Visioonid
Tekstiilikunstinäitus Visioonid II Tallinna
Kunstihoones kuni 25. VI.
|
Krista Leesi ja Ruth Huimerind Lendab ja
võlub. 2000. ??????? |
Visioonid II jätkab kaks aastat
tagasi alustatud tekstiilikunsti maine tõstmise aktsiooni. Nii nagu siis, nii ka nüüd
ei ole piirdutud vaid oma liikmeskonnaga: uudisloomingut esitama olid kutsutud kõik,
kellele pakub huvi tekstiil kui materjal ja kunstiline väljendusvahend. (2. juuni
Sirp)
Kas ei kirjutata neid lauseid pisut järelemõtlematult? Mis tekstiilikunsti mainel
viga oli? Eelmine Visioonid I oli suurejooneline ja kordaläinud ning pani
näituselati korralikule kõrgusele, viimastel aastatel on ka meie maineka Kristjan Raua
nimelise kunstipreemia saanud just tekstiilikunstnikud (Katrin Pere, Elna Kaasik),
tunnustust on nopitud nii Jaapanist kui ka Euroopast. Maine tõstmise aktsioon
missugune kategooriline sõnaühend, kas pole see pigem propagandaüritus? Kus on
kunstinäituse puhul garantii, et tase, maine tingimata tõuseb?
Visioonid II kirev käratsemine või mossitav
monoloog
Aga mis ma siin õõnestan veelgi enam augu kaldaid, mille nad ise heauskselt
kaevanud on. Ütlen halvad asjad alguses ja otse välja, et positiivses toonis lõpetada.
Võrreldes eelmise Visioonidega, jääb näitus igas aspektis alla, nii
tööde kandvuselt kui ka esituselt ilmselt pole kujundaja Tea Tammelaanel
tekkinud eksponatuuriga sellist suhet, nagu oleme harjunud kogema tema kujundatud
näitustel. 12-liikmeline ürii on olnud ka ülimalt liberaalne ja jätnud näituse
koosseisu nende ruumide ja kaasaegsete kujundusprintsiipide jaoks liiga suureks.
Kui samades ruumides äsjalõppenud maalinäitusel laskis Toomas Vint kunstnikel enestel
(taas heauskselt) panna oma tööd võrdlusesse iseendaga, siis tuli välja küll
vaatajatele väga huvitav näitus ja koos sellega ka kurb tõsiasi, et allajäämine
varemtehtule on enamikul ilmne. Praegu sellist võrdlust nagu öeldakse, puust ja
punaseks pole küll võtta, aga pole vaja vahest asjaomaste mälu palju pingutada,
et meenutada Katrin Pere, Erika Pedaku, Annika Künnapi, Tarmo Mäesalu, Ehalill Halliste
töid eelmiselt näituselt alla jäävad. Puuduvad selged dominandid, ei teki
toetavat omasarnaste kooslust ega ka intrigeerivat traditsioonide ja uuenduslikkuse
dialoogi, kui sellest siin näitusel üldse rääkida saab. On kas kirev käratsemine või
siis mossitav monoloog, aktiivne ja keeruline väline ei oma veenvat sisejõudu. Alati on
räägitud oludest ja motivatsioonist. Olud jäävad oludeks alati ja nendega saab
õigustada ka alati. Motivatsiooniga on lugu teine. Kas sisemine vajadus, enesearendus, idée
fixe, tellimus või nagu siin, maine tõstmise aktsioon? Või
?
Praegu tundub nii: ühtedele oli see lihtsalt kohustus näitusest osa võtta, teistel
mingi nipi katsetamine, kolmas tuli välja osaga personaalnäitusest, neljandal on
juhtumisi olnud õnne teha üks tellimustöö. Lühidalt näituse kuraator on olnud
Elu Ise. Visioonidest on saanud peegeldused, kahjuks põhiliselt olude peegeldused. On ka
niisugune tegur nagu aeg see rõõm kolmest nullist, nagu ütleb populaarne
telemees, mis tuli kätte 1. jaanuaril ja mida näitusel küll ei hooma. Miks aastal 2000
on tehtud selline töö? Muidugi on olemas kunstnikke, kelle looming on nagu
klaaspärlimäng, pidev peenenemine, nüansside otsimine, neid ümbritsev melu suurt ei
puuduta ja müts maha niisuguse kindlameelsuse ees teenida ilu ja head maitset, mis
paljude arusaamas tuleks maha salata, kui tahad, et tööle lisanduks kunsti mõõde.
Kahju, ilu pidi päästma maailma seega oleks tegemist isegi missiooniga.
Muidugi on missioon ka seesama näitusetegevus, sest pole midagi lihtsamat kui lasta end
longu, ära lõpetada ja aastate möödudes sügavalt kahetseda. Seda enam, et alati on
neid, kellel just nüüd ja praegu on õnnestunud etteaste meeldejäävalt huvitavate
töödega, millele ei saa ei ajas ega teostuses midagi ette heita. Toon vähemalt mõned
subjektiivsed positiivsed näited. Krista Leesi pabervaip Rüiu ja
koostöös Ruth Huimerinnaga valminud Lendab ja võlub, Piret Valgu
Tundmatud, Merike Roodla trükikangad, Eelike Virve Aeg
antud, Aune Taamali Genesis. Ja kui tohin nii öelda, siis
näiteks Ilme-Anu Neemre on teinud ehk oma parima töö Meie maised
kestad sellises uskumatus tehnikas nagu niplis ja kaua näitustelt eemal olnud Tiiu
Lauri Käsikiri I ja II on tema loomingu uus sõna, Peeter Kuutma
on muutnud koloriiti ja pruunides toonides põimevaip on kummastavalt metafüüsiline,
samuti jääb meelde väga vahetult mõjuv vanameister Helga Allingu linasele
tikitud töö Mure. Küllap on neid veelgi, kui need õiges kohas õiges
valgustuses üles riputada.
Ülle Raadik uues ajas, uutes töödes
Lõpetan eelmise aastatuhande, kasutades kokkuvõtva märksõnana Ülle Raadiku
töö pealkirjaga sellelt näituselt: Mälestused 1998, traageldus,
sünteetiline, vill.
Et minna korrus allapoole, Kunstihoone galeriisse, kus on väljas sama autori, Ülle
Raadiku näitus Kuigivõrd kihitsi. Uues ajas, uutes töödes.
Marli, see rõve sidemematerjal, on kaunis, kerge, võrgutav. Minimalistlik must joon või
pind annab kihitsi loendamatuid võimalusi nii ülespanekust kui ka vaatenurgast
lähtudes. Must joonis koos värvilise taustaga või vastupidi, kuidas vaadata taas
uued meeleolud. Kolmanda võttena lisandub fototrükk jälle ilus kaasaegne võte.
Siit saaks muidugi arendada teemat dokumentaalsusest, sotsiaalsusest, inimsuhetest, kuid
mind köidab eeskätt tööde esteetika. Ei must joon, sulatatud värvipind ega fototrükk
pole uudis ega tema leiutis, kuid nende kasutamisega koos on tekitatud midagi uut. Panus
on tehtud läbipaistvusele, selgele ideele, valguse juurdetoomisele, ruumile töö ümber.
Mida kahjuks jääb all salongis väheseks. Selle näitusega tasuks proovida suuremaid
ruume, intrigeerivamaid interjööre. See tõstaks tekstiilikunsti mainet.
Tiina Käesel
|