma või jumal teab, mis
piinlikke hetki veel läbi elama. Kõik kiirgab nagu päike. Lõputu ja ere lõõm.
Hedda topib Lövborgile püstolit, mille sees on muidugi ka tuleidu. Tong, säde või
...ikkagi mingi miniplahvatus. Sest on vähe. Nagu tahaks vallanduda leek, aga sähvatab
vaid õige natuke püssirohtu. Aga maksimalist peaks kaduma o t s e
sajaprotsendilisse stiihiasse, algelementi, põrgutulle ja maailmalaiustesse leekidesse,
nagu tegi seda Sigourney.
Kuid elus on seda praktiliselt raske läbi viia. Kus on see maailmalaiune põrguleek?
Oletan, et kui mõni indiviid läheks kolkima mõne kohaliku krematooriumi ukse taha,
eesmärgiks tahan o t s e ahju, siis ei pääseks ta kaugele. Arvataks, et
tegemist on hulluga, võib-olla kutsutaks koguni politsei. Vaatamata sellele, et
ukselekoputaja otsis taga puhast ilu, ei muud.
|
Kohtumine TRÜ klubis, koos Mati Undiga (1971). |
Mati Unt
Jüri Lumiste:
Tegime L. Gyurko Elektra, mu arm. Evald lavastas ja mängis ise Aigisthose
osa. Mitte kuidagi ei leitud võtit, et asja elusaks saada. Ungari paatoseline romantika
ja püüdlik idealism hakkas õõnsaks jääma. Evald muretses ja murdis pead, nii et oli
kohe kuulda. (Minu arust, kui ta intensiivselt mõtles, siis tõepoolest võis seda
lähidistantsilt kuulda. Kontsentreeritud mõttehoovused tekitasid oma sängides ja
kohtumis-lahknemissõlmedes niisugust haginat või kiginat.) Ja ühel päeval oli ta
õnnelik silmade särades teatas ta, et nipp on käes. Põhiosa tükist muutus kaua
kodust ära olnud Orestese nõudel juhtunu ettemängimiseks. Poiss tahtis teada, kuidas
tema isa tapeti. Komödiandid esitagu, mis ja kuidas toimus. See nipp andis imemagusa
võimaluse mitmeplaanilisele ja ridadevahelisi seoseid tulvil mängule. Aasta oli 1979. Ja
oi, kus Evald lõbutses tolles isehakanud mõrtsukkuninga rollis. Juhan Viiding pidas seda
omal ajal Evaldi parimaks rolliks. Muidu oli ta ikka murest murtud kannatajaid kangelasi
pidanud mängima. Siin sädelesid üllatusena tema paletis groteskne iroonia ja klounaad.
Lõikav ja täpne.
Paljud hästi eestimeelsed mehed ei suutnud leppida sellega, et Evald Leninit mängis.
Selgus see enamasti kõrtsides või mujal veidi vindistes seltskondades. Ega ma täpselt
ei teagi ju, mida Evald tegelikult mõtles, aga mu meelest oli see roll talle justkui
väljakutse artistlikkusele. Omaenese mõtteid ja tundeid pani ta rollidesse, millega ta
ennast samastada sai, mis ta endast nö. läbi laskis. Nagu näiteks Faehlmann või Lunin.
Aga bolevistliku revolutsiooni isa lõi ta artistlike väliste võtetega, kulutamata
grammigi ennast. Ja ta oli suurepärane! See kõnemaneer ja estid, mis ta
originaallintide järgi omandas, olid meisterlikud. Ja see nahaalsevõitu intensiivsus,
millega ta laval ringi askeldas. Käskis kergelt r-i põristades kõigil vanamoodi aRmastada.
Ja KRemli kellad äRa paRandada.
Evald mängis tegelikult farssi. Aga nii piiri peal, et kõrged kriitikud ja
Iljiti-spetsialistid kiitsid teda suure inimlikkuse ja tõetruuduse eest.
Ta oli vastutustunde, vääramatu teatriarmastuse, tõsise süvitsimineku ja treenitud
mängulisuse Õpetaja. Reljeefse isikupäraga. Minule vaieldamatult Guru. Olgu Saksas või
Jaapanis, Soomes või Venes igal pool olen ma võinud tänu Evaldile rahulolevalt
nentida, et seda olen ma Hermaka stuudios õppinud. Ai, valetan türgi
varjunukuteater oli mulle uudis. Mitte võttena, vaid sealse traditsioonilise teatrina. |