V A R I A

Chopini millenniumigala

uudis1.jpg (25213 bytes)

Barbara Karaszkiewicz-Zagajewska ERSO ees.

Poola Vabariigi Suursaatkond Eestis korraldas 30. I Estonia kontserdisaalis Chopini loomingule pühendatud kontserdi, mille esimeses pooles esinesid Narva noorte pianistide konkursi parimad ja laulis Nadia Kurem, teises pooles aga soleeris ERSO ees külalispianist Barbara Karaszkiewicz-Zagajewska. Ühtlasi koguti kontserdil annetusi UNICEFi heaks.
Chopini muusika ja lahke võõrustaja kutse oli kokku meelitanud saalitäie esinduslikku publikut, tänuliku auditooriumi äsja Narvas lõppenud II rahvusvahelise noorte pianistide konkursi parimatele. (Konkursist loe ka lk. 14.) Esinesid esikoha pälvinud Olesja Berdnikova (s. 1988, Gatšina), Maksim Štšura (s. 1988, Narva), Marina Goškejeva (s. 1982, Peterburi) ning grand prix’ võitnud Aleksandr Stepanov (s. 1987, Peterburi). Toredaid noori võinuks rohkemgi kuulata, paraku hõlmas lõviosa pikast avapoolest konferansjeede mitmekeelne jutustus Chopini armuelust, justkui tema muusika ei kõneleks ise enda eest. Siiski lõpetas piduliku gala Chopini Teine klaverikontsert, milles Arvo Volmeri juhatatud ERSO leidis hea kooskõla poolatarist solistiga.

Tosina kontserdiga Ameerikasse
Kolmapäeval alustasid Tallinna Kammerorkester ja Eesti Filharmoonia Kammerkoor oma kolmandat ühist Ameerika- turneed. Tõnu Kaljuste juhatusel antakse Kanadas ja USAs kokku 12 kontserti.
Turnee esimesed kontserdid on täna ja ülehomme Torontos ning 8. II New Yorgis. Esinetakse veel Kansas Citys, Ann Arboris, Chicagos, Decorah’s , Houstonis, San Franciscos ja Vancouveris. Kontserdireisi põhiteosteks on J.-S. Bachi Kantaat nr. 4, E.-S. Tüüri “Requiem” ning A. Pärdi “Berliini missa” ja “Kanon pokajanen”. Torontos tuuakse maailmaesiettekandele kohaliku helilooja Randolph Petersi teos “Five Keys to the Unseen” (tekst Salman Rushdie). Chicago kontserdi teises pooles esitatakse Veljo Tormise loomingut tema uuelt plaadilt “Litany To Thunder”. Tagasiteel esineb koor Pariisis, kus 22. II antakse kontsert Eesti Vabariigi 82. aastapäeva auks.

New York Times Paavo Järvist
Seoses Paavo Järvi määramisega Cincinnati SO muusikadirektoriks avaldas The New York Times (26. I) asjakohase artikli (koos fotoga) ajalehe kriitiku Allan Kozinni sulest.

Selles märgitakse, et orkester leidis endale uue juhi 13 kuud kestnud otsingute järel, avaldatakse Paavo Järvi arvamusi seoses eelseisva ametiga (“Orkester on muusikaliselt väga heas vormis ja ma leian, et on õige hetk minna edasi järgmisele tasandile...”.”Kuidas saada kontsertidele rohkem noori inimesi?”...jne), pikemalt on tutvustatud Paavo Järvi muusikalist elulugu ning kogu Järvide perekonda. Tsiteeritakse ka orkestri direktorit Peter Strange’i, kes arvab, et Paavo Järvi hakkab mõndagi orkestri tegevusliinides muutma, minnes välja ka riskidele. The New York Times on kirjutanud ka Paavo Järvi debüüdist Philadelphia Orchestra ja New York Philharmonic Orchestraga möödunud hooajal.

