M U U S I K A


95aastane Estonia sai külma dušši

uudis1.jpg (24106 bytes)

Paul Mägi, Paul Himma ja Mai Murdmaa ajakirjanike uudishimu rahuldamas.

Kolmapäevasel pressikonverentsil teavitasid rahvusooperi juhid ajakirjanikke algava hooaja plaanidest, mille teostamise võib ohtu seada teatrile külma dušina mõjunud uudis, et eelseisva aasta eelarve koostamisel nähakse rahvusooperi real ette nullkasvu, samas kui teiste teatrite jaoks on kavandatud kümneprotsendiline tõus.
Peadirektor Paul Himma oli oma trupiga rahul – saavutatud on stabiilsus ja aasta-aastalt kasvav vaatajaskond. Seda positiivset arengut ähvardab nüüd katkestada riigi vähenev tugi eesti tippkultuurile. (Järsult on kahanenud ka Estonia renoveerimiseks eraldatav raha – 15 miljonilt 1998. a. viieni tänavu ja nullini 2001!). Teatri loominguline juht Paul Mägi ütles, et hooaja plaanid on tehtud optimistlikus naiivsuses ja töö nende elluviimiseks juba käib – estoonlased on väärt, et nende pürgimusi ka toetataks. Ooperitrupi tähtsamatest töödes nimetas ta Verdi 100. surma-aastapäeva tähistamist jaanuaris 2001, mille puhuks esmakordselt Eestis lavastatakse tema “Macbeth”, tuuakse uue kujundusega taas lavale “Don Carlo” ja kutsutakse Moskvast külla Helikon kahe “Aida” etendusega. Hooaeg lõpetatakse Mussorgski “Boriss Godunovi” uuslavastusega. Balletitrupi suuremad tööd on 1. XII esietenduv “Pähklipureja” ning märtsikuine Kalloši – Murdmaa undiini-ainelise balleti “Pulmareis” maailmaesiettekanne. Operetirepertuaar rikastub Straussi “Öö Veneetsias” esietendustega operetipäevadel oktoobri algul. Loomingulise juhi öeldut detailiseeris balletipoolelt Mai Murdmaa ja ooperi uuslavastuste osas Neeme Kuningas. Statsionaaris antakse 222 etendust, lisaks mitu huvitava kavaga kontserti. Välisajakirjanduseski positiivset vastukaja leidnud Kangro ooperi “Süda” etendusega 13. X märgitakse Estonia kauase dirigendi Peeter Lilje 50. sünniaastapäeva.
Estoonlastel on ees ka mõni gastroll: juba 4. IX sõidetakse Bizet’ “Carmeni” nelja etendusega Küprosele, kuu aega hiljem viiakse Kreekasse lühiballetid “Daphnis ja Chloė” ning “Carmen”. P. Himma toonitas, et kõik sõidud tehakse kutsuja kulul, kuigi maailm praktiseerib ka teist võimalust – kui riik on huvitatud oma kultuuri promotsioonist, katab ta osa kulusid. Praeguses olukorras Eestis sellise võimalusega arvestada ei saa.

Tormis ja Pärt esiettekandel EXPO-l
2. IX korraldatakse Hannoveri maailmanäituse EXPO kultuuriprogrammi põhiürituste hulgas uue koorimuusika esitluskontsert “Sieben Exponaten”, kavas Euroopa seitsme silmapaistva koorihelilooja, nende seas kahe eesti autori teosed.
Kava esitatakse EXPO kontserdisaalis mitme koori osalemisel. Veljo Tormise teost juhatab Hannoveri kuulsa tütarlastekoori ees Gudrun Schröfel, kes ka tellis selle 1997. a. valminud “Kalevala”-ainelise teose “Sampo cuditur” (“Sampo tagumine”) tütarlastekoorile (Hannoveris ka tantsivatele tütarlastele, koreograaf Milos Zilic), alasile ja palktrummile. Maailmaesiettekandele tulevate teoste autorite hulgas on veel Einojuhani Rautavaara, Petr Eben, Herwig Rutt, Alfred Koerppen, Knut Nystedt ja Arvo Pärt, viimaselt “Zwei Beter” (“Kaks palvetajat”). Homset kava korratakse samas ka ülehomme.

