Tormisest ja Tormisele
|
Kuno Areng lõi lahti sünnipäevalaulu Veljo Tormisele. |
4. XI toimus Eesti Kooriühingu korraldusel Estonia kontserdisaalis
Tallinna kooride kontsert Kodulaulja Veljo Tormise 70. sünnipäeva tähistamiseks,
mis on suurima esinejate arvuga kontsert maestro juubeliürituste sarjas.
Kontserdi avas kantaat Laulu algus, dirigendiks kontserdi kunstiline juht Olev
Oja. Esimeses osas kõlas põhiliselt Tormise originaallooming, teises rahvalauluseaded,
ühtekokku esines ühendkooridena 57 tuntumat koori. Kell 18 allkirjastasid Veljo Tormis,
Eri Klas ja Aarne Saluveer Estonia laval lauljate ühendkoori ees lepingu, millega avati
ERKFi juurde Veljo Tormise fond eesmärgiga väärtustada rahvuslikku kooriloomingut.
Kontserdil andis Tallinna abilinnapea Liisa Pakosta maestro Tormisele üle Tallinna
vapimärgi. ürii esimehena andis Veljo Tormis omakorda kätte Eesti Meestelaulu Seltsi
uue loomingukonkursi preemiad, mis jagunesid järgmiselt: meeskoorilaulude II koht (8000
kr.) René Eespere Seitsmevennapäev ja Gennadi Tanieli Omakasu,
III koht (5000 kr.) Ester Mägi Hiidlane, eripreemiad (ā 100 kr.) Alo
Ritsingu Mehed, Kaks kevadlaulu, Luiskelugu, Eksimise lugu;
poiste- ja klassikaliste segakooride II koht (8000 kr.) Jüri-Ruut Kanguri In
paradisum, III koht (5000 kr.) Mart Siimeri Laul ülemale vaimule ja Erkki
Meistri Ave verum corpus, eripreemia (1000 kr.) Piret Ripsi Emale.
EMS soovib kontakti ka laulude Ingel mu sees (märgusõna Pühavaim) ja Nii
vaikseks kõik on jäänud (Alles ees) autoritega. Veljo Tormise juubelikontserdile
kutsuti kõik Tallinna koorilauljad, dirigendid ja koorilauluhuvilised, kultuuritegelased
ning välissaadikud. Estonia kontserdisaal jäi kahjuks publikule kitsaks, nii et osa
kuulajaid seisis püsti, istus rõdutreppidel või kuulas hoopis fuajees.
Cardiffi eelvoor Tallinnas
7. XI toimus Estonia talveaias maineka Cardiffi lauljate konkursi eelvoor, mida
käis kuulamas konkursi ekspert, Walesi Rahvusooperi muusikajuht Julian Smith.
Eelvoorud toimuvad poole aasta jooksul 45 riigis, et avastada ja valida välja 25
noort talenti ainult üks laulja riigist , kes pääsevad konkursile. Cardiffi
lauluvõistlust viiakse läbi 1983. aastast ning sellest osavõtmist peetakse väga
ihaldusväärseks, kuna tegemist on ühe prestiiikama konkursiga maailmas. Seni pole
ükski Eesti laulja konkursil osalenud. Läti solistidest jõudis neli aastat tagasi
finaali Sonora Vaice, kes on laulnud Violettat ka meie rahvusooperis. Järgmine konkurss
toimub 10. 16. VI 2001.
Anneli Jaanus
Eesti Kontserdi loomenõukogus
4. XI toimus Eesti Kontserdi (EK) uue loomenõukogu kolmas koosolek.
Koosolekut juhatas nõukogu esimees Eri Klas, kohal olid Igor Garnek, Andrus
Haugas, Tõnu Kaljuste, Madis Kolk, Rein Lang, Reet Mikkel, Aivar Mäe, Vardo Rumessen,
Andres Siitan, Ants Soots, Tiia Teder. Produtsent Lauri Aav tegi esialgseid
kokkuvõtteid EK tegevusest 2000. a. ning tutvustas hooaja 2001/02 põhisuundi.
