Chopini millenniumigala
|
Barbara Karaszkiewicz-Zagajewska ERSO ees. |
Poola Vabariigi Suursaatkond Eestis korraldas 30. I Estonia
kontserdisaalis Chopini loomingule pühendatud kontserdi, mille esimeses pooles esinesid
Narva noorte pianistide konkursi parimad ja laulis Nadia Kurem, teises pooles aga soleeris
ERSO ees külalispianist Barbara Karaszkiewicz-Zagajewska. Ühtlasi koguti kontserdil
annetusi UNICEFi heaks.
Chopini muusika ja lahke võõrustaja kutse oli kokku meelitanud saalitäie
esinduslikku publikut, tänuliku auditooriumi äsja Narvas lõppenud II rahvusvahelise
noorte pianistide konkursi parimatele. (Konkursist loe ka lk. 14.) Esinesid esikoha
pälvinud Olesja Berdnikova (s. 1988, Gatina), Maksim tura
(s. 1988, Narva), Marina Gokejeva (s. 1982, Peterburi) ning grand
prix võitnud Aleksandr Stepanov (s. 1987, Peterburi). Toredaid noori
võinuks rohkemgi kuulata, paraku hõlmas lõviosa pikast avapoolest konferansjeede
mitmekeelne jutustus Chopini armuelust, justkui tema muusika ei kõneleks ise enda eest.
Siiski lõpetas piduliku gala Chopini Teine klaverikontsert, milles Arvo Volmeri juhatatud
ERSO leidis hea kooskõla poolatarist solistiga.
Tosina kontserdiga Ameerikasse
Kolmapäeval alustasid Tallinna Kammerorkester ja Eesti Filharmoonia Kammerkoor oma
kolmandat ühist Ameerika- turneed. Tõnu Kaljuste juhatusel antakse Kanadas ja USAs kokku
12 kontserti.
Turnee esimesed kontserdid on täna ja ülehomme Torontos ning 8. II New Yorgis.
Esinetakse veel Kansas Citys, Ann Arboris, Chicagos, Decorahs , Houstonis, San
Franciscos ja Vancouveris. Kontserdireisi põhiteosteks on J.-S. Bachi Kantaat nr. 4, E.-S.
Tüüri Requiem ning A. Pärdi Berliini missa ja
Kanon pokajanen. Torontos tuuakse maailmaesiettekandele kohaliku helilooja
Randolph Petersi teos Five Keys to the Unseen (tekst Salman Rushdie). Chicago
kontserdi teises pooles esitatakse Veljo Tormise loomingut tema uuelt plaadilt
Litany To Thunder. Tagasiteel esineb koor Pariisis, kus 22. II antakse
kontsert Eesti Vabariigi 82. aastapäeva auks.
New York Times Paavo Järvist
Seoses Paavo Järvi määramisega Cincinnati SO muusikadirektoriks avaldas The New
York Times (26. I) asjakohase artikli (koos fotoga) ajalehe kriitiku Allan Kozinni sulest.
Selles märgitakse, et orkester leidis endale uue juhi 13 kuud kestnud otsingute järel,
avaldatakse Paavo Järvi arvamusi seoses eelseisva ametiga (Orkester on
muusikaliselt väga heas vormis ja ma leian, et on õige hetk minna edasi järgmisele
tasandile....Kuidas saada kontsertidele rohkem noori inimesi?...jne),
pikemalt on tutvustatud Paavo Järvi muusikalist elulugu ning kogu Järvide perekonda.
Tsiteeritakse ka orkestri direktorit Peter Strangei, kes arvab, et Paavo Järvi
hakkab mõndagi orkestri tegevusliinides muutma, minnes välja ka riskidele. The New York
Times on kirjutanud ka Paavo Järvi debüüdist Philadelphia Orchestra ja New York
Philharmonic Orchestraga möödunud hooajal.
Priit Kuusk
Eesti muusikud Iisraelis
Jaanuari algul olid neljal kontserdil The Israel Sinfonietta ees solistiks Pille
Lill ja Mati Palm, kavas Dmitri ostakoviti XIV sümfoonia, dirigendiks
orkestri kunstiline juht Eri Klas.
