M U U S I K A

Tormisest ja Tormisele

uudis1.jpg (19468 bytes)

Kuno Areng lõi lahti sünnipäevalaulu Veljo Tormisele.

4. XI toimus Eesti Kooriühingu korraldusel Estonia kontserdisaalis Tallinna kooride kontsert “Kodulaulja” Veljo Tormise 70. sünnipäeva tähistamiseks, mis on suurima esinejate arvuga kontsert maestro juubeliürituste sarjas.
Kontserdi avas kantaat “Laulu algus”, dirigendiks kontserdi kunstiline juht Olev Oja. Esimeses osas kõlas põhiliselt Tormise originaallooming, teises rahvalauluseaded, ühtekokku esines ühendkooridena 57 tuntumat koori. Kell 18 allkirjastasid Veljo Tormis, Eri Klas ja Aarne Saluveer Estonia laval lauljate ühendkoori ees lepingu, millega avati ERKFi juurde Veljo Tormise fond eesmärgiga väärtustada rahvuslikku kooriloomingut. Kontserdil andis Tallinna abilinnapea Liisa Pakosta maestro Tormisele üle Tallinna vapimärgi. ürii esimehena andis Veljo Tormis omakorda kätte Eesti Meestelaulu Seltsi uue loomingukonkursi preemiad, mis jagunesid järgmiselt: meeskoorilaulude II koht (8000 kr.) René Eespere “Seitsmevennapäev” ja Gennadi Tanieli “Omakasu”, III koht (5000 kr.) Ester Mägi “Hiidlane”, eripreemiad (ā 100 kr.) Alo Ritsingu “Mehed”, “Kaks kevadlaulu”, “Luiskelugu”, “Eksimise lugu”; poiste- ja klassikaliste segakooride II koht (8000 kr.) Jüri-Ruut Kanguri “In paradisum”, III koht (5000 kr.) Mart Siimeri “Laul ülemale vaimule” ja Erkki Meistri “Ave verum corpus”, eripreemia (1000 kr.) Piret Ripsi “Emale”. EMS soovib kontakti ka laulude “Ingel mu sees” (märgusõna Pühavaim) ja “Nii vaikseks kõik on jäänud” (Alles ees) autoritega. Veljo Tormise juubelikontserdile kutsuti kõik Tallinna koorilauljad, dirigendid ja koorilauluhuvilised, kultuuritegelased ning välissaadikud. Estonia kontserdisaal jäi kahjuks publikule kitsaks, nii et osa kuulajaid seisis püsti, istus rõdutreppidel või kuulas hoopis fuajees.

Cardiffi eelvoor Tallinnas
7. XI toimus Estonia talveaias maineka Cardiffi lauljate konkursi eelvoor, mida käis kuulamas konkursi ekspert, Walesi Rahvusooperi muusikajuht Julian Smith.
Eelvoorud toimuvad poole aasta jooksul 45 riigis, et avastada ja valida välja 25 noort talenti – ainult üks laulja riigist –, kes pääsevad konkursile. Cardiffi lauluvõistlust viiakse läbi 1983. aastast ning sellest osavõtmist peetakse väga ihaldusväärseks, kuna tegemist on ühe prestiiikama konkursiga maailmas. Seni pole ükski Eesti laulja konkursil osalenud. Läti solistidest jõudis neli aastat tagasi finaali Sonora Vaice, kes on laulnud Violettat ka meie rahvusooperis. Järgmine konkurss toimub 10. – 16. VI 2001.