Kontsertide ja publiku üldarvud on püsinud suhteliselt samal tasemel, kasvanud on
sümfoonia- ja kammerkontsertide külastajaskond. EK kunstinõukogu esindav Madis Kolk
andis ülevaate EK projektidest välismaal. Arvud näitavad, et ekspordi osa EK tegevuses
tõuseb pidevalt: 1999. a. välismaal korraldatud 48 kontserti ületatakse 2000. a.
vähemalt poole võrra. Näiteks ERSO esineb aastatel 1999 2001 EK korraldusel ligi 20
kontserdil 7 riigis. EK direktor Aivar Mäe tutvustas muutusi EK töökorralduses.
Vastu on võetud kunstinõukogu põhimäärus, täpsustatud on riiklik tellimus. RAM ja
Hortus Musicus jätkavad EK koosseisus. Alanud on EK-sisese töökorralduse reform.
Järgnenud arutelul olid kõne all nii EK kui ka kogu Eesti muusikaelu probleemid.
Kokkuvõtteks kiideti heaks EK tegevus käesoleval aastal ning järgmise hooaja
ettevalmistamisel.
Barokkmaastikud
12. XI kell 13 alustab Adamson-Ericu muuseum järgmist kommentaaridega
kontserdisarja Barokkmaastikud.
Sarja avakontserdil saab kuulda J. S. Bachi ja tema kaasaegsete teoseid. Kõlavad
Bachi partiita a-moll, viiulisonaat c-moll, Ph. Lavigne flöödisonaat, B. Marcello
tellosonaat ja J. J. Frobergeri tokaatad. Esinejateks on sarja kunstiline juht, EMA
klavessiiniõppejõud Imbi Tarum, tema õpilased Ene Nael, Ele Sonn
ja Saale Metsar, kes kõik osalesid hiljuti edukalt Bachi konkursil, samuti
viiuldaja Terje Raidmets, tellist Aare Tammesalu ja flötist Maria
Krjukova (EMA).
Imbi Tarum
Inetus ja kirgastumine
Sümbolism ja dekadents XIX-XX sajandi vahetuse Prantsusmaa on Tallinna
Filharmoonia sarja Ajastu muusikas ja sõnas laupäevase kontserdi teema.
Vähe on muusikaloos heliloojaid, kes oleksid nii tihedalt seotud oma ajastu poeesiaga
nagu Debussy. Temalt esitatakse nii tellosonaat kui laule. Kuuleb keelatud luuletusi
ajastu markantseima isiksuse Baudelairei kogust Kurja lilled nii laulduna
prantsuse kui ka loetuna eesti keeles. Inetuse ja pahede allilma laulik Baudelaire ja
traagilistes elusündmustes kirgastunud helilooja Messiaen ongi kava äärjooned. (Vt. lk.
24.)
Taas Don Carlo
|
Mati Palm, kes Filippo rollist iial ei tüdi, leiab Paul Mägiga
lavastusse uusi nüansse. |
Täna esietendub estonias Giuseppe Verdi ooper Don Carlo, mille
eelmine, 1994. a. lavastus läks repertuaarist maha vaid paari aasta eest. Mõlema
lavastuse taga on Neeme Kuningas, Kustav-Agu Püümani ajaloolised kostüümidki on
eelmisest lavastusest alles ja mõnedki peaosalised (M. Palm, R. Airenne, V. Jürna, A.
Saal, T. Maiste) on juba sealt tuttavad.