5., 6. ja 8. I kontserdid toimusid Beer-Sheva konservatooriumi saalis, 9. I esineti
Kfar Saba kultuurikeskuses Tel Avivis. See ostakoviti suurte sümfooniate seas
erandlik kammersümfoonia seab eriti kõrgeid nõudmisi kahele vokaalsolistile. Mati Palm
on teost korduvalt ette kandnud (kahes esituskoosseisus Soomes ja ühes Hollandis), ent
Pille Lillele oli see teose esimene, nii tehniliselt kui sisuliselt suurepäraselt
õnnestunud esinemine. Dünaamilises ja arvuka publiku tunnustuse pälvinud kontserdikavas
tegi kaasa ka noor särav rootsi tellist Thorleif Thedeen, soleerides Saint-Saënsi
Esimese tellokontserdi ettekandes.
Eri Klas ja RAM Tamperes
Tampere Linnaorkester tähistas 28. I piduliku kontserdiga Tampere-talos oma 70.
aastapäeva peadirigent Eri Klasi juhatusel ja Eesti Rahvusmeeskoori kaastegevusel.
Kavas olid Sibeliuse I sümfoonia ja ostakoviti 13. sümfoonia
(Babii Jar). Viimases oli solistiks Peterburi Maria teatri bass, ka Metropolitan
Operas laulnud Sergei Aleksakin, koori oli ette valmistanud Ants Soots. Soome Raadio
edastas kontserdisalvestise 30. I. Ants Sootsi sõnul on Tampere Linnaorkester viimasel
ajal jõudsalt arenenud, 1998 esitati koos Sibeliuse Kullervo, tänavu
sügisel on Eri Klasi juhatusel Tamperes ühisettekandel Stravinski Kuningas
Oidipus. Menukale kontserdile järgnenud vastuvõtul tehti teatavaks, et Eri Klasi
ning orkestri soovil jääb Eri Klas Tampere Linnaorkestri peadirigendiks ka aastatel 2001
2004. RAM andis 29. I Tamperes ka a cappella kontserdi, kavas peamiselt
Tormis (ka Tubin, Ernesaks, Hämeenniemi ja Sibelius.
Priit Kuusk
EK loomenõukogu esimeheks Eri Klas
31. I toimus kultuuriministeeriumis Eesti Kontserdi loomenõukogu uue koosseisu
esimene koosolek. Seda avades tõdes kultuuriminister Signe Kivi, et kohal on kõik
loomenõukogu 20 liiget ning tutvustas seejärel lühidalt loomenõukogu (LN) ülesandeid
ja volitusi. Esimese päevakorrapunktina valiti salajasel hääletamisel LNi esimeheks Eri
Klas, kes asus koosolekut juhatama.
Sissejuhatuseks tegi Klas ettepaneku, et LN oleks nõuandva, mitte sekkuva ja
määrava iseloomuga institutsioon ning tutvustas LNi kodukorda. Sel teemal tekkis Klasil
aga ootamatult terav poleemika Vardo Rumesseniga, kes leidis, et kodukord tuleks
uuesti välja töötada. Rumesseni protestist hoolimata võeti kodukord 17 poolthäälega
vastu. Edasi tutvustas Eesti Kontserdi direktor Aivar Mäe lühidalt EK 1999. a.
tulemusi, millega Rumessen samuti rahule ei jäänud, kuna ootas täpsemaid andmeid,
statistikat anrite kaupa. Lepo Sumera tegi ettepaneku moodustada töörühm
palju poleemikat tekitanud EK põhimääruse täiendamiseks. Sellest sai esimene suurem
diskussiooniobjekt Sumera juhtis tähelepanu põhimääruse teineteist
dubleerivatele punktidele ning EK põhiülesande sõnastusele, kus pole otseselt öeldud,
et EK ülesandeks on eesti muusika ja eesti interpretatsioonikunsti edendamine (vastavad
parandusettepanekud on kultuuriministrile juba esitatud). Eri Klasi arvamus: Mul on
niisugune tunne, et me otsime põhimääruses hirmsasti korrast ära kohti, nagu oleksime
emakeele tunnis. Põhimõtteliselt samal seisukohal oli ka Mikk Mikiver.
