Kammermuusika maraton
Con brio 2000 eelvoor
3. detsembril lõppenud Eesti noorte interpreetide
konkurssfestivalil Con brio 2000 võitis Eesti Kontserdi auhinna (25 000 krooni ja
viis kontserti järgmisel hooajal) tellist Silver Ainomäe, kes pälvis ka Eesti
Muusikaakadeemia auhinna, Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri auhinna ja Eesti Raadio
auhinna, millega kaasneb salvestusleping ning esitlemine rahvusvahelisele noorte
interpreetide foorumile Bratislavas. Silver Ainomäe on Sibeliuse akadeemia
solistikateedri I kursuse üliõpilane Hannu Kiiski telloklassis. Ta on õppinud
muusikakeskkoolis Laine Leichteri ja Sibeliuse akadeemia noorteosakonnas oma praegusegi õpetaja
juures.
Vanemuise kontserdimaja auhind kuulub triole Mikk Murdvee (viiul) Kristjan Saar
(tello) Sten Lassmann (klaver), kellele anti ka Eesti Televisiooni auhind samuti
nagu Silver Ainomäele ja organist Aare-Paul Lattikule.
Con brio toimub Eesti Kontserdi korraldusel 1991. aastast, seekordne oli kuues võistlus,
osalemas 28 solisti ja ansamblit. ürii (esimees Paul Mägi, liikmed Lauri Aav, Peep
Lassmann, Mati Lukk, Heidi Pruuli, Tiia Teder, Andres Uibo, Toomas Vavilov, Peeter Vähi)
hinnangul oli võistluse tase kõrge, näidates Eesti interpreetide uut põlvkonda kõige
rõõmustavamast küljest.
|
Enamiku auhindu võitis Silver Ainomäe. aino ingrid sepp |
Heast kontserdist osasaamiseks pole enamasti vaja suurt piletiraha, vaid
hoopis head vaistu ja tähelepanelikku reklaamide lugemist. Konkurssfestivali Con
brio eelvoor toimus tühjale saalile, kuigi sümboolse piletihinnaga oli võimalik osa
saada vaheldusrikkast kontserdist, kus esinevad tulevikukuulsused. Lisaks üriile tulid
kohale peamiselt pedagoogid ja muusikute vanemad, nemadki vaid oma lemmiku
esinemispooltunniks. Esinejate tase oli üllatavalt kõrge, mis näitab ürituse
korraldajate head eeltööd ning konkursi mainet noorte interpreetide ja pedagoogide
hulgas. Alljärgnevat palun mõista kui ühe üriiliikme lühimuljeid.
Pooletunnist ajalimiiti kasutasid võistlejad erinevalt. Kes esitles mitme ajastu ja
stiili muusikat, kes mängis ühe autori loomingut. On täiesti arusaadav, miks paljud
muusikud valisid repertuaari romantikute loomingust: pooletunnine tsükkelteos võimaldab
näidata muusikalise mõtlemise küpsust, interpreedi energiat, aga ka tehnikat ning
intonatsioonipeensusi. Samas on romantiline kammermuusika ehitatud partnerluse peale ning
võistlevale interpreedile on toeks klaverisaatja kui kaasautor. Kontsertmeistrite (L.
Leiten, M. Gerretz-Traksmann, J. Peäske jt.) hea töö väärib eraldi kiidusõnu.
Konkursi eelvooru avas Tartu EMA Brass. Ehkki palad ei tulnud kõik ladusalt
välja, näitasid mehed valmisolekut võluda kuulajat nii peol kui kirikus. Teine vahva
ansambel oli samuti Tartust, I muusikakooli akordionikvartett. Ülo Lillese
õpilastel on meisterlik mängutehnika, hea koosmäng ning oskus pulbitsevat
muusikarõõmu kuulajaga jagada. Triol Mikk Murdvee (viiul), Kristjan Saar
(tello), Sten Lassmann (klaver) on perspektiivi, kui noormeestel jätkub
järjekindlust kõlavahekordi veelgi enam tasakaalustada. Üksmeelse ja kaasakiskuva
loomingulise rahutusega esitati Mendelssohn-Bartholdy Trio d-moll. Teisel osalenud
kammeransamblil Alar Villems (viiul), Ivar Säde (klarnet), Peeter
Altpere (tello), Jorma Toots (klaver) ei kujunenud ühist muusikalist
vereringet. Messiaeni kvartetis oli liigutavaid soolosid (eriti Altpere), kuid
puudus dramaturgiline haare.
Mikk Murdvee sooloesinemisest jäi kõige rohkem meelde Elleri
Avaruste vaoshoitult emotsionaalne esitus. Teine viiuldaja Mihkel Kerem
on artist, kes haarab esimese noodiga kuulaja tähelepanust kinni, ja vallutab. Chaussoni
Poeemis võis tunda puudust, et viiulikunstnikku saadab vaid klaver, mitte
sümfooniaorkester. Ysaye soolosonaadis demonstreeris Kerem julget tehnikat ja oma mängu
sisulist powerit.
