Süvenemise patt ehk alasti maal
|
Valve Janov. Emakala, 1996. Õli, papp. |
Kunstiühingu Pallas näitus “Pallase ees ja järel”
Tartu Kunstimajas 18. ja Sebra galeriis 14. septembrini: Ann Audova, Valve Janov, Amanda
Jasmiin, Helga Jõerüüt, Silvia Jõgever, Linda Kits-Mägi, Alfred Kongo, Kaja Kärner,
Margus Meinart, Olev Mikiver, Katrin Moora, Kalju Nagel, Lydia Nordentoft Lavrov, Valdur
Ohakas, Eduard Rüga, Lembit Saarts, Bruno Sõmeri, Heljulaine Zauram, Toomas Tenso, Maris
Tuuling, Johannes Uiga, Karitas Uus, Lüüdia Vallimäe-Mark ja Heldur Viires.
Osalised
Tartu näitus haarab sajandi lõputosina Pallast, püüab tabada selle paleti
kirkust ja kirevust pääle kunstiühingu Pallas taasasutamist 1988. aastal. Valik on
piiratud kunstiühingu liikmeskonda kuulunud ja kuuluvate, otsest pallaslikku kooli saanud
kunstnikega. See on tuntud ja tundmatute suuruste, elavate ja surnud kunstnike kohtumine
oma loomingu kaudu. Eriti teeb rõõmu Saksa okupatsiooni ajal Pallases alustanud
Heljulaine Zaurami ja Bruno Sõmeri värskendav tulek ühisesse kunstiruumi. Esimest korda
on kõrvu vanade meistritega Konrad Mäe ateljee koolitusega noored maalijad. Õpetajad ja
õpilased. Aga sellesse konteksti on võetud ka sundpagenduses elanud pallaslasi, kes on
kunstiühinguga liitunud: Eduard Rüga Ameerikast, Olev Mikiver Rootsist, Lydia Nordentoft
Lavrov Taanist. Mõned lõiked säälsetest arengutest siinsele taustale projitseerituna.
Selline koosseis pole kunagi varem samal näitusel olnud. Ligi kaks kolmandikku
eksponeeritud teostest on loodud viimasel kümnendil, neljandik kahel viimasel aastal.
Auliikmetelt on esitatud ka varasemaid, s. o. enne 1988. aastat valminud töid nende
hilisloomingust. Tooni annavad võluv elujõud ja virgutav järjepidevus. See kohtumine ei
jäänud ainult piltidesse: ka näituse avamine kujunes tähelepanuväärt ja
meeldejäävaks sündmuseks, kus said kokku eri põlvkondade pallaslased ja nende loomingu
austajad Tartust, Tallinnast, Pärnust ja Haapsalust.
Intriig. Sündmustik. Puänt
Ulmemehelt Robert A. Heinleinilt laenatud näituse pealkiri viitab ringlemisele
ümber telje, mis pole üheselt defineeritav. Tema kirjutatud õevane lugu “Enese ees ja
järel” on nii köitev kui kõhe. Enesega kohtumise kogemus, äratundmine. On nähtusi
ja seisundeid kunstis, millest ei saa üle ega ümber, mis sünnivad uuesti, aga teisel
tasandil. Mis korduvad, aga teisiti. Eesti kunstis on see nii Pallasega. Nagu
tagasipöördumine allikale.
Pallast on järjepannu küll laiba elustamiseks, küll surnud projektiks arvatud.
Mõistagi intrigeerib see tundma õppima tema elusust. Mis on asja üks külg. Teisalt ei
asenda kunsti metatasand selle nägemist. Täisverd keeleline kultuur sisaldab nii kunsti
algelist enesepaljastust, mis on praegu eriti vohamas, kui ka heietust, kirjeldust,
analüüsi ja mõtestust. Aga ei saa ennast petta, nagu oleks sel kõigel pikemaajalist
väärtust kunsti nägemata. Alles nägemine häälestab teadvuses olnu ja oleva. Muidugi
ei suuda mitte kolme nädalatki kestev näitus asendada püsiekspositsiooni. Meie kultuuri
enesehävituslik tants ümber Eesti Kunstimuuseumi on igatahes teravdanud sellest
arusaamist. Ainus püsiekspositsioon Kivisilla galeriis Tartus ei saa parimagi tahtmise
juures tappa kõiki kärbseid ühe hoobiga. Praegunegi väljapanek sääl ei rahulda, ikka
on see kuidagi kartlik, häbenev ja lünklik Pallase- ja Tartu-keskse kunsti osas. Tahaks
kord näha hoopis iseseisvamat ja jõulisemat lähenemast. Kus seda siis veel peaks
tehtama, kui mitte Tartus?
Lõviosa Pallase näitusel eksponeeritud 117 taiesest on pärit ligi 30 erakogust.
Neljandik on mujalt, sh. olulisemad Tartu Kunstimuuseumi, Eesti Kunstimuuseumi ja
Kunstiühingu Pallas kogud. Enamikul kunstnikest on väljas kolm kuni kuus tööd.