Anneli Jaanus

Eesti Kontserdi loomenõukogus
4. XI toimus Eesti Kontserdi (EK) uue loomenõukogu kolmas koosolek.
Koosolekut juhatas nõukogu esimees Eri Klas, kohal olid Igor Garšnek, Andrus Haugas, Tõnu Kaljuste, Madis Kolk, Rein Lang, Reet Mikkel, Aivar Mäe, Vardo Rumessen, Andres Siitan, Ants Soots, Tiia Teder. Produtsent Lauri Aav tegi esialgseid kokkuvõtteid EK tegevusest 2000. a. ning tutvustas hooaja 2001/02 põhisuundi. Kontsertide ja publiku üldarvud on püsinud suhteliselt samal tasemel, kasvanud on sümfoonia- ja kammerkontsertide külastajaskond. EK kunstinõukogu esindav Madis Kolk andis ülevaate EK projektidest välismaal. Arvud näitavad, et ekspordi osa EK tegevuses tõuseb pidevalt: 1999. a. välismaal korraldatud 48 kontserti ületatakse 2000. a. vähemalt poole võrra. Näiteks ERSO esineb aastatel 1999 – 2001 EK korraldusel ligi 20 kontserdil 7 riigis. EK direktor Aivar Mäe tutvustas muutusi EK töökorralduses. Vastu on võetud kunstinõukogu põhimäärus, täpsustatud on riiklik tellimus. RAM ja Hortus Musicus jätkavad EK koosseisus. Alanud on EK-sisese töökorralduse reform. Järgnenud arutelul olid kõne all nii EK kui ka kogu Eesti muusikaelu probleemid. Kokkuvõtteks kiideti heaks EK tegevus käesoleval aastal ning järgmise hooaja ettevalmistamisel.

Barokkmaastikud
12. XI kell 13 alustab Adamson-Ericu muuseum järgmist kommentaaridega kontserdisarja “Barokkmaastikud”.
Sarja avakontserdil saab kuulda J. S. Bachi ja tema kaasaegsete teoseid. Kõlavad Bachi partiita a-moll, viiulisonaat c-moll, Ph. Lavigne flöödisonaat, B. Marcello tšellosonaat ja J. J. Frobergeri tokaatad. Esinejateks on sarja kunstiline juht, EMA klavessiiniõppejõud Imbi Tarum, tema õpilased Ene Nael, Ele Sonn ja Saale Metsar, kes kõik osalesid hiljuti edukalt Bachi konkursil, samuti viiuldaja Terje Raidmets, tšellist Aare Tammesalu ja flötist Maria Krjukova (EMA).

Imbi Tarum

Inetus ja kirgastumine
“Sümbolism ja dekadents” – XIX-XX sajandi vahetuse Prantsusmaa on Tallinna Filharmoonia sarja “Ajastu muusikas ja sõnas” laupäevase kontserdi teema.
Vähe on muusikaloos heliloojaid, kes oleksid nii tihedalt seotud oma ajastu poeesiaga nagu Debussy. Temalt esitatakse nii tšellosonaat kui laule. Kuuleb keelatud luuletusi ajastu markantseima isiksuse Baudelaire’i kogust “Kurja lilled” nii laulduna prantsuse kui ka loetuna eesti keeles. Inetuse ja pahede allilma laulik Baudelaire ja traagilistes elusündmustes kirgastunud helilooja Messiaen ongi kava äärjooned. (Vt. lk. 24.)

T E A T E R

Taas “Don Carlo”

uudis2.jpg (13412 bytes)
Mati Palm, kes Filippo rollist iial ei tüdi, leiab Paul Mägiga lavastusse uusi nüansse.

Täna esietendub estonias Giuseppe Verdi ooper “Don Carlo”, mille eelmine, 1994. a. lavastus läks repertuaarist maha vaid paari aasta eest. Mõlema lavastuse taga on Neeme Kuningas, Kustav-Agu Püümani ajaloolised kostüümidki on eelmisest lavastusest alles ja mõnedki peaosalised (M. Palm, R. Airenne, V. Jürna, A. Saal, T. Maiste) on juba sealt tuttavad.
Uuslavastus ootab seega Verdi muusika austajaid, mitte uudsuse otsijaid. N. Kuningas toonitabki, et nii lavastus kui ka kujundus on minimalistlik, et trooniks Verdi muusika heas esituses. Estonial on selles ooperis välja panna väga tugev koosseis, kinnitab muusikaline juht Paul Mägi. Mati Palm, kes osalenud rohkem kui kümnes “Don Carlo” lavastuses (Estonias kolmes), rõõmustab, et saab juubeli eel laulda koduteatris bassi kolmest tipprollist kaht – praegu Filippot ja kevadepoole Borissi. Elisabettana teeb kaasa Estonia kauane loomingupartner Asta Krikščiunaite Leedust. Üks põhjusi, miks teatris otsustati Verdi ja “Don Carlo” kasuks, on Verdi sajas surma-aastapäev. Kogu maailm mängib mälestusaastal Verdit rohkem kui tavaliselt, nii Estoniagi, kes on kavandanud jaanuari (19. – 27. I 2001) Verdi festivali, mille avab “Macbethi” esietendus ning lõpetab tema Reekviem, nende vahel etendatakse estoonlaste “Traviatat”, “Nabuccot” ja “Don Carlot” ning kahel õhtul ka Moskva teatri Helikon grandioosset “Aidat”.

