Kunstiväärtused ukraina kirikus
14. oktoobril Laboratooriumi tän. 22 sisse
õnnistatud ukraina kreeka-rooma Jumalaema-Kolmkäe (Trojerutšitsa) kirikus on pärast
pikaajalisi ehitustöid jõutud niikaugele, et seal peetakse jumalateenistused. Kirik oli
ametlikult registreeritud juba 1991. aastal, selle ehitamise ja elluviimisega tegutses
Eestis ERKI lõpetanud kunstnik Anatoli Ljutjuk, kes sai õnnistuse ukraina
kreeka-rooma kiriku kadunud peapiiskopilt Volodimir Sternjukilt. Pärast kinnistu ostmist
kirikule tuli endises KGB aidas (mis olevat omal ajal pakkunud ulualust ka luteri kiriku
kabelile) ette võtta suur ehitustöö. Lisaks hoone kohandamisele kirikuks oli vaja saada
ka jumalateenistusteks vajalik sisseseade. Töid püüti ka tõkestada – kaks aastat
tagasi süüdati ehitusjärgus olev hoone ning pärast tulekahju tuli paljuski jätkata
algusest. Kogu kiriku mahulise projekti autor on arhitekt Jüri Renter.
Kiriku juures tegutseb praegu ka väike Püha Perekonna ordu klooster. Ilus ja meie maal
ootamatu on kiriku ikonostaas, mille maalis Lvovi kunstnik Petro Gumenjuk. Võib
juba ette öelda, et kunstisõpradele on see suur kunstielamus. Ikonostaas erineb meie
traditsioonilisest ettekujutusest sellest kunstiliigist, lisaks pakub ta kaasaegse kunsti
seisukohalt värvirõõmu ja elamuse kompositsioonilise lahendusega. Kunstniku sõnul
tahtis ta luua kaasaegse kunstiteose, mille juured on traditsioonilise ukraina barokkmaali
traditsioon.
Ikonostaaside ülesehitustava kohaselt moodustab selle alumine osa nn. kohaliku rea. Selle
keskosas on nn. tsaariväravale paigutatud nelja evangelisti sümbolid, neist kahele poole
jäävad Jumalaema ja Päästja, väljaspool paiknevad peainglid Miikael ja Gaabriel.
Ruumi väikeste mõõtude tõttu ei olnud võimalik korrata traditsioonilist mitmereasust.
Soovist kujundada traditsiooniline kuppelefekt tuli lahendada keskele pürgiv
kompositsioon. Selleks on tsaariväravate kohale paigutatud kirikule nime andnud
Jumalaema-Kolmkäsi. Temast vasakul on Maarja ja Magdaleena kujutus, vasakul aga Johannes
koos nn. õiglase sajakonna juhi Logesega. Selle rea äärtes on paremal Jossafat, XVII
sajandi Polotski piiskop, kelle mõrvasid õigeusklikud 1623. aastal (protestiks nn.
uniaatide kiriku tekke vastu) ja kes kanoniseeriti kakssada aastat hiljem pühakuks
(tänaseni ainus kreeka-rooma kiriku pühak). Vasakul pool on aga kujutatud Damaskuse
Johannes, kes VII sajandi pildirüüstamise ajastul kaitses oma töödes õigust ikoone
maalida. Vastased kaebasid tema peale valitsejale, kes lasi raiuda tal ära parema käe
ning häbistamiseks paigutati see käsi väljakule. Damaskuse Johannes palus aga, et käsi
antaks talle tagasi. See ongi see kolmas käsi, mis andis sellele Jumalaemale nime. Alles
787. aastal tuli otsus, mis taas lubas ikoone maalida; loa aluseks said nimelt Johannese
kirjutised ja tööd.
Lõpuks kroonib kogu ikonostaasi massiivne puurist, mis sümboliseerib ristilöödud
Kristust. Tervikuna mõjub kogu teos erakordselt emotsionaalselt ja stiiliühtselt,
kusjuures üksikikoonide loomisel oli Gumenjuk aluseks võtnud Galitši koolkonna ikoonid.
Kreeka-katoliku kirik loodi Ukrainas XVI sajandi lõpul: 1596. aastal Berestas õigeusu ja
katoliku kiriku vahel saavutatud kokkuleppe alusel. Olukorras, kus Ukrainat ohustas Poola
täielik katoliseerimine ja poloniseerimine, oli see otsus mõistlik kompromiss mõlema
osapoole jaoks. Loodud uniaatlikus kirikus säilis Bütsantsile (õigeusule) toetuv
jumalateenistus, mida kinnitas ka paavsti bulla. Sellega välistati Poola võimude
vahelesegamine kiriku siseasjadesse. Kirikute juures säilisid ukrainakeelsed koolid,
kiriklik eriharidus, selle ümber hakkas kujunema ukraina intelligents. Tänu sellele
säilis ka ukraina rahvas.
Uue kiriku sissepühitsemisele saabus Tallinna Lvovi peapiiskop Ljubomir Huzal. Lisaks
kirikuruumile on hoonesse rajatud lisaruumid pööningukorrusel ning Ljutjuki lahendatud
keldrikorrusel saab eksponeerida kunstinäitusi. Oktoobris ja novembris oli seal väljas
Ivano-Frankovski linna kingitud ühe ukraina eripärase kunstiliigi, nn. “põssankate”
– veel Ukraina ristimiseelsete ja ka kristlike rahvamustritega maalitud pühademunade
näitust.
Jevgeni Kaljundi
|