Priit Kuusk

Eesti muusika EXPO-l
Algaval kuul on EXPO-l eesti muusikuid tihedamalt kui eelmistel, kulminatsiooniks eesti päev 27. IX.
Ent juba lähipäevil, 5. – 10. IX, musitseerib Eesti paviljonis Rein Rannap, kes mängib EXPO-l “kõike peale klassikalise repertuaari”: eesti helitöid (Pärt, Rääts, Tubin), improvisatsioone tuntud klassikateemadele, eesti rahvamuusikale ja hittidelegi (“Yesterday”, “O sole mio”) ning enese new age -stiilis kompositsioone. 12. IX annab samas tunnise kontserdi Kirile Loo, kelle kava põhineb mullusele menukal CD-l “Lullabies for Husbands” (Erdenklang). 22. – 26. IX pakub Eesti paviljonis etnojazzi duo Villu Veski & Tiit Kalluste. 26. IX on EXPO Belvedere-laval Peeter Vähi “Supreme Silence”, esitajaiks Irén Lovasz, RAM ja käsikellade ansambel “Arsis” juhatab Kristjan Järvi. Viimased astuvad üles ka eesti päeval kõrvu NYYD Ensemble’i, Saxappeal-Bandi jt., kõlamas Tormise, Tüüri, Sumera, Eespere muusika.

Eesti muusikat Jaapanis
Hiljuti Eesti ja Soome turneelt kodumaale naasnud Tokyo Filharmoonia Koor dirigent Chifuru Matsubara juhatusel andis peadirigent Chifuru Matsubara juhatusel 27. VIII Tokyos kontserdi eesti ja soome muusikast.
Jaapani esinduskoori kavas olid Cyrillus Kreegi psalmid ja Mart Siimeri Eestis seni esitamata koorikompositsioon “Tõeline viinapuu”, samuti Sibeliuse, Rautavaara ja Kokkoneni teosed. Sama kavaga esineti juba 6. VI ka Osakas. Varem Soomes elanud ja töötanud Chifuru Matsubara on eesti muusikute ja muusikaeluga heas kontaktis juba aastaid.

Esitleti Tormise elulooraamatut
Prisma Prindi kirjastus ajastas “Jonni pärast heliloojaks” ilmumise Veljo Tormise 70. sünnipäevaga, mida tähistavate ürituste ritta mahtus ka teisipäevane raamatuesitlus Estonia talveaias.
Kirjastuse direktori Elo Lutsepa sõnul sobib raamatuga märkida ka selle koostaja Priit Kuuse äsjast sünnipäeva ning kirjastuse enese taastegutsemise esimest aastapäeva. Priit Kuusel sündis Tormise-raamatu mõte Neeme Järvi “Maestro” ilmudes, Tormise nõussesaamine võttis aastaid – enesest kõnelemine on maestrole “üks vaev ja häbi –, raamatu tegemine vaid kuid: esimene lint sai salve 16. I, viimane (25.!) 7. V. Viimaks harjunud Tormis häbiga nii ära, et hakkas “rääkima asju, mida poleks pidanud rääkimagi.” Nüüd on need jutud raamatusse raiutuna huvilistele kättesaadavad. Esitlust kaunistas pikalt Jaapani-turneelt naasnud Ellerhein Tiia-Ester Loitme juhatusel. Esitlust kasutasid maestro õnnitlemiseks rahvusooperi ja EMA juhtkond jpt. “Hinge teeb haigeks, kui palju lilli peab oma elu jätma – see on juba 12. sünnipäevaüritus ja neid tuleb veel,” muretses maestro, lubades neid lilli armastada nii, kuis oskab.

Muusikaakadeemia alustas kontsertidega
Kontserdihooaja EMA kammersaalis avasid tänavu külalised – 30. VIII andis seal kontserdi Schleswig-Holsteini muusikafestivali orkestriakadeemia Salzau puhkpillikvintett (flööt Rahel Leuenberger Šveitsist, oboe Benito Arellano Hispaaniast, klarnet Benjamin Seltzer USAst, fagott Rui Miguel de Castro Lopes Portugalist ja metsasarv Ivo Gass Šveitsist) ja eile õhtul flötist Kersten McCall Saksamaalt, klaveril Jana Peäske.
Pühapäeval kell 16 esineb EMA kammersaalis Uus Tallinna Trio – Harry Traksmann (viiul), Kaido Kelder (tšello) ja Marrit Gerretz-Traksmann (klaver) –, kavas Beethoven, Šostakovitš, Kleiberg; esmaspäeval kell 18 klaveriduo Kai Ratasepp – Mati Mikalai, kavas Schubert, Debussy, Messiaen, Martinu.