Kired Vene Draamateatris
Täna kell 19 esietendub Vene Draamateatris vene dramaturgi Ljudmila Razumovskaja “Prantsuse kired Moskva-lähedases suvilas”
.
Näidendi tõi lavale Peterburi lavastaja Juri Nikolajev, kes on 80. aastate lõpul Vene teatris lavastanud ka N. Erdmanni “Enesetapja” ja S. Maughami salonginäidendi “Truud naised”. Razumovskaja saavutas edu juba oma esimese näidendiga “Kallis Jelena Sergejevna”, millest sai bestseller. Näidendi lavastas Eesti Noorsooteatris Kalju Komissarov. Ugalas mängiti hiljuti Razumovskaja näidendit “Thérese Raquin”. Komöödias “Prantsuse kired Moskva-lähedases suvilas” on autori arvates “kümme puuda armastust”... See algab tšehhovlikes toonides, seejärel läheb üle farsiks ja vodevilliks, aga lõpeb – nagu kõik Venemaal – ettearvamatult ning traagiliselt. Originaalse kunstilise kujunduse on teinud kunstnik Vladimir Anšon. Kujundirikas, metafooridega täidetud ruumi ei ole ilma jäetud reaalsetest märkidest – sulistatakse tõelises basseinis. Näidendi meespeaosalist, paljuski talle ootamatut rolli, mängib publiku lemmik Aleksandr Ivaškevitš. Tema kangelane, nõukogulik don Juan on ümbritsetud teda armastavate ja temasse armunud naistega, keda mängivad Ljubov Agapova, Jelena Jakovleva ning debütant Natalja Romanova. Etenduses osalevad veel Aleksandr Okunev ja Ilja Nartov.

Svetlana Jantšek

Raadioteatri esietendus
Raadioteatris esietendub Hannes Hamburgi “Kulupõletajad” 11. XI kell 19.05. Vikerraadios ja 19. XI kell 15.05 Klassikaraadios.
“Kulupõletajad” on mudelnäidend inimese süütundest ja vabanemisihast me vägivaldses ja aburdses maailmas. “Kulupõletajate” reissöör Tamur Tohver on tähtsaks pidanud intensiivsust, dünaamilist helipilti. Helireissöör on Külliki Valdma. Osades Taavi Eelmaa, Allan Noormets, Kristel Leesmend, Rein Oja.

Pille-Riin Purje

Väike nõid Rakvere teatris
Täna kl. 13 esietendub Rakvere teatri suures saalis lastenäidend “Väike nõid”
.
O. Preussleri samanimelise raamatu on dramatiseerinud ja lavastanud Kaarel Kilvet, kunstnikud on Hardi Volmer ja Jule Käen, heliloojad Ülo Vinter ja Tõnis Kõrvits, liikumise ja tantsud on seadnud Kairit Pihlak. Nimiosalisena debüteerib Rakvere teatri laval vastne EMA kõrgema lavakunstikooli diplomand Ingrit Vaher. Peanõiana sooritab esimese etteaste kutselise teatri laval Eesti ainuke liliputist näitleja Alo Kurvits (133 cm).