Uuslavastus ootab seega Verdi muusika austajaid, mitte uudsuse otsijaid. N. Kuningas
toonitabki, et nii lavastus kui ka kujundus on minimalistlik, et trooniks Verdi muusika
heas esituses. Estonial on selles ooperis välja panna väga tugev koosseis, kinnitab
muusikaline juht Paul Mägi. Mati Palm, kes osalenud rohkem kui kümnes Don Carlo
lavastuses (Estonias kolmes), rõõmustab, et saab juubeli eel laulda koduteatris bassi
kolmest tipprollist kaht praegu Filippot ja kevadepoole Borissi. Elisabettana teeb
kaasa Estonia kauane loomingupartner Asta Krikčiunaite Leedust. Üks põhjusi, miks
teatris otsustati Verdi ja Don Carlo kasuks, on Verdi sajas surma-aastapäev. Kogu
maailm mängib mälestusaastal Verdit rohkem kui tavaliselt, nii Estoniagi, kes on
kavandanud jaanuari (19. 27. I 2001) Verdi festivali, mille avab Macbethi
esietendus ning lõpetab tema Reekviem, nende vahel etendatakse estoonlaste
Traviatat, Nabuccot ja Don Carlot ning kahel õhtul ka Moskva teatri
Helikon grandioosset Aidat.
Kired Vene Draamateatris
Täna kell 19 esietendub Vene Draamateatris vene dramaturgi Ljudmila Razumovskaja
Prantsuse kired Moskva-lähedases suvilas.
Näidendi tõi lavale Peterburi lavastaja Juri Nikolajev, kes on 80. aastate lõpul
Vene teatris lavastanud ka N. Erdmanni Enesetapja ja S. Maughami salonginäidendi
Truud naised. Razumovskaja saavutas edu juba oma esimese näidendiga Kallis
Jelena Sergejevna, millest sai bestseller. Näidendi lavastas Eesti Noorsooteatris
Kalju Komissarov. Ugalas mängiti hiljuti Razumovskaja näidendit Thérese Raquin.
Komöödias Prantsuse kired Moskva-lähedases suvilas on autori arvates kümme
puuda armastust... See algab tehhovlikes toonides, seejärel läheb üle farsiks ja
vodevilliks, aga lõpeb nagu kõik Venemaal ettearvamatult ning traagiliselt.
Originaalse kunstilise kujunduse on teinud kunstnik Vladimir Anon. Kujundirikas,
metafooridega täidetud ruumi ei ole ilma jäetud reaalsetest märkidest sulistatakse
tõelises basseinis. Näidendi meespeaosalist, paljuski talle ootamatut rolli, mängib
publiku lemmik Aleksandr Ivakevit. Tema kangelane, nõukogulik don Juan on
ümbritsetud teda armastavate ja temasse armunud naistega, keda mängivad Ljubov
Agapova, Jelena Jakovleva ning debütant Natalja Romanova. Etenduses
osalevad veel Aleksandr Okunev ja Ilja Nartov.
Svetlana Jantek
Raadioteatri esietendus
Raadioteatris esietendub Hannes Hamburgi Kulupõletajad 11. XI kell 19.05.
Vikerraadios ja 19. XI kell 15.05 Klassikaraadios.
Kulupõletajad on mudelnäidend inimese süütundest ja vabanemisihast me
vägivaldses ja aburdses maailmas. Kulupõletajate reissöör Tamur Tohver
on tähtsaks pidanud intensiivsust, dünaamilist helipilti. Helireissöör on Külliki
Valdma. Osades Taavi Eelmaa, Allan Noormets, Kristel Leesmend, Rein
Oja.
Pille-Riin Purje
Väike nõid Rakvere teatris
Täna kl. 13 esietendub Rakvere teatri suures saalis lastenäidend Väike
nõid.
O. Preussleri samanimelise raamatu on dramatiseerinud ja lavastanud Kaarel Kilvet,
kunstnikud on Hardi Volmer ja Jule Käen, heliloojad Ülo Vinter ja Tõnis
Kõrvits, liikumise ja tantsud on seadnud Kairit Pihlak. Nimiosalisena
debüteerib Rakvere teatri laval vastne EMA kõrgema lavakunstikooli diplomand Ingrit
Vaher. Peanõiana sooritab esimese etteaste kutselise teatri laval Eesti ainuke
liliputist näitleja Alo Kurvits (133 cm).
Peep Pihlak
Draamaõpetuse konverents Tallinnas
3. ja 4. XI toimus Tallinnas Eesti Harrastusteatrite Liidu ja Lõuna-Soome
Läänivalitsuse Kunstiosakonna ühiskorraldusel Skandinaaviamaade ja Balti riikide
draamaõpetuse konverents.