EK produtsent Madis Kolk võttis küsimuse alla EK loomingulise juhi ametikoha:
Sotsialismiajal oli meil kunstiline juht ju olemas, kuid ametikoht kadus, kui
sisuline juhtimine läks EK kunstinõukogu pädevusse. Praegu, mil korraldame aastas umbes
800 kontserti ning kümneid festivale, käiks selline juhtimine ühele inimesele lihtsalt
üle jõu. Eri Klas oli samal seisukohal: Mis puutub kunstilise juhi
küsimusse, siis ma ei näe, et keegi peaks juhtima RAMi dirigenti Ants Sootsi, Andres
Mustoneni ja EK produtsente. Ma ei näe Eestis inimest, kes oleks nii tark, et suudaks
juhtida kõiki EK loomingulisi kollektiive. Ning lisas, et EK on end siiani
näidanud kui hästitoimiv organisatsioon. Kui hästitoimivaid asju hakata
parandama, võib efekt osutuda hoopis vastupidiseks, võttis Eri Klas
probleemiasetuse kokku. Järgmine EK loomenõukogu koosolek on juba 4. III, siis
arutatakse järgmise hooajaga seonduvat.
Igor Garnek
Sisask jätkuvalt produktiivne
25. I esietendus Soomes Paimio muusikateatris Urmas Sisaski op. 74,
laulumäng Kalevanpoika.
Teose noortelt ja noortele on tellinud Varsinais-Suomen Kansanopisto.
Kalevipoja vägiteod Soomes on libretoks kirjutanud Pekka Saaristo. 45minutilise
projekti lavastas Hannele Moilanen, koreograaf on Katri Kärpijoki-Elonen ja
Arto Tuominen, lava kujundas Teemu Loikas. Ehkki teatri kaheksaliikmeline trupp
koosneb õppuritest, omandati teos ühe kuuga trupp laulab, tantsib, mängib
viiulit ja amaanitrummi suure lustiga, mis tagas ka publiku vaimustatud vastuvõtu
ning meedia tähelepanu. Esialgu on kavas kümme etendust, mõte on liikunud ka Eesti
külastusele.
Noorte looming Olavi saalis
25. I toimus Mustpeade Majas õppivate heliloojate loomingu kontsert.
Pärast kontserti avaldas Eino Tamberg arvamust, et kuuldud autorite seas ei ole kedagi,
kelle kohta võiks öelda, et ta ei peaks loominguga edasi tegelema. Need noored on Piret
Rump, Anne-Ly Martson, Juliana Kuklin, Mariliis Valkonen, Tatjana
Kozlova, Kristjan Kõrver, Malle Maltis, Lauri Jõeleht ja Jaanus
Torrim. Kõik nad kas õpivad või on õppinud G. Otsa nim. Tallinna muusikakoolis
Lembit Veevo, Toivo Tulevi, Anti Marguste ja Alo Põldmäe klassis. Kooli lõpetanud
jätkavad kompositsiooniõpinguid muusikaakadeemias Eino Tambergi ja Jaan Räätsa juures.
Saalitäis publikut sai kuulda vägagi erinevatele koosseisudele kirjutatud teoseid
nagu Malle Maltise Es Reicht puhkpillide ja löökpillide sekstetile (dirigent
Kaido Kodumäe), Lauri Jõelehe Heil sopranile ja löökpillidele (esitajad
Mirje Mändla ja autor), Piret Rumbi Kolm pala flöödile ja tellole (esitajad
Janika Lentsius ja Lembi Mets). Põnevust pakkusid Tatjana Kozlova ja Mariliis Valkoneni
vokaalteosed ning Anne-Ly Martsoni folklooriaineline pala klarnetile ja klaverile.
Kristjan Kõrveri Hällilaulu (tekst August Sang) sügava sõnumi tõi
kuulajateni Sibeliuse akadeemia laulutudeng Atlan Karp, klaveril Eva Maripuu. Kogu õhtu
jooksul jätkus meeldivaid avastusi nii autoritelt kui interpreetidelt.
Raili Sule
Kaminamuusika
Kolmandat hooaega juhib klavessinist Marju Riisikamp Kaminamuusika
sarja Vanalinna Muusikamajas.