Peep Pihlak

Draamaõpetuse konverents Tallinnas
3. ja 4. XI toimus Tallinnas Eesti Harrastusteatrite Liidu ja Lõuna-Soome Läänivalitsuse Kunstiosakonna ühiskorraldusel Skandinaaviamaade ja Balti riikide draamaõpetuse konverents.
Konverentsil esinesid ettekannetega Jyväskylä ülikooli draamaõpetuse kateedri doktor Anna Knip Östern (“Draamaõpetus kui kunstilise kasvatuse osa ja selle kasutamine kirjandustunnis”), Bergeni Pedagoogikakolledi draamaosakonna professor Kari Mjaaland Heggstad (“Draamaõpetus klassitunnis”), Helsingi Teatriakadeemia draamapedagoogikakateedri juhataja Pekka Korhonen, (“Draamaõpetusprotsessi alused”), Oslo Ülikooli draamaõpetuse kateedri juhataja Åshild Vethal (“Muinasjutu roll draamaõpetuses”), Århusi draamakeskuse pedagoog Bente Pedersen (“Kirjandusklassika kasutamisest draamaõpetuses”), teatriteaduste professor Istvan Pusztai (“Stanislavski näitlejameisterlikkuse harjutuste kasutamine draamaõpetuses”).

Jaan Urvet

K U N S T

Antiikaarded Tallinnas

uudis3.jpg (15815 bytes)

Berliini Vanamuuseumi antiigikogu direktor prof. Wolf-Dieter Heilmeyer ja Saksamaa LV suursaadik dr. Gerhard Enver Schrömbgens

3. XI avati rahvusraamatukogus Berliini Riigimuuseumi antiigikogu näitus “Antiikaja aardeid. Etruskide ja roomlaste kunst ning käsitöö maailmakuulsast Berliini antiigikogust”.
Berliini Riigimuuseumi antiigikogu alguseks loetakse 1698. aastat, kui Preisi kuningas Friedrich I ostis Rooma arheoloogi Pietro Bellori kollektsiooni, et kaunistada sellega oma lossi ruume. XIX sajandi algul ehitati aga kasvanud kogu jaoks Berliini kuningalossi lähedale Lustgarteni platsi äärde muuseumihoone – Vana Muuseum (Alte Museum). XIX sajandi lõpul hakati mõtlema aga spetsiaalse antiikarhitektuuri muuseumi rajamise peale, sest saksa arheoloogid olid antiikkultuuri väljakaevamisel ühed innukamad ja edukamad Euroopas. 1930. a. avati Alfred Messeli projekteeritud Pergamoni muuseum, mille Pergamoni templi ning Ištari väravatega ekspositsioon on siiani üks Euroopa muuseumide meeleolukamaid. II maailmasõja ajal tabas Berliini muuseume katastroof: osa kogusid hävis, osa jagati Ida- ja Lääne-Berliini muuseumide vahel. Taasühendamisest sai kõnelda alles 1993. aastast peale, kui antiikkunsti kogusid hakati koondama nende põlisesse asukohta Vanasse Muuseumi. Nüüdseks on seal avatud antiikkreeka kunsti osakond, etruski ja rooma kogu pannakse välja alles pärast muuseumihoone rekonstrueerimist. Rahvusraamatukogus ongi väljas ligi sada eksponaati etruski ja rooma kunstist, mida ka berliinlased pole kaua aega näinud. Iseäranis puudutab see pisiplastikat. Pisiplastika üle olid uhked ka näituse kuraatorid antiigikogu direktor prof. Wolf-Dieter Heilmeyer ja teadur dr. Christof Berns. Heilmeyer oli rõõmus, et Saksamaa (Kiel ja Bonn) kõrval näidatakse seda väljapanekut just Eestis, sest 1803. a. prof. J. K. S. Morgensterni loodud TÜ kunstimuuseumi kogu koosnes ju peamiselt antiikkunstist, millest enamik küll kipskoopiad, ent oli ka originaale. Ain Kaalep seevastu juhtis tervituskõnes tähelepanu tõsiasjale, et etruskid ja soomeugrilased on Euroopa põlisasukad.