Stuudio Cantores Vagantes alustab
9. IX kell 12 alustavad Mustpeade Maja varajase muusika stuudio Cantores Vagantes plokkflöödiõpetajad väikese kontserdiga oma XII hooaega.
Uudisena võetakse kasutusele uus pilliõppe süsteem, kus ühele individuaaltunnile nädalas lisandub eriala grupitund, mis arendab paremini loovust, lisab esinemiskindlust ja toetab koostööd. Samas ei kao tänu individuaaltunnile õpilase privaatsus. Stuudiol on ka plokkflöödile sobivaid saatepille (klavessiin, spinetid, orel) ning koostöö Vanalinna Muusikakooli klavessiiniõpetajatega toob nende õppurid meie omi saatma. Jätkatakse ansamblitundidega. Stuudios leiavad tegevust igas eas plokkflöödimuusika sõbrad. Väikese füüsilise koormuse tõttu on plokkflööt üks sobivamaid pille lastele, kuid esimesi samme on võimalik seada täiskasvanuilgi. Stuudio pakub täienduskoolitust ka plokkflöödiõpetajatele. Lisaks stuudio usaldusväärsusele, mille tagavad rikkalik noodi- ja pillikogu koos ajaloolise töökeskkonnaga Mustpeade Majas ning õpetajate plokkflöödierialane ettevalmistus Haagi Kuninglikus Konservatooriumis, pakub stuudio oma õpilastele soodustustega juurdepääsu kõigile Cantores Vagantese ettevõtmistele. Esimene neist, plokkflöödipäevad, leiab aset novembri alguses. Lähem infot tel. 644 59 50 või e-postiga cantoresvagantes@hot.ee.

Pianistide suvekool Valgas
Valga VII pianistide suvekooli kursustel 22. – 25. VIII oli osavõtjaid 80, kümnest Lõuna-Eesti muusikakoolist. Klaveritunde juhendasid prof. Ivari Ilja (EMA) ja H. Elleri nim. Tartu muusikakooli õpetajad. Improviseeriti Anto Peti, Tanel Joametsa ja Ebe Münteli käe all.
Lisaks praktikale saadi teadmisi ka teoorias – kuulati Riia J. Medinši nim. muusikakooli õppejõu René Salaksi loengut “Närvisüsteemi osast teoreetiliste teadmiste süsteemi omandamisel”, G. Otsa nim. muusikakooli õpetaja Lembit Orgse loeng-seminari “Klassikalistest sonatiinidest” ning Valga muusikakooli õpetaja Lenel Ranna loeng-seminari “Saatepraktika õpetamisest”. Inspiratsiooni ja kuulamiselamusi pakkusid igaõhtused kontserdid. Erinevates ansamblikooslustes esinesid improvisatsioonidega Anto Pett ja Tanel Joamets (klaver), Priit Lehto (laul), Tarmo Johannes (flööt) ja Ursula Saal (laul, saksofon). Soolokontserdi andis René Salaks ning suurepärase klaveriõhtu sisustasid Tallinna muusikakeskkooli õpilane Katja Fjodorova ja Riia Medinši-nim. muusikakooli õpilane Gints Rćsenis. Kursused lõppesid noorte pianistide ühiskontserdiga.

Pille Taniloo

Harry Kiisa arhiiv nüüd Eestis
Hiljuti suri Stockholmis üks väliseesti avaliku elu väljapaistvamaid tegelasi Harri Kiisk. Lahkunu soovi arvestades andsid tema muusikaloolised arhiivimaterjalid Eesti teatri- ja muusikamuuseumile augusti keskpaigas üle H. Kiisa tütred Maria ja Irene Kiisk 17. ja 18. VIII Stockholmi korteris, kus maestro oli elanud viimased aastakümned
.
Kuna Kiisk tegutses aktiivselt mitmel alal – koorijuhi, pianisti, muusikateadlase, publitsisti, ajalehetoimetaja ja poliitikuna – ning oli koguja-tüüpi inimene, on tema talletatud materjalil suur kultuurilooline väärtus. Siia on kompaktselt kontsentreeritud nii välis- kui kodueesti parimate tegijate (ja mitte ainult muusikute) saavutused. Arhiivimaterjali hulgas on heliloojate C. Kreegi, J. Aaviku, U. Kasemetsa, L. Avessoni, E. Tubina, A. Sõmeri, K. Raidi jpt. heliloojate helitööde käsikirju ning nende koopiaid, muusikaalaseid raamatuid ja noote, kontsertide kavu, ajaleheväljalõikeid, eesti muusika vanu heliplaate, heliplaate väliseesti muusikutega, fotosid, kirjavahetust jm.