Tänavuseks kavandatud viiest kontserdist on seni toimunud kaks: novembris Pidulik
muusika Püha Cecilia päevaks ja nädala eest, 28. I Muusikud ja
rändamine. Viimati keskendusid sarja juht ja tema seekordsed partnerid Reet Sukk
(traversflööt, plokkflööt) ja Taavi-Mats Utt (plokkflööt) saksa muusikale,
tuntumate (Bach, Froberger) kõrval kavas ka vähemmängituid (Quantz, Krebs) ja üks
haruldanegi helitöö vähemasti esitajad arvasid, et William Crofti Sonaat kahele
plokkflöödile, mille noodi nad Amsterdamist leidsid, pole ehk paaril sajandil üldse
kõlanud. Hubane muusikatund küünla- ja kaminavalgel, vahelduvad ja asjakohaselt
kommenteeritud teemad ning iga kord uued esinejad väärivad enamatki publikuhuvi, kui
sarjale seni osaks saanud. Kaminamuusikat pakutakse sel hooajal veel 3. III
(Kirikuisad muusikast), 7. IV (J. S. Bach) ja 5. V (C.
Monteverdi ja tema aeg).
Bachi soolod ja duod
Pühapäeval toimub Adamson-Ericu muuseumi ja EMA koostöös kolmas kontsert
sarjast Bach 250 aastat surmast.
Kui eelmisel korral kõlasid teosed suurematele koosseisudele, siis seekord keskendutakse
intiimsematele soolodele ja duodele. Kuulda saab mitmeid klavessiiniteoseid, aga samuti
flöödisonaati A-duur ja viiuli soolosonaati C-duur. Esitajaiks klavessinistid Marju
Riisikamp, Irina Zahharenkova, Anneli Tanksimäe, duo Laura Õun
Anu Randma, viiuldaja Terje Raidmets ja Reet Sukk
traversflöödil, vahekommentaarid sarja kunstiliselt juhilt Imbi Tarumilt.
Kaarel Saha preemia
30. I pärjati Vanemuise teatri etenduse Sõda ja rahu eel tänavused
Kaarel Saha preemia laureaadid.
Vanemuise Seltsi ja Kaarel Sahk juuniori eesti teatritehniliste töötajate preemia
pälvisid Vanemuise valgusmeister Alvar Fuchs ja Rakvere teatri butafor Kaupo
Sink. Kaarel Sahk lõpetas 1936. a Tartu Draamateatri Seltsi Teatrikunsti Stuudio.
Pärast seda töötas ta 1936 44 Tallinna Töölisteatris ja Väiketeatris
tehnilisel ja majandusalal. 1944 50 ja 1961 76 oli Sahk Vanemuise direktori
asetäitja, aastast 1976 teatri tehniline direktor. 1989. aastani töötas Kaarel Sahk
Vanemuises lavastusala juhatajana. Mälestuspreemia anti välja viiendat korda.
Jaanika Juhanson
Unimütsid Pärnu teatris
Endla väikses saalis esietendub 7. II lastelavastus Unimütsid.
Kirjutanud on selle teatri dramaturg Ivar Põllu. Lavastab Raivo Trass.
Osades Ireen Kennik, Kristiina Kütt, Lauri Kink, Margus Oopkaup. See on lugu väiksest
laisast tüdrukust, kes unenäos reisib koos teise tüdrukuga teisele poole maakera, sest
kodus on nii igavalt hea. Seiklusrikkal teekonnal satuvad nad kokku kummaliste tegelastega
(hiir,kala, lind). Lõpuks selgub, et kõige parem on ikkagi oma kodus, nii et ei tahagi
enam unimüts olla. Etendused 8., 16., 17., 18., 19. II kl. 13.
Gea Kammer
Endlast saab kaasa kondoomi
Pärnu Endla ja Eesti Pereplaneerimise Liit alustasid koostööd
seksuaalkasvatuses, propageerides noorte seas turvaseksi.
Cool Condoms käivitab kampaania, mille käigus saavad Arni Ibseni eksperimentaalse
lavastuse Taevariik külastajad tasuta kondoomi. Vaatajad on valdavalt noored
ja lavastus erineb klassikalisest teatritükist, mistõttu kampaania täidab oma
funktsiooni ja viib sõnumi sihtgrupini (Kui sa seda nagunii teha kavatsed, tee vähemalt
turvaliselt!). Islandi autori Arni Ibseni Taevariik on seni Pärnu teatri üks
populaarsemaid lavastusi, mille etendused on välja müüdud. Lugu räägib kuue noore
inimese tormilisest nädalalõpust ning seda mängitakse samaaegselt nii suures kui
väikses saalis (publik laval). Autor saatis Endla teatrile kirja, kus avaldab
tänu kampaania käivitamise eest ning toetab igati ettevõtmist.