Peeter Alliku linoollõiked Sambas
7. XI avati Sambas Peeter Alliku graafikanäitus “Konkreetsed lahendused”
.
Allik on maalile ja performanceile lisaks tegelnud 1991. aastast peale linoollõikega ning väljapandu haarabki 1998.-99. a. valminud graafikat. Linoollõige on Alliku käsituses vanamoodsa ja vaevanõudva töö kandja. Kunstnik saavutab seejuures hämmastava gravüürsuse ja visuaalsuse, millega kaasneb poleemiline, intrigeerivate hoiakutega kaasaegne absurditasand. 1990ndate algul elavnenud ja ruttu vaibunud sürrealistlikud ettevõtmised Ku-Ku klubis iseloomustasid klassikalise sürrealismi järellainetust. Kuigi Alliku puhul on tuntav side Max Ernsti sürreaalsete illustratsioonidega, on tema jutustuste raamistik postmodernistlik ja konteksti loov. Jutustuse käivitab mõni märksõna, kujund, sümbol, näiteks püstol, rist, haakrist, seks, kristuslaps, tulevik, moonduvad ajastute ja aja konkreetsuse piirid, tuues üheaegselt esile erilisuse ja banaalsuse. Irooniliselt joonistub välja justkui vägivalla ükskõiksus ja ükskõiksuse vägivald, mille libaõilistuse annabki linooli jaoks tavatult peen gravüür.

Kreg A-Kristring

Kaks uut näitust Tartu Kunstimajas
3. XI avati Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis nahakunstnik Rutt Maantoa näitus “Suletuse avatus” ja 6. XI suures saalis Stanislav Netšvolodovi näitus “Viimane viisaastak. 1996 – 2000”.
Maantoa näitusel on väljas fantaasiarikkad köited, nahast skulptuurid ning täiesti uue nähtusena tehniliselt keerulised värvilised valatud paberist tööd. Stanislav Netšvolodov on loonud ekspressionistlikke ja natuurilähedasi pronks-, puu- ning kiviskulptuure ja ka monumente. Netšvolodov on aastaid harrastanud medalikunsti. Kunstimaja näitusel eksponeerib kunstnik viimase viie aasta maali, graafikat ja skulptuuri.

Klaasikunstnike uitmõtted
7. XI avati EKA galeriis klaasiosakonna II kursuse üliõpilaste näitus “Taar”.
“Taar” on kogum uitmõtteid enesest ja ümbritsevast, viide mütoloogilisele minevikule ning selle seosele tänapäevaga. Iseseisvat loomingut eksponeerib neli klaasikunsti üliõpilast. Rain Parts arutleb esteetiliste normide ja integratsioonipoliitika üle: provotseerivad keelumärgid ja elektriline kaelarihm muulastele ärgitavad sotsiaalsele diskussioonile. Liisi Junolaineni mütoloogilisel rahvalaulul “Kalmu neiu” põhinevad kolm objekti otsivad seoseid kaasajaga. Kaja Jollerit huvitab, mida kummardatakse kaasajal ja mis on selles säilinud iidsest usundist. Klaastaarat lõikudes ja sulatades vaagib Triin Keerend mõisteid “taar” ja “taara”. Taara kui peamine elatusallikas – ihaldatud mateeria ühiskonna heidikutele, asotsiaalidele.

Ketli Tiitsar

Konrad Mäe medal Jaan Elkenile

uudis4.jpg (14011 bytes)

Eesti maalikunsti kõige mainekama auhinna Konrad Mäe medali tänavune laureaat on EKLi president Jaan Elken.
Konrad Mäe medal antakse välja maalikunstiteose, teoste seeria, näituse või elutöö eest, mis on oluliselt rikastanud eesti maalikunsti. Selle aasta kandidaatide (Jaan Elken, Andrus Joonas, Ado Lill, Lemming Nagel, Enn Põldroos, Tiit Pääsuke, Mari Roosvalt, Uno Roosvalt ja Lembit Sarapuu) seast valis ürii, kuhu kuulub võrdne arv esindajaid kunstnike ja maalikunstnike liidust ning kultuurkapitalist, välja Jaan Elkeni. TÜ ja EKA õppejõud, EKLi president Jaan Elken sai preemia tugeva retrospektiivse näituse “Tagasi hyperreaalsusesse” eest Adamson-Ericu muuseumis; seda toetasid Tallinna Kunstihoone galerii kevadisel isiknäitusel “Keha keemia” tema loomingut interpreteerivad uued tööd.