Priit Kuusk

Eesti muusikud Iisraelis
Jaanuari algul olid neljal kontserdil The Israel Sinfonietta ees solistiks Pille Lill ja Mati Palm, kavas Dmitri šostakovitši XIV sümfoonia, dirigendiks orkestri kunstiline juht Eri Klas.
5., 6. ja 8. I kontserdid toimusid Beer-Sheva konservatooriumi saalis, 9. I esineti Kfar Saba kultuurikeskuses Tel Avivis. See šostakovitši suurte sümfooniate seas erandlik kammersümfoonia seab eriti kõrgeid nõudmisi kahele vokaalsolistile. Mati Palm on teost korduvalt ette kandnud (kahes esituskoosseisus Soomes ja ühes Hollandis), ent Pille Lillele oli see teose esimene, nii tehniliselt kui sisuliselt suurepäraselt õnnestunud esinemine. Dünaamilises ja arvuka publiku tunnustuse pälvinud kontserdikavas tegi kaasa ka noor särav rootsi tšellist Thorleif Thedeen, soleerides Saint-Saënsi Esimese tšellokontserdi ettekandes.

Eri Klas ja RAM Tamperes
Tampere Linnaorkester tähistas 28. I piduliku kontserdiga Tampere-talos oma 70. aastapäeva peadirigent Eri Klasi juhatusel ja Eesti Rahvusmeeskoori kaastegevusel.
Kavas olid Sibeliuse I sümfoonia ja šostakovitši 13. sümfoonia (“Babii Jar”). Viimases oli solistiks Peterburi Maria teatri bass, ka Metropolitan Operas laulnud Sergei Aleksaškin, koori oli ette valmistanud Ants Soots. Soome Raadio edastas kontserdisalvestise 30. I. Ants Sootsi sõnul on Tampere Linnaorkester viimasel ajal jõudsalt arenenud, 1998 esitati koos Sibeliuse “Kullervo”, tänavu sügisel on Eri Klasi juhatusel Tamperes ühisettekandel Stravinski “Kuningas Oidipus”. Menukale kontserdile järgnenud vastuvõtul tehti teatavaks, et Eri Klasi ning orkestri soovil jääb Eri Klas Tampere Linnaorkestri peadirigendiks ka aastatel 2001 – 2004. RAM andis 29. I Tamperes ka a cappella kontserdi, kavas peamiselt Tormis (ka Tubin, Ernesaks, Hämeenniemi ja Sibelius.

Priit Kuusk


EK loomenõukogu esimeheks Eri Klas
31. I toimus kultuuriministeeriumis Eesti Kontserdi loomenõukogu uue koosseisu esimene koosolek. Seda avades tõdes kultuuriminister Signe Kivi, et kohal on kõik loomenõukogu 20 liiget ning tutvustas seejärel lühidalt loomenõukogu (LN) ülesandeid ja volitusi. Esimese päevakorrapunktina valiti salajasel hääletamisel LNi esimeheks Eri Klas, kes asus koosolekut juhatama.
Sissejuhatuseks tegi Klas ettepaneku, et LN oleks nõuandva, mitte sekkuva ja määrava iseloomuga institutsioon ning tutvustas LNi kodukorda. Sel teemal tekkis Klasil aga ootamatult terav poleemika Vardo Rumesseniga, kes leidis, et kodukord tuleks uuesti välja töötada. Rumesseni protestist hoolimata võeti kodukord 17 poolthäälega vastu. Edasi tutvustas Eesti Kontserdi direktor Aivar Mäe lühidalt EK 1999. a. tulemusi, millega Rumessen samuti rahule ei jäänud, kuna ootas täpsemaid andmeid, statistikat anrite kaupa. Lepo Sumera tegi ettepaneku moodustada töörühm palju poleemikat tekitanud EK põhimääruse täiendamiseks. Sellest sai esimene suurem diskussiooniobjekt – Sumera juhtis tähelepanu põhimääruse teineteist dubleerivatele punktidele ning EK põhiülesande sõnastusele, kus pole otseselt öeldud, et EK ülesandeks on eesti muusika ja eesti interpretatsioonikunsti edendamine (vastavad parandusettepanekud on kultuuriministrile juba esitatud). Eri Klasi arvamus: “Mul on niisugune tunne, et me otsime põhimääruses hirmsasti korrast ära kohti, nagu oleksime emakeele tunnis”. Põhimõtteliselt samal seisukohal oli ka Mikk Mikiver.
EK produtsent Madis Kolk võttis küsimuse alla EK loomingulise juhi ametikoha: “Sotsialismiajal oli meil kunstiline juht ju olemas, kuid ametikoht kadus, kui sisuline juhtimine läks EK kunstinõukogu pädevusse. Praegu, mil korraldame aastas umbes 800 kontserti ning kümneid festivale, käiks selline juhtimine ühele inimesele lihtsalt üle jõu.” Eri Klas oli samal seisukohal: “Mis puutub kunstilise juhi küsimusse, siis ma ei näe, et keegi peaks juhtima RAMi dirigenti Ants Sootsi, Andres Mustoneni ja EK produtsente. Ma ei näe Eestis inimest, kes oleks nii tark, et suudaks juhtida kõiki EK loomingulisi kollektiive.” Ning lisas, et EK on end siiani näidanud kui hästitoimiv organisatsioon. “Kui hästitoimivaid asju hakata parandama, võib efekt osutuda hoopis vastupidiseks,” võttis Eri Klas probleemiasetuse kokku. Järgmine EK loomenõukogu koosolek on juba 4. III, siis arutatakse järgmise hooajaga seonduvat.