Konverentsil esinesid ettekannetega Jyväskylä ülikooli draamaõpetuse kateedri
doktor Anna Knip Östern (Draamaõpetus kui kunstilise kasvatuse osa ja selle
kasutamine kirjandustunnis), Bergeni Pedagoogikakolledi draamaosakonna professor Kari
Mjaaland Heggstad (Draamaõpetus klassitunnis), Helsingi Teatriakadeemia
draamapedagoogikakateedri juhataja Pekka Korhonen, (Draamaõpetusprotsessi
alused), Oslo Ülikooli draamaõpetuse kateedri juhataja Åshild Vethal (Muinasjutu
roll draamaõpetuses), Århusi draamakeskuse pedagoog Bente Pedersen
(Kirjandusklassika kasutamisest draamaõpetuses), teatriteaduste professor Istvan
Pusztai (Stanislavski näitlejameisterlikkuse harjutuste kasutamine
draamaõpetuses).
Jaan Urvet
Antiikaarded Tallinnas
|
Berliini Vanamuuseumi antiigikogu direktor prof.
Wolf-Dieter Heilmeyer ja Saksamaa LV suursaadik dr. Gerhard Enver Schrömbgens |
3. XI avati rahvusraamatukogus Berliini Riigimuuseumi antiigikogu
näitus Antiikaja aardeid. Etruskide ja roomlaste kunst ning käsitöö maailmakuulsast
Berliini antiigikogust.
Berliini Riigimuuseumi antiigikogu alguseks loetakse 1698. aastat, kui Preisi kuningas
Friedrich I ostis Rooma arheoloogi Pietro Bellori kollektsiooni, et kaunistada sellega oma
lossi ruume. XIX sajandi algul ehitati aga kasvanud kogu jaoks Berliini kuningalossi
lähedale Lustgarteni platsi äärde muuseumihoone Vana Muuseum (Alte Museum). XIX
sajandi lõpul hakati mõtlema aga spetsiaalse antiikarhitektuuri muuseumi rajamise peale,
sest saksa arheoloogid olid antiikkultuuri väljakaevamisel ühed innukamad ja edukamad
Euroopas. 1930. a. avati Alfred Messeli projekteeritud Pergamoni muuseum, mille Pergamoni
templi ning Itari väravatega ekspositsioon on siiani üks Euroopa muuseumide
meeleolukamaid. II maailmasõja ajal tabas Berliini muuseume katastroof: osa kogusid
hävis, osa jagati Ida- ja Lääne-Berliini muuseumide vahel. Taasühendamisest sai
kõnelda alles 1993. aastast peale, kui antiikkunsti kogusid hakati koondama nende
põlisesse asukohta Vanasse Muuseumi. Nüüdseks on seal avatud antiikkreeka kunsti
osakond, etruski ja rooma kogu pannakse välja alles pärast muuseumihoone
rekonstrueerimist. Rahvusraamatukogus ongi väljas ligi sada eksponaati etruski ja rooma
kunstist, mida ka berliinlased pole kaua aega näinud. Iseäranis puudutab see
pisiplastikat. Pisiplastika üle olid uhked ka näituse kuraatorid antiigikogu direktor
prof. Wolf-Dieter Heilmeyer ja teadur dr. Christof Berns. Heilmeyer oli rõõmus, et
Saksamaa (Kiel ja Bonn) kõrval näidatakse seda väljapanekut just Eestis, sest 1803. a.
prof. J. K. S. Morgensterni loodud TÜ kunstimuuseumi kogu koosnes ju peamiselt
antiikkunstist, millest enamik küll kipskoopiad, ent oli ka originaale. Ain Kaalep
seevastu juhtis tervituskõnes tähelepanu tõsiasjale, et etruskid ja
soomeugrilased on Euroopa põlisasukad.