Vaala oksjoni nael on Laikmaa “Vaade Caprilt”

9. XI Vaala galerii kunstioksjon pani punkti tänavusügisestele Tallinna kunstioksjonitele.
Väljapaneku kulminatsioon oli kahtlemata Ants Laikmaa “Vaade Caprilt” (1911 – 12), mis on eriti viimistletud kunstniku kuulsas sinises koloriidis rannavaade. Laikmaa maalis Bagreo di Teberio motiivi kahel korral, mis temasuguse rahutu looja puhul on üsna erandlik. Oskar Hoffmanni “Tartu turg” (1880) on samuti variant kunstniku ühest tuntumast kompositsioonist. Eduard Wiiralti rikkast pärandist on Vaala oksjonile jõudnud sellised haruldused nagu 1926. a. akvatinta “Haaremis” ja 1934. a. kuulsasse aktisarja kuuluv joonistus. Joonistuste poolest oli oksjonivalik eriti rikas: Georg Krugi, Raoul Kernumehe, Ott Kangilaski ja Karin Lutsu tööd käsitlevad ootamatul moel 1920. ja 1930. kunstisuundi ja toovad kaasa põneva ainestiku. Omaette klass on Ülo Soosteri 1961. a. dateeritud tušijoonistused ja seda ka hinnalt: tegemist on eesti sõjajärgse abstraktsionismi absoluutse tipuga. Ka kaks lillemaali sunnivad end tõsiselt võtma. Paul Burmani väike dramaatilise mõjuga töö on I maailmasõja aegsetest depressiooniaastatest – kui vaatleksime Eestis kellegi loomingut Van Goghi saatuse valgusel, siis oleks see Paul Burman. Ellinor Aiki särav töö kiirgab tugevat elujõudu. Oksjonil näeb ulatuslikku valikut ka väliseesti kunstist, Endel Kõksi, Agate Veeberi, Juhan Grünbergi, Erik Haameri kõrval on ka Arno Vihalemma, Hermann Talviku, Olev Mikiveri ja Silvia Leitu tööd.

– 3. detsembrini on Olümpia hotellis Anneli Säre pastellide ja sangviinjoonistuste näitus.
Väljas on Norra reisi muljetest inspireeritud looduspildid. Mõnikord kasutab kunstnik tööde ilmestamiseks reljeefset paberit, mis jätab huvitava faktuuri ja meenutab gobelääne. Säre töid iseloomustavad puhtad säravad värvid ja rõõmus meeleolu. Realistlikud pastellid annavad tunnistust heast joonistusoskusest ja loodusarmastusest.

Heli Silma

– 7. novembril avati Berliini Kommertspangas Tunne Kelami fotonäitus “Eesti tee vabadusele”.
Näitusel on väljas 36 mustvalget dokumentaalfotot iseseisvumisele eelnenud sündmustest aastail 1988 – 1990, sealhulgas iseseisvumisperioodil olulist rolli mänginud isikute portreed.

– Detsembri alguseni on Palamuse kihelkonna muuseumis avatud keraamiku ja EKA keraamika osakonna kauaaegse õppejõu Evi Mardna Oskar Lutsu “Kevade” aineline näitus. Näitusel eksponeerib autor figuraalplastikas “Kevade” tegelasi, jeekimeid, Kentuki Lõvi maske, Tootsi punast maakera. Tööd on karakteersed ja vaimukad ning tehnoloogiliselt kõrgel tasemel. Väljapaneku kujundas Tõnu Lauk.

R A H V A K U L T U U R

Koorifestival Põlvas
Naiskoor Mai korraldab homme algusega kl. 16 Põlva kultuurikeskuses II koorifestivali koorijuht Regina Soka (1907 – 1992) mälestuseks.
Festivalikutse said 13 koori – Põlva maakonna koorid ja kollektiivid, kellega Regina Sokk on oma töö käigus kokku puutunud, samuti Mai sõpruskoorid. Avatud on näitus. Sissepääs vaba.