Alo Põldmäe

In memoriam Lepo Sumera
Homme Pärnus ja pühapäeval Tartus juhatab Kristjan Järvi Pärnu Linnaorkestrit, ühe teosena kavas Lepo Sumera Teine sümfoonia. Augustis oli dirigent seotud tema mälestusplaadi salvestamisega – jäädvustati Kalev Mark Kostabi helitöid Sumera orkestratsioonis. Samal kuul (11. VII) avaldas Independent ulatusliku Sumera nekroloogi Martin Andersoni sulest.

T E A T E R

Teatriliidu juhatuses
Liidu juhatuse koosolekul 29. VIII arutati Eesti Teatriliidu kui katusorganisatsiooni ja erialaliitude juriidilise staatuse määratlemist seoses äsja jõustunud “Ametiühingute seadusega”.
Seadust kommenteerisid EAKLi esinaine Kadi Pärnits, EAKLi õigussekretär Margarita Tuch ning TALO esimees Toivo Roosimaa. Juhatus otsustas ametiühingute seaduse paragrahvi 27 alusel taotleda Eesti Teatriliidu kandmist mittetulundusühingute ja sihtasutuste registri allosana asutatavasse ametiühingute registrisse. Juhatus otsustas välja töötada kutselise teatri ametiühingu organisatsioonide näidispõhikirja ning initsieerida ametiühingu organisatsioonide asutamise teatrites. Juhatus kuulas T. Roosimaa, R. Viidingu ja M. Allikmaa ülevaadet Vabariigi Valitsuse ja TALO palgaläbirääkimiste käigust. Juhatus väljendas rahulolu Kultuuriministeeriumi eelarve projektis praegu peegelduva 10 %-lise palgatõusu üle riigiteatritele ning avaldas lootust, et Riigikogu leiab vahendeid sama suureks palgatõusuks ka avalik-õiguslikule Rahvusooperile Estonia. Kuulati ka Rahvusvahelise Teatriinstituudi (ITI) Eesti keskuse presidendi Lembit Petersoni informatsiooni ITI 28. maailmakongressist Marseille’s. Juhatus otsustas initsieerida ITI Eesti keskuse üldkogu kokkukutsumise enne 2000. aasta lõppu. Otsustati ka luua Eesti Teatri Infokeskus ning kuulutada välja keskuse juhataja konkurss, temal lasuks tulevikus ka ITI Eesti keskuse ning teiste rahvusvaheliste teatriorganisatsioonide Eesti keskuste töö koordineerimine.

Endla teater Tallinnas
5. – 12. IX mängib Pärnu Endla Tallinnas möödunud hooaja lavastuste paremikku.
Sellesügiseses gastrollipaletis on etendusi igale maitsele, situatsioonikomöödiast traagikani, maailmaklassikast millenniuminäidenditeni. Draamateatris mängib Endla trupp 5. ja 6. IX J. A. Nooremba seni lavastamata “Küüni täitmist”, mida on nimetatud ka viimase aja võimsamaks lavastajadebüüdiks (lav. Tõnu Lensment). Salme kultuurikeskuses mängitakse 5., 6., 7. IX islandi dramaturgi ja õpetlase Arni Ibseni “skisofreenilist noortekomöödiat” “Taevariik”, mis paistis möödunud hooajal silma omalaadse simultaanse ruumikasutusega. Menuka ja tõsiseltvõetava komöödia on lavastanud Enn Keerd, kongeniaalse muusikalise kujunduse pani kokku Janek Vlassov. 8. ja 9. IX mängib Endla Draamateatris Shakespeare’i hilist näidendit “Talvemuinasjutt”, millest valmis spetsiaalselt ka uus tõlge (P. Volkonski ja H. Villemson). Visuaalselt mõjuka ja stiililiselt kirju lavastuse lõid lavastaja-helikujundaja Tiit Ojasoo ja kunstnik Lilja Blumenfeld.
7. IX astub Draamateatri lavale Victor Fox Jaan Rekkori kehastuses, et pealinlasteni tuua moraalikomöödia “Senaator Fox” (lav. Tiit Palu) peategelase kannatused. Eesti näitekirjanduse aasta debütandi Mihkel Ulmani tragikomöödia “Imede torn” etendub Draamateatris
10. IX. Selle millenniumihullusest, armastusest ja üle aegade kohtumisest jutustava näidendi on lavale pannud Enn Keerd.
11. ja 12. IX saab Estonia ruumes näha südamlikku muusikali “Salaaed”. Frances Hodgson-Burnetti populaarse jutustuse ainetel kirjutatud muusikali tõi lavale Aare Laanemets.

