Pealkiri on probleemMõned
ei tahtnudki.
Kupar, Tallinn 2000. 296 lk.
Ei läinud Kajar Pruuli koostatud keskealiste luuletajate arbumisest mööda
rohkem kui hetk, kui ilmus Tallinna Noorte Tegijate ühenduse almanahh kõvakaanelise
raamatuna, mis on kõva sõna.
Pruuli arbumine kandis pealkirja Varjatud ilus haigus, noorte tegijate oma
kuulutab, et Mõned ei tahtnudki. Tegijad on selline punt, kel pole nende
arvates oma ideoloogiat, küll aga ühine asi ajada parkettide peal
kirjandusõhtuid korraldada. Tajun neid survegrupina, eriti kui seisan nende üritusel
ukse kõrval. Nad saavad natuke raha ja kirjanduseinimesed tulevad kohale. Neil on vist
üks meeshomo, kes liigub linna peal viisakusetute hiilijatega, naishomosid minu silm
tihti ei erista. Mingi homokaart on ses meeleliigutuste pokkeris välja
käidud grammatiliselt korrektsena, ent üleolevalt. Kas see on kirjanduslik metafoorne
homolikkus?
Minu meelt liigutaks rohkem kirjanduslik semulikkus, siis oleks kohe midagi juhtumas.
Praegu näen-kuulen professor Toomas Liivi konfereerimist. Siis ma hakkan ju
mõtlema, et ta rikub, näe, noored ära. Ta on ju nii võimas, et timmib sirgeks mistahes
kirjandusliku summa, ta on üks mu lemmikspekulante, ideaalne oraator ja vahel
äraarvamatu. Teeb, mis tahab, ära anna talle vaid telefoniraamatut. Aga nüüd oli tal
suu putru täis ja jutt käis muudkui läbi lillede ja lilledest.
TNT üks korduv sõnum on, et kahekümnesed noorukid pole ignorandid, et nad on isegi
nõukogulikke elutingimusi jaganud, kuulanud raugevaid jauramisi
kuuekümnekaheksandatest, kommentaare laulvale revolutsioonile, tolgendanud
lauluväljakutel, vaadanud vanurite järele jne. Nad on end lasknud kinni maksta, mitte
putkanud välismaale. Või putkanud putka taha ja lasknud end kinni maksta. Kuid nad ei
lase end lõputult kinni maksta ja seda ma usun. Ajaloo loogika järgi on nad tulevaste
revolutsionääride vahetud esivanemad, tegelikult ekstsentrilised liberaalid.
Kogumiku parim prosaist on Raili Ilves, selline toekas. Ta kontrollib ülimat
lihtsust täie meelerahuga. Teised justkui matkiksid Beckettit kuni igavuseni et
ninasarvikud neid võtaks. Vahel mulle meeldis nende ajutine sarkasm, näiteks Hedda
Maureri lõõp hammaste pesemisest ja piinlikust eluabist sõpradele, Ivar Silla
esinemine ja vihjed põlvkondadele, üsna viis kaasa Jana Lepiku settimata
alliksaarelikkus, millega pole nagu miskit peale hakata. Raamat on kahjuks liiga paks ja
kirjakeelne, et üritada kohest lähilugemist. Kirjakeelsuse lamedus lihtsalt tapab nagu
kirjandiõpetuses. Tundub, et sellest on raske välja murda kuid peab, kasvõi iga
sõna iseväärtuse eest võideldes, sest muidu ei jõua kuhugi. Omaette suurus nende
kaante vahel on muidugi Jürgen Rooste, kel juba varem on ilmunud kogu
Sonetid, mis polegi formaalselt sonetid. Ajakirjandus on avastanud ta esprii
ja tal on käsi lahti, luuletab mees, nagu oleks vaim peal. Miskipärast meenutab ta mulle
Jaan Toomikut, mis on totter, aga haarav hajamõte. Rooste saatus saab olla vaid huvitav
ja tülikas.
Peeter Künstler