Halliste rahvakunsti jälgedes
|
Pildil: Anu Raud Halliste põhikooli õpilastega aastal 2000. |
Vaatasin hiljuti üht Laikmaa seni tundmata, kirjanduses fikseerimata
rahvariides neiu portreed ja mõtlesin, et tema ateljee külastajatele möödunud sajandi
algul võisid need pastellportreed, kõrvutatuna Läänemaa triibuliste saani- ja
voodivaipadega, jätta tugeva elamuse. Võibolla oli see ateljeeväljapanek kõigi aegade
parim Laikmaa-ekspositsioon üldse. Igatahes osutas see kõnekalt rahvakunsti ja
professionaalse kunsti seostele. Pean möönma, et olen alles viimasel ajal hakanud
selgemini aduma Laikmaa ja Kristjan Raua teovõimsust rahvakunsti propageerimisel, nende
kunstnikuinstinkti sellesse suhtumises, nende mõtteavalduste aktuaalsust. Linliku
elulaadi, vabrikutoodangu ja rahvusliku skepsise närvetav mõju traditsioonile oli ilmne
juba tollal, kusjuures viimast tuli alles hakata väärtustama.
Kahtlemata on edaspidigi tublisid tegijaid-amatööre, kuid rahvakunsti traditsiooni,
sealhulgas rahvusliku käsitöö traditsiooni ei saa jätta üksnes nende hooleks. See
vajab praktikuid, kel oleks vastav teoreetiline ettevalmistus, teadlase respekt pärandi
suhtes ja kunstniku loominguline suhtumine sellesse. Selliste noorte inimeste koolitamine
on Viljandi kultuurikolled¯i talukujunduse ja rahvusliku käsitöö kateedri eesmärk.
Olen näinud selle eriala kahe esimese – ülemöödunud ja käesoleva aasta lennu
lõputöid ja veendunud oma silmaga, et see eesmärk on saavutatav ja elulähedane. Juba
1998. a. lennu puhul hämmastasid mitte ainult ¯anriline mitmekesisus, konkreetse
adressaadi arvestamine, ilusad lahendused, meisterlik teostus praktilistes töödes, vaid
ka nende juurde kuuluv teoreetiline osa – etnograafilised miniuurimused kitsamal teemal,
mõnigi kord tegelikult magistritöö mahus. Need käsitlevad vastava eseme või tehnika
ajalugu mujal ja Eestis, levikut, riiklike ja erakogude näidiseid, demonstreerivad autori
töö käiku – kavandeid, materjaliproove jne. See on teooria praktiku vaatenurgast;
sedalaadi spetsiifilisi uurimusi ei tee EKA-d lõpetavad professionaalsed kunstnikud ega
ülikooli lõpetavad etnograafid. Viimaseid ei jätku niikuinii kõigi üksikküsimustega
tegelemiseks, nii et tulevikus moodustavad viljandlaste lõputööd omapärase ja
väärtusliku teadusarhiivi.
Praktiliste oskuste kõrval suure tähtsuse andmine etnograafilise materjali tundmisele
avaldub ka neis diplomitöödes, millel on, võiks öelda, museaalne iseloom. Selline oli
tänavu diplomand Liilia Ponderi teostatud Halliste naise arhailine rõivakomplekt, mille
idee tuli juhendajalt Melanie Kaarmalt. Too oli Helsingi Kansallismuseos avastanud sinna
1902. a. sattunud Paistu kandist pärineva sõba, mis osutus seelikuks. Selle haruldase
rõivatüki alusel rekonstrueeris L. Ponder terve komplekti, mis läheb Eesti Rahva
Muuseumi kogusse.
Oli tore Melanie Kaarmat tundma õppida nii juhendajana kui ka asjaliku sõnavõtjana
diplomitööde kaitsmisel. Teda ei veennud, näiteks, sugugi ühe diplomandi
eneseõigustus, et ka etnograafiline pärand ei hiilga kaugeltki alati korraliku
õmblustööga. See tundus tema jaoks olevat põhimõttelise tähtsusega küsimus,
küsimus traditsiooni viljelemise tasemest üldse, mis erutab ka teisi
rahvakunstipärandiga tegelejaid, näiteks, rahvatantsujuhte, kellest paljude arvates
tantsija ei pea imiteerima kohmakat külapeol tammujat, selleks et mõjuda “ehedalt”.