Igor Garšnek

Sisask jätkuvalt produktiivne
25. I esietendus Soomes Paimio muusikateatris Urmas Sisaski op. 74, laulumäng “Kalevanpoika”.
Teose “noortelt ja noortele” on tellinud Varsinais-Suomen Kansanopisto. Kalevipoja vägiteod Soomes on libretoks kirjutanud Pekka Saaristo. 45minutilise projekti lavastas Hannele Moilanen, koreograaf on Katri Kärpijoki-Elonen ja Arto Tuominen, lava kujundas Teemu Loikas. Ehkki teatri kaheksaliikmeline trupp koosneb õppuritest, omandati teos ühe kuuga – trupp laulab, tantsib, mängib viiulit ja šamaanitrummi suure lustiga, mis tagas ka publiku vaimustatud vastuvõtu ning meedia tähelepanu. Esialgu on kavas kümme etendust, mõte on liikunud ka Eesti külastusele.

Noorte looming Olavi saalis
25. I toimus Mustpeade Majas õppivate heliloojate loomingu kontsert
.
Pärast kontserti avaldas Eino Tamberg arvamust, et kuuldud autorite seas ei ole kedagi, kelle kohta võiks öelda, et ta ei peaks loominguga edasi tegelema. Need noored on Piret Rump, Anne-Ly Martson, Juliana Kuklin, Mariliis Valkonen, Tatjana Kozlova, Kristjan Kõrver, Malle Maltis, Lauri Jõeleht ja Jaanus Torrim. Kõik nad kas õpivad või on õppinud G. Otsa nim. Tallinna muusikakoolis Lembit Veevo, Toivo Tulevi, Anti Marguste ja Alo Põldmäe klassis. Kooli lõpetanud jätkavad kompositsiooniõpinguid muusikaakadeemias Eino Tambergi ja Jaan Räätsa juures. Saalitäis publikut sai kuulda vägagi erinevatele koosseisudele kirjutatud teoseid – nagu Malle Maltise “Es Reicht” puhkpillide ja löökpillide sekstetile (dirigent Kaido Kodumäe), Lauri Jõelehe “Heil” sopranile ja löökpillidele (esitajad Mirje Mändla ja autor), Piret Rumbi Kolm pala flöödile ja tšellole (esitajad Janika Lentsius ja Lembi Mets). Põnevust pakkusid Tatjana Kozlova ja Mariliis Valkoneni vokaalteosed ning Anne-Ly Martsoni folklooriaineline pala klarnetile ja klaverile. Kristjan Kõrveri “Hällilaulu” (tekst August Sang) sügava sõnumi tõi kuulajateni Sibeliuse akadeemia laulutudeng Atlan Karp, klaveril Eva Maripuu. Kogu õhtu jooksul jätkus meeldivaid avastusi nii autoritelt kui interpreetidelt.

Raili Sule

Kaminamuusika
Kolmandat hooaega juhib klavessinist Marju Riisikamp “Kaminamuusika” sarja Vanalinna Muusikamajas.