Peeter Alliku linoollõiked Sambas
7. XI avati Sambas Peeter Alliku graafikanäitus Konkreetsed lahendused.
Allik on maalile ja performanceile lisaks tegelnud 1991. aastast peale
linoollõikega ning väljapandu haarabki 1998.-99. a. valminud graafikat. Linoollõige on
Alliku käsituses vanamoodsa ja vaevanõudva töö kandja. Kunstnik saavutab seejuures
hämmastava gravüürsuse ja visuaalsuse, millega kaasneb poleemiline, intrigeerivate
hoiakutega kaasaegne absurditasand. 1990ndate algul elavnenud ja ruttu vaibunud
sürrealistlikud ettevõtmised Ku-Ku klubis iseloomustasid klassikalise sürrealismi
järellainetust. Kuigi Alliku puhul on tuntav side Max Ernsti sürreaalsete
illustratsioonidega, on tema jutustuste raamistik postmodernistlik ja konteksti loov.
Jutustuse käivitab mõni märksõna, kujund, sümbol, näiteks püstol, rist, haakrist,
seks, kristuslaps, tulevik, moonduvad ajastute ja aja konkreetsuse piirid, tuues
üheaegselt esile erilisuse ja banaalsuse. Irooniliselt joonistub välja justkui
vägivalla ükskõiksus ja ükskõiksuse vägivald, mille libaõilistuse annabki linooli
jaoks tavatult peen gravüür.
Kreg A-Kristring
Kaks uut näitust Tartu Kunstimajas
3. XI avati Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis nahakunstnik Rutt Maantoa näitus
Suletuse avatus ja 6. XI suures saalis Stanislav Netvolodovi näitus Viimane
viisaastak. 1996 2000.
Maantoa näitusel on väljas fantaasiarikkad köited, nahast skulptuurid ning täiesti
uue nähtusena tehniliselt keerulised värvilised valatud paberist tööd. Stanislav
Netvolodov on loonud ekspressionistlikke ja natuurilähedasi pronks-, puu- ning
kiviskulptuure ja ka monumente. Netvolodov on aastaid harrastanud medalikunsti.
Kunstimaja näitusel eksponeerib kunstnik viimase viie aasta maali, graafikat ja
skulptuuri.
Klaasikunstnike uitmõtted
7. XI avati EKA galeriis klaasiosakonna II kursuse üliõpilaste näitus
Taar.
Taar on kogum uitmõtteid enesest ja ümbritsevast, viide mütoloogilisele
minevikule ning selle seosele tänapäevaga. Iseseisvat loomingut eksponeerib neli
klaasikunsti üliõpilast. Rain Parts arutleb esteetiliste normide ja
integratsioonipoliitika üle: provotseerivad keelumärgid ja elektriline kaelarihm
muulastele ärgitavad sotsiaalsele diskussioonile. Liisi Junolaineni
mütoloogilisel rahvalaulul Kalmu neiu põhinevad kolm objekti otsivad seoseid
kaasajaga. Kaja Jollerit huvitab, mida kummardatakse kaasajal ja mis on selles
säilinud iidsest usundist. Klaastaarat lõikudes ja sulatades vaagib Triin Keerend
mõisteid taar ja taara. Taara kui peamine elatusallikas ihaldatud
mateeria ühiskonna heidikutele, asotsiaalidele.
Ketli Tiitsar
Konrad Mäe medal Jaan Elkenile
Eesti maalikunsti kõige mainekama auhinna Konrad Mäe medali
tänavune laureaat on EKLi president Jaan Elken.
Konrad Mäe medal antakse välja maalikunstiteose, teoste seeria, näituse või
elutöö eest, mis on oluliselt rikastanud eesti maalikunsti. Selle aasta kandidaatide
(Jaan Elken, Andrus Joonas, Ado Lill, Lemming Nagel, Enn Põldroos, Tiit Pääsuke, Mari
Roosvalt, Uno Roosvalt ja Lembit Sarapuu) seast valis ürii, kuhu kuulub võrdne arv
esindajaid kunstnike ja maalikunstnike liidust ning kultuurkapitalist, välja Jaan Elkeni.