KULTUURIMINISTEERIUMIS

Eesti kultuuriminister Signe Kivi osales Taani kultuuriministri Elsebeth Gerner Nielseni kutsel 24. VIII Kopenhaagenis toimunud Põhjamaade kultuuriministrite konverentsil, mille peateemaks oli Põhjamaade identiteedi ja ühiste väärtustega seotu.
Balti riikide kultuuriministrite ühisettekande sisuks oli meie kuuluvus Põhjamaade lähipiirkonda ja sellest tulenev tihe kultuurialane koostöö. Ühe suurema projektina toimub aastal 2001 Eesti, Läti ja Leedu kultuurifestival Põhjamaades. Festivali toetab Põhjamaade Ministrite Nõukogu. Eesti, Läti ja Leedu poolt esines ettekandega Läti kultuuriminister Kaarina Petersone. Rootsi kultuuriminister Marita Ulvskog rõhutas konverentsil sisserändajate rolli Põhjamaadele omase multikulturaalse ühiskonna identiteedi arengus, Islandi kultuuriminister Björn Bjarnason rõhutas keele tähtsust identiteedi kujunemisel ja selle kandmisel. Konverentsi paneeldiskussioonil arutati viimase aja infotehnoloogia kiirest arengust tingitud muutusi nagu mobiilside lai levik, WAP, muusikatööstuses plaatide vähenenud läbimüük seoses muusika kättesaadavusega internetist, e-kaubandus, elektroonilised raamatud jm.
Signe Kivi sõnul oli äsjaavatud Kopenhaageni kuninglikus raamatukogus “Must teemant” toimunud konverents sisukas ning väga hästi korraldatud, lisaks sellele tutvustati ka raamutukogu lugu ja tegevust.

Reet Weidebaum 

K U N S T

Pallase ees ja järel

muusik2.jpg (19033 bytes)

Ann Audova “Valgus ja vari”, 1975 – 1977, õli, vineer.

Täna avatakse Tartu Kunstimajas ja Sebra galeriis kunstiühingu Pallas näitus “Pallase ees ja järel”.
1988. a. taasasutatud kunstiühing Pallas koondab professionaalse kunsti loojaid ja toetajaid. Ühingu liikmete loomingust kokku pandud. ulatusliku näitusega tahetakse esitada Pallase koolist lähtuva kunsti osa siin ja praegu, hõlmates peamiselt viimase tosina aasta loomingut, ning näidata selle elujõudu. Auliikmetelt eksponeeritakse ka varasemaid teoseid, keskendudes siiski nende hilisloomingule. Esimest korda on vanad meistrid kõrvuti Konrad Mäe ateljees hariduse saanud noorte maalijatega. Näitusel on eksponeeritud töid 24 kunstnikult: Ann Audova, Valve Janov, Helga Jõerüüt, Silvia Jõgever, Linda Kits-Mägi, Alfred Kongo, Kaja Kärner, Margus Meinart, Olev Mikiver, Katrin Moora, Kalju Nagel, Lydia Nordentorft Lavrov, Valdur Ohakas, Eduard Rüga, Lembit Saarts, Bruno Sõmeri, Heljulaine Zauram, Toomas Tenso, Maris Tuuling, Johannes Uiga, Karitas Uus, Lüüdia Vallimäe-Mark, Heldur Viires.