Tänavuseks kavandatud viiest kontserdist on seni toimunud kaks: novembris “Pidulik muusika Püha Cecilia päevaks” ja nädala eest, 28. I “Muusikud ja rändamine”. Viimati keskendusid sarja juht ja tema seekordsed partnerid Reet Sukk (traversflööt, plokkflööt) ja Taavi-Mats Utt (plokkflööt) saksa muusikale, tuntumate (Bach, Froberger) kõrval kavas ka vähemmängituid (Quantz, Krebs) ja üks haruldanegi helitöö – vähemasti esitajad arvasid, et William Crofti Sonaat kahele plokkflöödile, mille noodi nad Amsterdamist leidsid, pole ehk paaril sajandil üldse kõlanud. Hubane muusikatund küünla- ja kaminavalgel, vahelduvad ja asjakohaselt kommenteeritud teemad ning iga kord uued esinejad väärivad enamatki publikuhuvi, kui sarjale seni osaks saanud. “Kaminamuusikat” pakutakse sel hooajal veel 3. III (“Kirikuisad muusikast”), 7. IV (“J. S. Bach”) ja 5. V (“C. Monteverdi ja tema aeg”).

Bachi soolod ja duod
Pühapäeval toimub Adamson-Ericu muuseumi ja EMA koostöös kolmas kontsert sarjast “Bach – 250 aastat surmast”.

Kui eelmisel korral kõlasid teosed suurematele koosseisudele, siis seekord keskendutakse intiimsematele soolodele ja duodele. Kuulda saab mitmeid klavessiiniteoseid, aga samuti flöödisonaati A-duur ja viiuli soolosonaati C-duur. Esitajaiks klavessinistid Marju Riisikamp, Irina Zahharenkova, Anneli Tanksimäe, duo Laura Õun – Anu Randma, viiuldaja Terje Raidmets ja Reet Sukk traversflöödil, vahekommentaarid sarja kunstiliselt juhilt Imbi Tarumilt.

Kaarel Saha preemia
30. I pärjati Vanemuise teatri etenduse “Sõda ja rahu” eel tänavused Kaarel Saha preemia laureaadid.

Vanemuise Seltsi ja Kaarel Sahk juuniori eesti teatritehniliste töötajate preemia pälvisid Vanemuise valgusmeister Alvar Fuchs ja Rakvere teatri butafor Kaupo Sink. Kaarel Sahk lõpetas 1936. a Tartu Draamateatri Seltsi Teatrikunsti Stuudio. Pärast seda töötas ta 1936 – 44 Tallinna Töölisteatris ja Väiketeatris tehnilisel ja majandusalal. 1944 – 50 ja 1961 – 76 oli Sahk Vanemuise direktori asetäitja, aastast 1976 teatri tehniline direktor. 1989. aastani töötas Kaarel Sahk Vanemuises lavastusala juhatajana. Mälestuspreemia anti välja viiendat korda.

Jaanika Juhanson

“Unimütsid” Pärnu teatris
Endla väikses saalis esietendub 7. II lastelavastus
“Unimütsid”.
Kirjutanud on selle teatri dramaturg Ivar Põllu. Lavastab Raivo Trass. Osades Ireen Kennik, Kristiina Kütt, Lauri Kink, Margus Oopkaup. See on lugu väiksest laisast tüdrukust, kes unenäos reisib koos teise tüdrukuga teisele poole maakera, sest kodus on nii igavalt hea. Seiklusrikkal teekonnal satuvad nad kokku kummaliste tegelastega (hiir,kala, lind). Lõpuks selgub, et kõige parem on ikkagi oma kodus, nii et ei tahagi enam unimüts olla. Etendused 8., 16., 17., 18., 19. II kl. 13.

Gea Kammer

Endlast saab kaasa kondoomi
Pärnu Endla ja Eesti Pereplaneerimise Liit alustasid koostööd seksuaalkasvatuses, propageerides noorte seas turvaseksi.
Cool Condoms käivitab kampaania, mille käigus saavad Arni Ibseni eksperimentaalse lavastuse “Taevariik” külastajad tasuta kondoomi. Vaatajad on valdavalt noored ja lavastus erineb klassikalisest teatritükist, mistõttu kampaania täidab oma funktsiooni ja viib sõnumi sihtgrupini (Kui sa seda nagunii teha kavatsed, tee vähemalt turvaliselt!). Islandi autori Arni Ibseni “Taevariik” on seni Pärnu teatri üks populaarsemaid lavastusi, mille etendused on välja müüdud. Lugu räägib kuue noore inimese tormilisest nädalalõpust ning seda mängitakse samaaegselt nii suures kui “väikses” saalis (publik laval). Autor saatis Endla teatrile kirja, kus avaldab tänu kampaania käivitamise eest ning toetab igati ettevõtmist.