Gea Kammer
Talvised luuleõhtud Pärnus
Suvel Matti Miliuse algatatud traditsioonilised luuleõhtud Pärnus ei ole
kunstikollektsionääri kahetsusväärse lahkumisega katkenud.
Eelmisel reedel koguneti taas Munga kohvikus. Deklameeriti Viidingut, esitati remikse
estraadiklassikast. Sorge kandis vahepaladeks ette fragmente, mis meenutasid
laabanlikke häälamisi. Need pühendati kaunile naissoole ja said kuulajaskonna aplausi
osaliseks. Luuleõhtu võeti ka videolinti, sellega saab tutvuda Pärnu Uue Kunsti
Muuseumis.
Riigi kultuuristipendiumid
Riigi kultuuripreemiate ja kultuuristipendiumide seaduse (RT I 1998, 101, 1665) §
10 lõike 1 alusel ning kultuuriministri 18. jaanuari 2000. a. käskkirja nr. 17
2000 aasta riigieelarve osa 136, peatüki 39, artikli 66 alusel määras
kultuuriminister Signe Kivi käesoleva aasta esimesed 24 000 krooni suurused riigi
kultuuristipendiumid järgmistele isikutele:
Hellar Bergmann õpinguteks Vene Teatrikunsti Akadeemias; Eve Kask
Tallinna XII rahvusvahelise graafikatriennaali läbiviimiseks; Liis Kolle
õpinguteks Berliini Muusikakõrgkoolis; Jaak Sooäär õpinguteks
Kopenhaageni Rütmimuusika Konservatooriumis; Anu Tali õpinguteks St.
Peterburgi Konservatooriumis; Toivo Tulev loometöö stipendium; Külliki
Vulf Uku Masingu luuleraamatute trükiks ettevalmistamiseks.
Riigi kultuuristipendiumide teine jaotus tehakse 1. maiks, avaldusi võetakse
Kultuuriministeeriumis vastu 20. aprillini; kolmas jaotus tehakse 1. septembriks
ning taotlusi võetakse vastu 20. augustini. Eesti Vabariigi kultuuristipendiumid
määratakse riigi kultuuripoliitika seisukohalt oluliste kultuuriprojektide ja
loominguliste tellimuste toetamiseks või õppetoetusena õpinguiks välismaa
kõrgkoolides ja teadusasutustes.
Reet Weidebaum
Enn Põldroosi registrid vaalas
|
1. II avati Vaalas Enn Põldroosi
maalide näitus Maalid: register.
Põldroosi kirjutatud kaaskirjast selgub, et sellel näitusel näeme kunstiajaloo üle
mõtisklevat kunstnikku, kes hüppab heal meelel ajamasinasse, mille maiseks kehastuseks
on Euroopa suured kunstimuuseumid ja nende pühal pinnal peibutavad teda mineviku suured
kunstinimed koostööle. Põldroos on oma haardesse saanud renessansi tagapõhjaga
itaallased, keda kuri saatus lasi osaleda renessansi langusajas. Kuigi XXI sajand on
minetatud tundlikkuse XVI sajandi suurte kunstitragöödiate suhtes, on euroopaliku
kunstiajaloo vananemisega kaasas käinud respekt mineviku meistri nime vastu.
Kunstimõisteid hakklihaks hekseldav XX sajandi uuendusmeelne kunstimoraal on välja
töötanud oma kontseptsioonid, sanktsioneerides õiguse klassikalisele pärandile.