Lill Hansapangas
Hansapanga kunstisaalis on avatud Ado Lille maalide näitus “Laava ja tuhk”. Eksponeeritud on kunstniku 1990. aastate lõpus ja käesoleval aastal valminud tööde paremik.
Ado Lill on viimastel aastatel muutnud oma varasemat loomingulaadi: ta on hüljanud puhta abstraktsiooni ning tegeleb figuuri ja maalipinna suhetega. Kips, pakkeriie, gesso, akrüül ja liim on kunstniku töödes sageli esinevad komponendid – erinevad materjalid loovad tööde ruumilisele struktuurile lisaks ka dünaamilise pinge. Lille töödele on iseloomulik suur formaat. Eesti kunstiteadlaste ja -kriitikute sõnul on Ado Lill võtnud endale otsekui aja rolli, kus asjadele annab ilme juhus: “Kunstniku kohalolu väljendab ajaliste motiivide kasutamine. Ekspositsioonis “Laava ja tuhk” on selleks inimfiguuride katked, mis on säilinud kohamälus pärast püroklastiliste ainete õhkupaiskumist vulkaanipurskel”.

Ando Noormets

Kaks uut kogumikku
31. VIII esitlesid eesti kunstiteadlased kaht värsket publikatsiooni: Eesti Kunstiteadlaste Ühingu artiklite kogumikku “Kunstiteaduslikke uurimusi 10” (koost. Tiina Abel, Ants Hein, Reet Varblane, 486 lk.) ja EKA Kunstiteaduse Instituudi artiklite kogumikku “Koht ja paik” (koost. Virve Sarapik, Kaia Lehari, 192 lk.).
Esimene kogumik koondab 18 artiklit väga erinevail Eesti kunstiajalugu ja üldist kunstiteoreetilist mõtet puudutavatel teemadel. Nimetatud olgu Boriss Bernsteini “Mimesis ja inkarnatsioon”, Anu Männi “Eesti ja Läti keskaegsed armulauakarikad”, Ene Lambi “Wiiralti “Põrgu” ja “Kabaree” C. G. Jungi mudeli ja psühhedeelse kogemuse kirjelduse alusel”, Ants Juske “Abstraktne ekspressionism: pahempoolsest radikalismist külma sõja relvani”, Sirje Helme “Mitteametlik kunst. Vastupanuvormid eesti kunstis” jpt.
“Koht ja paik” on samanimelise konverentsi (toimus 1998) inglis- ja eestikeelsete ettekannete kogu. Selle initsiaatoriks oli kunstiteaduse instituudi juures tegutsev rakendusesteetika ja kunstisemiootika töörühm “Keel ja meel”. Kogumiku ühendavaks märksõnaks on keskkonnaesteetika ja visuaalse keele semiootika, mis mõlemad on interdistsiplinaarsed, alles kujunevad teadusharud. “Koht ja paik” sisaldab muuhulgas kahe rahvusvaheliselt tuntuma keskkonnaesteetiku artikleid: Arnold Berelant’i “The Wildness City: An Essay on Metaphorical Experience” ja Yrjö Sepänmaa “Face to Face with the Landscape”. Mõlema kogumiku ilmumise eest on lisaks tegijatele hea seisnud Eesti Teadusfond ja Eesti Kultuurkapital.

Mirįcolo tegi imesid
9. septembrini on Kastellaanimaja galeriis avatud soome kunstnikerühma Mirįcolo näitus “Kontakt”, mis kujunes üllatuslikuks ja mitmekesiseks nii näituse koosluse kui ühtlaselt tugeva taseme poolest
.
Terttu Lemströmi pabersavist loomafiguurid peaksid huvitama nii keraamika harrastajaid kui professionaale. Eestis on selline tehnika seni veel uudiseks. Liisa Harkkomaa ja Heikki Hamarila maalide sümboolika vastas ehk kõige mõistetavamalt näituse nimetusele, kuid inimliku läheduse ja mõistetud olemise püüd kandis ka kõiki Heikki Mäntymaa fotoinstallatsioone seeriast “Armuiha”. Mäntymaa on Soome tuntumaid performancei-kunstnikke. Ka näituse avaõhtul esines ta inimskulptuurina Kastellaanimaja trepil. Performancei atribuudid, pitspäevavari ja kuldne kiiker, seostusid Kadrioru pargi ja Kastellaanimaja ajalooga.

J. K.

Leelo Leesi vaikelu Sambas
9. septembrini on Samba galeriis Leelo Leesi akvarellinäitus “Vaikne elu”.