TÜ ja EKA õppejõud, EKLi president Jaan Elken sai preemia tugeva retrospektiivse
näituse Tagasi hyperreaalsusesse eest Adamson-Ericu muuseumis; seda toetasid
Tallinna Kunstihoone galerii kevadisel isiknäitusel Keha keemia tema loomingut
interpreteerivad uued tööd.
Vaala oksjoni nael on Laikmaa Vaade Caprilt
9. XI Vaala galerii kunstioksjon pani punkti tänavusügisestele Tallinna
kunstioksjonitele.
Väljapaneku kulminatsioon oli kahtlemata Ants Laikmaa Vaade Caprilt
(1911 12), mis on eriti viimistletud kunstniku kuulsas sinises koloriidis rannavaade.
Laikmaa maalis Bagreo di Teberio motiivi kahel korral, mis temasuguse rahutu looja puhul
on üsna erandlik. Oskar Hoffmanni Tartu turg (1880) on samuti variant
kunstniku ühest tuntumast kompositsioonist. Eduard Wiiralti rikkast pärandist on
Vaala oksjonile jõudnud sellised haruldused nagu 1926. a. akvatinta Haaremis ja
1934. a. kuulsasse aktisarja kuuluv joonistus. Joonistuste poolest oli oksjonivalik eriti
rikas: Georg Krugi, Raoul Kernumehe, Ott Kangilaski ja Karin Lutsu
tööd käsitlevad ootamatul moel 1920. ja 1930. kunstisuundi ja toovad kaasa põneva
ainestiku. Omaette klass on Ülo Soosteri 1961. a. dateeritud tuijoonistused ja
seda ka hinnalt: tegemist on eesti sõjajärgse abstraktsionismi absoluutse tipuga. Ka
kaks lillemaali sunnivad end tõsiselt võtma. Paul Burmani väike dramaatilise
mõjuga töö on I maailmasõja aegsetest depressiooniaastatest kui vaatleksime Eestis
kellegi loomingut Van Goghi saatuse valgusel, siis oleks see Paul Burman. Ellinor Aiki
särav töö kiirgab tugevat elujõudu. Oksjonil näeb ulatuslikku valikut ka väliseesti
kunstist, Endel Kõksi, Agate Veeberi, Juhan Grünbergi, Erik
Haameri kõrval on ka Arno Vihalemma, Hermann Talviku, Olev Mikiveri
ja Silvia Leitu tööd.
3. detsembrini on Olümpia hotellis Anneli Säre pastellide ja
sangviinjoonistuste näitus. Väljas on Norra reisi muljetest inspireeritud
looduspildid. Mõnikord kasutab kunstnik tööde ilmestamiseks reljeefset paberit, mis
jätab huvitava faktuuri ja meenutab gobelääne. Säre töid iseloomustavad puhtad
säravad värvid ja rõõmus meeleolu. Realistlikud pastellid annavad tunnistust heast
joonistusoskusest ja loodusarmastusest.
Heli Silma
7. novembril avati Berliini Kommertspangas Tunne Kelami fotonäitus Eesti tee
vabadusele.
Näitusel on väljas 36 mustvalget dokumentaalfotot iseseisvumisele eelnenud sündmustest
aastail 1988 1990, sealhulgas iseseisvumisperioodil olulist rolli mänginud isikute
portreed.
Detsembri alguseni on Palamuse kihelkonna muuseumis avatud keraamiku ja EKA
keraamika osakonna kauaaegse õppejõu Evi Mardna Oskar Lutsu Kevade aineline
näitus. Näitusel eksponeerib autor figuraalplastikas Kevade tegelasi,
jeekimeid, Kentuki Lõvi maske, Tootsi punast maakera. Tööd on karakteersed ja vaimukad
ning tehnoloogiliselt kõrgel tasemel. Väljapaneku kujundas Tõnu Lauk.
Koorifestival Põlvas
Naiskoor Mai korraldab homme algusega kl. 16 Põlva kultuurikeskuses II
koorifestivali koorijuht Regina Soka (1907 1992) mälestuseks.
Festivalikutse said 13 koori Põlva maakonna koorid ja kollektiivid, kellega
Regina Sokk on oma töö käigus kokku puutunud, samuti Mai sõpruskoorid. Avatud on
näitus. Sissepääs vaba.
