Maaelu globaalses külas, eksituses ja tões
(Algus eelmises Sirbis.)
Püsimise teine õppetund: poliitiliselt ebaküpsed elemendid
sotsialismiajal
Meenutagem aega viisteist aastat tagasi lahedat ja odavat
sotsialismiaega, kus keskmine eestlane rügas reaalaja sotsialistlikus
ülesehitustöös, sättis soodsaks oma suhted komsomoli ja komparteiga, rääkis
mis vaja ja mõtles mis mõistis. Ka see oli osasaamine ühest hetkel kasulikust
eksitusest. Samal ajal säilitas oma kaalutletud individuaalse sõltumatuse mingi tühine
vähemus, kes avalikus süsteemis kandis nimetust dissidendid. Kui aeg kätte
tuli, sai selline individualist endale nime mees metsast, tema seni
individualistliku mõõduga kaalutletud hoiak sai hoopis uue üleriikliku ja edasiviiva
tähenduse. Ajalugu ei kordu täpselt, aga kuni ajalugu on olemas, seni midagi kordub.
Praegused teisitimõtlejad saaksid üht-teist õppida toonastelt.
Vargamäe kui piiblilugu
Eesti Päevaleht (10. jaanuar 2000) tõi ära nelja kõrgelt hinnatud eesti
kirjaniku tunnistused sellest, millised eesti raamatud on neid eriti mõjutanud. Kõik
Hando Runnel, Ellen Niit, Ain Kaalep ja Juhan Peegel nimetasid ära Tõe ja
õiguse. Kõik neli vastajat on pärit eestiaegsest lapsepõlvest ja nad on kogenud
ise palju järjepidevat tsaariaegse Tõe ja õiguse olustikuga.
Meie tippkirjanikud mõnekümne aasta pärast ei hinda ilmselt Tõde ja
õigust enam nii üksmeelselt tarkuse esiallikaks, aga mõnedele jääb see
tippväärtuseks ka tulevikus. Maaelu jääb tähtsaks vaatamata sellele, et
karjasepõlve, heinategu, lõikuseaega või aisakelli jõulureel saavad kogeda vähesed.
Maaelu omandab paljude jaoks reaalsuses kauge, aga sisimas lähedaloleva tähenduse, nagu
pildid Jeesusest uskliku jaoks.
Ja nagu kirik viljeleb Kristuse legendi, peab maaelu viljelema Maa legendi ning hoidma
seda maiselt järjepidevalt alles paljudes seostes. Saades mõneti sakraalse tähenduse,
on maaelu sisu ja vorm siiski laiem. Tema sisuks on täiuslik elustiil võtted ja
tarkused töös ning kunstis, suhted inimeste vahel, suhted inimeste ja asjade vahel. Ning
kõige uuema komponendina oma väärtusmaailma huvide esindamine ja kaitsmine
teiste ümbritsevate elustiilide seas. Sellist suhtumist tuleb praegu luua, luua vähemuse
positsioonilt, nagu kristlus lõi oma kogudust.
Maaelu legend nõuab eriliselt kaalutletud vahekorda muistsete ja modernsete atribuutide
ning töövahendite kasutamises. Võib olla nii, et koot, karuäke ja reheahi on olemas,
aga neil pole määravat rolli nn. käibe saavutamises (kui üldse sellist mõistet
kasutada). Muistsed tööriistad saavad rohkem kultuselise või sümbolilise tähenduse.
Võib-olla võetakse nad välja lõikuspühal või mõnel töövõistlusel, või siis
mõne erilise töö tarvis näiteks pikkade tervete õlgede saamiseks käsitöö
tarvis. Niisama on maa hinge tundev inimene kaalutlev ja kriitiline modernsete
töövahendite kasutamisel. Vaevalt, et ta soostub, näiteks, oma põldudel külvama
lennukilt.
Väärtus on kooslus töövõtted, kogu mitmepalgelise aastatsükli tundmine,
taimesortide ja loomatõugude järjepidevus mitte katseklaasis, vaid konkreetses
olustikus. Veel tähtsam elulaad inimruumis: suhe inimese ja inimese, põlvkonna ja
põlvkonna, inimese ja võimu vahel, oskus jääda kõigi keeruliste suhete, ahvatluste ja
survete korral iseseisvaks.