Respekt ja hoolimatu ärakasutamine on loonud dialektilise segapuntra, mis on üles
ehitatud originaali mõiste eituse ja jaatuse tasakaalustamatule vaidlusele. Mona Lisa
kujutist kuritarvitanud Duchamp ja Velazquese teoste eeskujul maalisarju loonud Picasso
kommentaare ei vaja. Klassikaline teos oli nende käes toormaterjaliks ja kuulsate
meistrite originaalide aura mõjutas neid väga vähe. Vastupidiseid näiteid võiks
samuti tuua: on kunstnikke, kes täiustasid oma meelest klassikat, meisterdades käsi Milo
Venusele, või asusid mõnel muul moel klassika parandaja rolli. Põldroos kuulub pigem
Picasso tiiva esindajate hulka, tema repliigid on allutatud täielikult enn-põldroosiliku
käsitluslaadi sisemisele loogikale. Kuigi Põldroos moonutab proportsioone ega hooli
originaali detailidest, on tema töödes igatsust harmooniliste kõrgkunsti asjastute
järgi, mil kunsti loodi katedraalide jaoks ja naisi maaliti madonnadena. Väljendades
isiklikus kunstivõtmes oma kunstiarmastust, on Põldroosil oma ettevõtmises maalijana
varuks realiseerimata potentsiaale. Tema maalid on ebatavaliselt askeetlikud ja
monokroomsed kuni mustvalgeni, mida ei tunne Põldroosi ükski varasem periood. Oma
viitelises suhtes ajalooga maalib kunstnik üsna üldistavalt, kuid paneb
huvitava siiski ilust ettepoole. Näitus on lahti 19. II.
Eha Komissarov
Marko Mäetamme Me Supernatural
3. II avati Kunstihoone galeriis kunstikriitikas popkunstnikuks tituleeritud Marko
Mäetamme näitus Me Supernatural.
Kunstnik on maalinud seeria teoseid, mis räägivad, kuidas saadakse üleloomulikuks, ning
mis avavad Jeesuse imetegude võimalikke tagamaid. Maalide tegelasteks on Jumal, Kurat ja
autor ise. Mäetamme käekiri on endiselt lakooniline, maalidel kujutatu skemaatiline ja
vabastatud esteetikast ning ilutaotlusest. Märkidest ja sümbolitest on kokku pandud
jutustused, mis meenutavad algklasside matemaatika tehetevihiku lehekülgi. Maale saadavad
kunstniku vaimukad kommentaarid, mis annavad teoste mõistmiseks olulisi vihjeid.
Pirruse uni
Samba galeriis toimus 2. II kell 2 + 2 pärastlõunal Pirruse projektinäituse
Uni osana patja köidetud uneraamatu esitlus.
Lisaks nime-, numbri- ja kontekstitasandile sisaldab näitus äratundmist ja inimlikku
huvi. Selle sisuks on Pirruse vägagi isiklik mütoloogia, mis baseerub mälestuste
ahelal, subjektiivsel reaalsusel, taandudes kõige tundlikumale kompuutrile
inimesele. Neli aastat tagasi käima lükatud projekti ajastatus justkui kannab
kabalistilist iseloomu, millega muudetakse galerii rituaalseks magamistoaks.
Manifesteeritakse puhtust, siirust, inimlikkust. Seal ei leia aset riikliku tähtsusega
toimingud nagu ajaloomagalad neid tunnevad. Kogu ekspositsioon on hele, helge ja
lakooniliselt talvine. Rauge puhkeaeg väljendub valges raudvoodis, mummulistes
kardinates, uneleelotustes ja hommikumantlis valvuritädis, kes on ekspositsiooni
lahutamatu osa. Teatud eas tajutakse, et noorus on paratamatult möödas. Unepuudus,
raskused uinumisega on tuntumaid ealisi iseärasusi, autor vajab sõpradelt abi
igaühelt rahustavat sõna. Freudi patsientidest eraldab Pirrust praktiliselt kõik,
välja arvatud uni. Freudistlike õõnsate vormide ja kepikeste-pulgakeste asemel on
Pirruse uneraamat kodeeritud arvudesse. Mälestusteraamat eelmisest aastatuhandest
sisaldab inimeselt inimesele antud 110 rahustavat sõna (numbrilist käekirjanäidet) ning
seintel nummerdatud fototunnistust. Vaatajale avanevad näituse kihid ja tasandid
sisenemisel konteksti, mis oma põhivärvingult on siiralt positiivne, kuid ka
nõutukstegev ja humoorikana näiv. Selle näitusega oleme rikkamad ühe sisekeemia ja
personaalse mütoloogia võrra. Näitus on lahti 12. II.
Kreg A-Kristring
Mari Kadaniku maalid Kastellaanimajas
Täna kell 16 avatakse Kastellaanimaja galeriis Mari Kadaniku maalinäitus
Lihtsalt.
Mari Kadanik (s. 1972) on lõpetanud kunstiakadeemia 1996. aastal maalijana ja
esinenud näitustel juba aastaid. Tema figuratiivne maalimislaad on äratuntav ja
põlvkondlikult mõneti lähedane eakaaslastele Kadri Kangilaskile, Toomas Tõnissoole jt.