F I L M

Eesti filmid Poolas
6. – 10. XI toimuvad Poolas Eesti-Poola kultuurikoostöö kokkuleppe raames Eesti filmipäevad, kus linastub viis eesti mängufilmi, mille valisid poolakad: Sulev Keeduse “Georgica”, Valentin Kuigi “Lurjus”, Arko Oki “Ristumine peateega”, Hardi Volmeri “Minu Leninid” ja Rao Heidmetsa “Kallis härra Q”.
Filmipäevade avaüritusena peeti 6. XI Varssavi kinos Rejs pressikonverents, pärast seda linastus “Georgica” ajakirjanikele. Pressikonverentsil vastasid Poola ajakirjanikele Eesti Filmi SA peadirektor Riina Sildos ja “Georgica” peaosatäitja, Evald Aavik. Ajakirjanikud tundsid elavat huvi Eesti filmitootmise, filmide rahastamise ja Eesti filmielu vastu. “Georgica” tundus poolakate mõttemaailmaga hästi haakuvat ja Evald Aavik vastas küsimustele, mis puudutasid filmi võtmist. Filmipäevad avati “Georgica” esilinastusega 200 külastajat mahutavas täissaalis 6. XI õhtul. Avasõnad lausus EV suursaadik Poolas Aivo Orav. Filminädala teokssaamise üle väljendasid heameelt korraldajad nii Eestist kui Poolast. Filmipäevad said teoks tänu Eesti Kultuuriministeeriumile, Eesti saatkonnale Poolas, Poola Kinokomiteele, Film Polskile, Eesti Filmi SAle ja filmipäevi toetanud Eesti firmadele Baltman ja Repo Vabrikud.

Hanna Miller

Balti riikide filmialane koostöö suureneb
Eesti Filmi SA peadirektor Riina Sildos, Läti Riikliku Filmikeskuse direktor Bruno Asčuks ja Grazina Arlickaite Leedu Kultuuriministeeriumist kirjutasid 4. XI Lüübekis alla lepingule Baltic Filmsi, ühise koostööorganisatsiooni loomise kohta.
Baltic Filmsi eesmärgiks on Balti riikide filmitootmist ja levitamist toetavate institutsioonide jõupingutuste ühendamine, et paremini tutvustada Balti riikide filmikultuuri rahvusvahelisel tasandil. Eelkõige puudutab see Baltimaade filmiloomingu esitlemist suurtel rahvusvahelistel filmifestivalidel ja -turgudel. Ühtlasi soodustab see omavaheliste filmialaste kontaktide süvenemist ja arengut ning laiendab võimalusi sisuliseks koostööks. Ühist filmitootmist toetavad varasemad kolme riigi koostöölepingud nagu ka Euroopa filmialase koostöö konventsioon, millega Eesti ühines 1997. aastal. Baltic Filmsi loomise eeskujuks on Põhjamaade Scandinavian Films, mis on aastaid edukalt tegutsenud. Koostööplatvormi Baltic Films allkirjastamine rahvusvahelise filmifestivali “Nordische Filmtage Lübeck” (“Põhjamaade filmipäevad Lüübekis”) raames on sümboolne. Just Lüübeki festivalil on Balti riigid andnud välja ühist festivaliauhinda Baltic Prize. Samas on Lüübeki festival igati toetanud ja soodustanud Põhja- ja Läänemeremaade koostööd. Baltic Filmsi esimene suur ühisprojekt on osalemine Berliini rahvusvahelisel filmiturul järgmise aasta veebruaris.