Suure majanduse varjus on alati olnud varimajandus, alternatiiv, mis on kõrge rentaabluse
ja tihti suure käibega, aga üldiselt eetiliselt taunitav. Maapere on olnud ka nagu
varjujääv alternatiiv, suure majanduse alumine rinne, mitte niivõrd tootliku kui
kultuurilise tähendusega, andes inimesele võimaluse vältida võimude seebitamist ja
kummardamist.
Toidu tehnoloogiline tootmine jõudis Eestimaale sotsialismiajal monokultuurse
suurtootmise käes oli suur osa põllumaad, aga kolhoosniku aiamaal ja laudapugerikus
säilis palju endisest elulaadist kogu mitmekülgsuses. Hektaril oli koondatud terve
Mendelejevi tabel. Ja kuigi leiba, suhkrut, viina sai kolhoosnik-sovhoosnik poest, ostes
ka elektrit ja bensiini, ei olnud hobune võõras. Asi olgu, tarvis ärgu tulgu, õpetab
vanarahvas. Hobune on just selline asi, mis võiks traditsioonitalus olla. Vana auto,
moemööbel, tühjad õllepurgid on uues mõttes asjad, mille väärtus kaob aga kohe, kui
nad käibest välja jäävad.
Traditsioonitalu suhtumine varasse ja kinnisvarasse on ilmselt erinev turumajanduslikust.
Riiklik vara, kolhoosivara, eraomand ja kõik muud võimalikud vara vormid on eksitused
aegade pikas ahelas, milles ei saa jätta märkimata kõige ürgsemat kauakestnud eksitust
kogukonna vara. Meil on see ammu välja juuritud kui igand. Ameerikas, kõigist
eksitustest kasulõikamise kiireimal maal, on kogukonna vara põliselanike reservaatides
jälle päevapoliitikasse tõusnud. Veel kord tõend, et ühtegi eksitust ei saa kuulutada
absoluutseks tõeks ega absoluutseks eksituseks.
Väga oluline on teatud sõltumatuse säilitamine moodsate omandi- ja jaotussuhete
taustal. Maainimesele ei tohi suruda peale turumajanduslikku aksioomi, et vara peab olema
käibes ja liikuma kasumi maksimeerimise suunas. Niisamuti ei pea kirikuvara tootma
kasumit ega kirik otsima oma tegevusele turunii.
Looduskeskkonna kaitsmiseks on olemas mitmesugused kaitsealad oma õigusliku staatusega
looduskaitsealad, looduspargid, rahvuspargid jne
Elulaadi hoidmiseks on ka
mõnel pool kaitsealad USAs ja Kanadas on sellisteks põliselanike reservaadid.
Täiesti põhjendatud on, et üks osa maaelanikest hindab oma elulaadi ja kaitseb seda
turumajanduse surve eest nii nagu Ameerika põliselanik. Tema huvides on seadustada oma
kestmise ja arengu tee.
Loomulikult ei saa olla täiesti sõltumatu. Aga ka kiidetud Euroopas pole
põllumajanduspoliitika lõpuni liberaalne, turumajanduslik. Kompenseeritakse kasumi
mõttes kahjulikku tegevust, põllumajandustootmist. See tähendab lavastatakse
turumajandust seal, kus see tegelikult ei toimi. Mis takistab rakendamast kompensatsioone
maaelu kui tervikliku eluviisi toetamiseks, miks peab toetuse taotleja esinema
monokultuuri viljelemise projektiga? Põhjuseks on turufundamentalistlik mõtlemine.
Miks peaks sallima konservatiivne maa-mõte liberalistlikku mõtet?
Kõigepealt peaks soovima oma oponendile järjepidevust, sest pööre ei saa
olla tervistav, kui see toimub lihtsalt murdumisena. Teiseks peab soovima liberalistlikule
majandusele õnne kastanite tulest väljatoomisel globaalsest afrikaniseerumisest. Väga
selgelt on jälgitav, kuidas lääne tsivilisatsiooni pealetung ei toimu igal pool
ühtemoodi, vaid maakeral levib ka näiteks afrikaniseerumine kirjeldamatu vaesus,
AIDS, lokaalsõjad. Eesti asukohta ei saa pidada afrikaniseerumise vastu täiesti
immuunsust tagavaks Peipsi ümbruse laiad soised alad on üsna soodne kasvupind
moskiitodele
Üsna selgelt on jälgitav maakera jagunemine üha rikastuvaks valgeks
ja üha vaesustuvaks mustaks tsooniks. Maakera peab suunduma säästustsenaariumile.