Juhuslikele materjalidele (mööblifragmendid jmt.) maalitud meeleolukad stseenid
meenutavad oma vahendituse ja taotluslike lihtsustustega kohati lastejoonistusi, ent
kannavad siiski pigem täiskasvanute maailma kuuluvaid emotsioone ja küsimusi. Kadaniku
maalide koloriit ja chagallilikult fragmentaarne kujundlikkus on väga leebe, vähimagi
agressiivse taotluseta edastada iga hinna eest oma sõnum. Väikestele lihtsatele
stseenidele on lisatud juurdekirjutusi ja grafitit meenutavaid tekste, mis suunavad
vaataja mõtte kunstniku radadele.
Juta Kivimäe
Nongratalased Haapsalus
2. II avati Haapsalu linnagaleriis Academia Non Grata näitus Valik.
Tööd Pärnu alternatiivse kunstiõppeasutuse näitusele on valinud kooli õppejõud
Andrus Joonas. Kuraator on nimetanud väljapaneku Valikuks, osutades sellele,
et Haapsalus eksponeeritav on vaid osake nongratalaste viimase aja töödest, kuid ka
sellele, et kunst on üldse valik. Näitus on lahti veebruarikuu lõpuni.
Eestlaste jumalad
4. II avati ERMi näitusemajas Erki Evestuse maalide näitus Eestlaste
jumalad.
Erki Evestus (1960) omandas kunstihariduse Tartu kunstikoolis, mille lõpetas kivi
kunstilise kujundamise erialal 1984. aastal. Praegu elab ja töötab ta Saaremaal ning
maalib oma sõnutsi eesti keeles. Näitustel esineb alates 1990ndate algusest. Tema
skulptuure on väljas olnud Mark Soosaare rahvusvahelisel näitusel Laiuskraad
Pärnus 1997. aastal, 1998. aastal esines koos Aleksandr Varentsoviga Venemaal Valdais.
Personaalnäitused on senini olnud Kuressaares Raegaleriis ja Tallinnas Viru hotellis.
ERMis on tal väljas eestlaste jumalatele pühendatud maaliseeria. Erki Evestuse meelest
on eestlaste jumalad kõikjal: lilles, loomas, liivateras, sitikas ja merelaines, kõiges
imepärases, mis inimesi ümbritseb. Ta leiab, et nad ei vaja teenimist ega suuri sõnu,
sest nad on heatahtlikud, tagasihoidlikud ja abivalmid nagu õige eestlane isegi.
Idealiseeritud ettekujutusele eestlasest ja tema jumalast on kunstnik leidnud vahetu,
erksavärviliselt efektse naivistlikuvõitu väljendusviisi. Et tuua eestlaste jumalate,
aga tegelikult eestlase enda positiivset portreed võimalikult paljude külastajateni,
selleks loositakse eksponeeritud töödest kõigi külastajate vahel välja üks pilt.
Näitus on lahti 5. III.
TKMi joonistus-ja esseevõistluse võitjad
Täna kell 16 autasustatakse Tartu Kunstimuuseumi Kivisilla pildigaleriis
aastatuhandevahetuse suurnäituse Hingeaeg 1900 2000 teemalise
joonistus- ja esseevõistluse võitjaid.
Võistlusele laekus töid 18 koolist, kusjuures osalejaid oli ka väljastpoolt Tartu linna
ja maakonda. Ligi 200 töö hulgast oli muuseumi kuueliikmelisel üriil kõige
raskem paremaid valida põhikooli osas, sest tööd olid erakordselt mitmekesised ja
heatasemelised. Auhindamine toimus kahes grupis: esimeses konkreetsest kunstiteosest
inspireeritud ja teises oma fantaasial rajanevad tööd. Eri vanusegruppides anti välja
24 preemiat. Esseevõistlusel oli osalejaid vähem, ka ei peetud ühtki võistlustööd
esikoha vääriliseks ja auhinnatuks osutus neli esseed. Parimad võistlustööd, nagu ka
suurnäitus, on vaadata Kivisilla pildigaleriis selle nädala lõpuni.
Friedrich Puksoo autasu Endel Valk-Falgule
21. I oli Tartu ülikooli raamatukogus järjekordne Friedrich Puksoo päev, kus
lisaks ettekannetele tehti teatavaks ka Puksoo auhinna laureaat köiteajaloolane
Endel Valk-Falk.