Gea Kammer

Talvised luuleõhtud Pärnus
Suvel Matti Miliuse algatatud traditsioonilised luuleõhtud Pärnus ei ole kunstikollektsionääri kahetsusväärse lahkumisega katkenud.
Eelmisel reedel koguneti taas Munga kohvikus. Deklameeriti Viidingut, esitati remikse estraadiklassikast. Sorge kandis vahepaladeks ette fragmente, mis meenutasid laabanlikke häälamisi. Need pühendati kaunile naissoole ja said kuulajaskonna aplausi osaliseks. Luuleõhtu võeti ka videolinti, sellega saab tutvuda Pärnu Uue Kunsti Muuseumis.

Riigi kultuuristipendiumid
Riigi kultuuripreemiate ja kultuuristipendiumide seaduse (RT I 1998, 101, 1665) § 10 lõike 1 alusel ning kultuuriministri 18. jaanuari 2000. a. käskkirja nr. 17 “2000 aasta riigieelarve” osa 136, peatüki 39, artikli 66 alusel määras kultuuriminister Signe Kivi käesoleva aasta esimesed 24 000 krooni suurused riigi kultuuristipendiumid järgmistele isikutele:
Hellar Bergmann
– õpinguteks Vene Teatrikunsti Akadeemias; Eve Kask – Tallinna XII rahvusvahelise graafikatriennaali läbiviimiseks; Liis Kolle – õpinguteks Berliini Muusikakõrgkoolis; Jaak Sooäär – õpinguteks Kopenhaageni Rütmimuusika Konservatooriumis; Anu Tali – õpinguteks St. Peterburgi Konservatooriumis; Toivo Tulev – loometöö stipendium; Külliki Vulf – Uku Masingu luuleraamatute trükiks ettevalmistamiseks.
Riigi kultuuristipendiumide teine jaotus tehakse 1. maiks, avaldusi võetakse Kultuuriministeeriumis vastu 20. aprillini; kolmas jaotus tehakse 1. septembriks ning taotlusi võetakse vastu 20. augustini. Eesti Vabariigi kultuuristipendiumid määratakse riigi kultuuripoliitika seisukohalt oluliste kultuuriprojektide ja loominguliste tellimuste toetamiseks või õppetoetusena õpinguiks välismaa kõrgkoolides ja teadusasutustes.

Reet Weidebaum

Enn Põldroosi registrid vaalas

uudis1.jpg (27466 bytes)

 

1. II avati Vaalas Enn Põldroosi maalide näitus “Maalid: register”.
Põldroosi kirjutatud kaaskirjast selgub, et sellel näitusel näeme kunstiajaloo üle mõtisklevat kunstnikku, kes hüppab heal meelel ajamasinasse, mille maiseks kehastuseks on Euroopa suured kunstimuuseumid ja nende pühal pinnal peibutavad teda mineviku suured kunstinimed koostööle. Põldroos on oma haardesse saanud renessansi tagapõhjaga itaallased, keda kuri saatus lasi osaleda renessansi langusajas. Kuigi XXI sajand on minetatud tundlikkuse XVI sajandi suurte kunstitragöödiate suhtes, on euroopaliku kunstiajaloo vananemisega kaasas käinud respekt mineviku meistri nime vastu. Kunstimõisteid hakklihaks hekseldav XX sajandi uuendusmeelne kunstimoraal on välja töötanud oma kontseptsioonid, sanktsioneerides õiguse klassikalisele pärandile. Respekt ja hoolimatu ärakasutamine on loonud dialektilise segapuntra, mis on üles ehitatud originaali mõiste eituse ja jaatuse tasakaalustamatule vaidlusele. Mona Lisa kujutist kuritarvitanud Duchamp ja Velazquese teoste eeskujul maalisarju loonud Picasso kommentaare ei vaja. Klassikaline teos oli nende käes toormaterjaliks ja kuulsate meistrite originaalide aura mõjutas neid väga vähe. Vastupidiseid näiteid võiks samuti tuua: on kunstnikke, kes täiustasid oma meelest klassikat, meisterdades käsi Milo Venusele, või asusid mõnel muul moel klassika parandaja rolli. Põldroos kuulub pigem Picasso tiiva esindajate hulka, tema repliigid on allutatud täielikult enn-põldroosiliku käsitluslaadi sisemisele loogikale. Kuigi Põldroos moonutab proportsioone ega hooli originaali detailidest, on tema töödes igatsust harmooniliste kõrgkunsti asjastute järgi, mil kunsti loodi katedraalide jaoks ja naisi maaliti madonnadena. Väljendades isiklikus kunstivõtmes oma kunstiarmastust, on Põldroosil oma ettevõtmises maalijana varuks realiseerimata potentsiaale. Tema maalid on ebatavaliselt askeetlikud ja monokroomsed kuni mustvalgeni, mida ei tunne Põldroosi ükski varasem periood. Oma viitelises suhtes ajalooga maalib kunstnik üsna üldistavalt, kuid paneb “huvitava” siiski ilust ettepoole. Näitus on lahti 19. II.