Hanna Miller

K U N S T I M A A I L M

Wallinger Veneetsiasse
Suurbritannia esindaja järgmisel Veneetsia biennaalil on kunstnik Mark Wallinger, kelle loomingu ülevaatenäitus Tate Liverpoolis on avatud kuni 23. XII. Wallingeri kunst on poliitiline ja terav. Teosed nagu IRA värvides Union Jack või videod kuninganna masinlikult sarnastest saabumistest Ascoti neljal päeval 1994, lahkavad inglasliku huumoriga Suurbritannia päevakajalisi probleeme. Kunstniku vaated on põhjustanud kriitikat tema Veneetsiasse saatmise suhtes – konservatiivsemad kunstitegelased leiavad, et on väga rumal saata riiki esindama autor, kelle põhipaatos on seda riiki mõnitada; eriti häiriv olevat aga just Wallingeri kohatine provintslikkus ja kitsarinnalisus. Siiski jätab Wallinger alati otsad pigem lahti, ka kunsti osas üldse – näiteks ühe aktsiooni käigus 1990ndate keskel ostis ta võidusõiduhobuse, kelle nimetas Tõeliseks Kunstiteoseks, hobune aga sai juba esimesel võistlusel vigastada ning jäi lombakaks. Selle juhtumi taustal tehakse nüüd üldistavaid järeldusi Wallingeri loomingu kohta: ta teeb kunsti, mis bravuurikalt stardib, kuid ei finišeeru. Siiski, juba 1995. a. sai Wallinger Turneri auhinna. Lisaks Liverpoolile võib kuni 25. III 2001. a. Londonis Rahvuslikus Kunstiraamatukogus näha Wallingeri väljapanekut (koos Richard Longi ja Helen Chadwickiga).

Venemaa arhitektuuriväärtused ohus
Enamik ajaloolisi hooneid Venemaal, nende seas maailmakuulsad vaatamisväärsused, on lubamatult halvas seisukorras, raha nende renoveerimiseks on aga väga raske leida. Venemaal on üle 90 000 ametliku arhitektuurimälestise, millest paljud on hävimisohus. New Yorgis asuv “World Monuments Watch” on oma maailma saja kõige ohustatuma ehitise nimekirjas ära toonud seitse Venemaa vaatamisväärsust, seda on rohkem kui üheski teises riigis. Suurim hädaoht valitseb ajaloolist Rostovit, mille puitarhitektuuri hävimist soodustab niiskus. Riigieelarves teadagi muinsuskaitse jaoks raha ei jätku, samas on Kremli suures palees toimunud siiski suurejoonelised remonditööd, mis läksid riigile maksma 300 miljonit dollarit. Rikkad erasponsorid on Venemaal veel haruldus, meeldiv erand on paljud kirikud, mis viimasel aastakümnel just eraalgatusel remonditud või üles ehitatud, samuti erafirmade peakorteriteks renoveeritud kunagised maamõisad. Vene muinsuskaitsjad on probleemi lahendada püüdnud ka välisjõudude abiga, UNESCO kaudu püütakse rahastada 12 ehitusmälestise uuendamist. Neist olulisemad on Suur Teater, mille elektrisüsteemgi on aastast 1940, ning Ermitaa, mille kõige suurem mure on aknad ja põrandad. IBM on esimese suurfirmana õla alla pannud muuseumi kaasajastamisele, toetades elekroonilise muuseumi giidi ning kodulehekülje loomist. Viimase aja tähelepanuväärseimaks muinsuskaitsealaseks saavutuseks Venemaal peetakse vene XVI sajandi ikoonimaalija Dionissi ainulaadsete Neitsi Maarja elu kujutavate freskode konserveerimist Ferapontovi kloostris Vologda rajoonis, 600 km Moskvast kirdes.
RIBA (Kuninglik Briti Arhitektuuriinstituut) selleaastase Stirlingi auhinna parimale arhitektile võitis Lõuna-Londoni Peckham Library eest Will Alsop (Alsop & Sturmer).
Stockholmi Moderna Museeti näitus “After the Wall” on jõudnud Berliini, kus seda võib vaadata Hamburger Bahnhofi muuseumis kuni 4. II 2001. 140 Ida-Euroopa kunstniku seas esindavad Eestit lisaks juba saksa pressi tähelepanu pälvinud Jaan Toomikule Inessa Josing, Kai Kaljo ja Liina Siib.

Maria-Kristiina Soomre