Poleemika
Mõtisklusi Tartu Jaani kiriku taustal
Olen hämmastusega märganud, kuivõrd suureks on viimastel kuudel paisunud kära Tartu
Jaani kiriku vitraaide ümber. Ning kuna pea kõikide ajalehtede veergudel ilmunud
kirjutiste taga tundub olevat midagi palju organiseeritumat kui spontaanne
kodanikuväljendus ja kuna paistab, et ring on laienenud ka juba mittespetsialistide
lainele, tahaksin oma mõtteid väljendada minagi.
Urmo Raus on minu sõber. Oleme mõlemad olnud Prantsusmaal pikki aastaid õppides ja
töötades. Pariis maailmakultuuride sõlmpunktina on väga tugevalt mõjutanud meie
arusaama tänapäevasest ühiskonnast ning samuti suunanud meeldivalt distantsilt nägema
koduseid asju. Selle kogemuse põhjal annaksin suuremale osale ilmunud artiklitest
diagnoosi kadedus. See on põhjuseks, miks hõõrutakse pidevalt nina alla
kunstniku noorust. Kummalisel kombel oleme mõlemad Urmoga maailmas ringi rännates
idealiseerinud Eesti praegusi võimalusi noortele tegutsejatele. Kujutan aga ilmekalt ette
esimese akna annetanud kahe prantsuse isanda veninud nägusid, kuuldes, et vitraa on
sootuks maha võetud ning Urmo Raus saadetud näiteks asumisele, süüdistatuna
formalismis ning prantslaste ees lipitsemises. See viimane on täitsa mõeldav, kuna
siiani pole veel ükski artikkel läbi saanud mõnitava ning halvustava suhtumiseta
Prantsusmaasse. Meenuvad nõukogudeaegsed poliitilised karikatuurid imperialistidest.
31. märtsi Sirbi artiklis annab Urmo Raus väga selge vastuse paljudele demagoogilistes
artiklites üles upitatud küsimustele. Võiksin omalt poolt lisada veel niipalju, et
lisaks sakraalsele funktsioonile hakkab Jaani kirik kindlasti mängima suurt rolli ka
tulevases Tartu kontserdielus. Eestis võib aga paari sõrme peal üles lugeda need
kirikud, kus on võimalik kontserte korraldada ka talvel. Lisaks sellele teavad ju kõik
linnaelanikud, kui õndsad on need õhtud, kui kontserdi ajal ei sõimle kiriku akende
taga mõni liigtarbijate seltskond. Kahekordsed pooleteisesentimeetrised lamineeritud
klaasid ning nendevaheline tihendatud õhuruum tagavad aga Jaani kirikule küllalt suure
isoleerituse väliskeskkonnast.
Kuigi maa hakkab alles praegu tasahilju vabanema lumekatte alt, näikse paljudes keldrites
olevat igaks juhuks talletatud kivide hulk suur. Head jaksu siis viskamiseks.
Jaan-Eik Tulve
Tartu Jaani kirikust ja vitraazhidest
Vt. 24. ja. 31. III Sirp.
Tartu Jaani kirikut taastab Eesti Vabariik alates 1992. aastast, kui selle esialgseks
taastamismaksumuseks kalkuleeriti põhikonstruktsioonide osas 29 402 300 Eesti krooni.
Praeguseks momendiks on jõutud enamuse välispiirete (seinad, vundamendid, katused, torn)
osas lõppfaasi ning selleks on kasutatud koos riigieelarveliste lisafinantseerimistega 30
664 262 Eesti krooni.
Tartu linn lülitas Jaani kiriku esmakordselt oma finantseerimisplaanidesse 1999. aastal,
mil eraldati 300 000 krooni. Käesoleval finantseerimisaastal lisandub sellele
riigieelarvest 4 miljonit ja Tartu linna poolt 400 000 krooni. Ometi ei ole see kaugeltki
piisav, et unikaalne arhitektuurimälestis lähiaegadel restaureeritud saaks, rääkimata
selle avamisest kiriku-, kontserdi- või museaalseteks funktsioonideks. Olenevalt reast
sisekujundusest ja tehnoloogilisest lahendusest sõltuvatest otsustustest, vajatakse veel ca
40 miljonit krooni.
Tartu Jaani kirikut 1998. aastal riigikogus vastu võetud kultuurikontseptsiooni ühe
muinsuskaitselise prioriteedina nimetades andsid Kultuuriministeerium ja
Muinsuskaitseinspektsioon endale aru, et riigi osa saab piirduda eelkõige ehitusmäletise
päästmisega. Sellele tõelise elu andmiseks tuleb kaasata ka teised jõud.
Juba 1994. aastal õnnestus Eesti Muinsuskaitse Seltsi initsiatiivil saada Saksa
Liitvabariigist 1,6 miljonit krooni unikaalsete terrakotaskulptuuride päästmiseks. Sama
seltsi kaudu saadi Kressi fondist 20 000 USA dollarit, millega õnnestus terrakotaprojekti
jätkata.
Tartu Jaani Kiriku Sihtasutuse toel telliti kellad ning tsinkpleki asemele vaskne
tornikatus.
Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku kaudu ja EV valitsuse toetusel (küsimus oli valituses
arutusel 21. VII 1998 ja 15. III 1999) käivitusid läbirääkimised Põhja-Elbe kirikuga,
kes on otsustanud Jaani kiriku sisustuse valmimist finantseerida 8 10 miljoni Eesti
krooniga. Seejuures on eelduseks kiriku kui ehitise sulgemine vitraaakendega, mis
ühtlasi takistaksid müra sissetungimist ja sooja väljaminekut. Sellest tulenevalt
käivitas Muinsuskaitseinspektsioon läbirääkimised Urmo Rausi ja tema kaudu Prantsuse
vitraaivalmistajatega (leping nr. 82, 20. X 1998). Vitraaiprojekti on
korduvalt tutvustatud ajakirjandusele ja laiemale avalikkusele mitmetel esitlustel nii
Eestis kui välismaal. Sellest on juttu ka kultuuriministri Jaak Alliku allkirjaga
seletuskirjas 28. I 1999, nr. 1-1/350 vabariigi valitsuse korralduse eelnõule Raha
eraldamine. Terve rea pingsate läbirääkimiste tulemusena jõuti Prantsuse
kolleegidega kokkuleppele, et nad lülitavad selle oma 2000. aasta Euroopa Liidu
programmist Raphael (Kultuur 2000) taotletavate toetuste hulka (ka
sellest oli juttu Alliku seletuskirjas). Orienteeruvaks kalkulatsiooniks pakkus Prantsuse
pool ca 8 miljonit Eesti krooni. Nemad valmistasid ette ka dokumentatsiooni
Brüsselisse esitamiseks.
Kahjuks teatas Muinsuskaitseinspektsiooni peadirektori kt. Anneli Randla Strasbourgi
kohtumisel Prantsuse kolleegidele, et Eesti pool ei ole sellest projektist enam huvitatud.
Mida pidid prantslased meie asjaajamisest arvama? Muidugi jäid igasugused rahataotlused
pooleli.
Sellise vastusega ei lõpetatud mitte ainult akendele lisaraha taotlemise võimalust, vaid
sisuliselt tõmmati kriips peale ka Põhja-Elbe kiriku poolsele abiandmisele, mille
käivitamine eelkõige oligi seotud aknaavade võimalikult kiire sulgemisega.
Jaan Tamm
|