Eha Komissarov


Marko Mäetamme “Me Supernatural”
3. II avati Kunstihoone galeriis kunstikriitikas popkunstnikuks tituleeritud Marko Mäetamme näitus “Me Supernatural”
.
Kunstnik on maalinud seeria teoseid, mis räägivad, kuidas saadakse üleloomulikuks, ning mis avavad Jeesuse imetegude võimalikke tagamaid. Maalide tegelasteks on Jumal, Kurat ja autor ise. Mäetamme käekiri on endiselt lakooniline, maalidel kujutatu skemaatiline ja vabastatud esteetikast ning ilutaotlusest. Märkidest ja sümbolitest on kokku pandud jutustused, mis meenutavad algklasside matemaatika tehetevihiku lehekülgi. Maale saadavad kunstniku vaimukad kommentaarid, mis annavad teoste mõistmiseks olulisi vihjeid.

Pirruse uni
Samba galeriis toimus 2. II kell 2 + 2 pärastlõunal Pirruse projektinäituse “Uni” osana patja köidetud uneraamatu esitlus.

Lisaks nime-, numbri- ja kontekstitasandile sisaldab näitus äratundmist ja inimlikku huvi. Selle sisuks on Pirruse vägagi isiklik mütoloogia, mis baseerub mälestuste ahelal, subjektiivsel reaalsusel, taandudes kõige tundlikumale kompuutrile – inimesele. Neli aastat tagasi käima lükatud projekti ajastatus justkui kannab kabalistilist iseloomu, millega muudetakse galerii rituaalseks magamistoaks. Manifesteeritakse puhtust, siirust, inimlikkust. Seal ei leia aset riikliku tähtsusega toimingud nagu ajaloomagalad neid tunnevad. Kogu ekspositsioon on hele, helge ja lakooniliselt talvine. Rauge puhkeaeg väljendub valges raudvoodis, mummulistes kardinates, uneleelotustes ja hommikumantlis valvuritädis, kes on ekspositsiooni lahutamatu osa. Teatud eas tajutakse, et noorus on paratamatult möödas. Unepuudus, raskused uinumisega on tuntumaid ealisi iseärasusi, autor vajab sõpradelt abi – igaühelt rahustavat sõna. Freudi patsientidest eraldab Pirrust praktiliselt kõik, välja arvatud uni. Freudistlike õõnsate vormide ja kepikeste-pulgakeste asemel on Pirruse uneraamat kodeeritud arvudesse. Mälestusteraamat eelmisest aastatuhandest sisaldab inimeselt inimesele antud 110 rahustavat sõna (numbrilist käekirjanäidet) ning seintel nummerdatud fototunnistust. Vaatajale avanevad näituse kihid ja tasandid sisenemisel konteksti, mis oma põhivärvingult on siiralt positiivne, kuid ka nõutukstegev ja humoorikana näiv. Selle näitusega oleme rikkamad ühe sisekeemia ja personaalse mütoloogia võrra. Näitus on lahti 12. II.