Preemia antakse igal aastal välja parima raamatuloo-, raamatuteaduse-, raamatukogunduse-
või bibliograafia-alase töö autorile või autorite kollektiivile. Kunstiteaduste
magister Endel Valk-Falk pälvis preemia mullu Eesti Akadeemilise Raamatukogu väljaandel
ilmunud metoodilise kogumikuga Ajastu stiilitunnuste säilitamine konserveerimisel.
Gooti, renessanss- ja barokkstiil köitekunstis, samuti aastatepikkuse viljaka
tegevuse eest köitekunsti ajaloo uurimisel ja köiterestauraatorite koolkonna
kujundamisel Eestis. Auhinnatu hindab Puksoo osa raamatuajaloo talletajana eriti kõrgelt,
sest tema juhtimisel pandi 30ndail Tartu ülikooli raamatukogus alus raamatuteadusliku
kirjanduse fondile, mille raamatuajaloolisele osale toetub eesti raamatu-uurijate tegevus
tänini. Endel Valk-Falgu sõnade kohaselt nakatus ta uurimispisikusse just tollase TRÜ
raamatukogu köiteuunikumide kogus ERKI üliõpilasena praktiseerides, praegu töötab ta
EARis restauraatorina. Varem on EARist Puksoo preemia saanud Kyra Robert (1990) ja Anne
Valmas (1995).
Sirje Lauring Vaska
Jüri Arraku maalid Moskvas
Täna avatakse Jüri Arraku maalide näitus Eesti Vabariigi Suursaatkonnas Moskvas.
Pidulikule avamisele on kutsutud Moskva kunstnikke, kunstikriitikuid ja teiste riikide
Moskva saatkondade diplomaate. Näitusel esitatud kaheksat suurt õlimaali
(Kroonikakirjutaja, 1978; Ülestõusmine, 1978; Jeeriko
pasunad, 1999; Tükike taevast, 1999; Varjud müüril VIII,
1991; Poeg, 1996; Jagajad, 1998) eksponeeritakse ka selle aasta
märtsis Moskva Kunstnike Keskmaja näitusel Balti meistrid.
Aeg. Ruum. Liikumine
17. 18. juunil aastal toimub Paides IV tegevuskunstifestival Aeg.
Ruum. Liikumine.
Festivali pearõhk on performanceitel, oodatud on ka linnaruumi täitvad
installatsioonid. Tegevuskohtadeks on Paide vanalinn, Vallimägi ja mitmed siseruumid.
Projektid koos eelarvega saata aadressil:Paide Linnavalitsus, Keskväljak 14, 72711 Paide.
E-mail: jaak.salmar@mail.ee. Märgusõna Aeg. Ruum. Liikumine. Tööde
esitamise tähtaeg 15. III. 2000. Info tel. 238 50576, 252 03799 Jaak Salmar.
Ettekannete päev Tartus
9. II kell 11 algab Tartu Kunstimuuseumi Kivisilla pildigaleriis näitusega
Hingeaeg kaasnev ettekannete päev.
Esinevad Tiiu Talvistu, Hüpates üle varju ehk anakronistlik pilguheit XX
sajandi eesti kunstile; Anti Randviir, Kunsti sotsiosemiootiline
väärtus; Jaak Kangilaski, Hing või ühiskond?; Mare
Joonsalu, Johannes Saali traagilise maailmakäsitluse tagamaid ja Enriko
Talvistu näituse teemal. Osavõtjatel on viimast korda võimalik tutvuda
sajandivahetuse suurnäitusega.
Kunstiserver
Internetilehekülg Kunstiserver (www.art.ee) pakub kunstiinimestele
tasuta võimalust oma loomingu tutvustamiseks internetis. Ootame materjale
maalikunstnikelt, graafikutelt, skulptoritelt, disaineritelt, arhitektidelt,
keraamikutelt, moekunstnikelt jt. Kunstigaleriid ja näitusepaigad võivad
avaldada näituseplaane ning tutvustada lähemalt käimasolevaid ja tulevaid näitusi.
Teretulnud on kõikvõimalik info kunstiga seotud sündmuste ja projektide kohta.
Info tel. 8251 17 148, info@art.ee
|
|