Eestile on väga oluline teha selline muutus läbi laostumata keskkonnas ja sellise
võimaluse tagatiseks on raha, mida liberaalne majandus väidetavasti siia toob.
Miks peaks liberalistlik mõte sallima
konservatiivset maa-mõtet?
Liberalistide valduses on praegu maailma majanduse ja poliitika jäme ots. Kas
nüüd on lõpuks saabunud tuhandeaastane rahuriik? Olukord on muutlik, teab iga
äriinimene. Võitjal on võimalus oma positsioone toestada, aga toestamiskulud kasvavad
ühel päeval üle mõistuse kalliks.
Kunagi langeb iga aktsia hind, võib-olla juhtub see varsti. Õnneliku elu sisu muutub
ükskord niikuinii, võib-olla juhtub see varsti. Kas satub maarahvas ajaloo-orkestri
järgmisel etendusel (järgmises eksituses) esimese viiuli puldi taha? Vägagi
tõenäoline, et järgmine kord saab maarahvas vähemalt praegusest parema osa.
Loodetavasti ei lõpe praegune arengulaine jälle küüditamiste ja lihtsakoelise
eksproprieerimisega. Kuid tulevik tuleb ette valmistada, kõigi üllatuste läbimise
järel on hea, kui saab loota kellegi lojaalsusele.
Muutused ja pöörded tulevad vältimatult. Maaelu on tulevaste muutuste üks
strateegiline reserv. Kui maainimene elab rahulikus teadlikkuses oma missioonist, siis on
ta ka ärimehele kasulik nõuandja, keda ei juhi mitte kadedus, vaid kõrvalseisja rahulik
äratundmine. Selline partner on kasulik olevikus ja perspektiivikas tulevikule mõteldes,
talle on mõistlik jätta eluruumi, teda on mõistlik säästa oma ajutrusti hävitavast
teravmeelsusest ja äriskeemide agressiivsusest, sest võtta ei ole talt praegu just
palju, aga anda võib ta uues olukorras rohkem.
Millal tuleb pööre?
Eksitusest saame märku mõistuse või vitste abil. Millal tuleb selguse või
vitsahetk? Me tunneme tulevikku vähem, kui seda sooviksime, aga näiteks küsimusele, kas
ma elan veel 20 aasta pärast, oskab igaüks vastata üsna suure usaldusväärsusega.
Umbes sel kombel saame kaalutleda ka käesoleva elukorralduse põhisuundumuse kestmise
küsimust. Me ei tea täpset aastanumbrit ega uue tuule täpset suunda, aga teame, et
viimased sugupõlved on näinud eluea jooksul mitut pööret ja vihjed lubavad pigem
heitlikkust kui rahunemist. Praegune keskealiste põlvkond saab kogeda veel vähemalt
ühte pööret. Jätame kõrvale UFOd ja kõneleme asjust, millest rohkem teame.
Arengupendli suunamuutus
liberaalsuselt regulatiivsusele
Arengupendli eelmine liikumissuund maailmas kestis 1930ndatest
1980ndateni Sõja periood ja sõjajärgne taastumisaeg jäävad selle sisse. Praegu teevad
kitsamate valdkondade spetsialistid oma liberaalseid programme maksimaalselt 10 15
aasta peale, siis peaks liberalism olema küllastumiseni valmis. Euroopa Liidu küpsust
oodatakse umbes samal ajajärgul. Kui see hea kavatsus suudab ületada kõik
europessimistide osutatud hädad, võib sellest saada oluline instrument, mis allutab
globaalse kapitalismi taas demokraatlikule poliitikale.