Kreg A-Kristring


Mari Kadaniku maalid Kastellaanimajas
Täna kell 16 avatakse Kastellaanimaja galeriis Mari Kadaniku maalinäitus “Lihtsalt”.
Mari Kadanik (s. 1972) on lõpetanud kunstiakadeemia 1996. aastal maalijana ja esinenud näitustel juba aastaid. Tema figuratiivne maalimislaad on äratuntav ja põlvkondlikult mõneti lähedane eakaaslastele Kadri Kangilaskile, Toomas Tõnissoole jt. Juhuslikele materjalidele (mööblifragmendid jmt.) maalitud meeleolukad stseenid meenutavad oma vahendituse ja taotluslike lihtsustustega kohati lastejoonistusi, ent kannavad siiski pigem täiskasvanute maailma kuuluvaid emotsioone ja küsimusi. Kadaniku maalide koloriit ja chagallilikult fragmentaarne kujundlikkus on väga leebe, vähimagi agressiivse taotluseta edastada iga hinna eest oma sõnum. Väikestele lihtsatele stseenidele on lisatud juurdekirjutusi ja grafitit meenutavaid tekste, mis suunavad vaataja mõtte kunstniku radadele.

Juta Kivimäe


Nongratalased Haapsalus
2. II avati Haapsalu linnagaleriis Academia Non Grata näitus “Valik”.
Tööd Pärnu alternatiivse kunstiõppeasutuse näitusele on valinud kooli õppejõud Andrus Joonas. Kuraator on nimetanud väljapaneku “Valikuks”, osutades sellele, et Haapsalus eksponeeritav on vaid osake nongratalaste viimase aja töödest, kuid ka sellele, et kunst on üldse valik. Näitus on lahti veebruarikuu lõpuni.

Eestlaste jumalad
4. II avati ERMi näitusemajas Erki Evestuse maalide näitus “Eestlaste jumalad”.

Erki Evestus (1960) omandas kunstihariduse Tartu kunstikoolis, mille lõpetas kivi kunstilise kujundamise erialal 1984. aastal. Praegu elab ja töötab ta Saaremaal ning maalib oma sõnutsi eesti keeles. Näitustel esineb alates 1990ndate algusest. Tema skulptuure on väljas olnud Mark Soosaare rahvusvahelisel näitusel “Laiuskraad” Pärnus 1997. aastal, 1998. aastal esines koos Aleksandr Varentsoviga Venemaal Valdais. Personaalnäitused on senini olnud Kuressaares Raegaleriis ja Tallinnas Viru hotellis. ERMis on tal väljas eestlaste jumalatele pühendatud maaliseeria. Erki Evestuse meelest on eestlaste jumalad kõikjal: lilles, loomas, liivateras, sitikas ja merelaines, kõiges imepärases, mis inimesi ümbritseb. Ta leiab, et nad ei vaja teenimist ega suuri sõnu, sest nad on heatahtlikud, tagasihoidlikud ja abivalmid nagu õige eestlane isegi. Idealiseeritud ettekujutusele eestlasest ja tema jumalast on kunstnik leidnud vahetu, erksavärviliselt efektse naivistlikuvõitu väljendusviisi. Et tuua eestlaste jumalate, aga tegelikult eestlase enda positiivset portreed võimalikult paljude külastajateni, selleks loositakse eksponeeritud töödest kõigi külastajate vahel välja üks pilt. Näitus on lahti 5. III.

TKMi joonistus-ja esseevõistluse võitjad
Täna kell 16 autasustatakse Tartu Kunstimuuseumi Kivisilla pildigaleriis aastatuhandevahetuse suurnäituse “Hingeaeg 1900 – 2000” teemalise joonistus- ja esseevõistluse võitjaid.

Võistlusele laekus töid 18 koolist, kusjuures osalejaid oli ka väljastpoolt Tartu linna ja maakonda. Ligi 200 töö hulgast oli muuseumi kuueliikmelisel üriil kõige raskem paremaid valida põhikooli osas, sest tööd olid erakordselt mitmekesised ja heatasemelised. Auhindamine toimus kahes grupis: esimeses konkreetsest kunstiteosest inspireeritud ja teises oma fantaasial rajanevad tööd. Eri vanusegruppides anti välja 24 preemiat. Esseevõistlusel oli osalejaid vähem, ka ei peetud ühtki võistlustööd esikoha vääriliseks ja auhinnatuks osutus neli esseed. Parimad võistlustööd, nagu ka suurnäitus, on vaadata Kivisilla pildigaleriis selle nädala lõpuni.