Leesi töötab Kuressaare kunstikoolis ning on diplomeeritud nahakunstnik. Aja jooksul on peale jäänud aga huvi klaasi kui materjali kujutamise vastu akvarellis. Vaikne elu – see on esemete maailm, kaunis vormide paraad. Värvikas, särav, peegeldav, veiklev, kuid ajutine olukord, mis aina muutub. Kujutatud on mahukaid klaasvorme, millelt peegelduvast ümbrusest on saanud selle eseme lahutamatu osa. Akvarell ja klaas on mõlemad oma olemuselt kergelt haavatavad, mis annab seesugusele vaikelule hapra pikantsuse. Akvarellijana on Leelo Leesi kindla ja täpse käega kunstnik, kes on teinud panuse värvi läbipaistvusele ning akvarellidega efektitsemise asemel püüab jäädvustada efektsust, mida suudab endasse kontsentreerida vaid klaas.

Kreg A-Kristring

– 29. VIII koos istunud Tartu Kõrgema Kunstikooli nõunike kogu ei leidnud sobivat rektorit.
EV Haridusministeeriumile tehti ettepanek pikendada Krista Roosi töötamist rektori kohusetäitjana kuni kevadeni 2001. Ministril palutakse uus konkurss välja kuulutada hiljemalt 1. maiks 2001. a.
– 6. IX õhtul kell 19 lõpetab Pärnu uue kunsti muuseumis rahvusvahelise näituse “Mees ja naine” kunstioksjon.
Linnar Priimägi juhatab vaimukat rännakut mööda sajandivahetusel loodud maailmakunsti meistritöid. Müüki lähevad Saudeki, Witkini, Rustini, Rivera, Lestbergi valitud taiesed. Hinnad algavad 100 – 200 kroonist ning ulatuvad kuni poole miljoni kroonini. Kui oksjonist peaks tulu tulema, siis antakse see Kihnu uue rahvamaja ehitamiseks. Muusikat teevad oksjonil tuntud pärnakad – sametine bariton Toomas Kuter ning pianist Tõnu Rein.

KUNSTIMAAILM

Briti muuseum pettuse ohver
Üks Londoni millenniumiprojektidest, Briti muuseumi hoovifassaadi ümberehitus, on muinsuskaitsjate sõnul läbi kukkunud.

Kui hoone lõunaportikus hiljuti tellinguist vabastati, selgus avalikkusele ootamatult, et viimistluseks pole kasutatud mitte traditsioonilist Portlandi marmorit, vaid odavamat ja vähem vastupidavat prantsuse kivi, mis erineb endisest ka värvilt. Esinduslik projekt telliti lord Norman Fosteri firmalt, kiviraidetellimus läks konkursi korras Dorseti meistrile Geoff Smithile, kelle firma on teinud kvaliteetse töö Londoni Rahvusgalerii Sainsbury tiivas. Muuseumi ametnike sõnul oli tööjoonistel materjalina nimetatud Portlandi marmorit ja nad ei osanud karta, et kasutada võidaks mingit teist kivi, kahtlused tekkisid alles ehitustöö käigus. Ekspertide hinnangul võis Smith odavamat kivi kasutades kokku hoida 100 000 naela. Kuigi muuseum võiks lasta vale kivi eemaldada ning ehitustöid uuesti alustada, otsustati praegu jääda lootma sellele, et uue fassaadiga harjutakse; pole ka võimatu, et kividetailid värvitakse üle. Skandaali tõttu võib muuseum aga kaotada riikliku loto, peasponsori toetuse.

Hiina kunstnikud kaebavad Veneetsia biennaali kohtusse
1999. aasta Veneetsia biennaalil auhinna võitnud hiina kunstniku Cai Guo Qiangi teos “Veneetsia maksukoguja hoov” on autori kodumaal tekitanud elava diskussiooni autoriõiguste teemal.