Kõige meeldejäävamad hetked konkurss-festivali eelvoorust seostuvad noorte
tellistidega. Kristjan Saare esitatud Francki Sonaat A-duur on tehniliselt raske,
pürglev ja ülespaisutatud meeleoludega oopus, mille interpreet esitas
enesessesüvenenult musitseerides. Eve Pütsepp tabas ostakoviti Sonaadi
stilistika ning valusa dünaamika. Raul Seppel esitas kindlal dramaturgikäel
Beethoveni variatsioonid ning kantileense tooniga Taikovski Pezzo capriccioso. Peeter
Altpere on hea jutustaja, kes on nii innustunud ja usub oma lugu, et ei suuda kõiki
nüansse kainelt kalkuleerides kuulajale edasi anda. Soolokavaks esitatud Schuberti
Arpeggione sonaat oli tõsine ettevõtmine. Silver Ainomäe mängis efektse
kontsertkava (Bach, Ravel, Piazzolla) hullujulge sarmi ja tehnikaga. Ainus osalenud
vioolamängija Taavi Nachtigall sooritas Brahmsi Sonaadi ettekande kõhkleval
avastaval moel.
Flötistidest esimesena esinenud Mari-Liis Vihermäe jättis sarmika mulje, kuid
esitatud kolme D (Debussy, Denissov, Dutilleux) teosed olid liialt sarnased. Leonora
Palu mängis mitmekesisema kava: Jolivet eskapistlik Sonaat ning Bachi Partiita
a-moll, mõlemad täis ilusaid leide, kuid ka kohatist kärsitut tehnikat. Oksana Sinkova
esines väga efektse konkursikavaga, mille keskmes muusiku enda seade Paganini
Campanellast. Tarmo Johannes mängis soolokava, kus nüüdismuusika keskele
oli intrigeerivalt peidetud Telemann. Nüüdismuusikaoopustes demonstreeris Johannes
moodsat helivärvitehnikat, toonimänge ja mikrointervallikat. Teistest
puhkpillierialadest oli esindatud vaid metsasarv. Siim-Juhan Vakker üritas
muusikaliselt väheütlevas teoses (Medini Kontsert) esitleda musikaalsust ning
tehnilist mitmekülgsust.
Pianistide hulgas esines nii tublisid õpilasi kui väljakujunenud isiksusi. Nobeda
tehnikaga Mari-Liis Sild mängis Schumanni Rändaja-fantaasia ning oli
esituse sedavõrd hästi läbi mõelnud, et midagi ei jäänud juhuse ega fantaasia
hooleks. Diana Moik tõi publikuni omanäolised Bachi tõlgendused, hoolitsedes
sordiinselt iga heli kõla eest. Kui Tokaata e-moll dramatismi vältiv esitus jäi
eemalolevaks, siis Partiitas nr. 2 kujundas Moik ilusaid detaile ja mõjusaid
tsüklisiseseid suhteid. Andranik Kecheki esituskunst on eesti pianismi koolkonna
taustal võõrast verd. Kuigi kava oli mitmekesine (Liszt, Debussy, Komitas), jäi siiski
mulje, et pianistile meeldib forte hoopis rohkem kui piano ja
dramatismiainet leiab ta igasuguses muusikas. Andrus Rannaääre mängis
Beethoveni Kolmanda sonaadi aristokraatses mõõdukuses, mis Skertsoga lendlema läks.
Rannaääre omaloominguline Värvirapsoodia on Gershwini-tüüpi vahva
sõrmeakrobaatika võimalustega fantaasiapala helilistest värviplekkidest ja motoorikast.
Hoolikalt kõlavarjunditeks valmistunud Ebe Münthel esitas Schuberti sonaadi
G-duur. Marek Vilba jäi meelde isikupärase ja tervikliku Chopiniga (Sonaat nr. 3 op.
58). Jelena Golub esitas Bachi kavas keni klavessiinlikke detaile. Katrin
Salumets keskendus Beethoveni Variatsioonides kontrastidele ja teema kujutisele
tekstuuris. Noorte interpreetide maratoni ainus vokalist Aile Asszonyi esitas nii
ooperiaariaid kui erineva stiiliga kammerlaule sarmikalt ja varjundirohkel häälel.
Pillide kuningat orelit mängisid Elke Unt-Kortelainen ja Aare-Paul Lattik.
Esimene neist tegeles oma pooltunni põhiliselt Widori Sümfoonia valjude helidega. Aare-Paul
Lattik demonstreeris pillivalitsemise ja muusikategemise ühendust, mängides kahe
iseäraliku ajastutevälise orelihelilooja loomingut. Artur Kapi vaheldusrikas ja
dramaatiline Orelisonaat kõlas põnevalt, Duruflé süidi puhul oli kahju, et kogu oopus
esitamisele ei mahtunud.
Con brio on tänuväärne ettevõtmine ja tõsine võimalus ka nendele
osavõtjatele, kes seekord finaali ei pääsenud. Maailm on avatud, aktiivsel noorel
interpreedil on võimalus end proovile panna paljudel konkurssidel ning kodumaal omandatud
kogemused on edasisele karjääri alus.
Tiia Teder
|