Autoriti on tahetud näidata tuntud ja tundmatuid tahke, mis avardaksid varjamatult
koolkondlikku üldpilti. Teljekolmnurga moodustavad Eduard Rüga, Johannes Uiga ja Valdur
Ohakas. Rüga mitmevärvilise graafika kõrvale õnnestus Ameerikast saada mõned tema
lausa filosoofiliselt küllastatud, julge ja ometi elegantselt koospüsiva värviloomega
maalid. Uiga puhul on esitatud säravaid koloriidiotsinguid nii maastikus kui ka vaikelus
ja aktimaalis, et eksitada tavaettekujutust tema loomingust. Ohaka mustjas värvigammas ja
kujundiloomes pääsevad lahti valitud toonid. Kolmnurka hakkavad eri suundades oluliselt
laiendama Valve Janov, Alfred Kongo, Lüüdia Vallimäe-Mark, Kaja Kärner ja Olev
Mikiver. Imponeerivad sürreaalsed hoovused lähtuvad eelkõige Lüüdia Vallimäe-Margilt
ja Heljulaine Zauramilt.
Noortest on tugevaim valik kahtlemata Margus Meinartil. Tema erineva astmega maalilistesse
üldistustesse ja kujundikesksetesse abstraktsioonidesse on varasemaga võrreldes
lisandunud kompositsioonilist veenvust. Talle sekundeerib Maris Tuuling tihedalt
liigendatud ja peegeldatud figuurimängudega. Mõju on tema laiema pinnaga pooltoonidel.
Katrin Moora seevastu suudab kinnitada mingi erksa värviaktsendiga oma emotsionaalse
loodustabamuse. Tuuling jällegi mõistab oma kujutlust mitmeti teisendada. Moora ja ka
Tuulingu väljapaneku esindavust on pisut kahandanud nende edukas esinemine Norras selle
aasta kevadel, kus suurem osa nende töid ära osteti.
Sebra galeriis eraldi eksponeeritud vanima Eestis elava pallaslase Ann Audova lilled
kiirgavad ja näod peegeldavad looduses olevat jumalikku valgust, mida harva oleme küpsed
tajuma. Ta on selle valguse kogunud ja talletanud oma maalidesse, nii nagu vaid väga
vähesed eesti kunstnikest on suutnud. Olles kord näinud tema pika aja jooksul faktuuri
kasvatatud päevalilli, moone, kullerkuppe, sügisjorjeneid ja teisi lilli ei saa enam
arvata, et lillemaal on midagi teisejärgulist. 20 teost peamiselt 1980. aastaist on
Audova seni mahukaim väljapanek. Jõuline puänt Pallase näitusele. Kinnitus elavale
maalikunstile.
Õhustik
Sel ajal, kui avati Pallase näitust, värvisid vastse rakendusliku Tartu
Kõrgema Kunstikooli õppurid Raekoja platsil parkettkive. Järgnevatel päevadel üle
nendesamade kivide kõndides tekkis küsimus, kas nood noored inimesed ikka märkasid, kui
rikkalt erivärviliseks on loodus ise kivid loonud. Ja paljud neist õppureist jõudsid
Ann Audova pilte vaatama?
Looduse osa pallaslikus kunstis ei seisne ainult selles, et on olemas Silvia Jõgever või
Toomas Tenso või Kalju Nagel või Helga Jõerüüt või Katrin Moora, kes lähevad välja
maalima. See on inimese eluks vajalik habras ühendusniit, mis on karastunud kujutluste
sünteesis ja mitmekordses vahenduses. Sõõm värsket õhku. Et maalikunst ei unustaks
oma alastust, häbi ja naudingut, oma einet roheluses. Kõlab muidugi väga
dekadentlikult, isegi banaalselt olukorras, kus avangardseks kiidetud kunst kõlgub
nabanööri pidi meedia küljes, minetades oma tegeliku sisemise liikumisvabaduse, muutes
oma iseolemise ruumi ohtlikult ahtaks.
Tartu näitus on omal kombel alternatiiv Tallinnas äsja lõppenud Olev Subbi poolt kokku
pandud presidendinäitusele. Eesmärkides oleks nagu mõndagi ühist, sisu on ometi
küllalt erinev. Mõlemad keskenduvad maali osale ja tähendusele viimase aja eesti
kunstis. Tartus on rohkem teoseid ja vähem kunstnikke. Tallinnas on suuremad ruumid ja
formaadid. Tartu näitust rahastati väga kitsilt, selle toimumise kaalukeeleks sai Eduard
Rüga perekonna toetus. Tallinnas tegi seda presidendi kultuurirahastu. Need on välised
asjaolud. Tähenduslik on aga see, et näituste vahel on olemas sidepidaja. Üksainus
küll. Aga ta on siiski! See on Lembit Saarts. Ilmselt tundis Subbi end koostajana, tahtes
kindla pääle välja minna, viimasel kümnendil väljaspool Tallinna loodu suhtes
ebakindlalt. Saartsi kaks tööd olid Tallinna näitusel väikseformaadilisemaid. Samas
temaga võrdset puhtmaalilise probleemi püstitust ja lahenduse tihedust oli Tallinnas
vähe. Alati ei piisa vaimu- ega vormijõudu, et noid suuri palakaid ära täita. Aga
kuulutada kunstihoone näitus lihtsalt igavaks või mõttetuks on ülbus, mille ainsaks
eelduseks on kidur huvi maalikunsti vastu. Mõnede rõõmsate äratundmiste seas oli
Tallinna näitusel vürtsiks paar üllatustki, kasvõi Lemming Nagla ja Miljard Kilgi
sürreaalsed muutumised. Ei Tartu ega Tallinna näitus polnudki mõeldud neile, kes parema
meelega näevad kunstisaalides kõike muud pääle kunsti enda. Süvenemine pole ju patt,
kui ainult võimalus antakse.
Enn Lillemets
|