Cai Guo Qiang valmistas Veneetsias kultuurirevolutsiooni-aegse skulptuurigrupi “Maksukoguja hoov” savist koopia. Seda 1965. aastal valminud teost proteeeris Mao abikaasa Jiang Qing isiklikult ning selle fiiberklaasist versioonidega oli üle ujutatud kogu Hiina. Harald Szeeman, kõnesoleva biennaali kuraator, tahtis juba 1972. aastal seda 114 ülirealistliku elusuuruse skulptuuriga stseeni tuua Kasseli “Documenta’le”, kuid edutult. Cai Guo Qiangi eesmärk seda klassivõitluse ikooni rekonstrueerides oli analüüsida eelkõige aja, ajaloo ja skulptuuri suhteid. Hiina vanema põlvkonna kunstnikud, eesotsas Sichuan’i kaunite kunstide akadeemia professoritega näevad selles aga eelkõige autoriõiguse rikkumist ning kaaluvad kohtuasja algatamist nii Cai Guo Qiang’i, Harald Szeemani kui Veneetsia biennaali vastu. Skandaali tegelikuks põhjuseks võib aga olla hiina intelligentsi hulgas üha süvenev ksenofoobia, sest ka Cai Guo Qiang on juba 14 aastat tagasi Jaapanisse emigreerunud “banaanimees” – pealt kollane, seest valge.

Parandus

Eelmise Sirbi uudises “Guggenheimi maailmavallutust ei peata miski” oli kahetsusväärne viga. Guggenheimi muuseumi New Yorki kavandatava Frank Gehry uue hoone maksumus on siiski 800 miljonit dollarit, mitte 800 000 dollarit.

Maria-Kristiina Soomre

F I L M

Eripreemia Priit Tenderile
24. – 28. VIII toimunud VIII Hiroshima animafilmide festivalil võitis Eesti Joonisfilmi reissööri Priit Tenderi joonisfilm “Viola” ürii eripreemia.
Grand Prix’ pälvis Wendy Tilby lühifilm “When the day breaks” (Kanada).

UNICA festivalilt Hollandis
18. – 27. VIII toimus Roermondis Hollandis Ülemaailmse Mitteprofessionaalsete Kinematografistide Liidu (UNICA) 62. festival ja kongress.
Näidati 116 filmi 29 riigist. Toimus ka üheminutiliste filmide konkurss 27 filmi osalemisel. Eesti filmidest jõudis ürii avalikule istungile tallinlase Karmo Kaasiku “Loot(d)us sureb viimasena”, mis medalit ei saanud. Tallinna Kanutiaia Noortemaja stuudio autorite Aleksandra Skljarova, Vadim Mahkatsi ja Ilja Solovjovi mängufilm “Aleksandra” valiti UNICA filmiarhiivi. Festivalile oli tulnud üle 300 külalise. Eestit esindas üheksa huvilist, millega jäime esindatuselt riikide seas viiendale kohale. Toimus ka UNICA kongress, kus muude küsimuste seas arutati tuleval aastal Tallinnas toimuva UNICA 63. festivali korraldusküsimusi. Näidati Tallinna tutvustavat filmi ning jagati festivali osavõtubuklette ning afišše. Oma lõpusõnas tuletas UNICA president Max Hänsli (Šveits) meelde 1986. a. Tallinnas toimunud UNICA festivali kõrget taset. Muuseas, Max Hänsli näitas festivali käigus ka oma filmi, mis oli pühendatud UNICA festivalile Tallinnas. Tervitussõnavõtuga esines festivali lõpetamisel Eesti Filmiamatööride Liidu juhatuse esimees Jaak Järvine, kes luges ette ka Tallinna linnapea Jüri Mõisa läkituse festivalist osavõtjaile.

Jaak Järvine

RAAMATUAASTA

Konverents “Raamatulooline Eesti”
Raamatuaasta teine üle-eestiline konverents “Raamatulooline Eesti. Kodumaa tundmise allikad”, mis toimub 7. septembril Põltsamaal, käsitleb Eestimaa tundmise aspekte ja selle eesmärk on üldistada kodumaa tundmaõppimise küsimust selle algusaegadest saadik.
Konverentsiks ilmub mahukas ettekannete kogumik, tekste saab juba praegu lugeda ja salvestada raamatuaasta koduleheküljelt. Konverents algab põhiettekannetega Põltsamaa kirikus, kus kõnelevad Toomas Paul, Hando Runnel, Arnold Everaus, Krista Aru ja Jaan Eilart. Ettekannete kogumik on aluseks pärastlõunasele arutlusistungile Põltsamaa kultuurikeskuses, kus seoses konverentsiga on 6. – 8. septembrini avatud näitus “Eesti kodu-uurimuslik raamat läbi aegade” ning 7. IX müüvad kirjastused raamatuid. Seekordse konverentsi korraldamisel teeb ERA Peakomitee koostööd Põltsamaa linna, Jõgeva maavalitsuse ja Jõgeva maakonna keskraamatukoguga.

Kristel Kikas