Ka päästis Melanie Kaarma väikese terminoloogilise diskussiooni mõiste “sõba”
ümber, mida diplomand Riina Piir oli kasutanud tema poolt Halliste kirikukoorile
kavandatud ülevisete kohta. “Sõbasid on palju, aga miks peab nimetama sõbaks just
eset, mis seda pole,” jäi Melanie Kaarma endale kindlaks.
Nimetatud ülevisked olid silmapaistvalt elegantsed. Sel rõival on üldse väljavaateid
muutuda populaarseks. Seejuures tuli nõustuda retsensendi Anne Metsise arvamusega, et
antud juhul võinuksid need olla suuremad, lisada figuuridele kogukust. Anne Metsise
tähelepanekud ja soovitused läksid täppi ka niisuguse huvitava lõputöö puhul, nagu
kampsunid Halliste põhikooli õpetajatele, millised oli kavandanud diplomand Sirle
Puusepp.
Teadupärast valmisid möödunud talvel Anu Raua ja Riina Tombergi ühisüritusena
villased kampsunid Halliste põhikooli õpilastele: igale klassile erinevad. Et niisugune
rahvuslik vorm on piisavalt praktiline, seda kinnitab küsitlus õpilaste hulgas ja
tellimused Raudnast, Viiratsist, Kihnust, Saare- ja Virumaalt. Kahtlemata ei kõnele need
tellimused mitte ainult praktilistest kaalutlustest, vaid ka koolides valitsevast
mentaliteedist. Vaevalt üks poisslaps oma villast kampsunit paremini hoiab kui muid
riideid, aga isemoodi tunne võib tal selle sees olla küll. Nüüd siis on oma kampsunid
ka õpetajatel, igaühel tema ainet sümboliseeriv lõbus muster peal.
Anne Metsis refereeris kaitmisel Hollandi trendiennustajaid, kelle arvates lambast on
saamas moeloom ja villasest – moematerjal. Aga moematerjaliks võiks meil olla ka
linane; paraku on Lõuna-Eestile jõukust toonud linakasvatus põhja lastud. Kunagi olid
maal saanitekidki linased. Sellest oli inspiratsiooni saanud diplomand Maris Aidak, tema
sõbakirjalised kattevaibad mõjusid hümnina materjalile, ka takusele. Tema arvates
sobiksid sellised kattevaibad ennekõike paneelmajade kortereisse. Tundub aga, et
niisugusel heal tasemel traditsiooniline käsitöö, nagu ka päris talupojakunst, mõjub
moodsalt disainitud interjööris isegi paremini – kui kontrastne, individualiseeriv,
lokaliseeriv element, kui kunagiste stiilikindlate küladisainerite käeulatus.
Diplomitööd olid sel aastal valdavalt Halliste-kesksed – aja jooksul tasuks sel kombel
“läbi võtta” teisedki paigad –, ent üks põikas ka Pärnu-Jaagupisse: Tiiu Haas
tegi sealse kiriku pastoraadile vaiba lilltikandiga piiritletud risti kujundiga punasel
kalevil. See meenutas, et niisugune ¯anr nagu kirikutekstiil vajab samuti
teadlikke-tundlikke tegijaid. Pärineb ju sealt meie “Bayeux’ vaip” – Puhja kiriku
altarikate XVII sajandist.
2. juuni, Viljandi kultuurikolled¯i talukujunduse ja rahvusliku käsitöö eriala
lõputööde kaitsmise päev jäi, nagu eelminegi, meelde rõõmsa ja tähtsa südmusena.
Rõõmu tegid, esiteks, tublid ja andekad neiud, kellele koolis omandatud teadmised ja
oskused annavad loodetavasti huvitavaid töövõimalusi. Ja rõõmu tegi, et üks asi on
edukalt käima lükatud – asi, mis on tähtis Eestimaa kui niisuguse säilimise jaoks.
Ja nagu ikka, tegi rõõmu kokkusaamine Anu Rauaga, kes on kogu seda tegevust käivitav
mootor, Laikmaa ja Kristjan Raua tüüpi inimene tänases päevas.
Mai Levin