Eesti filmid Poolas
6. 10. XI toimuvad Poolas Eesti-Poola kultuurikoostöö kokkuleppe raames Eesti
filmipäevad, kus linastub viis eesti mängufilmi, mille valisid poolakad: Sulev Keeduse
Georgica, Valentin Kuigi Lurjus, Arko Oki Ristumine peateega, Hardi
Volmeri Minu Leninid ja Rao Heidmetsa Kallis härra Q.
Filmipäevade avaüritusena peeti 6. XI Varssavi kinos Rejs pressikonverents, pärast
seda linastus Georgica ajakirjanikele. Pressikonverentsil vastasid Poola
ajakirjanikele Eesti Filmi SA peadirektor Riina Sildos ja Georgica peaosatäitja,
Evald Aavik. Ajakirjanikud tundsid elavat huvi Eesti filmitootmise, filmide rahastamise ja
Eesti filmielu vastu. Georgica tundus poolakate mõttemaailmaga hästi haakuvat ja
Evald Aavik vastas küsimustele, mis puudutasid filmi võtmist. Filmipäevad avati
Georgica esilinastusega 200 külastajat mahutavas täissaalis 6. XI õhtul.
Avasõnad lausus EV suursaadik Poolas Aivo Orav. Filminädala teokssaamise üle
väljendasid heameelt korraldajad nii Eestist kui Poolast. Filmipäevad said teoks tänu
Eesti Kultuuriministeeriumile, Eesti saatkonnale Poolas, Poola Kinokomiteele, Film
Polskile, Eesti Filmi SAle ja filmipäevi toetanud Eesti firmadele Baltman ja Repo
Vabrikud.
Hanna Miller
Balti riikide filmialane koostöö suureneb
Eesti Filmi SA peadirektor Riina Sildos, Läti Riikliku Filmikeskuse direktor Bruno
Asčuks ja Grazina Arlickaite Leedu Kultuuriministeeriumist kirjutasid 4. XI Lüübekis
alla lepingule Baltic Filmsi, ühise koostööorganisatsiooni loomise kohta.
Baltic Filmsi eesmärgiks on Balti riikide filmitootmist ja levitamist toetavate
institutsioonide jõupingutuste ühendamine, et paremini tutvustada Balti riikide
filmikultuuri rahvusvahelisel tasandil. Eelkõige puudutab see Baltimaade filmiloomingu
esitlemist suurtel rahvusvahelistel filmifestivalidel ja -turgudel. Ühtlasi soodustab see
omavaheliste filmialaste kontaktide süvenemist ja arengut ning laiendab võimalusi
sisuliseks koostööks. Ühist filmitootmist toetavad varasemad kolme riigi
koostöölepingud nagu ka Euroopa filmialase koostöö konventsioon, millega Eesti ühines
1997. aastal. Baltic Filmsi loomise eeskujuks on Põhjamaade Scandinavian Films, mis on
aastaid edukalt tegutsenud. Koostööplatvormi Baltic Films allkirjastamine rahvusvahelise
filmifestivali Nordische Filmtage Lübeck (Põhjamaade filmipäevad
Lüübekis) raames on sümboolne. Just Lüübeki festivalil on Balti riigid andnud
välja ühist festivaliauhinda Baltic Prize. Samas on Lüübeki festival igati toetanud ja
soodustanud Põhja- ja Läänemeremaade koostööd. Baltic Filmsi esimene suur
ühisprojekt on osalemine Berliini rahvusvahelisel filmiturul järgmise aasta veebruaris.
Hanna Miller
Wallinger Veneetsiasse
Suurbritannia esindaja järgmisel Veneetsia biennaalil on kunstnik Mark
Wallinger, kelle loomingu ülevaatenäitus Tate Liverpoolis on avatud kuni 23. XII.