Demokraatia eelised ei vaja ülekiitmist, aga praegu pannakse demokraatiale sõnad suhu
majandusjõudude poolt; ajuloputusaparaati ei valda praegu niipalju poliitikud kui
meelahutuse ja informaatika bisnis. Majanduslikel liidritel on võimalus ehitada oma
juhitorni ikka kõrgemaks, tellida iga ohumärgi tarvis eksperdid, kes tõestavad ja
toestavad, mis neilt oodatakse. Sorosi sõnul meie globaalse majanduse tingimustes
on globaalse ühiskonna poliitiline korraldus haletsusväärselt küündimatu. See
tähendab, et poliitikute poolt kontrollitavast sujuvast pöördest tõenäosem on
majanduse isemurdumine.
Igor Gräzin osutab Friedmani enda kinnitusele, et liberaalsus on õige ja tema teooria
peab paika ainult eetilistes tingimustes. (Kapitalismi inimlik nägu,
Postimees 28.dets. 1999). Vaevalt küll meil siin ja praegu eetikatingimus täidetud on.
Kas on meil liberalism praegu siis lausa ränk eksitus?
Globaalne majanduskriis
Kui demokraatlikud vahendid ei suuda auru õigeaegselt maailma liberaalsest
arengusuunast välja lasta, siis väljub see kriisi kaudu. Kriitilised analüütikud
arutavad pingsalt, kas selline kriis võib saada alguse USAst, Jaapanist või väiksema
energiaga piirkonnast. Polnuks ime, kui see sündinuks juba 90ndatel. Ilmselt ei saa kriis
saabuda mõne läbinisti tuttava retsepti järgi. Eelmised õppetunnid on riiklikes ja
rahvusvahelistes kriisivastastes programmides arvesse võetud. Aga ajaloo teevadki
huvitavaks üllatused, nüansid, mida varem pole olnud. Poliitiline lühiühendus, milleks
oleks sõda või mõni muu poliitiline olukord, mille läbi Eesti satuks Venemaa võimu
alla, on variant, mis on eestlastele tuttav, seda osatakse kõige rohkem karta, selle
ärahoidmiseks töötavad poliitikud suurema süvenemisega kui muude kriisistsenaariumide
tõkestamiseks. Läbielatud katsumus tekitab kompleksi selle vastu, reaalselt ei pruugi
idaohu tõenäosust hinnata kõige suuremaks. Maailm on muutunud keerulisemaks.
Rahvaste rändamine
Kaugemat ajaperspektiivi silmas pidades ongi rännulaine alanud. Esialgu on
liikumine siiski suhteliselt mõõdukas, ei täheldata mitte migrantide lainet, vaid
imbumist. Sellist tasast sisserännet pidas silmas ka Rein Taagepera Homme nägin ma
Eestimaad (Looming, nr.1,1994), kui ta kirjutas, et 20 aasta pärast on Eestis
mitusada tuhat inglise keelt tönkavat uusmigranti, enamasti tõmmumad kui venelased, ja
nad pärinevad kultuuripiirkondadest, kus ristiusk pole olnud mõõtuandev. Kui ränne
mingil põhjusel järsku kasvab, siis vaevalt puudutavad meid ainult selle tagajärjed,
üldistes seostes avalduvad ka rände põhjused, ökoloogilised või poliitilised kriisid.
Muidugi on võimalik, et rände põhjus jääb väga kaugele ja siia jõuab ainult ränne
kui tulemus. Selliseks põhjuseks võib olla, et kusagil läheb elu võimatult raskeks
(nt. islamimaailmas), või järsult liberaalseks ja vabaks (nt. Hiinas.) Väga võimalik
ongi Hiina vabanemine, kui iidne põllupidajarahvas jätab toidutootmise ja tungleb
lääne väärtusi otsides linnade globaalsele tööturule.
Aga võib-olla tuleb hoopis roheline diktatuur? Pentti Linkola visandab oma
teoorias sujuva rohelise diktatuuri kehtestamise variandi. Usutav on siiski, et vaba
turumajandus tõrjub tülikaid rohelisi piiranguid, nagu kõiki teisi, kaugemale, kuni
kusagil toimub murdumine, mida ei saa enam peita ega toestada.
Tulgu tulevik meile sujuvalt või dramaatiliselt, talupojamõistus ja selle ehtne
edasikestmine jääb oluliseks.
Agu Vissel
|