Friedrich Puksoo autasu Endel Valk-Falgule
21. I oli Tartu ülikooli raamatukogus järjekordne Friedrich Puksoo päev
, kus lisaks ettekannetele tehti teatavaks ka Puksoo auhinna laureaat – köiteajaloolane Endel Valk-Falk.
Preemia antakse igal aastal välja parima raamatuloo-, raamatuteaduse-, raamatukogunduse- või bibliograafia-alase töö autorile või autorite kollektiivile. Kunstiteaduste magister Endel Valk-Falk pälvis preemia mullu Eesti Akadeemilise Raamatukogu väljaandel ilmunud metoodilise kogumikuga “Ajastu stiilitunnuste säilitamine konserveerimisel. Gooti, renessanss- ja barokkstiil köitekunstis”, samuti aastatepikkuse viljaka tegevuse eest köitekunsti ajaloo uurimisel ja köiterestauraatorite koolkonna kujundamisel Eestis. Auhinnatu hindab Puksoo osa raamatuajaloo talletajana eriti kõrgelt, sest tema juhtimisel pandi 30ndail Tartu ülikooli raamatukogus alus raamatuteadusliku kirjanduse fondile, mille raamatuajaloolisele osale toetub eesti raamatu-uurijate tegevus tänini. Endel Valk-Falgu sõnade kohaselt nakatus ta uurimispisikusse just tollase TRÜ raamatukogu köiteuunikumide kogus ERKI üliõpilasena praktiseerides, praegu töötab ta EARis restauraatorina. Varem on EARist Puksoo preemia saanud Kyra Robert (1990) ja Anne Valmas (1995).

Sirje Lauring Vaska


Jüri Arraku maalid Moskvas
Täna avatakse Jüri Arraku maalide näitus Eesti Vabariigi Suursaatkonnas Moskvas.

Pidulikule avamisele on kutsutud Moskva kunstnikke, kunstikriitikuid ja teiste riikide Moskva saatkondade diplomaate. Näitusel esitatud kaheksat suurt õlimaali (“Kroonikakirjutaja”, 1978; “Ülestõusmine”, 1978; “Jeeriko pasunad”, 1999; “Tükike taevast”, 1999; “Varjud müüril VIII”, 1991; “Poeg”, 1996; “Jagajad”, 1998) eksponeeritakse ka selle aasta märtsis Moskva Kunstnike Keskmaja näitusel “Balti meistrid”.

Aeg. Ruum. Liikumine
17. – 18. juunil aastal toimub Paides IV tegevuskunstifestival “Aeg. Ruum. Liikumine”
.
Festivali pearõhk on performanceitel, oodatud on ka linnaruumi täitvad installatsioonid. Tegevuskohtadeks on Paide vanalinn, Vallimägi ja mitmed siseruumid. Projektid koos eelarvega saata aadressil:Paide Linnavalitsus, Keskväljak 14, 72711 Paide. E-mail: jaak.salmar@mail.ee. Märgusõna “Aeg. Ruum. Liikumine”. Tööde esitamise tähtaeg 15. III. 2000. Info tel. 238 50576, 252 03799 Jaak Salmar.
Ettekannete päev Tartus
9. II kell 11 algab Tartu Kunstimuuseumi Kivisilla pildigaleriis näitusega “Hingeaeg” kaasnev ettekannete päev
.
Esinevad Tiiu Talvistu, “Hüpates üle varju ehk anakronistlik pilguheit XX sajandi eesti kunstile”; Anti Randviir, “Kunsti sotsiosemiootiline väärtus”; Jaak Kangilaski, “Hing või ühiskond?”; Mare Joonsalu, “Johannes Saali traagilise maailmakäsitluse tagamaid” ja Enriko Talvistu näituse teemal. Osavõtjatel on viimast korda võimalik tutvuda sajandivahetuse suurnäitusega.

Kunstiserver
Internetilehekülg “Kunstiserver” (www.art.ee)
pakub kunstiinimestele tasuta võimalust oma loomingu tutvustamiseks internetis. Ootame materjale maalikunstnikelt, graafikutelt, skulptoritelt, disaineritelt, arhitektidelt, keraamikutelt, moekunstnikelt jt. Kunstigaleriid ja näitusepaigad võivad avaldada näituseplaane ning tutvustada lähemalt käimasolevaid ja tulevaid näitusi. Teretulnud on kõikvõimalik info kunstiga seotud sündmuste ja projektide kohta.
Info tel. 8251 17 148, info@art.ee