Wallingeri kunst on poliitiline ja terav. Teosed nagu IRA värvides Union Jack või
videod kuninganna masinlikult sarnastest saabumistest Ascoti neljal päeval 1994, lahkavad
inglasliku huumoriga Suurbritannia päevakajalisi probleeme. Kunstniku vaated on
põhjustanud kriitikat tema Veneetsiasse saatmise suhtes konservatiivsemad
kunstitegelased leiavad, et on väga rumal saata riiki esindama autor, kelle põhipaatos
on seda riiki mõnitada; eriti häiriv olevat aga just Wallingeri kohatine provintslikkus
ja kitsarinnalisus. Siiski jätab Wallinger alati otsad pigem lahti, ka kunsti osas üldse
näiteks ühe aktsiooni käigus 1990ndate keskel ostis ta võidusõiduhobuse, kelle
nimetas Tõeliseks Kunstiteoseks, hobune aga sai juba esimesel võistlusel vigastada ning
jäi lombakaks. Selle juhtumi taustal tehakse nüüd üldistavaid järeldusi Wallingeri
loomingu kohta: ta teeb kunsti, mis bravuurikalt stardib, kuid ei finieeru. Siiski, juba
1995. a. sai Wallinger Turneri auhinna. Lisaks Liverpoolile võib kuni 25. III 2001. a.
Londonis Rahvuslikus Kunstiraamatukogus näha Wallingeri väljapanekut (koos Richard
Longi ja Helen Chadwickiga).
Venemaa arhitektuuriväärtused ohus
Enamik ajaloolisi hooneid Venemaal, nende seas maailmakuulsad
vaatamisväärsused, on lubamatult halvas seisukorras, raha nende renoveerimiseks on aga
väga raske leida. Venemaal on üle 90 000 ametliku arhitektuurimälestise, millest paljud
on hävimisohus. New Yorgis asuv World Monuments Watch on oma maailma saja kõige
ohustatuma ehitise nimekirjas ära toonud seitse Venemaa vaatamisväärsust, seda on
rohkem kui üheski teises riigis. Suurim hädaoht valitseb ajaloolist Rostovit, mille
puitarhitektuuri hävimist soodustab niiskus. Riigieelarves teadagi muinsuskaitse jaoks
raha ei jätku, samas on Kremli suures palees toimunud siiski suurejoonelised
remonditööd, mis läksid riigile maksma 300 miljonit dollarit. Rikkad erasponsorid on
Venemaal veel haruldus, meeldiv erand on paljud kirikud, mis viimasel aastakümnel just
eraalgatusel remonditud või üles ehitatud, samuti erafirmade peakorteriteks renoveeritud
kunagised maamõisad. Vene muinsuskaitsjad on probleemi lahendada püüdnud ka
välisjõudude abiga, UNESCO kaudu püütakse rahastada 12 ehitusmälestise uuendamist.
Neist olulisemad on Suur Teater, mille elektrisüsteemgi on aastast 1940, ning Ermitaa,
mille kõige suurem mure on aknad ja põrandad. IBM on esimese suurfirmana õla alla
pannud muuseumi kaasajastamisele, toetades elekroonilise muuseumi giidi ning
kodulehekülje loomist. Viimase aja tähelepanuväärseimaks muinsuskaitsealaseks
saavutuseks Venemaal peetakse vene XVI sajandi ikoonimaalija Dionissi ainulaadsete Neitsi
Maarja elu kujutavate freskode konserveerimist Ferapontovi kloostris Vologda rajoonis, 600
km Moskvast kirdes.
RIBA (Kuninglik Briti Arhitektuuriinstituut) selleaastase Stirlingi auhinna parimale
arhitektile võitis Lõuna-Londoni Peckham Library eest Will Alsop (Alsop &
Sturmer).
Stockholmi Moderna Museeti näitus After the Wall on jõudnud Berliini, kus seda
võib vaadata Hamburger Bahnhofi muuseumis kuni 4. II 2001. 140 Ida-Euroopa kunstniku seas
esindavad Eestit lisaks juba saksa pressi tähelepanu pälvinud Jaan Toomikule Inessa
Josing, Kai Kaljo ja Liina Siib.
Maria-Kristiina Soomre
|