Academia Non Grata esimesed diplomandid Academia
Non Grata (ANG) näol on meil tegemist vaieldamatult väga omanäolise õppeasutusega.
Esimeste diplomandide lõpetamine aastal 2000 koolis, mis on asutatud aastal 1998, osutus
võimalikuks tänu asjaolule, et osa õpilasi tuli üle Sütevaka Humanitaargümnaasiumis
likvideeritud kunstiosakonnast. ANG jätkab viimases alustatud õppemetoodikat ja paljuski
ka programme.
ANG õppekavad sisaldavad tavapäraste punktide nagu mitmesuguste tehniliste oskuste
ja traditsiooniliste üldteadmiste omandamine kõrval ka muud: leida enesele isikupärane
ja veenev väljund, määratleda oma osa ümbritsevates protsessides, kontsentreerumine
olulisele, tutvustada kaasaja maailmavaateid, kunst kui elustiil, kunstniku eetika. See
kõik tähendab, et ANG haridus ei ole üksnes rakenduslik, selle kooli läbimine eeldab
isiksuse igakülgset arengut, ümbritseva mõtestamist ja sellesse kriitilist suhtumist,
võimet oma ideed algusest lõpuni teoks teha.
Kompleksne õppemetoodika toimib ANGs ka iga teise ürituse, projekti puhul, erinedes
seega traditsioonilisest õppemetoodikast, kus õpilane püüab õpetatavale keskenduda
ainult tunnis, pärast selle lõppu aga unustab kõik või keskendub sootuks millelegi
muule. ANG sünteesiv metoodika on kahtlemata efektiivsem. Peab muidugi möönma, et kui
kunstiõppele on see lihtsamini aplikeeritav, siis samalaadse õppesüsteemi rakendamine
vähem kujundlikkust võimaldavate ja vaimsust eeldavate erialade puhul oleks raskem.
Kooliga seotud tegevused on tõlgendatavad nii, nagu tõlgendatakse kunstiteost, st.
eelistatakse kujundlikke tegevusi formaalsetele. Ka diplomeid ei antud kätte mitte
pidulikul aktusel, formaalselt, vaid mererannas riietumiskabiinis, kujundlikult, kuna
seesugune protseduur toetas tähenduslikult ANG üldist suunitlust. Diplomite
kätteandmisel on oluline asja sisu, antud juhtumil nö. initsiatsiooniriituse
lõpulejõudmine, mis on intiimne protseduur ja viidi seetõttu läbi kabiinis kui
intiimses keskkonnas.
Dolores Palusoo töö koosnes performanceitest Roosa,
Sinine, Punane ja Must, mida esitati kolmel päeval
Lepa äri kõrval spordiplatsil ja ANG majas nimetustega. Nimedes peegelduv ei ole
tõlgendatav mitte niivõrd värvisümboolikaga, kuivõrd esteetiliselt kooshoidva
elemendina, et ühtlustada toimuva mitmekesisust. Kui loetleda performanceite
komponente: tuli, keha määrimine ja puhtakspesemine, kiikumine, musitseerimine, kell kui
aja sümbol, küünlad, siis võiks arvata, et tegu on klieedega. Palusoo tõi sisse
aga tugevalt eneseiroonilise nihke, mis oli nagu omamoodi manifestatsioon selle kohta, et
autor teab kõike performanceist, aga saab aru, et sellest ei piisa ja et iga töö
mõjuvuse ainus garantii on isiklik läbielamine.
Ena Kõrv esitas diplomitööks tervikliku projekti, mis koosnes maalinäitusest
Endla teatri palmisaalis, videost ja taas performanceist. Kolm komponenti põimusid
omavahel ja moodustasid eri kombinatsioonides erineva tähendusega tekste. Läbivaks oli
lendamisihaluse motiiv, mida autor andis edasi linnu kujundi kaudu. Modellina kasutas ta
iseennast. Keerukas süsteem, kus kehatrükitehnikas maalide edasiarendusena sündis
video, mis omakorda oli taustaks performanceile ja mille ülesfilmimisel sündis
uus video, kompenseeris kujundistiku üheplaanilisust ning andis vaatajale ohtralt
võimalusi mõtete tekkimiseks, mis on kahtlemata kunsti üks põhieesmärke.
Taje Trossi töö sisaldas samuti kolme komponenti, mis olid omavahel nõrgemalt
seotud, kuid avasid see-eest diplomandi võimed mitmeplaanilisemalt. Kõige materiaalsem
objekt sellest oli monokroomne nelikmaal, millest oli moodustatud valgusobjekt. See oli
keskne telg ja ühtlasi ainus valgusallikas Naiste näitusel, mida Taje Tross
kureeris koos Margit Joonasega ja mis toimus Pärnu uue kunsti muuseumi suures saalis.
Antud projekt oli katse koondada kokku jõulisem osa ANG naiste loomingust, mis
ühisnäitustel võib muidu varju jääda või näidatava rohkuses ära kaduda. Näitusel
valitsev pime-tume, monumentaalne ja jõuline üldpilt haakus üsna hästi selliste
naisele omistatud mütoloogiliste omadustega nagu salapära, ürgne jõud jne. Lisaks
diplomandi objektile näidati kahest projektorist seinale ja lakke ANG naiste performancei-loomingu
paremikku, samuti toimus 48 tunni vältel, mis näitus lahti oli, performance, kus
kolm naist, Taje Tross nende seas, viibisid vaikides vabalt valitud tegevuses ning poosis
väikses vitriinis. Sellised publikule muljet avaldavad ja asjaosalistele kordumatu
kogemuse pakkuvad aktsioonid pole enamikule professionaalsetest kunstnikest jõukohased,
kuuluvad aga lahutamatu osana ANG igapäevase õppetöö ja ettevõtmiste hulka.
Mari Sobolev
|